Abuzul de poziție dominantă în dreptul european al concurenței (II)
Ioan Lazăr - decembrie 1, 20155. Legarea și gruparea
Vânzările legate sau grupate reprezintă una dintre practicile unilaterale de afaceri prin care întreprinderile dominante încearcă să-și excludă concurenții de pe piață. Pe lângă efectele anticoncurențiale constând, în principal, în excluderea concurenților, aceste două categorii de practici comerciale[152] pot produce și efecte proconcurenţiale.
Legarea (sau vânzarea legată)[153] se referă de obicei la situații în care clienții care cumpără un produs (produsul care leagă) sunt nevoiți să cumpere și un alt produs de la întreprinderea dominantă (produsul legat), vânzarea fiind condiţionată de achiziționarea ambelor produse.
Legarea se poate manifesta în mai multe feluri. Legarea tehnică a produselor intervine atunci când produsul care leagă este proiectat într-un asemenea mod, încât funcționează în mod corespunzător numai împreună cu produsul legat (și nu și cu produse alternative oferite de concurenți). Legarea contractuală, în schimb, apare atunci când clientul care cumpără produsul care leagă se angajează să cumpere și produsul legat, în loc să prefere produsele alternative oferite de concurenți[154].
Gruparea constă în împreunarea a două produse într-unul singur. Gruparea se referă, de obicei, la modul în care produsele sunt oferite pe piață și la prețul care este practicat pentru pachetul de produse de către întreprinderea dominantă. În cazul grupării, deosebim două forme principale ale comportamentului de afaceri: gruparea pură și reducerea multiprodus.
În cazul grupării pure, produsele sunt vândute numai împreună, în timp ce în cazul grupării mixte, adesea denumită și reducere multiprodus, produsele sunt puse la dispoziția clienților și separat[155], cu diferența că suma prețurilor lor individuale este mai ridicată decât prețul pachetului de produse.[156]
Legarea și gruparea sunt practici obișnuite în practica comercială, care permit, totodată, furnizarea de produse sau oferte mai bune pentru clienți, în moduri mai eficiente din punct de vedere al costurilor. Cu toate acestea, o întreprindere care ocupă o poziție dominantă pe piață și care recurge la practica de afaceri a vânzărilor legate sau grupate poate aduce prejudicii consumatorilor prin operațiunile de legare sau grupare care blochează piața altor produse care participă la legare sau la grupare (i.e pe piața legată și, indirect, pe piața care leagă)[157].
Pentru incidența prevederilor art. 102 TFUE trebuie îndeplinite următoarele condiții[158]: întreprinderea să ocupe o poziție dominantă pe piața care leagă[159]; produsele care leagă și produsele legate să fie distincte; existența probabilității ca practicile de legare să ducă la o blocare cu caracter anticoncurențial[160].
Două produse sunt considerate distincte dacă, în absența operațiunilor de legare sau grupare, un număr semnificativ de clienți ar cumpăra sau ar fi cumpărat produsul care leagă fără să cumpere și produsul legat de la același furnizor, permițând astfel producția independentă, atât pentru produsul care leagă, cât și pentru cel legat[161]. Printre probele care arată că două produse sunt distincte se află probe directe, cum ar fi spre exemplu achiziționarea de către clienți a produsului care leagă și a produsului legat separat, de la diferiți furnizori, sau probe indirecte, precum prezența pe piață a unor întreprinderi specializate în fabricarea sau vânzarea de produse legate fără produsul care leagă[162] sau a fiecăruia dintre produsele grupate de întreprinderea dominantă, sau probe care arată că întreprinderile cu putere scăzută de piață, în special pe piețele concurențiale, au tendința de a nu lega sau grupa asemenea produse[163].
Legarea sau gruparea pot duce la efecte anticoncurențiale pe piața produsului legat, pe piața produsului care leagă sau pe ambele în același timp. Cu toate acestea, chiar și atunci când scopul strategiei de afaceri constând în legarea sau gruparea produselor este de a proteja poziția întreprinderii dominante pe piața produsului care leagă, acest lucru se realizează indirect, prin afectarea concurenței pe piața produsului legat.
Pentru identificarea restrângerii probabile sau efective a concurenței prin aceste strategii de afaceri, Comisia va analiza, pe lângă factorii cu caracter general menționați anterior (i.e. poziția întreprinderii dominante, condițiile de pe piața relevantă, poziția concurenților întreprinderii dominante, poziția clienților sau a furnizorilor de factori de producție, intensitatea pretinselor practici abuzive, eventuale probe ale unei blocări efective, probe directe ale unei strategii de excludere etc.) și alți factori specifici[164] printre care amintim:
- apelarea la legarea tehnică – se consideră că riscul unei blocări cu caracter concurențial este mai ridicat, atunci când întreprinderea dominantă își permanentizează strategia de legare prin intermediul legării tehnice a produselor. Abandonarea acestei strategii de afaceri costă mult. De asemenea, legarea tehnică reduce și oportunitățile de revânzare a diferitelor componente;
- numărul de piețe ale produselor unde întreprinderea ocupă o poziție dominantă – în cazul grupării, întreprinderea poate ocupa o poziție dominantă pe piața mai multor produse grupate. Cu cât numărul unor asemenea produse este mai ridicat, cu atât efectele anticoncurențiale ale practicii pot fi mai semnificative. Acest lucru este adevărat mai ales dacă gruparea de produse este greu de reprodus pentru un concurent care lucrează fie singur, fie în colaborare cu alții;
- scăderea concurenței pe piața produsului legat – legarea poate duce la o concurență scăzută pentru clienții interesați să cumpere produsul legat, dar nu și pe produsul care leagă. Dacă nu există un număr suficient de clienți care să cumpere produsul legat individual pentru a susține concurenții întreprinderii dominante pe piața legată, operațiunea de legare poate duce la creșterea prețurilor pentru acești clienți;
- utilizarea produsului care leagă și a produsului legat ca factori de producție – în ipoteza în care produsul care leagă și produsul legat pot fi utilizate, în proporții diferite, ca materii prime în cadrul unui proces de producție, clienții pot reacționa la o creștere a prețului produsului care leagă, mărindu-și cererea pentru produsul legat, simultan cu reducerea cererii pentru produsul care leagă. Prin legarea a două produse, întreprinderea dominantă poate căuta să evite această substituire și, prin urmare, va avea posibilitatea să își mărească prețurile;
- caracterul reglementat al prețurilor de pe piața produsului care leagă – dacă prețurile pe care întreprinderea dominantă le poate practica pe piața care leagă sunt reglementate, operațiunea de legare îi poate permite întreprinderii dominante să mărească prețurile pe piața legată pentru a compensa pierderea de venituri cauzată de reglementarea de pe piața care leagă;
- caracterul de bun complementar al produsului legat pentru clienții produsului care leagă – dacă produsul legat este un produs complementar important pentru clienții produsului care leagă, scăderea numărului de furnizori alternativi ai produsului legat și, implicit, reducerea gradului de disponibilitate al acestui produs poate îngreuna intrarea pe piața produsului care leagă.
Reducerile multiprodus pot avea un caracter anticoncurențial pe piața produsului legat sau pe piața produsului care leagă dacă reducerea de preț acordată este atât de importantă, încât concurenții întreprinderii care sunt la fel de eficienți din punct de vedere economic, oferă numai unele componente ale pachetului de produse și astfel nu pot intra în concurență cu grupul de produse pentru care este acordată reducerea[165].
Dacă probele sugerează că și concurenții întreprinderii dominante vând grupuri identice de produse sau ar putea să o facă rapid, fără să fie descurajați de eventuale costuri suplimentare, Comisia va considera, în general, strategia de afaceri ca fiind o manifestare a concurenței între grupurile de produse. În această din urmă ipoteză, întrebarea relevantă nu este dacă venitul marginal acoperă costurile marginale pentru fiecare produs din grupul de produse, ci mai degrabă, dacă prețul pachetului de produse, în ansamblu, nu este un preț de dumping[166].
[152] Denumite și prestații cuplate. A se vedea în acest sens L. Lazăr, op. cit., p. 214.
[153] Pentru termenul ”vânzare legată” a se vedea și O. Manolache, op. cit., pp. 132-143. Termenul reprezintă o traducere a noțiunii ”tying”(eng.), utilizată atât în jurisprudența CJUE, cât și în literatura de specialitate. A se vedea: V. Korah, op. cit., p. 121; J. Stuyck, M. Walebroeck, Bart L.P. van Reeken, S. Noe, Competition Law in the UE and the Netherlands. A Practical Guide, Ed. W.E.J. Tjeenk Willink, 2000, p. 91; L. Ritter, W. D. Braun, F. Rawlinson, European Competition Law: A Practitioner`s Guide, Ed. Kluwer Law International, 2000, p. 374; D.G. Goyder, EC Competition Law, ed. 4, Ed. Oxford, 2003, p. 298. Termenul francez echivalent este acela de ”vente liée” (vânzare legată). A se vedea TPICE, 6 octombrie 1994, Cauza T-83/91, Tetra Pak International SA c. Comisia Comunităților Europene, Culegere 1994, p. II-755, pct. 134-137; S. Poillot- Perruzetto, M. Luby, Le droit communautaire appliqué à l`entreprise, Ed. Dalloz, p. 1998, p. 244, apud. D. Bogdan, Microsoft amendată cu 497,2 mil. EURO: Decizia Comisiei Europene rezumată și comentată (Partea I), Revista Română de Drept al Afacerilor nr. 5-6/2006, p. 19, nota 2.
[154] A se vedea pct. 48 din Comunicarea Comisiei – Orientări privind prioritățile Comisiei în aplicarea articolului 82 din Tratatul CE la practicile de excludere abuzivă ale întreprinderilor dominante.
[155] A se vedea pct. 48 din Comunicarea Comisiei – Orientări privind prioritățile Comisiei în aplicarea articolului 82 din Tratatul CE la practicile de excludere abuzivă ale întreprinderilor dominante.
[156] Distincţia între gruparea purǎ şi mixtǎ nu este una rigidǎ. O grupare a douǎ produse, consideratǎ mixtǎ (pentru cǎ produsele sunt disponibile și separat pe piaţǎ), poate produce efectele unei grupări pure, dacǎ preţurile produselor oferite separat sunt foarte mari. De asemenea, legarea poate sǎ aibǎ loc şi într-un mod indirect, de exemplu în situaţia în care producǎtorul nu oferǎ garanţii pentru produsul vândut, decât în ipoteza în care cumpǎrǎtorul foloseşte consumabilele, piesele de schimb sau serviciile oferite de cǎtre el. A se vedea DG Discussion Paper, pct.182.
[157] A se vedea pct. 49 din Comunicarea Comisiei – Orientări privind prioritățile Comisiei în aplicarea articolului 82 din Tratatul CE la practicile de excludere abuzivă ale întreprinderilor dominante.
[158] A se vedea Idem, pct. 50.
[159] Întreprinderea ar trebui să ocupe o poziție dominantă pe piața care leagă, dar nu neapărat și pe piața legată. În cazurile de grupare, întreprinderea trebuie să ocupe o poziție dominantă pe una dintre piețele grupate. În cazul special al legării pe piețele de servicii post-vânzare, condiția este ca întreprinderea să ocupe o poziție dominantă pe piața care leagă și/sau pe piața legată de servicii post-vânzare.
[160] TPICE, 17 septembrie 2007, Cauza T-201/04 Microsoft Corp c. Comisia Comunităților Europene, Culegere 2007, p. II-3601, în special pct. 842, 859-862, 867 și 869.
[161] Idem, pct. 917, 921 și 922.
[162] TPICE, 12 decembrie 1991, cauza T-30/89 Hilti c. Comisia Comunităților Europene, Culegere1991, p. II-1439, pct. 67.
[163] A se vedea pct. 51 din Comunicarea Comisiei – Orientări privind prioritățile Comisiei în aplicarea articolului 82 din Tratatul CE la practicile de excludere abuzivă ale întreprinderilor dominante.
[164] Idem, pct. 52-58.
[165] A se vedea pct. 59 din Comunicarea Comisiei – Orientări privind prioritățile Comisiei în aplicarea articolului 82 din Tratatul CE la practicile de excludere abuzivă ale întreprinderilor dominante.
[166] Idem, pct. 61.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.