Abuzul de poziție dominantă în dreptul european al concurenței (II)
Ioan Lazăr - decembrie 1, 2015Prerogativele Comisiei în privința sancționării abuzului de poziție dominantă sunt detaliate în dreptul secundar, în Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurență prevăzute la articolele 81 și 82 din tratat, respectiv în Orientările privind calcularea amenzilor aplicate în temeiul articolului 23 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul nr. 1/2003.
Comisia poate să acționeze din propria inițiativă sau la sesizarea unor terțe persoane prin intermediul unei plângeri. Soluționarea plângerilor este guvernată de prevederile Regulamentului (CE) nr. 1/2003. Acesta interzice folosirea în mod abuziv a unei poziții dominante menționată la art. 102 TFUE[287]. În continuare, se arată că în orice procedură națională sau unională care vizează aplicarea art. 102 TFUE, sarcina probei unei încălcări revine părții sau autorității care invocă încălcarea[288].
În scopul aplicării art. 102 TFUE, Comisia deține competențele prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1/2003[289], sens în care investighează[290], emite decizii[291], cooperează[292] şi schimbă informaţii cu autoritățile de concurență ale statelor membre[293], cooperează cu instanţele naţionale[294] şi aplică, după caz, sancţiuni[295].
Înainte de luarea oricărei decizii importante în sensul prerogativelor care îi revin potrivit Regulamentului (CE) nr. 1/2003 privind abuzul de poziție dominantă[296], Comisia este obligată să consulte un Comitet consultativ[297] format din reprezentanți ai autorităților de concurență ai statelor membre.
Conform Regulamentului (CE) nr. 1/2003, Comisia poate aplica întreprinderilor şi asociaţiilor de întreprinderi sancţiuni constând în amenzi şi penalităţi cu titlu cominatoriu, sancţiuni care sunt supuse unui termen general de prescripţie de 5 ani[298].
Comisia poate impune amenzi[299], prin decizie, asupra întreprinderilor sau asociaţiilor de întreprinderi pentru încălcările intenţionate sau din neglijenţă ale art. 102 TFUE care nu depăşesc 1 % din cifra de afaceri totală din exerciţiul financiar precedent. Totodată, poate aplica întreprinderilor şi asociaţiilor de întreprinderi amenzi care nu depăşesc 10 % din cifra de afaceri totală a exerciţiului financiar precedent, pentru fiecare dintre întreprinderile implicate în încălcare, atunci când acestea: i) încalcă dispoziţiile art. 102 TFUE, ii) contravin unei decizii prin care se dispun măsuri provizorii, iii) nu respectă un angajament devenit obligatoriu printr-o decizie a Comisiei[300]. În continuare, stabilirea și aplicarea acestor măsuri au loc în același condiții precum în cazul înțelegerilor anticoncurențiale analizate anterior.
În jurisprudența Tomra Systems[301] Curtea menționează că gravitatea încălcării trebuie să fie stabilită în funcție de numeroase elemente, precum circumstanțele particulare ale cauzei, contextul său și caracterul descurajator al amenzilor, fără să fi fost stabilită o listă obligatorie sau exhaustivă de criterii care trebuie luate în considerare în mod obligatoriu. Datele relevante, precum piețele, produsele, țările, întreprinderile și perioadele în cauză, diferă în fiecare cauză. Drept urmare, Comisia nu poate fi obligată să impună unor întreprinderi amenzi al căror cuantum să corespundă unor procentaje identice din cifrele lor de afaceri respective în cauze comparabile pe planul gravității încălcărilor. Întrucât amenzile constituie un instrument al politicii de concurență a Comisiei, aceasta trebuie să poată dispune de o marjă de apreciere în stabilirea cuantumului lor pentru a orienta comportamentul întreprinderilor în sensul respectării normelor de concurență.
Comisia poate aplica întreprinderilor penalităţi cu titlu cominatoriu care nu depăşesc 5 % din cifra de afaceri zilnică medie, aferentă exerciţiului financiar precedent pentru fiecare zi de întârziere, calculată de la data stabilită în decizie[302]. Atunci când întreprinderile şi-au îndeplinit obligaţia pentru executarea căreia au fost aplicate penalităţile cu titlu cominatoriu, Comisia poate fixa suma definitivă a penalităţilor cu titlu cominatoriu la o valoare mai mică[303]. Modul în care Comisia face aplicarea Orientărilor privind calcularea amenzilor în cazul înțelegerilor anticoncurențiale se aplică și în cazul abuzului de poziție dominantă.
Valoarea amenzii[304] este apreciată în funcție de gravitatea şi durata încălcării[305]. Evaluarea gravității încălcării se face de la caz la caz pentru fiecare tip de încălcare, ținându‑se seama de toate circumstanțele relevante ale cauzei[306].
Similar sancționării înțelegerilor anticoncurențiale, în cazul abuzului de poziție dominantă Comisia poate, în circumstanțe excepționale, la cerere, să țină cont la fixarea cuantumului amenzii de absența capacității de plată a unei întreprinderi într-un anumit context social și economic. Comisia nu acordă o reducere a amenzii într-un astfel de caz doar pe baza simplei constatări a unei situații financiare nefavorabile sau precare. Reducerea se poate acorda numai pe baza unor probe obiective, potrivit cărora aplicarea unei amenzi, în condițiile stabilite de orientarea Comisiei privind calculul amenzilor, ar pune iremediabil în pericol viabilitatea economică a întreprinderii implicate și ar conduce la devalorizarea completă a activelor acesteia[307].
Prescripţia aplicării sau executării sancţiunilor[308] curge din ziua în care se comite încălcarea; sancțiunile fiind supuse unei perioade de prescripţie de trei ani în cazul încălcării dispozițiilor privind solicitările de informații sau desfășurarea inspecțiilor și cinci ani în cazul tuturor celorlalte încălcări. Termenul de prescripţie se suspendă pe perioada în care decizia Comisiei face obiectul unor acţiuni pendinte la Curtea de Justiţie.
Termenul de prescripţie pentru executarea sancţiunilor dispuse de către Comisie este de cinci ani. Prescripția începe să curgă de la data la care decizia devine definitivă, putând fi întreruptă[309]: i) prin notificarea unei decizii de modificare a cuantumului inițial al amenzii sau al penalităților cu titlu cominatoriu sau de refuzare a unei cereri de modificare; ii) prin orice act al Comisiei sau al unui stat membru care acționează la cererea Comisiei, în scopul executării silite a amenzii sau penalităților cu titlu cominatoriu.
Abuzului de poziție dominată nu-i este aplicabilă politica de clemență a Comisiei Europene instituită prin Comunicarea Comisiei privind imunitatea la amenzi şi reducerea cuantumului amenzilor în cauzele referitoare la înţelegeri[310]. În cazurile în care abuzul de poziție dominată este însoțit de înțelegeri anticoncurențiale, pot face obiectul politicii de clemență doar elementele care implică înțelegerile dintre întreprinderile participante.
[287] Art. 1 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 1/2003.[288] Idem, art. 2.
[289] Idem, art. 4.
[290] Idem, art. 17-18.
[291] Idem, art. 7-10.
[292] Potrivit art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1/2003, Comisia și autoritățile de concurență ale statelor membre aplică normele de concurență ale UE în strânsă cooperare.
[293] Conform art. 12 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1/2003, în scopul aplicării art. 81 și 82 din Tratat (actualele art. 101 și 102 TFUE), Comisia și autoritățile de concurență ale statelor membre pot să facă schimb sau să utilizeze ca mijloc de probă orice element de fapt sau de drept, inclusiv informații confidențiale.
[294] În procedurile de aplicare a articolului 102 TFUE, instanțele statelor membre pot solicita Comisiei să le transmită informațiile pe care le deține sau avizul său, dat în probleme referitoare la aplicarea normelor comunitare de concurență. Art. 15 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1/2003.
[295] A se vedea art. 23-24 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003. Pentru o abordare a sancţiunilor în dreptul concurenţei în Uniunea Europeană, a se vedea Wouter P.J Wils, Efficiency and Justice in European Antitrust Enforcement, Ed. Hart Publishing, Oxford, 2008, passim.
[296] A se vedea în acest sens art. 14 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1/2003.
[297] Pentru discutarea cauzelor individuale, Comitetul consultativ este format din reprezentanți ai autorităților de concurență ai statelor membre. Pentru întrunirile în care se discută alte probleme decât cauzele individuale, poate fi desemnat un reprezentant suplimentar competent în domeniul concurenței. Reprezentanții, dacă nu pot participa la întruniri, pot fi înlocuiți de alți reprezentanți. A se vedea art. 14 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1/2003.
[298] Pentru un studiu amplu în materia instituției prescripţiei extinctive a se vedea M. Nicolae, Tratat de prescripţie extinctivă, Ed. Universul Juridic, Bucureşti, 2010.
[299] Potrivit art. 23 alin. 2 din Regulamentul nr. 1/2003.
[300] Ibidem. A se vedea și Orientările Comisiei privind metoda de stabilire a cuantumului amenzilor impuse în conformitate cu articolul 23 alineatul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003.
[301] Tribunalul, 9 septembrie 2010, Cauza T-155/06 Tomra Systems ASA șa. c. Comisia Comunităților Europene, Culegere 2010, pp. II-4361, pct. 310-313.
[302] Idem, art. 24 alin. (1).
[303] Idem, art. 24 alin. (2).
[304] Orientări privind calcularea amenzilor aplicate în temeiul articolului 23, alineatul (2), litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 1/2003, publicat în JO seria C nr. 210 din 1 septembrie 2006, ediția specială în limba română Cap. 8, Vol. 4, p. 264 și urm.
[305] Idem, pct. 2.
[306] Idem, pct. 20, precum și Tribunalul, 9 septembrie 2010, Cauza T-155/06 Tomra Systems ASA șa. c. Comisia Comunităților Europene, Culegere 2010, pp. II-4361, pct. 310-313.
[307] A se vedea art. 35 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003.
[308] Idem, art. 32-33.
[309] Fiecare întrerupere va determina curgerea unui nou termen de prescripție. A se vedea Idem, art. 26 alin. (3) şi (4).
[310] Publicată în JO seria C nr. 298 din 8 decembrie 2006.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.