Procesele investigative de descoperire şi urmărire penală a infracţiunilor contra securităţii naţionale şi de terorism
Doru Ioan Cristescu - iunie 2, 202012.5.3. Ipoteza emiterii unei noi autorizații cu privire la aceeaşi persoană
O nouă autorizaţie cu privire la aceeaşi persoană poate fi solicitată şi emisă numai dacă cererea se bazează pe noi date şi informaţii şi cu respectarea prevederilor art. 15-17[54].
12.5.4. Procedura în situații urgente
În situațiile determinate obiectiv de a fi cu caracter urgent, constând în posibilitatea prejudicierii grave a finalității utilizării procedeelor investigative informativ operative specifice speciale procurorul anume desemnat de procurorul general al P.I.C.C.J. are posibilitatea legală de a autoriza folosirea unuia sau mai multora dintre procedeele în discuție pe o durată de maximum 48 de ore[55], urmând să solicite, de îndată ce există posibilitatea, dar nu mai târziu de expirarea termenului de 48 de ore, autorizarea judecătorului.
Judecătorul sesizat se pronunţă asupra cererii de îndată[56], existând două posibilități:
– dacă apreciază că se impune continuarea activităţilor prevăzute la art. 19 (1), dispoziţiile art. 15-17 se aplică în mod corespunzător[57];
– dacă apreciază că nu se mai impune continuarea activităţilor prevăzute la alin. (1):
– fie confirmă efectuarea acestora şi păstrarea materialelor obţinute;
– fie dispune încetarea de îndată a acestora şi distrugerea materialelor obţinute, în termen de maximum 7 zile. O copie a procesului-verbal privind distrugerea se transmite judecătorului[58].
12.5.5. Dispoziții obligatorii ale legii privind obligațiile persoanelor fizice și juridice implicate în activitatea de autorizare a utilizării procedeelor investigative speciale, punerea în executare a procedeelor sau de sprijinire a acesteia și regimul clasificat al activităților
Întreaga procedura de autorizare a activităţilor specifice, precum şi desfăşurarea activităţilor autorizate se fac cu respectarea prevederilor legale privind protecţia informaţiilor clasificate[59].
Persoanele care solicită autorizarea, autorizează, pun în executare sau sprijină punerea în executare a autorizării beneficiază de protecţia legii şi sunt obligate să păstreze secretul asupra datelor şi informaţiilor de care iau cunoştinţă cu acest prilej şi să respecte prevederile legale privind protecţia informaţiilor clasificate[60].
Organele care pun în executare activităţile autorizate sunt obligate să le întrerupă de îndată atunci când temeiurile care le-au justificat au încetat şi să îl informeze despre aceasta pe procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. La rândul său, Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie informează Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie despre întreruperea activităţilor autorizate atunci când temeiurile care le-au justificat au încetat[61].
Aceleaşi organe au obligaţia să îl informeze în scris pe procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie despre rezultatul activităţilor autorizate prin mandat şi despre măsurile luate, conform legii[62].
[14] Fazele procesului investigativ informativ operativ
14.1. În activitatea investigativă informativ operativă, culegerea de informaţii parcurge mai multe faze, potrivit unui tipar, după cum urmează:
1) planificarea culegerii de informaţii dintr-un anumit domeniu sau vizând o anume ţintă (obiectiv) ori pe o temă dată;
Serviciile de informaţii îşi planifică culegerea informaţiilor în domeniile care prezintă riscuri şi vulnerabilităţi pentru securitatea naţională (culegere de informaţii generale) sens în care sunt structurate pe compartimente, ce corespund fiecăruia dintre domeniile de interes (politic, militar, economic, constituţional, antiterorist, corupţie, etc.), iar atunci când există un interes anume referitor la un obiectiv ori ţintă dată, sau temă, îşi concentrează eforturile în zona respectivă, prin dirijarea surselor de informaţii.
2) acţiunea de a căuta şi aduna informaţii, prin exploatarea surselor deschise şi umane ori utilizarea mijloacelor tehnice;
Căutarea informaţiilor reprezintă cea de-a doua fază a ciclului şi reprezintă activitatea laborioasă în care sunt folosite mijloacele, metodele şi procedeele specifice organelor răspunzătoare cu aplicarea legii în domeniul securităţii naţionale, prin care se adună diverse categorii de informaţii din domeniul sau zona de interes, denumite generic „informaţii brute sau de primă mână”.
3) verificarea informaţiilor adunate, proces care la rândul său presupune faza de:
a) evaluare; b) analiză[63]; c) sinteză şi interpretare.
Diversitatea şi multitudinea de informaţii obţinute sunt supuse procesului de verificare, evaluare (proces combinativ între gradul de calificarea sursei de informaţii şi ale conţinutului informaţiei[64]), potrivit strategiei decizionale, existând un prag minim de trei canale prin care o anumită informaţie parvine beneficiarului, pentru a oferi certitudinea asupra autenticităţii sale. Urmează apoi procesul de analiză calitativă (examen sistematic pentru a identifica elementele semnificative şi prin care se trag concluziile preliminare ce se impun), cantitativă (compararea unei situaţii şi a evoluţiei sale cu modelul teoretic existent, la un moment dat, în domeniul de interes sau cu o stare de fapte, situaţii, împrejurări, comportamente etc. ce fiinţau anterior), şi comparativă (între informaţiile având acelaşi obiect, operaţie în cadrul căreia intervine experienţa profesională a subiectului care face evaluarea, ce trebuie să fie un bun cunoscător al informaţiilor anterioare vizând aceeaşi zonă, precum şi al logicii acţiunilor specifice, derulate în timp, de adversarul bănuit). Etapa următoare rezidă în sintetizarea diferitelor categorii de informaţii apte de a fi utilizate, finalizarea procesului constând în exploatarea informaţiei.
4) exploatarea / valorificarea informaţiilor
[15] Una dintre căile de exploatare / valorificare a informaţiilor o reprezintă încunoştinţarea Procurorului general al P.I.C.C.J. despre existenţa unor stări, situaţii, împrejurări, fapte ce reprezintă ameninţări la adresa securităţii naţionale și solicitarea autorizării utilizării procedeelor investigative informativ operative speciale specifice, ori a organului de urmărire penală despre constatarea comiterii unor infracțiuni contra securității naționale sau acte de terorism şi persoane care prin actele lor exterioare de conduită se află în pregătirea sau tentează ori au săvârşit o infracţiune contra securităţii naţionale sau acte de terorism.
15.1. Deci, informaţiile parvenite din munca de culegere de informaţii prin „metode specifice” prezintă un grad diferenţiat de importanţă, ele căpătând semnificaţie din acest punct de vedere doar în momentul în care, cu discernământul corespunzător, organele care le obţin, constatând că sunt relevante, procedează după cum urmează:
– dacă subzistă aprecierea că decelează situaţii care reprezintă ameninţări pentru securitatea naţională, se adresează Procurorului General al P.I.C.C.J., pentru declanșarea procedurii administrative extrapenale, prin solicitarea obținerii de la magistratul competent a mandatului prevăzut de 17 alin. (2) din Legea nr. 51/1991, pentru autorizarea efectuării procedeelor prevăzute de art. 14 alin. (2) din Legea nr. 51/1991;
– dacă se evidențiază date sau indicii despre existența unei/unor infracțiuni contra securității naționale sau acte de terorism, întocmesc procesul verbal de constatare prevăzut de art. 61 alin. (1) lit. c) C. pr. pen.
– dacă se evidențiază date sau indicii despre existența unei/unor infracțiuni , altele decât infracțiunile contra securității naționale sau acte de terorism, acestea sunt aduse la cunoştinţa organului judiciar prin comunicarea (prevăzută de art. 11 alin.1 lit. d din aceeaşi lege[65]) sau, conform dispozițiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 51/1991, în condițiile art. 61 C. pr. pen., transmise organelor de urmărire penală, aceste organe fiind astfel sesizate – pe calea sesizării din oficiu – şi, din acest moment, având sarcina şi obligaţia de serviciu de a se implica şi de a acţiona în realizarea rolului activ pe care îl au.
[54] Art. 18 alin. (2) din Legea nr. 51/1991.
[55] Art. 19 alin. (1) din Legea nr. 51/1991
[56] Art. 19 alin. (1) din Legea nr. 51/1991.
[57] Art. 19 alin. (2) din Legea nr. 51/1991.
[58] Art. 19 alin. (3) din Legea nr. 51/1991.
[59] Art. 20 alin. (4) din Legea nr. 51/1991.
[60] Art. 20 alin. (1) din Legea nr. 51/1991.
[61] Art. 20 alin. (2) din Legea nr. 51/1991.
[62] Art. 20 alin. (3) din Legea nr. 51/1991.
[63] Potrivit site-ului S.R.I., analiza, denumită analiza de intelligence, este procesul de filtrare, conexare şi interpretare obiectivă a datelor culese din surse secrete sau deschise, esenţial în orice activitate a Serviciului.
Frânturi de informaţie uneori disparate şi aparent lipsite de semnificaţie sunt puse în context, integrate în imagini coerente şi convertite în explicaţii, evaluări şi prognoze în legătură cu problematicile de securitate naţională aflate în competenţa SRI. Deşi aparent simplu, este vorba de un proces de rafinare foarte complex, care implică în egală măsură inteligenţa, gândirea critică şi creativitatea analistului de informaţii, dar şi o foarte bună cunoaştere a domeniului analizat.
Mai exact, analistul evaluează informaţiile din perspectiva relevanţei lor, sesizează schimbări şi tendinţe în manifestarea ameninţărilor, schiţează scenarii alternative de evoluţie, evidenţiază implicaţii şi indică eventuale variante de acţiune în raport cu fiecare scenariu prognozat.
În final, produsul analitic este pus la dispoziţia beneficiarilor legali, în timp util şi în funcţie de aria de competenţă, pentru a-i sprijini în: realizarea unor strategii sau planuri de acţiune prin care să se prevină manifestarea riscurilor și în adoptarea unor măsuri adecvate de promovare a intereselor naţionale. (https://www.sri.ro/analiza-intelligence.html, accesat la 27.12.2016).
[64] Sistemul internaţional utilizat pentru evaluarea informaţiilor, în domeniul serviciilor de informaţii occidentale se prezintă astfel:
Calificarea sursei | Calificarea conţinutului informaţiei |
Fiabilă
În general, fiabilă Destul de fiabilă Nu întotdeauna fiabilă Puţin certă Fiabilitate nonevaluabilă |
Confirmat
Probabil Posibil reală Îndoielnică Improbabilă Exactitate nonevaluabilă |
Traducere după, J. Baud, Encyclopédie du renseignement et des services secrets, Ed. Lavanzelle, Paris, 1997, p.192.
[65] Informaţii din domeniul securităţii naţionale pot fi comunicate: d) organelor de urmărire penală, cînd informaţiile privesc săvîrşirea unei infracţiuni. Comunicarea informaţiilor se aproba de către conducătorii organelor cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale. Prevederile art. 10 privitoare la apărarea secretului de stat se aplica în mod corespunzător tuturor persoanelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-d).
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.