Procesele investigative de descoperire şi urmărire penală a infracţiunilor contra securităţii naţionale şi de terorism
Doru Ioan Cristescu - iunie 2, 2020[134] Alte procedee probatorii[137], ce pot fi denumite generic clasice folosite în procesul investigativ penal sunt următoarele: conservarea datelor informatice[138], percheziţiile (percheziția domiciliară[139], percheziția corporală[140], percheziția unui vehicul[141], percheziția informatică[142]), ridicarea de obiecte și înscrisuri[143], predarea obiectelor, înscrisurilor sau a datelor informatice[144], ridicarea silită de obiecte şi înscrisuri[145], expertiza şi constatarea (dispunerea efectuării expertizei sau a constatării, numirea expertului, incompatibilitatea expertului, drepturile și obligațiile expertului, înlocuirea expertului, procedura efectuării expertizei, raportul de expertiză, audierea expertului, suplimentul de expertiză, obiectul constaătrii și raportul de constatare)[146], expertiza medico-legală psihiatrică[147], autopsia medico-legală[148], exhumarea[149], autopsia medico-legală a fetusului sau a nou-născutului[150], expertiza toxicologică[151], examinarea medico-legală a persoanei[152], examinarea fizică[153], expertiza genetică judiciară[154]), cercetarea locului faptei[155]şi reconstituirea[156], fotografierea şi luarea amprentelor suspectului, inculpatului sau ale altor persoane[157].
Unele dintre procedeele enumerate mai sus, cum sunt: a) supravegherea tehnică; b) reţinerea, predarea şi percheziţionarea corespondenţei şi a obiectelor; c) obţinerea datelor de trafic şi de localizare prelucrate de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice ori furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului; d) percheziţia; e) ridicarea de obiecte sau înscrisuri; se utilizează și în cazul unei proceduri speciale, ce se poaate derula în faza de urmărire penală, respectiv procedura dării în urmărire, potrivit reglementării instituite pentru această activitate[158].
O altă categorie de procedee probatorii este reprezentată de acelea destinate obținerii probelor testimoniale și constă în audierea persoanelor în procesul penal[159]: audierea suspectului sau inculpatului[160], audierea persoanei vătămate, a părții civile ( cu posibilitatea acordării protecției acestora) și a părții responsabile civilmente[161], audierea martorilor[162], cu posibilitatea acordării protecției acestora[163], confruntarea[164] precum și un procedeu probator de natură criminalistică, constând în identificarea persoanelor și a obiectelor[165].
[135] Mijloacele de probă în procesul investigativ penal constau în mijloace materiale de probă[166] și corpurile delicte[167] și mijloace de probă scrise[168].
[26] Subiecții procesuali oficiali ai investigației penale în cazul infracțiunilor contra securității naționale și de terorism
26.1. Subiecții procesuali oficiali ai investigației penale în cazul infracțiunilor contra securității naționale și de terorism sunt procurorul, organele de cercetare penală, denumite generic organe care efectuează urmărirea penală și judecătorul de drepturi și libertăți[169].
26.2. Subiecții neoficiali ai investigației penale sunt suspectul sau inculpatul
26.3. O altă categorie de subiecți procesuali neoficiali, ocazionali, sunt organele speciale de constatare, denunțătorii, martorii, specialiștii și tehnicienii care efectuează constatări tehnico – științifice, experții și interpreții[170].
26.4. Organele de urmărire penală, care desfășoară activități de investigare penală a infracțiunilor contra securității naționale și de terorism sunt: a) procurorii din cadrul D.I.I.C.O.T; b) organele de cercetare penală ale poliţiei judiciare; c) organele de cercetare penală special din cadrul S.R.I. și D.G.P.I.
Competențele materiale, funcționale, prerogativele, atribuțiile și obligațiile specifice, precum și interdicțiile și incompatibilitățile subiecților procesuali oficiali care efectuează urmărirea penală în cazul infracțiunilor contra securității naționale și de terorism, sunt statuate în prevederile codului de procedură penală[171], O.U.G. nr. 78/2016[172].
26.5. La solicitarea organelor de urmărire penală competente să efectueze urmărirea penală a infracțiunilor contra securității naționale și acte de terorism, respectiv D.I.I.C.O.T., cadre anume desemnate din S.R.I. pot acorda sprijin la realizarea unor activităţi de cercetare penală pentru infracţiuni privind securitatea naţională[173].
În sensul celor de mai sus, s – a dat o eficiență sporită și un alt cadru de reglementare, prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 14/1992, conform cărora, la solicitarea organelor judiciare competente, cadre anume desemnate din S.R.I. pot acorda sprijin la realizarea unor activităţi de cercetare penală pentru infracţiuni privind securitatea naţională și de terorism, în sensul că, prin excepție de la prevederile art. 13 ipoteza tip din Legea nr. 14/1992[174], organele S.R.I. pot fi desemnate organe de cercetare penală speciale conform art. 55 alin. (5) şi (6) din c.p.p. pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică, conform prevederilor art. 57 alin. (2) teza finală din Codul de procedură penală[175].
Modificările legislative aduse prin O.U.G. nr. 6/2016 se referă, în mod expres, la punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică[176], astfel că Centru Național de Interceptarea Comunicațiilor, din cadrul S.R.I., poate deveni util și chiar este recomandat, în instrumentarea cauzelor penale având ca obiect infracțiunile contra securității naționale și de terorism, ceea ce constituie o extensiune legală procedural penală, de la rolul exclusiv al acestui organism doar în materia interceptării și înregistrării comunicațiilor electronice efectuate în baza autorizării magistratului competent, în temeiul prevederilor Legii nr. 51/1991, cu natură juridică administrativă, deci extraprocesual penal[177], la rolul activ de punere în executare a mandatelor de supraveghere tehnică, emise de judecătorul de drepturi și libertăți, în condițiile c.p.p., în cazul infracţiunilor contra securităţii naţionale prevăzute în titlul X din Codul penal şi infracţiunilor de terorism, deci în procesul penal.
Organele de cercetare penală speciale pot efectua, numai în condiţiile art. 55 alin. 5 şi 6, și numai în cazul infracţiunilor contra securităţii naţionale prevăzute în titlul X din Codul penal şi infracţiunilor de terorism, din dispoziţia procurorului, punerea în aplicare a mandatelor de supraveghere tehnică,
Aceasta înseamnă că, organele de cercetare penală specială din cadrul S.R.I., desemnate în condițiile art. 55 alin. 5 și 6 C. pr. pen. au competența materială de a efectua, în cazul infracţiunilor contra securităţii naţionale prevăzute în titlul X din Codul penal şi infracţiunilor de terorism, din dispoziţia procurorului, punerea în aplicare a mandatelor de supraveghere tehnică, adică a acelor mandate de supraveghere tehnică (m.s.t.) care se referă, conform dispozițiilor art. 138 alin. (13) C. pr. pen.., la metodele speciale de supraveghere sau de cercetare, prevăzute de art. 138 alin. (1) lit. a)-d) C. pr. pen., respective: a) interceptarea comunicaţiilor ori a oricărui tip de comunicare la distanţă; b) accesul la un sistem informatic; c) supravegherea video, audio sau prin fotografiere; d) localizarea sau urmărirea prin mijloace tehnice, fără a se face vreo altă distincție sau delimitare în ce privește care anume dintre cele 4 metode speciale pot fi puse în executare de organele de cercetare penală specială desemnate din cadrul S.R.I.
În sensul celor de mai sus sunt și prevederile art. 13 din Legea nr. 14/1992 (ipoteza excepție) „prin excepţie, organele Serviciului Român de Informaţii pot fi desemnate organe de cercetare penală speciale conform art. 55 alin. (5) şi (6) din Codul de procedură penală pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică, conform prevederilor art. 57 alin. (2) teza finală din Codul de procedură penală”, nici în acest text de lege nefăcându – se vreo altă distincție sau delimitare în în ce privește care anume dintre cele 4 metode speciale pot fi puse în executare de organele de cercetare penală specială desemnate din cadrul S.R.I.
Conform prevederilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 14/1992: „Pentru relaţia cu furnizorii de comunicaţii electronice destinate publicului, Centrul Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor din cadrul Serviciului Român de Informaţii este desemnat cu rolul de a obţine, prelucra şi stoca informaţii în domeniul securităţii naţionale. La cererea organelor de urmărire penală, Centrul asigură accesul nemijlocit şi independent al acestora la sistemele tehnice în scopul executării supravegherii tehnice prevăzute la art. 138 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură penală. Verificarea modului de punere în aplicare în cadrul Centrului Naţional de Interceptare a Comunicaţiilor a executării acestor supravegheri tehnice se realizează potrivit <LLNK 12004 304 11 202 30 32>art. 301 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare” și alin. (3) „Condiţiile concrete de acces la sistemele tehnice al organelor judiciare se stabilesc prin protocoale de cooperare încheiate de Serviciul Român de Informaţii cu Ministerul Public, Ministerul Afacerilor Interne, precum şi cu alte instituţii în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea, în condiţiile art. 57 alin. (2) din Codul de procedură penală, organe de cercetare penală specială”.
Lucrătorii desemnați din cadrul S.R.I., dacă și atunci când dețin calitatea de organ de cercetare penală specială, potrivit legii[178], pot sprijini organele de urmărire penală, prin efectuarea de acte de cercetare penală, alături de activitatea de interceptarea comunicațiilor ori a oricărui tip de comunicare la distanță (adică interceptarea, accesul, monitorizarea, colectarea sau înregistrarea comunicărilor efectuate prin telefon, sistem informatic ori prin orice alt mijloc de comunicare[179]) și pentru activitatea de acces la un sistem informatic (adică pătrunderea într-un sistem informatic sau mijloc de stocare a datelor informatice fie direct, fie de la distanţă, prin intermediul unor programe specializate ori prin intermediul unei reţele, în scopul de a identifica probe[180]), supravegherea video, audio sau prin fotografiere (adică fotografierea persoanelor, observarea sau înregistrarea conversaţiilor, mişcărilor ori a altor activităţi ale acestora, efectuată ocazional sau sistematic, în locuri publice sau private, în spații inchise sau deschise[181]) și localizarea sau urmărirea prin mijloace tehnice (adică folosirea unor dispozitive care determină locul unde se află persoana sau obiectul la care sunt ataşate[182]), ceea ce se referă la punerea în executare a mandatului de supraveghere tehnică[183], prin Centrul Național de Interceptarea Comunicațiilor (C.N.I.C.).
26.6. Ca subiecți procesuali neoficiali, ocazionali, în cadrul D.I.I.C.O.T., funcționează specialişti în domeniul prelucrării şi valorificării informaţiilor, economic, financiar, bancar, vamal, informatic, precum şi în alte domenii, pentru clarificarea unor aspecte tehnice sau de specialitate în activitatea de urmărire penală, care au au calitatea de funcţionar public și îşi desfăşoară activitatea sub directa conducere, supraveghere şi control nemijlocit al procurorilor din D.I.I.C.O.T. şi au drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege pentru funcţionarii publici, cu excepţiile prevăzute în O.U.G. nr. 78/2016.
Constatarea tehnico-ştiinţifică efectuată din dispoziţia scrisă a procurorului de către specialişti constituie mijloc de probă, în condiţiile Codului de procedură penală.
Specialiştii beneficiază, în mod corespunzător, de drepturile prevăzute la <LLNK 12006 27180 302 11 63>art. 11 şi 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006, aprobată cu modificări şi completări prin <LLNK 12007 45 10 201 0 17>Legea nr. 45/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
[137] Pentru aspectele teoretice și de drept comparat, a se vedea R.Slăvoiu, Protecția penală a vieții private, Ed. Universul juridic,București, 2016, p. 370 – 436; M.Udroiu (coord.), Codul de procedură penală, comentariu pe articole, Ed. C.H.Beck, București, 2015, p. 417 – 426, 459 – 575; N.Volonciu, A.S. Uzlău (coord.), Noul cod de procedură penală, ediția a 2 – a, revăzută și adăugită, Ed. Hamangiu, București, 2015, p.323 – 327, 379 – 435.
[138] Art. 154 C. pr. pen.
[139] Art. 157 – 164 C. pr. pen.
[140] Art. 165, 166 C. pr. pen.
[141] Art. 167 C. pr. pen.
[142]Art. 168 și 1681 C. pr. pen.
[143] Art. 169 C. pr. pen.
[144] Art. 170 C. pr. pen.
[145] Art. 171 C. pr. pen.
[146] Art. 172-181 C. pr. pen.
[147] Art. 184 C. pr. pen.
[148] Art. 185 C. pr. pen.
[149] Art. 186 C. pr. pen.
[150] Art. 187 C. pr. pen.
[151] Art. 188 C. pr. pen.
[152] Art. 189 C. pr. pen.
[153] Art. 190 C. pr. pen.
[154] Art. 191 C. pr. pen.
[155] Art. 192, 194, 195 C. pr. pen.
[156] Art. 193, 194, 195 C. pr. pen.
[157] Art. 196 C. pr. pen.
[158] Art. 521 și urm. C. pr. pen.
[159] Art. 104 – 106 C. pr. pen.
[160] Art. 107 – 110 C. pr. pen.
[161] Art. 111 – 113 C. pr. pen.
[162] Art. 114 – 124 C. pr. pen.
[163] Art. 125 – 130 C. pr. pen.
[164] Art. 131 C. pr. pen.
[165] Art. 132-137 C. pr. pen.
[166] Art. 197 alin. (1) C. pr. pen. Obiectele care conţin sau poartă o urmă a faptei săvârşite, precum şi orice alte obiecte care pot servi la aflarea adevărului sunt mijloace materiale de probă.
[167] Art. 197 alin. (2) C. pr. pen. Sunt corpuri delicte mijloacele materiale de probă care au fost folosite sau au fost destinate să servească la săvârşirea unei infracţiuni, precum şi obiectele care sunt produsul infracţiunii.
[168] Art. 198 alin. (1) și (2) C. pr. pen. Înscrisurile pot servi ca mijloace de probă, dacă, din conţinutul lor, rezultă fapte sau împrejurări de natură să contribuie la aflarea adevărului.
Procesul-verbal ce cuprinde constatările personale ale organului de urmărire penală sau ale instanţei de judecată este mijloc de probă.
Procesele-verbale întocmite de organele prevăzute la art. 61 alin. (1) lit. a)-c) constituie acte de sesizare a organului de urmărire penală şi nu au valoarea unor constatări de specialitate în procesul penal.
[169] Art. 30 C. pr. pen.
[170] Art. 34 C. pr. pen.
[171] Art. 56, 57 și 65 C. pr. pen.
[172] Art. 6, 7 și 10 din O.U.G. nr. 78/2016.
[173] Art. 12 alin. (2) din Legea nr. 14/1991.
[174] Art. 13 din Legea nr. 14/1992 (ipoteza tip) Organele Serviciului Român de Informaţii nu pot efectua acte de cercetare penală, nu pot lua măsura reţinerii sau arestării preventive şi nici dispune de spaţii proprii de arest.
[175] Art. 13 din Legea nr. 14/1992 (ipoteza excepție) Prin excepţie, organele Serviciului Român de Informaţii pot fi desemnate organe de cercetare penală speciale conform art. 55 alin. (5) şi (6) din Codul de procedură penală pentru punerea în executare a mandatelor de supraveghere tehnică, conform prevederilor art. 57 alin. (2) teza finală din Codul de procedură penală.
[176] Art. 57 Competenţa organelor de cercetare penală
(2) Organele de cercetare penală speciale efectuează acte de urmărire penală numai în condiţiile art. 55 alin. (5) şi (6), corespunzător specializării structurii din care fac parte, în cazul săvârşirii infracţiunilor de către militari sau în cazul săvârşirii infracţiunilor de corupţie şi de serviciu prevăzute de Codul penal săvârşite de către personalul navigant al marinei civile, dacă fapta a pus sau a putut pune în pericol siguranţa navei sau navigaţiei ori a personalului.
De asemenea, organele de cercetare penală speciale pot efectua, în cazul infracţiunilor contra securităţii naţionale prevăzute în titlul X din Codul penal şi infracţiunilor de terorism, din dispoziţia procurorului, punerea în aplicare a mandatelor de supraveghere tehnică.
[177] Situație la care se ajunsese prin Decizia C.C.R. nr. 51 din 16 februarie 2016.
[178] Art. 55 C. pr. pen.: alin. 5: Atribuţiile organelor de cercetare penală speciale sunt îndeplinite de ofiţeri anume desemnaţi în condiţiile legii, care au primit avizul conform al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie; alin. 6: Organele de cercetare penală ale poliţiei judiciare şi organele de cercetare penală speciale îşi desfăşoară activitatea de urmărire penală sub conducerea şi supravegherea procurorului.
[179] Care este similar cu interceptarea şi înregistrarea comunicaţiilor electronice, efectuate sub orice formă, ca procedeu investigativ informativ operativ special, specific, cu caracter secret [art. 14 alin. (2) lit. a din Legea nr. 51/1991].
[180] Care este similar și constituie o îmbinare și asociere cu procedeele investigative informative operative speciale specifice organelor răspunzătoare cu aplicarea legii în domeniul securității naționale de 1) interceptarea şi înregistrarea comunicaţiilor electronice, efectuate sub orice formă și 2 căutare a unor informaţii, documente sau înscrisuri pentru a căror obţinere este necesar accesul într-un /dintr – un loc (pătrunderea/ ieșirea), la un obiect ori document, sau deschiderea unui obiect [prevăzut de art. 14 alin. (2) lit. b din Legea nr. 51/1991].
[181] Care este similară cu mijlocul și metoda informativ operativă constând în activitatea de fixarea unor momente operative prin fotografiere, filmare ori prin alte mijloace tehnice sau constatări personale, cu privire la activităţi publice desfăşurate în locuri publice, dacă nu este efectuată sistematic [art. 9 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 14/1992 și art. 13 lit. d) din Legea nr. 51/1991] sau procedeul investigativ informativ operativ constând în supravegherea prin fotografiere, filmare sau prin orice alte mijloace tehnice ori constatări personale, efectuate sistematic în locuri publice sau efectuate în orice mod în locuri private (prevăzut de art. 14 alin. 2 lit. d ipoteza a 2 – a din Legea nr. 51/1991).
[182] Care este similar și constituie o îmbinare și asociere a procedeelor investigative informative operative speciale specifice organelor răspunzătoare cu aplicarea legii în domeniul securității naționale de: 1) căutare a unor informaţii, documente sau înscrisuri pentru a căror obţinere este necesar accesul într-un /dintr – un loc (pătrunderea/ ieșirea), la un obiect ori document, sau deschiderea unui obiect (prevăzut de art. 14 alin. 2 lit. b din Legea nr. 51/1991), 2) ridicare şi repunere la loc a unui obiect sau document, examinarea lui, extragerea informaţiilor pe care acestea le conţin cât şi înregistrarea, copierea sau obţinerea de extrase prin orice procedee (prevăzut de art. 14 alin. 2 lit. c din Legea nr. 51/1991), 3) instalarea de obiecte, întreţinerea şi ridicarea acestora din locurile în care au fost depuse, supravegherea prin fotografiere, filmare sau prin orice alte mijloace tehnice ori constatări personale, efectuate sistematic în locuri publice sau efectuate în orice mod în locuri private [prevăzut de art. 14 alin. 2 lit. d) ipoteza 1 din Legea nr. 51/1991].
[183] Art. 139 și 142 C. pr. pen.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.