Regimul juridic al speciei urs brun (ursus arctos) în România
Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu - februarie 6, 2023O dată derogarea acordată, gestionarului fondului cinegetic îi incumbă obligația de a solicita emiterea autorizației pentru recoltare sau capturare, care se obține de la autoritățile competente (autoritatea publică teritorială pentru protecția mediului, agențiile județene pentru protecția mediului, iar pentru Rezervația Biosferei „Delta Dunării”, Administrația Rezervației Biosferei „Delta Dunării”) pe a căror rază de competență administrativ-teritorială se află fondurile cinegetice, în limita numărului maxim de exemplare aprobat pentru fiecare gestionar al fondurile cinegetice[52].
Prin raportare la prevederile art. 22 alin. (9) lit. m) din O.U.G. nr. 57/2007, apreciem că în situația desfășurării acțiunii de capturare (care include și vânătoarea[53]), în zonele de management durabil a parcurilor naturale, se impune avizarea acestora de către administratorul ariei naturale protejate.
Nevoia urgentă a unor măsuri care să conducă la soluționarea atacurilor urșilor asupra persoanelor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, a generat o serie de modificări legislative, care includ alterarea sensului clasic al noțiunii de „vânătoare”[54]. Astfel, pe cale de excepție, „Nu constituie vânătoare activitățile de alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs brun, desfășurate de către personalul tehnic de specialitate al Gărzii forestiere sau de către personalul tehnic de specialitate al gestionarilor faunei cinegetice, ca urmare a aplicării procedurii de intervenție aprobate conform legislației în vigoare, și nici activitățile desfășurate de către personalul Ministerului Afacerilor Interne în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu în scopul:
a) îndepărtării, imobilizării sau eliminării animalelor care amenință viața ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora;
b) imobilizării animalelor a căror viață ori integritate corporală este pusă în pericol în urma unei intervenții umane realizate cu orice mijloace legale de protecție și imobilizare” [art. 11 (2) din Legea nr. 407/2006].
Ordonanța de urgență nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative[55], aprobată prin Legea nr. 197/2022[56], „reglementează modul de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun (Ursus arctos) asupra persoanelor și bunurilor acestora și stabilește sistemul de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare” [art. 1 alin. (1)]. Durata maximă a intervenției este de 24 de ore, la sfârșitul acestei perioade de timp, dacă obiectivele intervenției nu sunt realizate, procedându-se la închiderea activității prin completarea și semnarea raportului de eveniment[57] [art. 1 alin. (2) lit. h)]. În vederea punerii în aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 81/2021, și pentru asigurarea serviciilor de specialitate privind alungarea, relocarea ori extragerea prin împușcare a exemplarelor de urs, respectiv pentru asigurarea serviciilor de specialitate privind tranchilizarea și relocarea ori extragerea prin eutanasiere a acestora, unitatea administrativ-teritorială poate încheia un singur contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu un singur gestionar al fondului/fondurilor cinegetic/cinegetice de pe raza unității administrativ-teritoriale, respectiv contract de prestări servicii cu medicul veterinar de liberă practică, ambele cu respectarea legislației în materia achizițiilor publice [art. 2 alin. (1) și (2)][58].
Echipa de intervenție este formată din: „primarul/viceprimarul unității administrativ-teritoriale pe raza căreia s-a produs evenimentul, desemnat în comitetul local de situații de urgență potrivit prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare”, căruia îi revine de drept calitatea de conducător al echipei; „personalul structurilor de jandarmi competente teritorial, aflat în serviciu în zona unde a fost semnalată prezența exemplarului de urs”; „personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului care a încheiat contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu unitatea administrativ-teritorială pentru asigurarea serviciilor de specialitate prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, în zona unde s-a produs evenimentul”[59]; și „medicul veterinar”[60].
În principiu, intervențiile imediate se realizează gradual[61], prin alungare, tranchilizare și relocare și respectiv extragere prin eutanasiere sau împușcare[62], prin analizarea la fața locului de către echipa de intervenție a nivelului de risc stabilit potrivit Procedurii privind modul de acțiune a instituțiilor responsabile în gestionarea intervențiilor în cazul incidentelor generate de specia Ursus arctos (urs brun)[63], decizia privind alegerea uneia dintre metode, consemnată în raportul de eveniment[64], aparținând conducătorului echipei de intervenție. Considerăm că se impune modificarea textului de lege în sensul nominalizării unei alte persoane decât alesul local ca decident al metodei de intervenție imediată. În ceea ce ne privește, credem că în componența echipei de intervenție ar fi obligatorie includerea personalului tehnic specializat al Gărzilor Forestiere, instituții care au ca atribuții, printre altele, monitorizarea, implementarea și controlul aplicării regimului cinegetic în fondul cinegetic național, respectiv elaborarea de rapoarte operative și transmiterea acestora către Garda Forestieră Națională în vederea realizării de sinteze și analize de risc privind fondul cinegetic[65], decizia cu privire la metoda de intervenție aleasă urmând a fi de competența acestuia[66]. În ipoteza în care nu se va proceda la extinderea componenței echipei de intervenție, considerăm că alegerea metodei de intervenție ar trebui făcută cu votului majorității membrilor echipei, consemnat în raportul de eveniment.
Legislația instituie garanții suplimentare pentru protecția și conservarea speciei, astfel[67]:
― în cazul extragerii prin împușcare, instituirea interdicției de utilizare a armei de vânătoare de către alte persoane decât de personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului sau al Gărzii forestiere;
― în cazul exemplarelor de sex feminin, efectuarea intervenției imediate cu precădere prin metode neletale (alungare, tranchilizare și relocare);
― în cazul extragerii prin eutanasiere/împușcare a unui exemplar de sex feminin cu pui, relocarea acestora, în regim de urgență, în cadrul unor centre de reabilitare specializate sau adăposturi autorizate[68].
― obligația instituită în sarcina unităților unităților specializate pentru întreținerea puilor de urs de a transmite trimestrial Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor un raport privitor la starea de sănătate a fiecărui exemplar aflat în custodia lor[69];
― limitarea perioadei de custodie a puilor de urs la maximum 2 ani, calculați de la data preluării lor, în acest răstimp exemplarul urmând să fie reintrodus în habitatul său[70];
― marcarea exemplarelor relocate cu colar GPS sau cu crotalii auriculare şi PIT transponder (microcip) de identificare[71];
― instituirea registrului național al alungărilor, tranchilizărilor și relocărilor ori extragerilor prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs[72], care stă la baza sistemului de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare[73];
― publicarea pe pagina de internet a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor a Registrului național al relocărilor/ extragerilor prin împușcare sau eutanasiere[74];
― în cazul extragerii prin împușcare sau eutanasiere, blana și craniul exemplarelor extrase rămân în proprietatea publică a statului[75].
[52] Art. 6 alin. (1) și art. 2 lit. i) din Procedura de autorizare a activităților de recoltare, capturare și/sau achiziție și/sau comercializare, pe teritoriul național sau la export, a florilor de mină, a fosilelor de plante și fosilelor de animale vertebrate și nevertebrate, precum și a plantelor și animalelor din flora și, respectiv, fauna sălbatice și a importului acestora, aprobată prin Ordinul ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 410/2008 (M. Of. nr. 339 din 1 mai 2008), cu modificările și completările ulterioare.
[53] Art. 2 lit. e) din Procedura de autorizare a activităților de recoltare, capturare și/sau achiziție și/sau comercializare, pe teritoriul național sau la export, a florilor de mină, a fosilelor de plante și fosilelor de animale vertebrate și nevertebrate, precum și a plantelor și animalelor din flora și, respectiv, fauna sălbatice și a importului acestora din 11.04.2008: „capturare – prinderea prin orice mijloace, stabilite prin prevederi legale, a animalelor sălbatice, inclusiv prin vânătoare”.
[54] Art. 1 lit. ad) din Legea nr. 407/2006: „vânătoare – acțiunea de pândire, căutare, stârnire, urmărire, hăituire sau orice altă activitate având ca scop capturarea ori uciderea exemplarelor din speciile prevăzute în anexele nr. 1 și 2, aflate în stare de libertate”.
[55] M. Of. nr. 732 din 26 iulie 2021.
[56] M. Of. nr. 677 din 6 iulie 2022.
[57] Modelul-tip al Raportului de eveniment constituie anexa nr. 4 a O.U.G. nr. 81/2021.
[58] Modelul-tip al contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat cu gestionarul de fond cinegetic constituie Anexa nr. 1 a O.U.G. nr. 81/2021, în vreme ce Modelul de contract de prestări servicii care se încheie între unitățile administrativ-teritoriale și medicii veterinari de liberă practică pentru acțiunile de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, a fost aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1460/2021 (M. Of. nr. 783 din 13 august 2021).
Contravaloarea contractului/contractelor se suportă de către unitatea administrativ-teritorială, în limita tarifelor standard, ulterior acestea urmând să fie decontate de către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor [art. 13 alin. (1)-(5) din O.U.G. nr. 81/2021], în vreme ce „costurile aferente tranchilizării și eutanasierii efectuate de medicul veterinar de liberă practică împuternicit sunt suportate din bugetul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (…)” [art. 13 alin. (6) din O.U.G. nr. 81/2021].
[59] Pe cale de excepție, în situația în care „nu există contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat între unitatea administrativ-teritorială și gestionar sau în cazul în care personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului nu se prezintă imediat la acțiunea de intervenție, din echipa de intervenție face parte personalul tehnic de specialitate al Gărzii forestiere” [art. 3 din O.U.G. nr. 81/2021].
[60] Art. 2 alin. (3) și (4) din O.U.G. nr. 81/2021.
[61] Art. 4 alin. (1) din O.U.G. nr. 81/2021.
Potrivit art. 5 din O.U.G. nr. 81/2021, „Intervenția imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează gradual, începând cu metoda alungării” [alin. (1)]”; „În cazul în care exemplarul alungat revine și poate amenința viața ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora, echipa de intervenție procedează la tranchilizarea și relocarea acestuia” [alin. (2)]; „Marcarea și monitorizarea exemplarelor tranchilizate care urmează a fi relocate se realizează prin montarea de colare GPS sau prin montarea de crotalii auriculare și microcip, care nu afectează în niciun fel integritatea corporală a acestora” [alin. (3)]; „Extragerea ursului prin eutanasiere sau împușcare se face în următoarele situații: a) dacă intervențiile prin metoda alungării, respectiv a tranchilizări și relocării nu dau rezultate și gradul de risc se modifică la nivel mare, conform procedurii de evaluare a riscului; b) dacă siguranța și securitatea persoanelor sau a bunurilor de orice fel aparținând acestora sunt puse în pericol; c) dacă siguranța și securitatea membrilor echipei de intervenție sunt puse în pericol; d) dacă exemplarul de urs în cauză se rănește în cursul acțiunii de intervenție și devine agresiv și nu sunt identificate alte soluții potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență; e) dacă exemplarul de urs în cauză este prins într-o capcană neautorizată, prezintă răni și devine agresiv și nu sunt identificate alte soluții potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență; f) dacă exemplarul de urs în cauză prezintă răni incompatibile cu viața” [alin. (4)].
[62] Prin derogare de la dreptul comun, tranchilizarea, relocarea sau extragerea exemplarelor de urs brun nu necesită autorizația prealabilă de recoltare/capturare prevăzută de Procedura de autorizare a activităților de recoltare, capturare și/sau achiziție și/sau comercializare, pe teritoriul național sau la export, a florilor de mină, a fosilelor de plante și fosilelor de animale vertebrate și nevertebrate, precum și a plantelor și animalelor din flora și, respectiv, fauna sălbatice și a importului acestora, aprobată prin Ordinul ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 410/2008 [art. 4 alin. (2) din O.U.G. nr. 81/2021].
[63] Anexa nr. 2 a O.U.G. nr. 81/2021.
[64] Raportul de eveniment, întocmit în trei exemplare, semnat de către participanți la acțiune (conducătorul echipei de intervenție, medicul veterinar, personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului sau al Gărzii forestiere, după caz, și respectiv de conducătorul efectivelor de jandarmi), căruia, în funcție de împrejurări, i se pot atașa declarațiile persoanelor păgubite, se înaintează în termen de 24 de ore de la întocmire agenției județene pentru protecția mediului, precum și comitetului județean pentru situații de urgență pe a căror rază de competența s-a desfășurat intervenția (art. 11 din O.U.G. nr. 81/2021).
„Nerespectarea dispozițiilor art. 11 de către persoanele responsabile constituie contravenție și se sancționează cu amendă contravențională de la 7.000 lei la 10.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, constituie infracțiune” (art. 15 din O.U.G. nr. 81/2021). Au calitatea de agenți constatatori ofițeri și subofițeri din cadrul Jandarmeriei Române, respectiv ofițeri și agenți din cadrul Poliției Române (art. 16 din O.U.G. nr. 81/2021).
[65] Art. 6 alin. (2) lit. b) și d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2021 privind înființarea Gărzii Forestiere Naționale (M. Of. nr. 645 din 30 iunie 2021), cu modificările și completările ulterioare.
[66] Eventualilor opozanți ai ideii de extindere a componenței echipei de intervenție – a căror singură argumentație pertinentă ar fi aceea că celeritatea intrinsecă operațiunilor de intervenție imediată ar fi afectată de creșterea numărului de instituții implicate și implicit a birocrației – nu le putem răspunde decât că personalul tehnic de specialitate al Gărzii forestiere face oricum parte de drept din echipa de intervenție în situațiile de excepție, expres și limitativ prevăzute de lege (a se vedea nota de subsol nr.59)
[67] Art. 6 alin. (2) și (3) din O.U.G. nr. 81/2021.
[68] Potrivit art. 6 alin. (4) din O.U.G. nr. 81/2021, „Costurile de întreținere a puilor de urs relocați după intervenția imediată sunt suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor”. Pentru punerea în aplicare a acestor prevederi a fost emis Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.415/2021 pentru aprobarea tarifelor standard privind intervenția imediată asupra exemplarelor de urs care acționează în intravilanul localităților, precum și a cuantumului și a modalității de acordare a costurilor de întreținere a puilor de urs relocați (M. Of. nr. 783 din 13 august 2021).
[69] Art. 2 alin. (3) din Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.415/2021.
[70] Art. 2 alin. (2) din Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.415/2021.
[71] Conform procedurii stabilite prin Anexa nr. 2 (Modalitatea de marcare şi monitorizare a exemplarelor de urs tranchilizate care urmează a fi relocate) din Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.415/2021.
[72] Modelul registrului este stabilit în Anexa nr. 3 a Ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.415/2021.
[73] Art. 7 alin. (2) din O.U.G. nr. 81/2021.
Potrivit art. 7 alin. (3) din O.U.G. nr. 81/2021, „Aplicarea măsurilor de monitorizare a intervențiilor imediate prevăzute la alin. (1) este asigurată de: a) Agenția Națională pentru Protecția Mediului și structurile teritoriale; b) Garda Națională Forestieră, prin structurile teritoriale; c) Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, prin direcțiile sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor; d) unitățile administrativ-teritoriale pe raza cărora s-a produs evenimentul; e) centrele de reabilitare/îngrijire”. Responsabilitățile și atribuțiile Agenția Națională pentru Protecția Mediului (A.N.P.M.), ale agențiilor județene pentru protecția mediului și ale Autorității Naționale Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor în materie sunt stabilite prin lege (art. 8, 9 și 10 din O.U.G. nr. 81/2021). Spre exemplu, înființarea și gestionarea registrului național al alungărilor, tranchilizărilor și relocărilor ori extragerilor prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs este în atribuția Agenției Naționale pentru Protecția Mediului [art. 8 lit. b) din O.U.G. nr. 81/2021].
[74] Anexa nr. 2 din Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.415/2021.
[75] Art. 12 alin. (2) din O.U.G. nr. 81/2021.
Propunem, de lege ferenda, reformularea art. 12 în întregul său.
Considerăm că formularea actuală a alin. (2) [„Blana și craniul exemplarului extras conform prevederilor alin. (1), preparate de către gestionar, se predau Gărzii forestiere și rămân în proprietatea publică a statului.”] este echivocă, într-o vădită contradicție cu prevederile alin. (1) [„În cazul extragerii prin eutanasiere sau împușcare, gestionarea exemplarului se face de către gestionar sau Garda forestieră, după caz.”], motiv pentru care comportă critici. Textul, în lectura unui cititor neavizat, naște în sarcina gestionarului sarcina preparării blănii și craniului chiar și atunci când extragerea exemplarului a fost efectuată de către personalul tehnic de specialitate al Gărzii forestiere, în condițiile în care, potrivit alin. (1), gestionarea exemplarului este în sarcina instituției al cărei personal tehnic de specialitate a efectuat extragerea. Această interpretare, pe care o face posibilă neclaritatea textului, este invalidată la o interpretare sistematică a O.U.G. nr. 81/2022, întrucât potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) teza II „(…) costurile legate de prepararea blănurilor și a craniilor exemplarelor de urs extrase prin eutanasiere sau împușcare sunt suportate de către autoritatea publică locală, care are contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor de urs brun cu gestionarul, respectiv contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată cu medicul veterinar de liberă practică”.
Din această cauză, credem că se impune reformularea alin. (2), cu următorul text: „Blana și craniul exemplarului extras conform prevederilor alin. (1) de către gestionarul parte în contractul de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat cu unitatea administrativ teritorială, preparate de către gestionar sau prin grija acestuia de către un prestator de servicii, cu ținerea evidenței potrivit modelului stabilit de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, se predau Gărzii forestiere și rămân în proprietatea publică a statului”.
După alin. (2), propunem introducerea unui nou aliniat, (21), cu următorul conținut: „Blana şi craniul exemplarului extras prin eutanasiere potrivit prevederilor alin. (1), preparate de către/ prin grija gestionarului sau a Gărzii forestiere, după caz, se predau/ se rețin de către Garda forestiere și rămân în proprietatea publică a statului.”
În ceea ce privește prevederile alin. (3) [„Carcasa exemplarului extras prin împușcare revine gestionarului care a efectuat extragerea și poate fi folosită conform normelor stabilite de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor în vigoare sau distrusă prin incinerare, dacă intervenția imediată a fost efectuată de Garda forestieră sau exemplarul a fost extras prin eutanasiere.”], acestea trebuie modificate, cu următorul conținut: „Carcasa exemplarului extras prin împușcare revine gestionarului care a efectuat extragerea și poate fi folosită conform normelor stabilite de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor în vigoare”.
După alin. (3), propunem introducerea a două noi aliniate, (4) și (5), cu următorul conținut: „Carcasa exemplarului extras prin împușcare de către personalul tehnic de specialitate din cadrul Gărzii forestiere va fi valorificată și poate fi folosită conform normelor stabilite de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor în vigoare. Sumele obținute prin valorificarea carcasei se fac venit la bugetul de stat.”, respectiv „Carcasa exemplarului extras va fi distrusă prin incinerare, dacă exemplarul a fost extras prin eutanasiere”. Propunerea noastră este justificată de rațiuni de ordin economic și de siguranța populației.
Arhive
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.