Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă din 29.09.2007
Redacția ProLege - noiembrie 2, 2017Cap. VI („Pregătirea profesională”)
Capitolul al VI-lea stabilește faptul că fiecare practician în insolvenţă definitiv şi compatibil are obligaţia să urmeze în decursul unui an calendaristic cursurile de formare profesională organizate sub patronajul I.N.P.P.I., sub sancţiunea suspendării din profesie.
Structura cursurilor de formare profesională, precum şi numărul punctelor de pregătire profesională se aprobă prin hotărârea Consiliului I.N.P.P.I.
Practicienii în insolvenţă incompatibili pot participa la programul de pregătire profesională, acesta devenind însă obligatoriu de la data încetării situaţiei de incompatibilitate.
Seminarele de pregătire profesională vor fi conduse de formatori (lectori) selecţionaţi pe baza criteriilor stabilite de Consiliul I.N.P.P.I. Selecţia şi coordonarea activităţii formatorilor vor fi asigurate de Consiliul ştiinţific al I.N.P.P.I.
Cheltuielile aferente desfăşurării programului de pregătire profesională se suportă, în principal, din taxele de participare. Consiliul Institutului poate aloca unele fonduri în limita sumelor prevăzute anual în bugetul de venituri şi cheltuieli.
Cap. VII („Îndrumătorii de stagiu”)
Conform capitolului al VII-lea, persoanele fizice române care au dobândit calitatea de practician în insolvenţă stagiar, ca urmare a promovării examenului organizat de Uniune, au obligaţia efectuării stagiului de pregătire profesională cu durata de 2 ani.
Persoanele fizice străine, practicieni în insolvenţă în ţara în care îşi au domiciliul şi care doresc să activeze în România, pot opta pentru efectuarea unui stagiu de adaptare cu durata de 2 ani.
Stagiul de pregătire profesională, precum şi stagiul de adaptare se desfăşoară sub îndrumarea unui coordonator de stagiu, practician în insolvenţă definitiv, stagiarul având calitatea de salariat sau colaborator. Pe perioada stagiului practicianul în insolvenţă stagiar va fi remunerat de forma de organizare cu care are relaţii contractuale cu echivalentul a cel puţin un salariu minim lunar pe economie stabilit pentru anul în curs. Contractul de stagiu se încheie cu forma de organizare, stagiul desfăşurându-se sub îndrumarea unui coordonator de stagiu nominalizat, practician în insolvenţă în cadrul formei de organizare.
Raporturile dintre stagiar şi practicianul îndrumător de stagiu vor fi consemnate într-un document scris, reprezentând înţelegerea dintre părţi, care va fi depus spre opozabilitate la Uniune împreună cu celelalte documente de înscriere.
CNC al Uniunii va reactualiza anual lista cu îndrumătorii de stagiu pe baza unor criterii de selecţie, care vor lua în considerare, în principal, următoarele:
a) să aibă vechime de cel puţin 5 ani de la data înscrierii în Tabloul UNPIR;
b) să nu fi suferit nicio sancţiune disciplinară de natura celor prevăzute la cap. XIV;
c) venitul brut din activitatea de practician în insolvenţă.
În funcţie de volumul de activitate al îndrumătorului de stagiu, pe baza unei grile întocmite în funcţie de veniturile realizate în anul anterior atestării, de către cabinetul sau societatea profesională în care îşi exercită profesia, Consiliul naţional de conducere al Uniunii va stabili numărul de stagiari. Veniturile realizate de coordonatorul de stagiu nu se pot situa sub valoarea de 50.000 lei.
Lista îndrumătorilor de stagiu va fi actualizată anual, pe baza declaraţiei de venit pentru veniturile din activitatea de practician în insolvenţă realizate în anul anterior, şi se va publica pe site-ul Uniunii.
Cap. VIII („Registrul formelor de organizare. Conţinut, înscriere”)
Potrivit capitolului al VIII-lea, în Registrul formelor de organizare sunt înregistrate societăţile civile profesionale cu personalitate juridică, filialele acestora şi cabinetele individuale de insolvenţă, precum şi celelalte forme asociative de organizare profesională, prevăzute şi constituite în conformitate cu dispoziţiile din O.U.G.
Elementele supuse înregistrării în Registrul formelor de organizare computerizat pentru societăţile profesionale cu personalitate juridică şi filialele acestora sunt cele prevăzute la art. 71 alin. (1) din O.U.G.
Elemente supuse înregistrării în Registrul formelor de organizare computerizat pentru cabinetele individuale de insolvenţă sau cabinetele asociate sunt cele prevăzute la art. 71 alin. (2) din O.U.G.
Se depun spre menţionare următoarele:
a) dovada vărsămintelor privind aportul social;
b) cereri de îndreptare de erori materiale privind modificarea elementelor menţionate la alin. (2);
c) oricare alt act prevăzut de O.U.G. sau de respectivul statut, depus ulterior înregistrării în Registrul formelor de organizare;
d) informaţii financiare, prezentate anual, care trebuie să conţină veniturile realizate din activitatea de insolvenţă;
e) menţiuni cu privire la schimbarea formei de exercitare a profesiei;
f) durata societăţii;
g) modul de transformare, reorganizare, dizolvare şi lichidare.
În vederea înregistrării unor modificări ale contractelor de societate sau deciziilor de înfiinţare ale cabinetelor individuale, în Registrul formelor de organizare se depun spre menţionare următoarele documente:
a) cerere de înregistrare/operare în RFO;
b) hotărârile fiecărei forme de organizare, semnate de asociaţii/titularii de cabinete;
c) act adiţional la contractul de societate sau la decizia de înfiinţare;
d) contractul formei de organizare/decizia de înfiinţare actualizate;
e) dovada achitării taxelor aferente.
Dovada înregistrării în Registrul formelor de organizare computerizat se face prin emiterea unui certificat de înregistrare a societăţii, cabinetului individual sau a cabinetelor asociate, al cărui format şi conţinut vor fi stabilite prin decizie a Consiliului naţional de conducere al Uniunii.
Taxele de înregistrare pentru emiterea de certificate de înregistrare, certificate constatatoare, pentru preschimbări, copii certificate şi alte operaţiuni efectuate de departamentul specializat din cadrul Secretariatului general al Uniunii vor fi stabilite anual prin hotărâre a Congresului Uniunii.
Este interzis ca în acelaşi sediu social să funcţioneze două sau mai multe forme de organizare profesională de practicieni în insolvenţă. Prin sediu social se înţelege unitatea locativă distinctă din punct de vedere funcţional, deţinută în baza unui titlu locativ propriu. Filiala Uniunii unde este înscrisă forma de organizare profesională va desemna dintre membri un raportor care să verifice şi să ateste întrunirea condiţiilor de desfăşurare a activităţii într-un spaţiu locativ distinct care să asigure independenţa funcţională şi păstrarea confidenţialităţii cu privire la activitatea desfăşurată.
Este interzisă înscrierea în Registrul formelor de organizare a unei societăţi cu denumire identică sau asemănătoare cu a uneia deja înregistrate, atât în denumirea întreagă, cât şi în cuvintele ce o compun, inclusiv cele care sugerează o prescurtare sau iniţiale, cu excepţia sintagmelor utilizate în profesie (insolvenţă, insolvent, judiciar, expert etc.). Filialele constituite de către o societate profesională, conform prevederilor respectivului statut, vor fi înscrise în Registrul formelor de organizare cu o denumire care va îngloba denumirea societăţii profesionale constitutive şi cuvântul „filiala”, urmat de denumirea judeţului pe raza căruia se constituie aceasta. Este interzisă acordarea unei denumiri identice sau asemănătoare a unei noi societăţi cu a uneia ce a fost radiată din Registrul formelor de organizare, mai devreme de trecerea unei perioade de 5 ani de la scoaterea din evidenţele Uniunii a denumirii societăţii radiate.
Cabinetele individuale se înregistrează cu numele titularului, urmat de sintagma „cabinet individual de insolvenţă”, iar cabinetele asociate se individualizează cu numele tuturor titularilor şi sintagma„cabinete asociate de insolvenţă”.
Denumirea societăţilor profesionale se individualizează printr-o denumire specifică, care poate cuprinde numele unuia sau mai multor asociaţi, sau o denumire personalizată, urmată de acronimul SPRL sau IPURL. Denumirea formei de exercitare a profesiei, individualizată potrivit alin. (1), poate fi păstrată şi după decesul sau plecarea unuia dintre asociaţi, cu acordul acestuia sau, după caz, al tuturor moştenitorilor celui decedat, exprimat în formă autentică.
Nu pot fi înregistrate sucursale, puncte de lucru sau alte dezmembrăminte fără personalitate juridică ale societăţii.
Formatul Registrului formelor de organizare este prevăzut în anexa nr. 9.
Normele privind înregistrările în Registrul formelor de organizare sunt stabilite de CNC.
Cap. IX („Transformarea formelor de organizare”)
A. Fuziunea şi divizarea formelor de organizare
Fuziunea prin absorbţie este operaţiunea prin care una sau mai multe forme de organizare sunt dizolvate fără a intra în lichidare şi care îşi transferă totalitatea patrimoniului lor formei de organizare absorbante.
Fuziunea prin contopire este operaţiunea prin care mai multe forme de organizare sunt dizolvate fără a intra în lichidare şi care îşi transferă totalitatea patrimoniului lor unei noi forme de organizare pe care o constituie.
Divizarea totală este operaţiunea prin care un SPRL, fără a intra în lichidare, transferă totalitatea patrimoniului său, inclusiv portofoliul de dosare şi clienţi, către două sau mai multe societăţi profesionale constituite sau alte forme de organizare care iau astfel fiinţă.
Divizarea parţială este operaţiunea prin care un SPRL, fără a intra în lichidare, transferă o parte din patrimoniul de afectaţiune profesională, astfel cum este evidenţiat în evidenţele contabile ale societăţii, şi al unei părţi din portofoliul de dosare şi clienţi, către o societate constituită sau către una sau mai multe forme de organizare care iau astfel fiinţă.
Fuziunea şi divizarea totală atrag de drept radierea formelor de organizare absorbite sau divizate total din Registrul formelor de organizare şi din Tabloul Uniunii.
Fuziunea şi divizarea se pot face şi între forme diferite de organizare ale profesiei, în măsura în care aceste operaţiuni nu contravin dispoziţiilor O.U.G. sau ale respectivului statut.
Fuziunea sau divizarea se hotărăşte de fiecare formă de organizare în parte, prin hotărâre a asociaţilor societăţilor/titularilor de cabinet.
Hotărârea asupra fuziunii/divizării se ia cu votul asociaţilor reprezentând majoritatea părţilor sociale, aceştia decizând prin aceeaşi hotărâre modul de repartizare a patrimoniului, a portofoliului de dosare/clienţi şi de stingere a pasivului. Asociaţii pot stabili prin contractul de societate o majoritate calificată pentru decizia de fuziune/divizare.
Dacă, prin fuziune sau divizare, se înfiinţează o nouă societate, aceasta se constituie în condiţiile prevăzute de O.U.G. şi de respectivul statut pentru forma de organizare convenită.
În vederea înregistrării operaţiunilor de fuziune în Registrul formelor de organizare se depun spre înregistrare, cel puţin, următoarele documente:
a) cerere de înregistrare/operare în RFO;
b) hotărârile fiecărei forme de organizare, semnate de asociaţii/titularii de cabinete;
c) protocolul de fuziune semnat de asociaţi/titularii de cabinete ce urmează a participa la fuziune. Protocolul de fuziune trebuie să conţină modul de repartizare a patrimoniului, a portofoliului de dosare/clienţi şi de stingere a pasivului aşa cum s-a stabilit prin hotărârea asociaţilor asupra fuziunii;
d) declaraţie de succesiune, însoţită de anexa cu portofoliul de dosare şi clienţi;
e) cerere privind radierea vechilor forme de organizare care au participat la operaţiunea de fuziune;
f) contractul formei de organizare rezultat din operaţiunea de fuziune, actualizat.
În vederea înregistrării operaţiunilor de divizare în Registrul formelor de organizare se depun spre înregistrare, cel puţin, următoarele documente:
a) cerere de înregistrare/operare în RFO;
b) hotărârea privind divizarea, semnată de asociaţii formei de organizare;
c) proiectul de divizare semnat de asociaţii/titularii de cabinete ce urmează a fi divizate. Acesta trebuie să conţină modul de repartizare a patrimoniului, a portofoliului de dosare/clienţi şi de stingere a pasivului aşa cum s-a stabilit prin hotărârea asociaţilor asupra divizării;
d) în cazul operaţiunii de divizare totală se va anexa şi cererea privind radierea vechii forme de organizare din RFO;
e) contractele formelor de organizare rezultate din operaţiunea de divizare, actualizate.
Documentele prevăzute la art. 91, în original, se vor depune spre avizare la filiala UNPIR unde îşi va avea sediul forma sau formele de organizare beneficiare ale operaţiunii de fuziune/divizare.
Documentaţia avizată de filiala UNPIR se va înainta Secretariatului general al UNPIR.
Verificarea condiţiilor de formă privind operaţiunile de fuziune/divizare se face prin Secretariatul general, răspunderea privind îndeplinirea condiţiilor de fond aferente operaţiunilor de fuziune/divizare aparţinând asociaţilor/titularilor formelor de organizare.
Data transmiterii drepturilor şi obligaţiilor între formele de organizare respective are loc atât între părţi, cât şi faţă de terţi, la data aprobării operaţiunii de fuziune/divizare de către Consiliul naţional de conducere al UNPIR, dacă prin lege nu se prevede altfel.
B. Dizolvarea formelor de organizare
Dizolvarea reprezintă totalitatea operaţiunilor care pregătesc încetarea existenţei unei forme de organizare, în vederea asigurării condiţiilor lichidării patrimoniului şi radierii societăţii din Registrul formelor de organizare.
Formele de exercitare a profesiei se dizolvă prin:
a) hotărârea asociaţilor reprezentând majoritatea părţilor sociale. Asociaţii pot stabili prin contractul de societate o majoritate simplă sau calificată pentru decizia de dizolvare;
b) radierea din profesie a tuturor asociaţilor sau, după caz, trecerea în oricare din situaţiile de incompatibilitate a tuturor asociaţilor, dacă nu şi-au cesionat părţile sociale în termen de 30 de zile de la data înscrierii în Registrul formelor de organizare a profesiei a menţiunilor ce pot duce la dizolvarea formei de organizare, în condiţiile respectivului alineat;
c) decesul tuturor asociaţilor;
d) dobândirea tuturor părţilor sociale de către un singur asociat şi păstrarea lor de către acesta o perioadă mai mare de 3 luni, fără ca acesta să efectueze operaţiuni privind cooptarea unui alt asociat sau pentru transformarea formei de organizare profesională;
e) la cererea simultană de retragere din societate formulată de toţi asociaţii;
f) trecerea timpului stabilit pentru durata societăţii;
g) imposibilitatea realizării obiectului de activitate al societăţii;
h) în baza procesului-verbal de conciliere sau a hotărârii de arbitraj pronunţate în condiţiile prevăzute de respectivul statut, la cererea oricărui asociat, pentru motive temeinice, precum neînţelegeri grave între asociaţi, care împiedică funcţionarea societăţii;
i) alte cauze prevăzute de lege sau de contractul de societate.
Dizolvarea societăţii are ca efect deschiderea procedurii lichidării. Dizolvarea are loc fără lichidare, în cazul fuziunii ori divizării totale a societăţii sau în alte cazuri prevăzute de lege.
În cazul lichidării prevăzute de art. 95 lit. a), d), e), f) şi g), în situaţia în care forma de organizare nu are obligaţii către creditori, iar asociaţii se înţeleg cu privire la repartizarea activului formei de organizare între asociaţi, radierea formei de organizare se va face fără numire de lichidator, pe baza declaraţiilor asociaţilor pe propria răspundere. Dizolvarea conduce la radierea formei de organizare din registrul formelor după depunerea documentelor necesare cu privire la stingerea datoriilor formei de organizare, sub forma declaraţiei în formă autentică pe propria răspundere a asociaţiilor, în cazurile anume prevăzute de statut însoţită de raportul de lichidare.
În termen de 15 zile de la repartizarea activului net, asociaţii pe baza declaraţiei pe propria răspundere însoţită de raportul de repartizare şi lichidare a patrimoniului vor depune la Registrul formelor de organizare o cerere de radiere a formei de organizare din registrul formelor şi din tabloul UNPIR.
Operaţiunea tehnică de radiere se aprobă de CNC, sub condiţia ca forma de organizare să achite la zi contribuţiile datorate UNPIR, inclusiv pentru propriile filiale (în cazul în care există).
În toate celelalte situaţii se va numi un lichidator care va depune un raport final.
Societatea intră în lichidare din momentul dizolvării sale.
Societatea îşi păstrează personalitatea juridică pentru operaţiunile lichidării, până la terminarea acesteia.
Desemnarea lichidatorului:
a) prin decizia de dizolvare asociaţii vor desemna un lichidator din rândul membrilor UNPIR, stabilindu-i şi onorariul. Acordul prealabil, scris, al lichidatorului în privinţa acceptării numirii este obligatoriu;
b) în situaţiile în care nu este desemnat un lichidator de către asociaţi, acesta va fi numit de către consiliul de conducere al filialei Uniunii de care aparţine societatea dizolvată, dintre lichidatorii care au depus oferte pentru acest tip de proceduri, fiind stabilit şi un onorariu;
c) actul de numire a lichidatorilor, menţionând puterile conferite acestora sau sentinţa care îi ţine locul, precum şi orice act ulterior care ar aduce schimbări cu privire la persoana lor sau la puterile conferite trebuie depuse, prin grija lichidatorilor, la Registrul formelor de organizare, pentru a fi înscrise de îndată;
d) numai după îndeplinirea formalităţilor de la lit. c) lichidatorii vor exercita această funcţie.
Remunerarea lichidatorului şi cheltuielile de lichidare se acoperă din averea societăţii dizolvate.
Din momentul dizolvării asociaţii sau practicienii coordonatori nu mai pot întreprinde noi operaţiuni. În caz contrar, aceştia sunt personal şi solidar răspunzători pentru acţiunile întreprinse.
Interdicţia prevăzută la alin. (3) se aplică de la data la care dizolvarea a fost hotărâtă de asociaţi sau declarată prin sentinţă judecătorească.
Toate actele emanând de la societate trebuie să arate că aceasta este în lichidare, prin menţiunea „în lichidare” trecută după denumirea societăţii.
Lichidatorii au următoarele atribuţii principale:
a) să reprezinte societatea în relaţiile cu terţii şi autorităţile, inclusiv instanţe de judecată;
b) să execute şi să termine operaţiunile referitoare la lichidare;
c) în vederea acoperirii pasivului societăţii să vândă, prin licitaţie publică, imobilele şi orice avere mobiliară a formelor de organizare;
d) să încaseze creanţele societăţii;
e) să achite datoriile societăţii;
f) să repartizeze activul net către asociaţi conform deţinerilor acestora sau prevederilor contractului de societate;
g) să coordoneze activitatea societăţii în ceea ce priveşte portofoliul de dosare şi clienţi, fiind obligat ca în termen de maximum 45 de zile de la preluarea funcţiei să convoace adunările creditorilor/asociaţilor sau membrilor debitorului în vederea înlocuirii. În perioada dintre dizolvarea societăţii şi înlocuirea din dosarele sau din gestionarea clienţilor aflaţi în portofoliu în aceste dosare/proiecte se vor putea face doar acte de administrare/conservare;
h) să îndeplinească orice alte acte necesare lichidării şi radierii societăţii.
Lichidatorii împreună cu reprezentanţii formelor de organizare sunt datori ca, în termen de maximum 30 de zile de la preluarea funcţiei, să facă un inventar şi o evaluare (dacă este cazul) cu un expert evaluator, plătit din averea debitoarei, care să constate situaţia exactă a activului, pasivului societăţii şi a portofoliului de dosare/clienţi şi să le semneze.
Documentele societăţii, inclusiv cele referitoare la bunurile din patrimoniu, vor fi puse la dispoziţia lichidatorului în termen de maximum 15 zile de la preluarea funcţiei, de către asociaţii societăţii dizolvate sau de către cei care le deţin. Vor fi puse de asemenea la dispoziţia lichidatorului, în termen de maximum 20 de zile de la preluarea funcţiei, toate informaţiile şi documentele referitoare la portofoliul de dosare/clienţi.
Asociaţii vor fi convocaţi pentru a fi informaţi cu privire la rezultatele obţinute de lichidatori, repartizarea activului net şi pentru a constata terminarea lichidării.
Bunurile rămase în patrimoniul formei de organizare, în urma procedurilor de lichidare, le revin asociaţilor, conform deciziei acestora, luată prin hotărârea de dizolvare. În caz contrar se vor repartiza conform cotelor deţinute.
În termen de 15 zile de la repartizarea activului net, asociaţii pe baza declaraţiei pe propria răspundere însoţită de raportul privind situaţia financiară de lichidare, respectiv lichidatorii pe baza raportului final de lichidare prin care se prezintă situaţia patrimoniului, a creanţelor şi activelor rămase, vor depune la Registrul formelor de organizare o cerere de radiere a formei de organizare din Registrul formelor şi din Tabloul UNPIR.
Lipsa de cooperare a asociaţilor, coordonatorilor sau practicienilor care au avut în administrare dosare sau clienţi din portofoliul societăţilor dizolvate cu lichidatorul, în special cu privire la obligaţiile de la alineatele (2) şi (3) de mai sus, reprezintă abatere disciplinară.
Radierea din Registrul formelor de organizare şi din Tabloul UNPIR se realizează doar pentru a se ţine evidenţa persoanelor care pot desfăşura activităţile prevăzute de lege ca fiind exercitate exclusiv de practicienii în insolvenţă. Eventuala răspundere patrimonială a formei de organizare a profesiei sau a practicianului se realizează în condiţiile legii, în limita patrimoniului de afectaţiune conform art. 2.324 alin. (4) din Codul civil.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.