Controlul instanței de contencios administrativ asupra soluțiilor pronunțate de organele profesiei de avocat în situațiile vizate de Decizia Curții Constituționale nr. 225 din 4 aprilie 2017
Carmen-Adriana Domocoș - septembrie 1, 2017b) respinge plângerea formulată, menținând hotărârea consiliului UNBR ce a avut ca efect încetarea calității de avocat, ca urmare a modului în care acesta a apreciat influența condamnării asupra demnității profesionale a persoanei în cauză;
c) admite plângerea și, în considerarea efectelor deciziei Curții Constituționale, anulează actele administrative individuale emise, obligând consiliul baroului să reanalizeze situația creată prin condamnare prin prisma deciziei Curții Constituționale.
II. Instanța care este sesizată de avocatul față de care s-a constatat încetarea calității de avocat prin decizia consiliului baroului, menținută prin hotărârea consiliului UNBR (prin ipoteză, soluțiile administrative sunt luate anterior publicării deciziei Curții, cu încălcarea prevederilor legale în vigoare la acel moment, nefiind respectată procedura cu prilejul examinării hotărârilor judecătorești de condamnare), va putea:
a) admite plângerea petentului, va dispune anularea actelor nelegale, dispunând refacerea actului de evaluare a demnității/nedemnității și a procedurii cu respectarea legii în vigoare la momentul condamnării sale, deci fără luarea în considerare a deciziei Curții Constituționale;
b) admite plângerea petentului, va dispune anularea actelor nelegale, dispunând refacerea actului de evaluare a demnității/nedemnității și a procedurii cu respectarea legii în vigoare la momentul pronunțării instanței, deci cu luarea în considerare a deciziei Curții Constituționale.
III. O altă situație potențială este cea prin care instanța de contencios administrativ este sesizată cu plângerea avocatului față de care, prin decizia consiliului baroului, anterioară intrării în vigoare a deciziei Curții, avocatul a fost menținut în profesie, considerându-se că această condamnare a sa nu aduce atingere prestigiului profesiei de avocat, dar prin hotărârea consiliului Uniunii, ulterioară apariției deciziei Curții, acesta fost considerat nedemn și exclus din profesie, luându-se în vedere, cu ocazia analizei, efectele imediate ale deciziei Curții Constituționale care înlătură posibilitatea de apreciere a organelor profesiei cu privire la efectele condamnării și în care instanța poate lua următoarele soluții:
a) admite plângerea avocatului, anulând hotărârea consiliului UNBR și menținând decizia consiliului baroului, în baza principiilor neretroactivității legii și tempus regit actum, și considerând justă aprecierea păstrării demnității profesionale, în condițiile legii în vigoare la momentul luării deciziei atacate;
b) respinge plângerea, menținând hotărârea consiliului UNBR luată de acesta, ca urmare a aplicării deciziei Curții.
IV. În fine, există premise ca instanțele de contencios administrativ să fie sesizate și cu situația potențială în care, deși hotărârile de condamnare s-au pronunțat anterior publicării deciziei Curții Constituționale, analiza efectelor acestora cu privire la demnitatea/nedemnitatea profesională să se facă de consiliile barourilor după publicarea deciziei Curții Constituționale, cu luarea acesteia în considerare, constatându-se nedemnitatea profesională și încetarea calității de avocat pentru condamnări pentru care în trecut se aprecia că nu aduc atingere prestigiului profesiei de avocat, soluție menținută pentru același considerent și de consiliul Uniunii. Într-o astfel de situație, instanța de contencios va putea:
a) admite plângerea avocatului, anulând actele organelor profesionale și dispunând refacerea actului de evaluare a demnității/nedemnității și a procedurii cu respectarea legii în vigoare la momentul condamnării sale prin aplicarea directă a principiilor neretroactivității legii și tempus regit actum, legea necesar a fi avută în vedere fiind legea în vigoare la momentul intervenirii condamnărilor cu consecințele sale asupra demnității/nedemnității profesionale;
b) respinge plângerea, menținând soluțiile administrative luate în considerarea textului în vigoare la momentul analizării stării de demnitate/nedemnitate profesională, adică a efectelor imediat ale deciziei Curții Constituționale.
V. Din punct de vedere juridic, soluțiile mai sus identificate pentru situația în care condamnarea penală este anterioară publicării deciziei Curții Constituționale, iar analiza acestora se realizează ulterior prin prisma efectelor deciziei Curții Constituționale, pot fi avute în vedere și pentru situația în care soluționarea cauzei penale nu este încă finalizată, ea vizând infracțiuni comise înainte de publicarea deciziei Curții, dar pentru care condamnarea va interveni ulterior datei publicării deciziei Curții, şi, implicit, analiza stării de demnitate/nedemnitate profesională de către organele profesiei se va realiza după acest moment.
Concluzionând, câtă vreme Curtea Constituțională consideră că revine legiuitorului sarcina de a conferi normei legale criticate un conținut normativ edificator și de a stabili un cadru legislativ coerent și lipsit de echivoc cu privire la condițiile concrete în care intervine încetarea calității de avocat, prin excluderea din profesie, ca urmare a incidenței cazului de nedemnitate prevăzut de art. 14 lit. a) din Legea nr. 51/1995, republicată, apreciem că, în egală măsură, legiuitorul trebuie să intervină și să stabilească soluțiile care urmează a se adopta în situațiile tranzitorii amintite, aflate pe rolul organelor administrative sau administrativ-jurisdicționale ori pe rolul instanțelor de contencios administrativ, în scopul de a se evita pronunțarea unor decizii sau hotărâri judecătorești contrare cu privire la situații de speță identice sau similare, rațiunile adoptării deciziei amintite a Curții fiind tot atâtea argumente valide în sprijinul unei atari intervenții legislative.
În acest context, legiuitorul are competența de a reglementa atât condițiile pentru exercitarea unor profesii, cât și de a stabili cazurile de încetare a acestora. În exercitarea actului de legiferare însă, legiuitorului îi revine obligația ca, indiferent de domeniul în care își exercită această competență constituțională, să dea dovadă de o atenție sporită în respectarea principiului clarității și previzibilității legii.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.