O scurtă analiză a infracțiunii de folosirea fără drept a dispozitivelor speciale de marcat
Ștefania-Diana Ioniță-Burda - august 15, 2023Astfel, dispozitivele speciale de marcat se folosesc în fondul forestier naţional sau în vegetaţia forestieră de pe terenurile din afara acestuia, de către personalul împuternicit, în baza delegaţiei de marcare emise de conducătorul utilizatorului[20].
În ceea ce privește folosirea, sunt instituite următoarele reguli/excepții (în funcție de dispozitiv):
• dispozitivele speciale de marcat cu amprentă circulară:
– se folosesc (ca regulă) în suprafeţele de fond forestier administrate sau pentru care se asigură serviciile silvice pe bază de contract/vegetaţia din afara fondului forestier naţional pentru care sunt încheiate contracte de prestaţie silvică, înregistrate în fişele de proprietate din aplicaţia SUMAL 2.0 Ocol silvic[21];
– se pot folosi (ca excepție) la punerea în valoare a arborilor afectaţi de factori biotici şi abiotici, pentru alte suprafeţe decât cele aflate în evidenţa utilizatorilor din aplicaţia SUMAL 2.0 Ocol silvic, după cum urmează: a) în baza deciziei conducătorului structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, pentru ocoalele silvice de regim; b) în baza deciziei conducătorului Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, pentru ocoalele silvice din structura unităţilor acesteia; c) în baza deciziei conducătorului unităţii din structura Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, pentru ocoalele silvice din structura acesteia; d) în baza deciziei conducătorului Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”, pentru bazele experimentale din cadrul acestuia[22].
• dispozitivele speciale de marcat cu amprentă pentagonală:
– se folosesc (ca regulă) în suprafeţele de fond forestier administrate sau pentru care se asigură serviciile silvice pe bază de contract/vegetaţia forestieră din afara fondului forestier naţional, în baza contractului de prestaţie silvică[23];
– se pot folosi (ca excepție) şi pentru: a) efectuarea de controale de fond/parţiale pentru alte suprafeţe de fond forestier decât cele aflate în evidenţa utilizatorului, după cum urmează: (i) în baza deciziei conducătorului Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, pentru ocoalele silvice din structura unităţilor acesteia; (ii) în baza deciziei conducătorului unităţii din structura Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, pentru ocoalele silvice din structura acesteia; (iii) în baza deciziei conducătorului Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea”, pentru bazele experimentale din cadrul acestuia; b) marcarea cioatelor arborilor tăiaţi ilegal în suprafeţe de pădure pentru care nu sunt asigurate administrarea sau serviciile silvice, în baza avizului conducătorului structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură[24].
• dispozitivele speciale de marcat cu amprentă triunghiulară:
– se folosesc (ca regulă) în fondul forestier naţional sau în vegetaţia forestieră de pe terenurile din afara acestuia, din raza de competenţă teritorială a utilizatorilor[25];
– se pot folosi (ca excepție) şi pentru efectuarea de controale de fond/parţiale, de controale de exploatare a parchetelor şi de evaluări ale pagubelor/prejudiciilor în fondul forestier naţional şi în vegetaţia din afara fondului forestier naţional şi în alte suprafeţe decât cele prevăzute la alin. (6), pe baza unei note întocmite de direcţia care coordonează activitatea de control din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, aprobate de către conducătorul acesteia. În acest caz, delegaţiile de marcare se emit de către conducătorul utilizatorului în baza unei note aprobate de conducătorul direcţiei care coordonează activitatea de control din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură[26].
Doar o singură persoană poate fi împuternicită, de către conducătorul utilizatorului (prevăzută ca obligație în sarcina acestuia), pentru folosirea unui dispozitiv special de marcat cu acelaşi indicativ al amprentei, pe toată perioada cât aceasta este încadrată la utilizatorul respectiv[27].
În ce privește pentru ce anume, persoanele abilitate, cum și în ce condiții pot fi utilizate dispozitivele, se prevede că:
• dispozitivele speciale de marcat cu amprentă circulară[28]:
– se folosesc pentru marcarea arborilor destinaţi recoltării;
– au dreptul să le folosească conducătorul utilizatorului şi personalul împuternicit de către conducătorul utilizatorului [care îndeplineşte funcţia de şef de district/brigadier silvic, tehnician silvic, subinginer şi inginer silvic, precum şi alte categorii de personal silvic împuternicit de către conducătorii utilizatorilor prevăzuţi la art. 4 alin. (4) lit. a)], în condiţiile prevăzute de normele tehnice privind evaluarea masei lemnoase;
– se aplică cioplaje, la baza trunchiului, cât mai aproape de nivelul solului, sau pe o rădăcină evidentă, pe terenurile în pantă în partea din aval, iar imprimarea mărcii se face folosind vopsea. Arborii marcaţi cu dispozitive speciale de marcat cu amprentă circulară se înregistrează în aplicaţia SUMAL 2.0 Marcare, constituindu-se act de punere în valoare, care se generează în aceeaşi aplicaţie, cu respectarea reglementărilor specifice;
• dispozitivele speciale de marcat cu amprentă pătrată[29]:
– se folosesc pentru delimitarea suprafeţei parchetelor destinate exploatării (în condiţiile prevăzute de normele tehnice privind evaluarea masei lemnoase);
– au dreptul să le folosească conducătorul utilizatorului şi personalul împuternicit de către conducătorul utilizatorului (care îndeplineşte funcţia de şef de district/brigadier silvic, tehnician silvic, subinginer şi inginer silvic), în condiţiile prevăzute de normele tehnice privind evaluarea masei lemnoase.;
– se aplică pe arborii de limită care nu se recoltează, pe un cioplaj făcut pe trunchi la înălţimea de 1,30 m de la sol, orientat spre suprafaţa parchetului, iar imprimarea mărcii se face folosind vopsea;
• dispozitivele speciale de marcat cu amprentă pentagonală[30]:
– se folosesc pentru marcarea cioatelor arborilor tăiaţi ilegal;
– au dreptul să le folosească conducătorul utilizatorului şi personalul împuternicit de conducătorul utilizatorului [care îndeplineşte funcţia de şef de district/brigadier silvic, tehnician silvic, subinginer sau inginer silvic, precum şi alte categorii de personal silvic împuternicit de către conducătorii utilizatorilor prevăzuţi la art. 4 alin. (4) lit. c)];
– se aplică pe un cioplaj făcut la baza şi pe secţiunea tăieturii cioatei, iar imprimarea mărcii se face folosind vopsea; pe terenurile în pantă, se aplică în partea din aval a cioatei; în cazul în care nu există posibilitatea de aplicare pe cioată, va fi aplicat pe cel mai apropiat arbore, la înălţimea de 1,30 m de la sol, cu orientarea spre locul unde se găseşte arborele tăiat ilegal; în situaţii speciale (tăieri de părţi din arbori sau cioate tăiate la nivelul solului), se aplică la nivelul tăieturii ori pe suprafaţa acesteia (după caz);
• dispozitivele speciale de marcat cu amprentă triunghiulară[31]:
– se folosesc pentru marcarea cioatelor arborilor tăiaţi ilegal;
– au dreptul să le folosească personalul silvic împuternicit din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură şi din cadrul structurilor de specialitate ale acestora (în condiţiile prevăzute de reglementările privind paza pădurilor);
– se aplică pe un cioplaj făcut la baza şi pe secţiunea tăieturii cioatei, iar imprimarea mărcii se face folosind vopsea; pe terenurile în pantă, se aplică în partea din aval a arborelui; în cazul în care nu există posibilitatea de aplicare pe cioată, acesta va fi aplicat pe cel mai apropiat arbore, la înălţimea de 1,30 m de la sol, cu orientarea spre locul unde se găseşte arborele tăiat ilegal; în cazuri speciale (tăieri de părţi din arbori, cioate tăiate la nivelul solului), se aplică la nivelul tăieturii sau pe suprafaţa acesteia (după caz).
(C) Urmarea imediată, constă în producerea unei stări de pericol pentru încrederea publică în autenticitatea bunurilor care poartă amprenta dispozitivelor speciale de marcat.
(D) Legătura de cauzalitate nu trebuie demonstrată; fiind o urmare formală, legătura de cauzalitate rezultă din materialitatea faptei.
4. Latura subiectivă a infracțiunii[32]
(A) Elementul subiectiv este reprezentat de intenţie, sub ambele forme, directă şi indirectă.
(B) Cerinţele elementului subiectiv
În cazul acestei fapte nu sunt prevăzute cerințe care să particularizeze elementul subiectiv.
5. Formele infracțiunii[33]
(A) Actele pregătitoare, sunt posibile, întrucât fapta este una comisivă.
(B) Tentativa este posibilă, dar nu se pedepseşte.
(C) Consumarea intervine în momentul folosirii acelor dispozitive speciale de marcat.
(D) Epuizarea
Desfășurarea actului de conduită incriminat poate continua şi ulterior momentului consumării, îmbrăcând forma infracţiunii continuate.
6. Propuneri pentru îmbunătățirea textului normei de incriminare[34]
Așa cum precizam, cerința care particularizează elementul material al infracțiunii este susceptibilă de a genera discuții cu privire la care dispozitive speciale de marcat se referă art. 63, respectiv doar la cele folosite pentru marcarea arborilor destinaţi tăierii [la care face referire art. 63 alin. (1) C. silv.] ori la toate dispozitivele speciale de marcat [potrivit art. 63 alin. (2) C. silv.].
De asemenea, înțelesul dat de legiuitor acestui termen (prin pct. 15 din Anexa nr. 1 la Codul silvic) nu este de natură a înlătura confuziile, fiind precizate, ca dispozitive speciale de marcat, ciocanele silvice de marcat, instrumentele folosite de personalul silvic pentru marcarea arborilor, a cioatelor şi a materialului lemnos.
Or înțelesul acestei noțiuni nu mai este corelat cu dispozițiile din legislația secundară emisă în aplicare.
Revenind la dispozițiile art. 63 C. silv., potrivit alin. (1), arborii destinaţi tăierii se inventariază şi (după caz), în funcţie de natura tăierii, se marchează cu dispozitivele speciale de marcat, de către personalul silvic împuternicit (în conformitate cu normele tehnice).
Din dispozițiile de mai sus, se înțelege că acestea vizează doar dispozitivele speciale de marcat folosite pentru marcarea arborilor destinaţi tăierii; de altfel, art. 63 C. silv. este cuprins în capitolul VII „Exploatarea masei lemnoase”.
Este adevărat că, în alin. (2) al acestui articol, se precizează că forma şi modul de utilizare a dispozitivelor speciale de marcat, precum şi modul de marcare a arborilor sau a unor loturi de arbori se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, dar aceste dispoziții au caracter general, venind în completarea dispozițiilor alin. (1) al aceluiași articol.
Dar dispozițiile Regulamentului din 02.05.2011 [actul normativ la care face referire art. 63 alin. (2) C. silv.], privesc toate dispozitivele speciale de marcat, nu doar pe cele la care face referire art. 63 alin. (1) C. silv. (cele folosite pentru marcarea arborilor destinaţi tăierii).
Chiar în art. 1 al acestui regulament se precizează că dispozitivele speciale de marcat sunt instrumente cu regim special, cu însemne specifice, care se folosesc de personalul silvic împuternicit (potrivit regulamentului), în baza delegaţiei de marcare, pentru marcarea arborilor destinaţi recoltării, a arborilor care delimitează parchetele de exploatare şi a cioatelor arborilor tăiaţi ilegal.
Pentru evitarea oricăror posibile discuții cu privire la care dispozitive speciale de marcat se referă norma de incriminare, respectiv (a) doar la cele folosite pentru marcarea arborilor destinaţi tăierii [la care face referire art. 63 alin. (1) C. silv.] ori (b) la toate dispozitivele speciale de marcat [potrivit art. 63 alin. (2) C. silv.], dar și pentru identitate de rațiune, întrucât nu se poate aprecia că doar unele dintre aceste dispozitive ar prezenta o importanță deosebită, apreciem a fi necesară o clarificare.
În aceste condiții, propunem ca art. 107^1 C. silv. să aibă următoarea formulare: „Folosirea dispozitivelor speciale de marcat pentru marcarea arborilor destinaţi recoltării, arborilor care delimitează parchetele de exploatare și a cioatelor arborilor tăiaţi ilegal (…)”.
DOWNLOAD FULL ARTICLE[20] Potrivit art. 10 alin. (1) din Regulamentul din 02.05.2011.
[21] Potrivit art. 10 alin. (2) din Regulamentul din 02.05.2011.
[22] Potrivit art. 10 alin. (3) din Regulamentul din 02.05.2011.
[23] Potrivit art. 10 alin. (4) din Regulamentul din 02.05.2011.
[24] Potrivit art. 10 alin. (5) din Regulamentul din 02.05.2011.
[25] Potrivit art. 10 alin. (6) din Regulamentul din 02.05.2011.
[26] Potrivit art. 10 alin. (7) din Regulamentul din 02.05.2011.
[27] Potrivit art. 11 alin. (1) din Regulamentul din 02.05.2011.
[28] Potrivit art. 12 din Regulamentul din 02.05.2011.
[29] Potrivit art. 13 din Regulamentul din 02.05.2011.
[30] Potrivit art. 14 din Regulamentul din 02.05.2011.
[31] Potrivit art. 15 din Regulamentul din 02.05.2011.
[32] Ștefania-Diana IONIȚĂ-BURDA, Protecția juridică a pădurilor în Uniunea Europeană, op. cit., pp. 238-239.
[33] Ibidem, p. 239.
[34] Ibidem, pp. 331-333.
Arhive
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.