O scurtă analiză a infracțiunii de folosirea fără drept a dispozitivelor speciale de marcat
Ștefania-Diana Ioniță-Burda - august 15, 2023I. Aspecte generale
În contextul schimbărilor climatice, din ce în ce mai evidente, importanța pădurii și a necesității conservării acesteia[1] pare că nu mai comportă discuții; totuși, ne-a atras atenția o chestiune care, la prima vedere, cu toate că pare simplă, are implicații majore, respectiv cea a dispozitivelor speciale de marcat.
Abrogarea, prin pct. 5 al art. 202 al Legii nr. 187/2012[2], a infracțiunii de folosire fără drept a dispozitivelor speciale de marcat (prevăzută la art. 112 C. silv.), în lipsa unei incriminări corelative în Codul penal a unei astfel de fapte, s-a dovedit a fi eronată.
Astfel, infracțiunea prevăzută la art. 318 C. pen. (2009) privește folosirea instrumentelor false [prevăzute la art. 317 C. pen. (2009)], nu a unora veritabile (fără drept sau cu nerespectarea reglementărilor specifice), iar în forma prevăzută la art. 287 C. pen. (1968) era incriminată (la art. 2) și folosirea fără drept, dar privea un sigiliu ori o ștampilă cu stema țării, nu alte instrumente/dispozitive.
Legiuitorul a realizat eroarea (după 5 ani) și, prin pct. 34 din Legea nr. 175/2017[3], a reintrodus (la art. 107^1 C. silv.) infracțiunea de folosire fără drept a dispozitivelor speciale de marcat.
II. Conţinutul legal și precedente legislative[4]
(A) Conţinutul legal
Potrivit art. 107^1 C. silv., „(1) Folosirea dispozitivelor speciale de marcat prevăzute la art. 63 fără drept sau cu nerespectarea reglementărilor specifice în vigoare constituie infracţiune silvică şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă. (…)”.
(B) Precedente legislative
Dintre reglementările ale căror dispoziții incriminau, într-o formă ori alta, această faptă, am identificat următoarele:
– Codul silvic (1996), art. 100[5];
– Legea nr. 2/1987, art. 32[6];
– Codul silvic (1910), art. 73[7] .
1. Obiectul infracţiunii[8]
(A) Obiectul juridic special, în principal, se referă la acele relaţii sociale privitoare la protecţia fondului forestier național, a căror formare şi dezvoltare este condiţionată de încrederea publică în autenticitatea bunurilor care poartă amprenta dispozitivelor speciale de marcat.
(B) Obiectul material, de regulă, nu este prezent, întrucât valoarea socială ocrotită nu se exprimă printr-o entitate materială.
Aşa cum s-a argumentat în doctrina penală, încrederea publică este o stare de fapt care nu este reprezentată în realitatea obiectivă printr-o entitate materială[9].
Dispozitivele speciale de marcare a arborilor destinați tăierii, nu pot constitui obiect material al acestei infracțiuni, ci mijloace (instrumente) prin care este săvârșită[10].
2. Subiecţii infracţiunii[11]
(A) Subiectul activ
Autorul este, de regulă, necalificat, putând fi orice persoană responsabilă penal, întrucât norma de incriminare nu reclamă o calitate a acestuia.
Participaţia, este posibilă sub forma complicității şi instigării.
Coautoratul nu este posibil întrucât dispozitivele speciale de marcat nu pot fi folosite decât de o singură persoană; în situația în care sunt mai multe persoane, acestea pot folosi, pe rând, acele dispozitive[12].
(B) Subiectul pasiv
În principal, subiectul pasiv este reprezentat, de stat, ca titular al obligației de garantare a respectării regimului silvic[13], dar și instituţia sau unitatea deţinătoare a acelor dispozitive speciale de marcat.
În subsidiar, subiectul pasiv poate fi reprezentat de titularul dreptului de proprietate a suprafeței în perimetrul căreia au fost făcute marcările.
3. Latura obiectivă a infracțiunii[14]
(A) Elementul material se realizează printr-o acţiune de folosire; astfel:
– folosirea presupune utilizarea ori întrebuinţarea acelor dispozitivelor speciale de marcat.
(B) Cerinţele elementului material
În textul normei de incriminare sunt prevăzute două cerințe care particularizează elementul material al infracțiunii.
(a) Folosirea trebuie să vizeze unul din dispozitivele speciale de marcat prevăzute la art. 63.
Această cerință care particularizează elementul material al infracțiunii este susceptibilă de a genera discuții cu privire la care dispozitive speciale de marcat se referă art. 63, respectiv doar la cele folosite pentru marcarea arborilor destinaţi tăierii [la care face referire art. 63 alin. (1) C. silv.] ori la toate dispozitivele speciale de marcat [potrivit art. 63 alin. (2) C. silv.].
Mai mult, înțelesul dat de legiuitor acestui termen nu este de natură a înlătura confuziile; dispozitivele speciale de marcat sunt (în viziunea legiuitorului) ciocanele silvice de marcat, instrumentele folosite de personalul silvic pentru marcarea arborilor, a cioatelor şi a materialului lemnos[15].
Or înțelesul acestei noțiuni nu mai este corelat cu dispozițiile din legislația secundară emisă în aplicare, așa cum vom arăta în continuare. Astfel, în legislația secundară, termenul de ciocan silvic nu mai este folosit, iar materialul lemnos este marcat de persoanele împuternicite care au calitatea de emitenţi ai documentelor de însoţire a materialelor lemnoase și de operatorii economici autorizaţi pentru producerea de materiale forestiere de reproducere.
Revenind la dispozițiile art. 63 C. silv., arborii destinaţi tăierii se inventariază şi (după caz), în funcţie de natura tăierii, se marchează cu dispozitivele speciale de marcat, de către personalul silvic împuternicit (în conformitate cu normele tehnice); forma şi modul de utilizare a dispozitivelor speciale de marcat, precum şi modul de marcare a arborilor sau a unor loturi de arbori se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.
În vigoare este Regulamentul din 02.05.2011 (privind forma și modul de utilizare a dispozitivelor speciale de marcat, precum și modul de marcare a unor loturi), aprobat prin Ordinul ministrului mediului și pădurilor nr. 1346/2011[16].
Potrivit acestui act normativ, dispozitivele speciale de marcat sunt instrumente cu regim special, cu însemne specifice, care se folosesc de personalul silvic împuternicit (potrivit regulamentului) în baza delegaţiei de marcare, pentru marcarea arborilor destinaţi recoltării, a arborilor care delimitează parchetele de exploatare și a cioatelor arborilor tăiaţi ilegal[17].
Aceste dispozitive au regimul mărcilor şi sigiliilor; însemnele lor se amprentează şi se depun de către utilizator, în termen de 10 zile de la primirea/ridicarea de la unitatea specializată abilitată să le confecţioneze, în depozitul birourilor notarilor publici, în vederea păstrării până la casarea dispozitivului[18].
Dispozitivele speciale de marcat au următoarele forme, dimensiuni şi însemne specifice[19]:
• dispozitivul special de marcat cu amprentă circulară
– are diametrul exterior al cercului de 30 mm;
– se utilizează de ocoalele silvice autorizate [prevăzute la art. 10 alin. (2) din Legea nr. 46/2008];
– indicativul înscris pe amprentă constă în indicativul judeţului în care ocolul silvic îşi are sediul social, urmat de codul ocolului, sub care se înscrie codul numeric atribuit de structura teritorială a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură;
• dispozitivul special de marcat cu amprenta pătrată
– dimensiunea corespunde pătratului înscris într-un cerc cu diametrul de 40 mm;
– se utilizează de ocoalele silvice autorizate [prevăzute la art. 10 alin. (2) din Legea nr. 46/2008];
– indicativul are acelaşi conţinut ca la dispozitivul special de marcat cu amprenta circulară;
• dispozitivul special de marcat cu amprenta pentagonală
– are forma şi dimensiunea unui pentagon echilateral înscris într-un cerc cu diametrul de 40 mm;
– se utilizează de ocoalele silvice autorizate [prevăzute la art. 10 alin. (2) din Legea nr. 46/2008], de unităţile din structura Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva şi de structurile silvice de rang superior [prevăzute la art. 13 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 46/2008];
– indicativul are acelaşi conţinut ca şi dispozitivul special de marcat cu amprenta circulară, în cazul în care utilizator este un ocol silvic autorizat, respectiv indicativul judeţului în care îşi are sediul social unitatea respectivă, sub care se înscrie codul numeric atribuit de structura teritorială a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, în cazul în care utilizator este o unitate a Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva;
• dispozitivul special de marcat cu amprentă triunghiulară
– are forma şi dimensiunea unui triunghi echilateral înscris într-un cerc cu diametrul de 40 mm;
– se utilizează de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură şi structurile teritoriale de specialitate a acesteia;
– indicativul înscris pe amprentă constă în indicativul judeţului, sub care se înscrie codul numeric atribuit de structura teritorială de specialitate din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură;
(b) Folosirea trebuie să fie făcută fără drept ori cu nerespectarea reglementărilor specifice în vigoare.
Cerința elementului material să fie făcută fără drept presupune, ca acțiunea ce constituie element material al infracțiunii să se facă (a) fără o aprobare ori autorizare legală sau (b) cu depășirea cadrului în care a fost emisă aceasta.
Reglementările legale specifice care detaliază folosirea acestor dispozitive speciale de marcat sunt cuprinse în Regulamentul din 02.05.2011 (la care am făcut referire).
DOWNLOAD FULL ARTICLE[1] Gheorghe-Iulian IONIȚĂ, Ștefania-Diana IONIȚĂ-BURDA, Dreptul protecției mediului, ed. a IV-a rev. și adăug., Editura Pro Universitaria, București, 2016, pp. 121-122.
[2] Legea nr. 187/2012 publicată în M. Of. nr. 757/12.11.2012.
[3] Legea nr. 175/2017 publicată în M. Of. nr. 569/18.07.2017.
[4] Ștefania-Diana IONIȚĂ-BURDA, Protecția juridică a pădurilor în Uniunea Europeană, teză de doctorat susținută la Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” din București, 2020, pp. 229-230.
[5] Potrivit art. 100 C. silv. (1996), „Folosirea fără drept sau contrar dispoziţiilor legale specifice a ciocanului silvic de marcat se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. Dacă, pentru marcare, s-a folosit un ciocan silvic de marcat fals ori alte obiecte sau mijloace potrivite, pedeapsa este închisoarea de la 1 la 5 ani”.
[6] Potrivit art. 32 din Legea nr. 2/1987, „Folosirea fără drept a ciocanului silvic se pedepsește cu închisoare de la o lună la 6 luni sau cu amenda de la 3000 lei la 10000 lei”.
[7] Potrivit art. 73 C.silv. (1910), „Acei care vor fi contrafăcut sau falsificat ciocanele servind la marcarea arborilor, sau care vor fi uzat de ciocane contrafăcute sau falsificate; acei cari își vor fi procurat, fără drept, ciocane adevărate și vor fi făcut cu ele o aplicare sau o întrebuințare păgubitoare intereselor sau drepturilor proprietarilor de păduri, vor fi pedepsiți cu închisoare de la o lună la șase luni, independent de despăgubiri”.
[8] Ștefania-Diana IONIȚĂ-BURDA, Protecția juridică a pădurilor în Uniunea Europeană, op. cit., p. 230.
[9] Gheorghe-Iulian IONIȚĂ, Drept penal: partea specială: analiza dispozițiilor Codului penal al României, (titlurile VI-IX): pe înțelesul studenților, ed. a 2-a rev. și adăug., Editura Universul Juridic, București, 2012, p. 128.
[10] Costel ENE, Cornel VLAD, Infracțiuni silvice: teorie și practică judiciară, Editura All Beck, București, 2005, p. 528.
[11] Ștefania-Diana IONIȚĂ-BURDA, Protecția juridică a pădurilor în Uniunea Europeană, op. cit., pp. 230-231.
[12] Ibidem, p. 530.
[13] Mihai-Adrian HOTCA (coord.), Mirela GORUNESCU, Norel NEAGU, Maxim DOBRINOIU, Radu-Florin GEAMĂNU, Infracțiuni prevăzute în legi speciale: comentarii și explicații, ed. a 3-a rev., Editura C.H. Beck, București, 2013, p. 549.
[14] Ștefania-Diana IONIȚĂ-BURDA, Protecția juridică a pădurilor în Uniunea Europeană, op. cit., pp. 231-238.
[15] Potrivit pct. 15 din Anexa nr. 1 la Codul silvic.
[16] Ordin al ministrului mediului și pădurilor nr. 1346/2011 publicat în M. Of. nr. 346/18.05.2011.
[17] Potrivit art. 1 din Regulamentul din 02.05.2011.
[18] Potrivit art. 2 alin. (1) din Regulamentul din 02.05.2011.
[19] Potrivit art. 4 alin. (4) din Regulamentul din 02.05.2011.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.