Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat – modificări (O.U.G. nr. 104/2017)
Redacția ProLege - ianuarie 2, 2018Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 18 alin. (3) prevedea:
„(3) Pentru întocmirea studiului de fundamentare, partenerul public poate contracta, în condiţiile legii, servicii de consultanţă tehnică, economică şi juridică”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 18, alin. (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Pentru întocmirea studiului de fundamentare, partenerul public poate contracta, în condiţiile legii, servicii de consultanţă juridică, tehnică şi financiară”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 19 prevedea:
„(1) Studiul de fundamentare trebuie să evidenţieze următoarele elemente principale, care justifică, din punct de vedere economic, implementarea proiectului:
a) gradul de suportabilitate a proiectului şi comparaţia opţiunilor/aranjamentelor contractuale alternative pentru implementarea proiectului;
b) structura de distribuire a riscurilor pentru fiecare opţiune alternativă de implementare a proiectului;
c) caracterizarea proiectului prin raportare la deficitul public şi la datoria publică, calculate conform metodologiei aplicabile în baza legislaţiei Uniunii Europene;
d) finanţabilitatea proiectului;
e) eficienţa economică a proiectului.
(2) Conţinutul şi procedura de realizare şi actualizare a studiului de fundamentare, inclusiv elementele principale prevăzute la alin. (1), se vor detalia în normele de aplicare a prezentei legi”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Studiul de fundamentare trebuie să evidenţieze următoarele elemente principale, care justifică implementarea proiectului:
a) gradul de suportabilitate a proiectului şi comparaţia opţiunilor/aranjamentelor contractuale alternative pentru implementarea proiectului, incluzând posibilitatea finanţării proiectului prin fonduri externe nerambursabile şi/sau rambursabile;
b) modul de distribuire a riscurilor pentru fiecare opţiune alternativă de implementare a proiectului, respectiv în scenariul achiziţie sau parteneriat public-privat;
c) evaluarea capacităţii partenerului public de a gestiona şi controla riscurile, potrivit prevederilor art. 3 lit. d);
d) caracterizarea proiectului prin raportare la deficitul bugetar şi/sau la datoria publică, calculate conform metodologiei aplicabile în baza legislaţiei Uniunii Europene;
e) bancabilitatea proiectului;
f) eficienţa economică a proiectului;
g) pentru proiectul susceptibil a fi reclasificat în sectorul administraţiei publice conform metodologiei Uniunii Europene, în măsura în care este posibil, se prezintă opţiuni alternative privind realizarea proiectului în afara sectorului public;
h) estimarea nivelului şi structurii veniturilor realizate de către societatea de proiecte pe durata contractului, din care să reiasă nivelul plăţilor efectuate de către partenerul public.
(2) Conţinutul şi procedura de realizare şi actualizare a studiului de fundamentare, inclusiv elementele principale prevăzute la alin. (1), se detaliază în normele de aplicare a prezentei legi.
(3) Studiul de fundamentare reprezintă documentul administrativ care reflectă, pe lângă elementele menţionate în cuprinsul alin. (1), comparaţia între costurile estimate pe întreaga durată a proiectului, ajustate cu valoarea riscurilor, în scenariile realizării prin achiziţie sau prin parteneriat public- privat.
(4) Pentru analiza comparativă prevăzută la alin. (3) se iau în considerare costurile nete actualizate aferente realizării proiectului.
(5) Principalele elemente care conduc la clasificarea proiectului de parteneriat public-privat în sectorul administraţiei publice, conform metodologiei Uniunii Europene, se stabilesc în normele metodologice de aplicare a prezentei legi”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 21 prevedea:
„Studiul de fundamentare va cuprinde o identificare a categoriilor de riscuri aferente implementării proiectului, cuantificarea acestora şi o prezentare a unor alternative de alocare a riscurilor între părţile contractante, în funcţie de capacitatea fiecărei părţi de a gestiona riscul asumat”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 21 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Studiul de fundamentare cuprinde o identificare a categoriilor de riscuri aferente implementării proiectului, cuantificarea acestora şi o prezentare a unor alternative de alocare a riscurilor între părţile contractante, pornind de la capacitatea partenerului public de a gestiona şi controla un anumit risc”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 23 prevedea:
„(1) Studiul de fundamentare trebuie să analizeze şi să stabilească finanţabilitatea proiectului în regim de parteneriat public-privat.
(2) Un proiect este considerat finanţabil dacă structura sa tehnică, financiară şi juridică permite, în condiţiile pieţei, atragerea de credite şi/sau a altor resurse financiare, în vederea asigurării finanţării proiectului pe toată durata de viaţă a acestuia”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Studiul de fundamentare trebuie să analizeze şi să estimeze realist bancabilitatea proiectului în regim de parteneriat public-privat.
(2) Un proiect este considerat bancabil dacă structura sa tehnică, financiară şi juridică permite, în condiţiile pieţei, atragerea de credite şi/sau a altor resurse financiare, în vederea asigurării finanţării proiectului pe toată durata contractului de parteneriat public-privat.
(3) Analiza referitoare la bancabilitate cuprinde cel puţin:
a) mărimea proiectului în termenii valorii nete actualizate a proiectului;
b) necesarul de finanţare şi raportul optim dintre datorie şi capital propriu pentru asigurarea finanţării proiectului;
c) costurile de finanţare aferente realizării proiectului din perspectiva finanţării;
d) rata de rentabilitate a capitalului propriu investit;
e) posibilitatea includerii garanţiilor şi impactul asupra alocării riscurilor.
(4) Dacă studiul de fezabilitate conţine şi o analiză a costului finanţării în opţiunea parteneriat public-privat, potrivit prevederilor alin. (3), atunci la realizarea studiului de fundamentare se utilizează informaţiile studiului de fezabilitate existent”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 24 prevedea:
„Eficienţa economică a proiectului este demonstrată prin întocmirea şi includerea, în cadrul studiului de fundamentare, a unei analize cost-beneficiu, structura şi obiectivele acesteia urmând a fi realizate în conformitate cu prevederile normelor de aplicare a legii”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Eficienţa economică a proiectului este demonstrată prin întocmirea şi includerea, în cadrul studiului de fundamentare, a unei analize, structura şi obiectivele acesteia urmând a fi realizate în conformitate cu prevederile normelor de aplicare a legii”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 25 prevedea:
„Proiectele de parteneriat public-privat sunt atribuite potrivit prevederilor Legii nr. 98/2016, cu completările ulterioare, ale Legii nr. 99/2016 sau ale Legii nr. 100/2016, după caz, în funcţie de obiectul contractului şi modalitatea în care studiul de fundamentare prevede transferul unei părţi semnificative a riscului de operare de natură economică, în legătură cu exploatarea lucrărilor şi/sau a serviciilor în cauză”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 25 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Contractele de parteneriat public-privat sunt atribuite potrivit prevederilor Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 99/2016 sau ale Legii nr. 100/2016, după caz, în urma analizei efectuate prin studiul de fundamentare şi în concordanţă cu prevederile art. 1. alin. (4) din prezenta lege, în funcţie de transferul unei părţi semnificative a riscului de operare de natură economică, în legătură cu exploatarea lucrărilor şi/sau a serviciilor în cauză.
(2) În cazul proiectelor de infrastructură de transport, documentaţia de atribuire realizată de partenerul public pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat se va întocmi în baza proiectului tehnic de execuţie, în condiţiile art. 12 alin. (1) din H.G. nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico- economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 26 prevedea:
„Procedura de selecţie a partenerului privat include şi procedura de atribuire necesară încheierii contractului de parteneriat public-privat cu societatea de proiect”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 26 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„La momentul evaluării ofertelor financiare depuse şi implicit a documentaţiei de atribuire se vor avea în vedere costurile de finanţare pentru realizarea proiectului”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 27 prevedea:
„Dacă în cadrul procedurii de selecţie nu se poate semna contractul de parteneriat public-privat, în condiţiile legii, cu niciunul dintre investitorii privaţi care au depus oferte, partenerul public are dreptul de a lansa o nouă procedură”.
Noua reglementarePotrivit noii reglementări, art. 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Dacă în cadrul procedurii de selecţie nu se poate semna contractul de parteneriat public-privat, în condiţiile legii, cu niciunul dintre investitorii privaţi care au depus oferte, partenerul public are dreptul de a lansa o nouă procedură, cu respectarea dispoziţiilor art. 25”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 28 prevedea:
„(1) În cazul aplicării prevederilor art. 39, procedura de selecţie a noului partener privat se face cu respectarea prevederilor art. 25.
(2) În situaţia în care, în baza contractului de parteneriat public-privat aplicabil, partenerul public are raporturi juridice directe cu finanţatorii proiectului, desemnarea noului partener privat de către partenerul public se va face, în condiţiile legii, pe baza consultării cu finanţatorii proiectului, în conformitate cu prevederile contractului de parteneriat public-privat în cauză.
(3) În cazul în care nu poate fi încheiat contractul cu un nou partener privat, partenerul public va rezilia contractul de parteneriat public-privat în cauză”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 28 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) În cazul în care partenerul privat sau societatea de proiect nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate în cadrul contractului de parteneriat public-privat sau obligaţiile faţă de finanţatorii proiectului, finanţatorii majoritari ai proiectului pot înlocui partenerul privat dacă această clauză a fost înscrisă în documentaţia de atribuire şi în contract, cu respectarea condiţiilor privind clauza de revizuire, potrivit legii care reglementează procedura de atribuire a contractului, conform prevederilor art. 25.
(2) Desemnarea noului partener privat de către finanţatorii majoritari ai proiectului, în sensul prevederilor alin. (1), se poate realiza numai cu acordul prealabil al partenerului public.
(3) Noul partener privat se subrogă în drepturi şi obligaţii partenerului privat iniţial, preluând de drept, cu titlu gratuit, acţiunile societăţii de proiect, potrivit prevederilor documentaţiei de atribuire şi contractului de parteneriat public-privat.
(4) În cazul în care nu poate fi încheiat contractul cu un nou partener privat, partenerul public reziliază contractul de parteneriat public-privat în cauză”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 31 prevedea:
„(1) În situaţia asocierii unor entităţi publice în vederea atribuirii şi încheierii unui contract de parteneriat public- privat, acestea trebuie să stabilească, în acordul de asociere:
a) modul de repartizare între asociaţi şi condiţiile de exercitare a drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din calitatea de partener public, pe parcursul executării contractului de parteneriat public-privat, cu respectarea dispoziţiilor legale în materia proprietăţii publice;
b) modul de utilizare a bunului/bunurilor şi de operare a serviciului public ce formează obiectul parteneriatului public- privat;
c) modul de repartizare între asociaţi, la terminarea contractului, şi condiţiile ulterioare de exercitare a drepturilor asupra bunului/bunurilor ce formează obiectul parteneriatului public-privat, cu respectarea dispoziţiilor legale în materia proprietăţii publice.
(2) Societatea de proiect se constituie având ca scop exclusiv realizarea tuturor activităţilor necesare, direct şi indirect, pentru îndeplinirea obiectului proiectului de parteneriat public- privat”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 31 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) În situaţia asocierii unor entităţi publice în vederea atribuirii şi încheierii unui contract de parteneriat public- privat, acestea trebuie să stabilească, în acordul de asociere:
a) modul de repartizare între asociaţi şi condiţiile de exercitare a drepturilor şi obligaţiilor ce decurg din calitatea de partener public, pe parcursul executării contractului de parteneriat public-privat, cu respectarea dispoziţiilor legale în materia proprietăţii publice;
b) modul de utilizare a bunului şi de operare a serviciului public ce formează obiectul parteneriatului public-privat;
c) modul de repartizare între asociaţi, la terminarea contractului, şi condiţiile ulterioare de exercitare a drepturilor asupra bunului ce formează obiectul parteneriatului public- privat, cu respectarea prevederilor contractului de parteneriat public-privat şi a dispoziţiilor legale în materia proprietăţii publice.
(2) Societatea de proiect se constituie având ca scop exclusiv realizarea tuturor activităţilor necesare, direct şi indirect, pentru îndeplinirea obiectului proiectului de parteneriat public- privat.
(3) Pe durata realizării proiectului, societatea de proiect poate înlocui subcontractorii, aplicând, după caz, prevederile art. 218-220 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 232-234 din Legea nr. 99/2016 şi art. 94-99 din Legea nr. 100/2016, urmând ca, trimestrial, să demonstreze partenerului public capacitatea sa tehnică de a realiza lucrările aferente proiectului de parteneriat public-privat.
(4) Contractele de parteneriat public-privat se semnează cu respectarea etapelor prevăzute la art. 17.
(5) Nerespectarea prevederilor alin. (4) atrage răspunderea disciplinară, contravenţională, civilă sau penală a partenerului public, după caz”.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.