Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat – modificări (O.U.G. nr. 104/2017)
Redacția ProLege - ianuarie 2, 2018
In January 2018, certain amendments were enforced regarding several legal acts, such
as: Law no. 233/2016 on the public-private partnership, G.E.O. no. 158/2005 on leave and
health insurance benefits, the Methodological Norm regarding the granting of holiday
vouchers, G.O. no. 23/2017 on the VAT split payment, Law no. 50/1991 regarding the
authorization of construction works, Law no. 346/2002 on the insurance to work accidents
and occupational diseases, Law no. 263/2010 on the unitary public pension system,
Regulation for organization and functioning of the National School for Court
Clerks, Law no. 17/2000 regarding the social assistance of the elderly, G.O. no. 27/2002
regarding the regulation of the petition solving activity, the Statute of deputies and
senators and Law no. 1/2000 on the reconstitution of the ownership right over cultural and
forest land, claimed under the provisions of Law of the agricultural real estate.
Moreover, certain supplements were made to art. 30 paragraph (3^1) of the Code of
fiscal procedure and the Regulation of the Senate was republished.
Moreover, several legal acts were issued, such as: Order of the Minister of Public
Finance no. 3254/2017 regarding the Fiscal Book for natural persons, taxpayers, according
to Title IV of Law no. 227/2015 regarding the Fiscal Code, Order of the Ministry of
Health no. 15/2018 for approval of the Norms of the implementing rules of the provisions
of the G.E.O. no. 158/2005 on leave and health social insurance benefits and Law
no. 29/2018 regarding the cancellation of certain tax obligations.
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 233/2016 (M. Of. nr. 954 din 25 noiembrie 2016) |
O.U.G. nr. 104/2017 (M. Of. nr. 1037 din 28 decembrie 2017) |
– modifică: art. 1-4, art. 6-8, art. 11-14, art. 16, art. 17, art. 18 alin. (3), art. 19, art. 21, art. 23-28, art. 31-36, art. 38-40, art. 42 alin. (2) – introduce: art. 17^1, art. 42 alin. (3), art. 43^1-43^3 |
În M. Of. nr. 1037 din 28 decembrie 2017, a fost publicată O.U.G. nr. 104/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat.
În continuare, vom prezenta modificările aduse Legii nr. 233/2016 prin O.U.G. nr. 104/2017.
Conform art. I din O.U.G. nr. 104/2017 (M. Of. nr. 1037 din 28 decembrie 2017), Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public- privat (M. Of. nr. 954 din 25 noiembrie 2016), se modifică şi se completează după cum urmează:
Art. 1 din Legea nr. 233/2016 (modificată prin O.U.G. nr. 104/2017)Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 1 prevedea:
„(1) Prezenta lege reglementează încheierea şi derularea parteneriatului public-privat.
(2) Parteneriatul public-privat are ca obiect realizarea sau, după caz, reabilitarea şi/sau extinderea unui bun sau a unor bunuri destinate prestării unui serviciu public şi/sau operării unui serviciu public, în condiţiile prezentei legi”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Prezenta lege reglementează încheierea şi derularea parteneriatului public-privat.
(2) Parteneriatul public-privat are ca obiect realizarea unui bun sau, după caz, realizarea unor lucrări de intervenţie şi/sau extindere a unui bun sau a unor bunuri care vor aparţine patrimoniului partenerului public, destinate prestării unui serviciu public şi/sau operării unui serviciu public, în condiţiile prezentei legi.
(3) În cazul în care obiectul contractului de parteneriat public- privat constă în realizarea de lucrări de intervenţie şi/sau extinderea unui bun, potrivit prevederilor alin. (2), lucrările efectuate trebuie să reprezinte peste 50% din valoarea bunului la finalizarea investiţiei.
(4) În situaţia în care contractul urmează a fi atribuit potrivit prevederilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, acesta este contract de parteneriat public-privat atunci când din studiul de fundamentare realizat în baza prezentei legi rezultă faptul că, în contrapartida lucrărilor executate şi/sau a serviciului public prestat, plăţile efectuate de către partenerul public urmează să reprezinte peste 50% din veniturile obţinute de către societatea de proiect.
(5) În situaţia în care contractul care urmează să fie atribuit este considerat contract de parteneriat public-privat, în condiţiile prevăzute la alin. (4), următorii termeni vor fi utilizaţi, fără a aduce atingere prevederilor Legii nr. 100/2016, după cum urmează:
a) «contract de concesiune de lucrări» şi «contract de concesiune de servicii» se înlocuiesc cu sintagma «contract de parteneriat public-privat»;
b) «concedent» se înlocuieşte cu sintagma «partener public»;
c) «concesionar» se înlocuieşte cu sintagma «partener privat»;
d) «anunţ de concesionare» se înlocuieşte cu sintagma «anunţ de participare»;
e) «studiu de fundamentare a deciziei de concesionare» se înlocuieşte cu sintagma «studiu de fundamentare».
(6) În cuprinsul prezentei legi, termenul «bun» se utilizează cu sensul de bun imobil reglementat la art. 537-538 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 2 prevedea:
„Prevederile prezentei legi se aplică de către partenerul public pentru implementarea unui proiect, în cazul în care studiul de fundamentare a proiectului demonstrează, pe lângă elementele principale prevăzute la art. 19 alin. (1), faptul că veniturile care urmează să fie obţinute de societatea de proiect din utilizarea bunului/bunurilor sau operarea serviciului public ce formează obiectul proiectului sunt generate, în totalitate sau în majoritate, prin plăţi efectuate de către partenerul public sau de către alte entităţi publice în beneficiul partenerului public”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Prevederile prezentei legi se aplică de către partenerul public pentru implementarea unui proiect, în cazul în care studiul de fundamentare a proiectului demonstrează, pe lângă elementele prevăzute la art. 19 alin. (1), faptul că veniturile care urmează să fie obţinute de către societatea de proiect din utilizarea bunului sau operarea serviciului public ce formează obiectul proiectului sunt generate în majoritate prin plăţi efectuate de către partenerul public sau de către alte entităţi publice, după caz”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 3 prevedea:
„Mecanismul parteneriatului public-privat este caracterizat de următoarele elemente, care se vor detalia în normele de aplicare a prezentei legi:
a) cooperarea dintre partenerul public şi partenerul privat, în vederea implementării unui proiect public;
b) durata relativ lungă de derulare a raporturilor contractuale, care să permită partenerului privat recuperarea investiţiei şi realizarea unui profit rezonabil;
c) finanţarea proiectului, în principal din fonduri private şi, după caz, prin punerea în comun a fondurilor private cu fonduri publice;
d) atingerea scopului urmărit de partenerul public şi partenerul privat;
e) distribuirea riscurilor între partenerul public şi partenerul privat, în funcţie de capacitatea fiecărei părţi contractante de a evalua, gestiona şi controla un anumit risc”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Mecanismul parteneriatului public-privat este caracterizat de următoarele elemente, care se vor detalia în normele de aplicare a prezentei legi:
a) cooperarea dintre partenerul public şi partenerul privat, în vederea implementării unui proiect public;
b) durata lungă de derulare a raporturilor contractuale care, potrivit art. 3 alin. (1) p) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, art. 3 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale şi art. 5 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 100/2016, să permită partenerului privat recuperarea costurilor investiţiei efectuate, a costurilor în legătură cu exploatarea, precum şi realizarea unui profit rezonabil, potrivit prevederilor art. 33 alin. (3);
c) finanţarea realizării investiţiei în proporţie de peste 50% din fonduri private, potrivit prevederilor art. 10;
d) distribuirea riscurilor între partenerul public şi partenerul privat, în funcţie de capacitatea partenerului public de a gestiona şi controla un anumit risc”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 4 prevedea:
„(1) Formele de parteneriat public-privat sunt:
a) parteneriatul public-privat contractual – parteneriatul public-privat realizat în temeiul unui contract încheiat între partenerul public, partenerul privat şi societatea de proiect al cărei capital social este deţinut integral de partenerul privat;
b) parteneriatul public-privat instituţional – parteneriatul public-privat realizat în temeiul unui contract încheiat între partenerul public şi partenerul privat, prin care se constituie de către partenerul public şi partenerul privat o societate nouă, care va acţiona ca societate de proiect şi care, ulterior înregistrării în registrul societăţilor, dobândeşte calitatea de parte la contractul de parteneriat public-privat respectiv.
(2) Atât în cazul parteneriatului public-privat contractual, cât şi în cazul parteneriatului public-privat instituţional, dacă o altă entitate publică intenţionează să sprijine realizarea proiectului prin asumarea faţă de partenerul privat desemnat câştigător a procedurii de atribuire a contractului sau faţă de societatea de proiect a unei/unor obligaţii de plată sau de garanţie, în beneficiul partenerului public, poate face acest lucru numai în situaţia în care obligaţia de plată sau de garanţie a fost prevăzută în studiul de fundamentare şi în documentaţia de atribuire a procedurii, într-o modalitate clară, precisă şi neechivocă, indicându-se condiţiile în care poate fi realizată.
(3) Asumarea de către entitatea publică a obligaţiei/obligaţiilor, în conformitate cu prevederile alin. (2), se poate face în condiţiile stabilite prin normele de aplicare, după caz:
a) după desemnarea de către partenerul public a câştigătorului procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat, dar mai înainte de semnarea contractului, situaţie în care entitatea publică devine astfel parte a contractului respectiv de la momentul încheierii acestuia; sau
b) după semnarea contractului de parteneriat public-privat, în timpul executării acestuia, situaţie în care entitatea publică încheie cu părţile contractului respectiv un act adiţional, ce stabileşte drepturile şi obligaţiile reciproce, entitatea publică devenind parte a contractului în cauză de la momentul încheierii actului adiţional respectiv”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Formele de parteneriat public-privat sunt:
a) parteneriatul public-privat contractual – parteneriatul public-privat realizat în temeiul unui contract pe termen lung încheiat între partenerul public, partenerul privat şi o societate de proiect al cărei capital social este deţinut integral de partenerul privat;
b) parteneriatul public-privat instituţional – parteneriatul public-privat realizat în temeiul unui contract pe termen lung încheiat între partenerul public şi partenerul privat, prin care se constituie de către partenerul public şi partenerul privat o societate nouă, deţinută de către partenerul public şi partenerul privat, care va acţiona ca societate de proiect şi care dobândeşte calitatea de parte la contractul de parteneriat public- privat respectiv.
(2) Atât în cazul parteneriatului public-privat contractual, cât şi în cazul parteneriatului public-privat instituţional, în situaţia în care partenerul public este supus unei măsuri de reorganizare, reglementată prin act normativ, noua entitate care preia atribuţiile şi activitatea acestuia va prelua şi calitatea de partener public în contractul de parteneriat public-privat”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 6 prevedea:
„În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) afiliat – orice persoană asupra căreia se poate exercita, direct sau indirect, o influenţă dominantă sau care poate exercita o influenţă dominantă ori care, ca urmare a asocierii cu o persoană, se află sub influenţa dominantă a unei alte persoane. Influenţa dominantă se prezumă în cazul în care o persoană, direct sau indirect, deţine majoritatea capitalului social subscris sau controlează majoritatea voturilor asociate acţiunilor/părţilor sociale emise sau poate numi mai mult de jumătate dintre membrii organului de administrare, de conducere sau de supraveghere;
b) finanţatorii proiectului de parteneriat public-privat – persoanele fizice sau juridice care pun la dispoziţia societăţii de proiect mijloacele financiare necesare îndeplinirii obligaţiilor asumate de partenerul privat, în temeiul contractului de parteneriat public-privat;
c) finanţarea proiectului de parteneriat public-privat – presupune finanţarea investiţiilor realizate în cadrul proiectului şi finanţarea utilizării bunului/bunurilor sau operării serviciului public ce formează obiectul proiectului;
d) investitor privat – orice persoană juridică sau asociere de persoane juridice, română sau străină, care aparţine categoriilor prevăzute la art. 8, care şi-a manifestat interesul de a participa în cadrul procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat;
e) investiţii realizate în cadrul proiectului – investiţii care au drept obiect realizarea sau, după caz, reabilitarea şi/sau extinderea unui bun sau a unor bunuri în cadrul proiectului de parteneriat public-privat;
f) partener privat – investitorul privat sau asocierea de investitori privaţi care a semnat cu partenerul public contractul de parteneriat public-privat;
g) societate de proiect – societate care se înfiinţează şi funcţionează în conformitate cu prevederile Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul implementării proiectului”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) afiliat – orice persoană asupra căreia se poate exercita, direct sau indirect, o influenţă dominantă sau care poate exercita o influenţă dominantă ori care, ca urmare a asocierii cu o persoană, se află sub influenţa dominantă a unei alte persoane. Influenţa dominantă se prezumă în cazul în care o persoană, direct sau indirect, deţine majoritatea capitalului social subscris sau controlează majoritatea voturilor asociate acţiunilor/părţilor sociale emise sau poate numi mai mult de jumătate dintre membrii organului de administrare, de conducere sau de supraveghere;
b) finanţatorii proiectului de parteneriat public-privat – persoanele juridice care pun la dispoziţia societăţii de proiect mijloacele financiare necesare îndeplinirii obligaţiilor asumate de partenerul privat şi societatea de proiect, în temeiul contractului de parteneriat public-privat;
c) finanţarea proiectului de parteneriat public-privat – presupune finanţarea investiţiilor realizate în cadrul proiectului şi finanţarea utilizării bunului sau operării serviciului public ce formează obiectul proiectului;
d) investitor privat – orice persoană juridică sau asociere de persoane juridice, care aparţine categoriilor prevăzute la art. 8, care şi-a manifestat interesul de a participa în cadrul procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat;
e) investiţii realizate în cadrul proiectului – investiţii care au drept obiect realizarea unui bun sau, după caz, lucrări de intervenţie şi/sau extinderea unui bun sau a unor bunuri în cadrul proiectului de parteneriat public-privat;
f) partener privat – investitorul privat sau asocierea de investitori privaţi care a semnat cu partenerul public contractul de parteneriat public-privat;
g) societate de proiect – societate nouă, care se înfiinţează şi funcţionează sub forma unei societăţi pe acţiuni, potrivit prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul implementării proiectului şi care în cazul parteneriatului public-privat contractual este deţinută de către partenerul privat, iar în cazul parteneriatului public-privat instituţional este deţinută atât de către partenerul public, cât şi de către partenerul privat. Prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (3) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, societatea de proiect poate avea un singur acţionar.
h) proiect public – ansamblul serviciilor aferente activelor de infrastructură publică, prestate de către partenerul privat, şi activelor/bunurilor destinate prestării unui serviciu public şi/sau operării unui serviciu public, în condiţiile prezentei legi;
i) închidere financiară – momentul la care contractul de parteneriat public-privat şi contractul de finanţare au fost semnate şi toate condiţiile suspensive pentru intrarea acestora în vigoare au fost îndeplinite, astfel încât executarea contractului de parteneriat public-privat poate începe;
j) contract de parteneriat public-privat – contractul care respectă cel puţin caracteristicile contractului reglementat potrivit prevederilor art. 1 alin. (4) şi ale art. 3 alin. (1) p) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 3 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 99/2016 şi ale art. 5 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 100/2016;
k) lucrări de intervenţie – înseamnă intervenţia la construcţia existentă, reglementată potrivit prevederilor art. 18 alin. (2) din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.