Evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români – modificări (Legea nr. 162/2020)
Redacția ProLege - august 2, 2020Actul modificat Actul modificator Sumar
O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români
(rep. M. Of. nr. 719 din 12 octombrie 2011; cu modif. ult.)
Legea nr. 162/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziţii privind evidenţa persoanelor şi actele de identitate ale cetăţenilor români
(M. Of. nr. 698 din 04 august 2020)
– modifică: art. 9 alin. (4) lit. c), art. 12 alin. (3), art. 13 alin. (3)-(3^1), art. 14 alin. (2) lit. a)-b), art. 14 alin. (4), art, 16 alin. (2)-(3), art. 17 alin. (2), art. 17 alin. (2) partea introductivă, art. 17 alin. (3)-(5), art. 17 alin. (1)-(2), art. 17^2 alin. (4), art. 19 alin. (1) lit. k), art. 20 alin. (1) lit. a) și lit. d), art. 20 alin. (2), art. 33;
– introduce: art. 12^1, art. 16 alin. (4);
– abrogă: art. 13 alin. (2^1), art. 17 alin. (1^1)-(1^3), art. 17 alin. (5^1).
O.G. nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă
(rep. M. Of. nr. 844 din 15 septembrie 2004; cu modif. ult.)
– modifică: art. 1 alin. (2), art. 8, art. 8^1 alin. (1), art. 8^2, art. 9 alin. (1)-(5), art. 10 alin. (1) și alin. (3), art. 11 alin. (1);
– abrogă: art. 4 alin. (2).
O.U.G. nr. 199/2000 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A., aprobată cu modificări prin Legea nr. 402/2001
(M. Of. nr. 581 din 20 noiembrie 2000; cu modif. ult.)
– modifică: art. 7 alin. (2^2), anexă art. 6 pct. A lit. b^10).
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (rep. M. Of. nr. 652 din 28 august 2015; cu modif. ult.)
– modifică: art. 338 alin. (4)-(5).
Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate
(M. Of. nr. 682 din 29 iulie 2005; cu modif. ult.)
– modifică: art. 6^1, art. 30 alin. (1) lit. a)-d).
Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice
(rep. M. Of. nr. 205 din 24 martie 2014; cu modif. ult.)
– modifică: art. 31.
În M. Of. nr. 698 din 4 august 2020 s-a publicat Legea nr. 162/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziţii privind evidenţa persoanelor şi actele de identitate ale cetăţenilor români.
Respectiva lege aduce unele modificări, dar și completări următoarelor acte normative:
– O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români;
– O.G. nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă;
– O.U.G. nr. 199/2000 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A.;
– Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii;
– Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate;
– Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice.
Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse respectivelor acte normative.
O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români Art. 9 alin. (4) lit. c) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 9 alin. (4), lit. c) prevedea:
„(4) Autoritățile prevăzute la alin. (3) sunt:
(…)
c) organele judiciare, pentru persoanele față de care s-a dispus interzicerea exercitării drepturilor electorale, interzicerea prezenței sau părăsirii localității, precum și pentru persoanele puse sub interdicție;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 9 alin. (4), lit. c) se modifică și va avea următorul conținut:
„(4) Autoritățile prevăzute la alin. (3) sunt:
(…)
c) organele judiciare, pentru persoanele faţă de care s-a dispus interzicerea exercitării drepturilor electorale, interzicerea prezenţei în anumite localităţi, interzicerea părăsirii teritoriului României, măsura dării în urmărire, măsura preventivă a controlului judiciar sau cea a controlului judiciar pe cauţiune ori a arestului la domiciliu, pentru persoanele căutate pentru participare la proceduri judiciare, pentru persoanele care fac obiectul unei măsuri de protecţie dispuse printr-un ordin de protecţie, precum şi pentru persoanele puse sub interdicţie;”.
Art. 12 alin. (3) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 12, alin. (3) prevedea:
„(3) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, prin act de identitate se înțelege cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie și buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 12, alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:
„(3) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, prin act de identitate se înţelege cartea de identitate, cartea de identitate simplă, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie şi buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate”.
Art. 12^1 din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (introdus prin Legea nr. 162/2020)Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 12 se introduce un nou articol, art. 12^1, cu următorul conținut:
„Art. 12^1
Opţional, se poate elibera carte de identitate simplă sau carte electronică de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinţi, a reprezentatului legal, a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui organism privat acreditat, destinat protecţiei speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de părinţi, unde se află minorul, sau a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul”.
Art. 13 alin. (2^1) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (abrogat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 13, alin. (2^1) prevedea:
„(2^1) Cartea de identitate și cartea electronică de identitate permit titularului utilizarea acestora ca și card național de asigurări sociale de sănătate, în condițiile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, și ale prezentei ordonanțe de urgență”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 13, alin. (2^1) se abrogă.
Art. 13 alin. (3)-(3^1) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 13, alin. (3)-(3^1) prevedeau:
„(3) Cartea electronică de identitate permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne sau sisteme informatice terțe ale administrației publice, stabilite prin hotărâre a Guvernului, precum și utilizarea semnăturii electronice extinse bazate pe certificat calificat, în condițiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică și ale prezentei ordonanțe de urgență.
(3^1) Prin autentificare se înțelege procedura prin care i se permite unei persoane ce posedă un anumit set de date create în acest scop să aibă acces la un sistem informatic”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 13, alin. (3)-(3^1) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(3) Cartea electronică de identitate permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne şi în sisteme informatice ale altor instituţii publice sau private, precum şi utilizarea semnăturii electronice, în condiţiile legii.
(3^1) Prin autentificare se înţelege procedura prin care i se permite unei persoane ce posedă legal un anumit set de date create în acest scop să se identifice într-un sistem informatic, în interes propriu sau în relaţia sa cu persoane juridice de drept public ori de drept privat”.
Art. 14 alin. (2) lit. a)-b) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 14 alin. (2), lit. a)-b) prevedeau:
„(2) Cetățenii români cu domiciliul în România aflați temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate:
a) la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu sau reședință, cu excepția cererii pentru eliberarea cărții de identitate provizorie;
b) la serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din țara respectivă, cu excepția cererii pentru eliberarea cărții electronice de identitate prevăzute la art. 17 alin. (6) lit. a)”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 14 alin. (2), lit. a)-b) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(2) Cetățenii români cu domiciliul în România aflați temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate:
a) la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă, cu excepţia cererii pentru eliberarea unei cărţi de identitate provizorii în condiţiile art. 20 alin. (1) lit. b) – d);
b) la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă”.
Art. 14 alin. (4) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 14, alin. (4) prevedea:
„(4) În cazul minorului care la împlinirea vârstei de 14 ani se află, în condițiile legii, în centre specializate aflate sub autoritatea serviciilor publice de asistență socială, actul de identitate se eliberează, prin grija acestor servicii, de către serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor din raza teritorială de competență”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 14, alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:
„(4) În cazul minorului care se află, în condiţiile legii, într-un serviciu social public sau al unui organism privat acreditat, destinat protecţiei speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de părinţi, actul de identitate se eliberează, prin grija acestui serviciu, de către serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor din raza teritorială de competenţă”.
Art. 16 alin. (2)-(3) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 16, alin. (2)-(3) prevedeau:
„(2) De la data punerii în circulație a cărții electronice de identitate, cartea de identitate și cartea electronică de identitate se eliberează:
a) cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani;
b) cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani, cu excepția cărții electronice de identitate prevăzute la art. 17 alin. (6) lit. a), care se eliberează cu termen de valabilitate de 5 ani.
(3) De la data punerii în circulație a cărții electronice de identitate, cetățenii români pot opta pentru eliberarea:
a) unei cărți de identitate;
b) unei cărți electronice de identitate, în una dintre variantele prevăzute la art. 17 alin. (6)”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 16, alin. (2)-(3) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(2) De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:
a) cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
b) cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
c) cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
d) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 60 de ani, pentru cartea de identitate simplă.
(3) De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cetăţenii români pot opta pentru eliberarea:
a) unei cărţi electronice de identitate în una dintre variantele prevăzute la art. 17 alin. (6);
b) unei cărţi de identitate simple”.
Art. 16 alin. (4) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (introdus prin Legea nr. 162/2020)Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 16, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul conținut:
„(4) Până la împlinirea vârstei de 12 ani, cartea electronică de identitate, solicitată în condiţiile art. 12^1, se eliberează fără imaginile impresiunilor papilare”.
Art. 17 alin. (1) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 17, alin. (1) prevedea:
„(1) Cartea de identitate conține date în format tipărit sau în format inscripționat prin tehnici speciale, date aferente cardului național de asigurări sociale de sănătate, stabilite la art. 331 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, înscrise în mediu de stocare, precum și elemente de particularizare și de siguranță”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 17, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Cartea de identitate simplă conţine date în format tipărit şi în format inscripţionat prin tehnici speciale, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă”.
Art. 17 alin. (1^1)-(1^3) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (abrogat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 17, alin. (1^1)-(1^3) prevedeau:
„(1^1) În mediul de stocare prevăzut la alin. (1), care asigură funcționalitatea cărții de identitate ca și card național de asigurări sociale de sănătate, se înscriu exclusiv datele aferente cardului național de asigurări sociale de sănătate, stabilite la art. 331 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 , cu modificările și completările ulterioare.
(1^2) Datele aferente cardului național de asigurări sociale de sănătate stabilite la art. 331 alin. (1) și (2) din Legea nr. 95/2006 , cu modificările și completările ulterioare, înscrise în mediul de stocare a cărții de identitate, pot fi accesate și utilizate doar de persoanele abilitate conform Legii nr. 95/2006 , cu modificările și completările ulterioare, și actelor normative subsecvente acesteia.
(1^3) Datele biometrice nu pot fi accesate de persoanele prevăzute la alin. (1^2)”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 17, alin. (1^1)-(1^3) se abrogă.
Art. 17 alin. (3)-(5) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 17, alin. (3)-(5) prevedeau:
„(3) În cazul incapabililor și al persoanelor infirme sau analfabete, semnătura olografă a titularului poate lipsi din conținutul cărții de identitate.
(4) Cartea electronică de identitate conține date în format tipărit sau în format inscripționat prin tehnici speciale, date în format electronic, date aferente cardului național de asigurări sociale de sănătate, stabilite la art. 331 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 , cu modificările și completările ulterioare, precum și elemente de particularizare și de siguranță.
(5) Datele cu caracter personal care se înscriu în cartea electronică de identitate sunt cele prevăzute la alin. (2), cu aplicarea, după caz, a prevederilor alin. (3). În format electronic se înscriu:
a) datele din formatul tipărit, cu excepția semnăturii olografe a titularului;
b) prenumele părinților titularului;
c) certificate și certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001 ;
d) date biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și imaginile impresiunilor papilare a două degete.
e) datele aferente cardului național de asigurări sociale de sănătate, stabilite la art. 331 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 , cu modificările și completările ulterioare”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 17, alin. (3)-(5) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(3) În cazul incapabililor şi al persoanelor infirme sau analfabete, semnătura olografă a titularului poate lipsi din conţinutul cărţii de identitate simple.
(4) Cartea electronică de identitate conţine date în format tipărit şi în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.
(5) Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt cele prevăzute la alin. (2), cu aplicarea, după caz, a prevederilor alin. (3). În format electronic se înscriu:
a) datele din formatul tipărit, cu excepţia semnăturii olografe a titularului;
b) prenumele părinţilor titularului;
c) un certificat pentru semnătură electronică şi, după caz, certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea sunt definite în legislaţia din domeniu;
d) datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete”.
Art. 17 alin. (5^1) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (abrogat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 17, alin. (5^1) prevedea:
„(5^1) Datele stabilite la art. 331 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 , cu modificările și completările ulterioare, se înscriu în cartea de identitate și în cartea electronică de identitate, în mediu de stocare electronic, ulterior producerii acestora, în condițiile prevăzute de lege”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 17, alin. (5^1) se abrogă.
Art. 17^1 alin. (1)-(2) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 17^1, alin. (1)-(2) prevedeau:
„(1) Certificatele și certificatele calificate se emit și se înscriu după cum urmează:
a) certificatele, de către Ministerul Afacerilor Interne;
b) certificatele calificate, de un furnizor de servicii de certificare, acreditat în condițiile Legii nr. 455/2001
(1^1) Certificatul prevăzut la alin. (1) lit. a) poate fi utilizat numai în raport cu sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne și cu sisteme informatice terțe ale administrației publice stabilite prin hotărâre a Guvernului.
(2) Pentru autentificarea în sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne, nivelul de aplicabilitate și condițiile de utilizare a certificatelor prevăzute la alin. (1) lit. a) se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 17^1, alin. (1)-(2) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(1) Certificatul pentru semnătură electronică şi certificatele calificate pentru semnătură electronică se emit şi se înscriu, după cum urmează:
a) certificatul pentru semnătură electronică avansată, de către Ministerul Afacerilor Interne;
b) certificatele calificate pentru semnătură electronică, de către un prestator calificat de servicii de încredere, în condiţiile legii.
(1^1) Certificatul prevăzut la alin. (1) lit. a) se utilizează pentru autentificare şi semnare în raport cu sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne şi cu sistemele informatice ale altor instituţii publice sau private. În relaţiile cu instituţiile publice, documentele semnate cu certificatul prevăzut la alin. (1) lit. a) au aceeaşi valoare ca documentele semnate olograf.
(2) Cerinţele de utilizare a certificatului prevăzut la alin. (1) lit. a) se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.
Art. 17^2 alin. (4) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 17^2, alin. (4) prevedea:
„(4) După personalizarea cărții electronice de identitate, respectiv a cărții de identitate și transmiterea acestora la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producție se șterg imediat prin procedură automată și ireversibilă”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 17^2, alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:
„(4) După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă”.
Art. 19 alin. (1) lit. k) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 19 alin. (1), lit. k) prevedea:
„(1) Serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor eliberează un nou act de identitate în următoarele cazuri:
(…)
k) pentru preschimbarea actelor de identitate care nu se mai emit, dar sunt valabile”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 19 alin. (1), lit. k) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor eliberează un nou act de identitate în următoarele cazuri:
(…)
k) pentru preschimbarea, la cerere, a actelor de identitate care nu se mai emit, dar sunt valabile”.
Art. 20 alin. (1) lit. a) și lit. d) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 20 alin. (1), lit. a) și lit. d) prevedeau:
„(1) Cartea de identitate provizorie se eliberează în următoarele cazuri:
a) când solicitantul nu prezintă toate documentele necesare pentru eliberarea cărții de identitate sau a cărții electronice de identitate;
(…)
d) când se solicită eliberarea unei cărți electronice de identitate sau a unei cărți de identitate, în unul din cazurile prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. a), b), e), f), g), h), i) și j), la cererea cetățeanului
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 20 alin. (1), lit. a) și lit. d) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Cartea de identitate provizorie se eliberează în următoarele cazuri:
a) când solicitantul nu prezintă toate documentele necesare pentru eliberarea cărţii de identitate, a cărţii de identitate simple sau a cărţii electronice de identitate;
(…)
d) când se solicită eliberarea unei cărţi electronice de identitate, a unei cărţi de identitate simple sau a unei cărţi de identitate, în unul din cazurile prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. a), b) şi e) – j), la cererea cetăţeanului”.
Art. 20 alin. (2) din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 20, alin. (2) prevedea:
„(2) Termenul de valabilitate a cărții de identitate provizorie este de un an”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 20, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) Termenul de valabilitate a cărţii de identitate provizorii este de:
a) un an, pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) – c);
b) 45 de zile, pentru situaţia prevăzută la alin. (1) lit. d)”.
Art. 33 din O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 33 prevedea:
„Art. 33
Mențiunea privind reședința se înscrie pe un document, denumit dovada de reședință, care va însoți cartea de identitate, cartea electronică de identitate și cartea de identitate provizorie”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 33 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 33
(1) Menţiunea privind reşedinţa se înscrie pe un document, denumit dovada de reşedinţă, care va însoţi cartea de identitate simplă, cartea electronică de identitate şi cartea de identitate provizorie.
(2) Dispoziţiile art. 14 alin. (6) sunt aplicabile şi în cazul eliberării dovezilor de reşedinţă”.
O.G. nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă Art. 1 alin. (2) din O.G. nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 1, alin. (2) prevedea:
„(2) De la data emiterii documentelor prevăzute la alin. (1) se eliberează cărţi de identitate şi cărţi de rezidenţă identice ca format cu cartea electronică de identitate şi cartea electronică de rezidenţă”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 1, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) De la data emiterii documentelor prevăzute la alin. (1), se eliberează cărţi de identitate simple şi cărţi de rezidenţă, identice ca format cu cartea electronică de identitate şi cartea electronică de rezidenţă”.
Art. 4 alin. (2) din O.G. nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă (abrogat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 4, alin. (2) prevedea:
„(2) Asigurarea cu echipamente şi programe informatice a autorităţilor şi instituţiilor publice se va realiza eşalonat, astfel:
a) în municipiile reşedinţă de judeţ, în termen de 18 luni de la data punerii în circulaţie a cărţii electronice de identitate;
b) în celelalte municipii şi oraşe, în termen de 3 ani de la data punerii în circulaţie a cărţii electronice de identitate;
c) în comune, în termen de 4 ani de la data punerii în circulaţie a cărţii electronice de identitate”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 4, alin. (2) se abrogă.
Art. 8 din O.G. nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 8 prevedea:
„Art. 8
(1) Producerea cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate, a cărţilor de alegător aferente acestora, a cărţilor de identitate provizorii, a dovezilor de reşedinţă, a cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă se realizează, centralizat, de către Imprimeria Naţională.
(2) Personalizarea documentelor prevăzute la alin. (1), cu excepţia cărţii de identitate provizorii şi a dovezii de reşedinţă, se realizează, centralizat, în Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice, denumit în continuare C.N.U.P.P.E., organizat în cadrul Direcţiei generale de paşapoarte din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.
(3) Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date, denumită în continuare D.E.P.A.B.D., şi Inspectoratul General pentru Imigrări, denumit în continuare Inspectoratul, asigură coordonarea din punct de vedere tehnic şi metodologic a structurilor aflate în subordine/coordonare, potrivit legii, pentru toate activităţile referitoare la punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate, cărţii de identitate, cărţii de identitate provizorii, dovezii de reşedinţă, cărţii electronice de rezidenţă şi a cărţii de rezidenţă.
(4) Imprimeria Naţională asigură distribuirea la serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor, respectiv la structurile teritoriale pentru imigrări, a cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate, a cărţilor de alegător aferente acestora, a cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă, în vederea eliberării către solicitanţi, în condiţiile stabilite prin protocoale încheiate cu D.E.P.A.B.D. şi Inspectoratul”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 8 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 8
(1) Producerea cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate simple, a cărţilor de identitate provizorii, a dovezilor de reşedinţă, a cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă se realizează, centralizat, de către Imprimeria Naţională.
(2) Personalizarea documentelor prevăzute la alin. (1), cu excepţia cărţii de identitate provizorii şi a dovezii de reşedinţă, se realizează, centralizat, în Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice, denumit în continuare C.N.U.P.P.E., organizat în cadrul Direcţiei generale de paşapoarte din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.
(3) Personalizarea cărţii de identitate provizorii şi a dovezii de reşedinţă se realizează de către serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor şi Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date, denumită în continuare D.E.P.A.B.D.
(4) Ministerul Afacerilor Interne, prin D.E.P.A.B.D. şi Inspectoratul General pentru Imigrări, denumit în continuare I.G.I., asigură coordonarea din punct de vedere tehnic şi metodologic a structurilor aflate în subordine/coordonare, potrivit legii, pentru toate activităţile referitoare la punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate, a cărţii de identitate simple, a cărţii de identitate provizorii, a dovezii de reşedinţă, a cărţii electronice de rezidenţă şi a cărţii de rezidenţă.
(5) Imprimeria Naţională asigură distribuirea la serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor, respectiv la structurile teritoriale pentru imigrări, a cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate simple, a cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă, în vederea eliberării către solicitanţi, în condiţiile stabilite prin protocoale încheiate cu D.E.P.A.B.D. şi I.G.I.”.
Art. 8^1 alin. (1) din O.G. nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 8^1, alin. (1) prevedea:
„(1) Imprimeria Naţională este abilitată să achiziţioneze şi să pună la dispoziţia D.E.P.A.B.D., a Inspectoratului, a structurilor din subordinea/coordonarea acestora, a celorlalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne responsabile, precum şi a Ministerului Afacerilor Externe echipamentele şi produsele software necesare pentru punerea în circulaţie şi personalizarea cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate, a cărţilor de alegător aferente acestora, a cărţilor de identitate provizorii, a dovezilor de reşedinţă, a cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 8^1, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Imprimeria Naţională este abilitată să achiziţioneze şi să pună la dispoziţia D.E.P.A.B.D., a I.G.I., a structurilor din subordinea/coordonarea acestora, a celorlalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne responsabile, precum şi a Ministerului Afacerilor Externe echipamentele şi produsele software necesare pentru punerea în circulaţie şi personalizarea cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate simple, a cărţilor de identitate provizorii, a dovezilor de reşedinţă, a cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă”.
Art. 8^2 din O.G. nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 8^2 prevedea:
„Art. 8^2
Imprimeria Naţională asigură materialele consumabile, comunicaţiile şi serviciile necesare funcţionării neîntrerupte a întregului sistem de emitere, gestionare şi eliberare a documentelor prevăzute la art. 8 alin. (1)”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 8^2 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 8^2
Imprimeria Naţională asigură comunicaţiile şi serviciile necesare funcţionării neîntrerupte a echipamentelor şi produselor software prevăzute la art. 8^1 alin. (1), precum şi materialele consumabile necesare pentru eliberarea documentelor prevăzute la art. 8 alin. (1)”.
Art. 9 alin. (1)-(5) din O.G. nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 9, alin. (1)-(5) prevedeau:
„(1) Stabilirea şi actualizarea contravalorii cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate se fac de către Imprimeria Naţională, cu avizul Direcţiei generale ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Contravaloarea cărţii electronice de rezidenţă este egală cu contravaloarea cărţii electronice de identitate, iar contravaloarea cărţii de rezidenţă este egală cu contravaloarea cărţii de identitate.
(3) Contravaloarea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate se încasează prin unităţile Trezoreriei Statului sau prin alte unităţi bancare, prin structurile financiare ale D.E.P.A.B.D., ale serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor cu personalitate juridică, ale misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, prin autorităţile administraţiei publice locale cu care Imprimeria Naţională a încheiat convenţii în acest scop, precum şi prin Sistemul naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar, componentă a Sistemului electronic naţional.
(4) Contravaloarea cărţii electronice de rezidenţă şi a cărţii de rezidenţă se încasează prin unităţile Trezoreriei Statului, prin alte unităţi bancare cu care Imprimeria Naţională a încheiat convenţii în acest scop, precum şi prin Sistemul naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor, utilizând cardul bancar, componentă a Sistemului electronic naţional.
(5) Contravaloarea cheltuielilor cu utilităţi şi consumabile, realizate de D.E.P.A.B.D. şi de serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor în procesul culegerii datelor şi eliberării cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate, a cărţilor provizorii de identitate şi dovezilor de reşedinţă, respectiv de Inspectorat şi structurile teritoriale pentru imigrări în procesul eliberării cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă, se virează acestora de către Imprimeria Naţională, în condiţii stabilite prin protocol, încheiat între Imprimeria Naţională şi D.E.P.A.B.D., respectiv Inspectorat”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 9, alin. (1)-(5) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(1) Stabilirea şi actualizarea contravalorii documentelor prevăzute la art. 8 alin. (1) se fac de către Imprimeria Naţională, cu avizul direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
(2) Contravaloarea cărţii electronice de rezidenţă este egală cu contravaloarea cărţii electronice de identitate, iar contravaloarea cărţii de rezidenţă este egală cu contravaloarea cărţii de identitate simple.
(3) Contravaloarea documentelor prevăzute la art. 8 alin. (1) poate fi încasată prin unităţile Trezoreriei Statului sau prin alte unităţi bancare, prin structurile financiare ale D.E.P.A.B.D., ale serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor cu personalitate juridică, ale misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, prin autorităţile administraţiei publice locale cu care Imprimeria Naţională a încheiat convenţii în acest scop, precum şi prin Sistemul naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor, componentă a Sistemului electronic naţional, utilizând cardul bancar.
(4) Contravaloarea cărţii electronice de rezidenţă şi a cărţii de rezidenţă poate fi încasată prin unităţile Trezoreriei Statului, prin alte unităţi bancare cu care Imprimeria Naţională a încheiat convenţii în acest scop, precum şi prin Sistemul naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor, componentă a Sistemului electronic naţional, utilizând cardul bancar.
(5) Contravaloarea cheltuielilor cu utilităţi şi consumabile, realizate de D.E.P.A.B.D. şi de serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor în procesul culegerii datelor şi eliberării cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate simple, a cărţilor provizorii de identitate şi dovezilor de reşedinţă, respectiv de I.G.I. şi structurile teritoriale pentru imigrări în procesul eliberării cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă, se virează acestora de către Imprimeria Naţională, în condiţii stabilite prin protocol încheiat între Imprimeria Naţională şi D.E.P.A.B.D., respectiv I.G.I.”.
Art. 10 alin. (1) și alin. (3) din O.G. nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 10, alin. (1) și alin. (3) prevedeau:
„(1) În situaţiile prevăzute la art. 41 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005
privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, contravaloarea cărţii electronice de identitate, a cărţii de identitate şi a cărţii de alegător aferente se suportă din bugetele unităţilor administrativ-teritoriale respective.
(…)
(3) Prevederile referitoare la scutirea sau exceptarea de la plata contravalorii actelor de identitate eliberate cetăţenilor români sunt aplicabile şi solicitanţilor cărţilor electronice de rezidenţă şi ai cărţilor de rezidenţă aflaţi în situaţiile prevăzute la art. 41 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005, republicată. În acest caz, cheltuielile aferente producerii şi eliberării cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă se suportă de către Imprimeria Naţională din veniturile proprii aferente acestei activităţi. Modalitatea de suportare a acestor cheltuieli se stabileşte prin protocol încheiat în acest sens cu Inspectoratul”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 10, alin. (1) și alin. (3) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(1) În situaţiile prevăzute la art. 41 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contravaloarea cărţii electronice de identitate şi a cărţilor de identitate simple se suportă din bugetele unităţilor administrativ-teritoriale respective.
(…)
(3) Prevederile referitoare la scutirea sau exceptarea de la plata contravalorii actelor de identitate eliberate cetăţenilor români sunt aplicabile şi solicitanţilor cărţilor electronice de rezidenţă şi ai cărţilor de rezidenţă aflaţi în situaţiile prevăzute la art. 41 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În acest caz, cheltuielile aferente producerii şi eliberării cărţilor electronice de rezidenţă şi a cărţilor de rezidenţă se suportă de către Imprimeria Naţională din veniturile proprii aferente acestei activităţi. Modalitatea de suportare a acestor cheltuieli se stabileşte prin protocol încheiat în acest sens cu I.G.I.”.
Art. 11 alin. (1) din O.G. nr. 69/2002 privind unele măsuri pentru operaţionalizarea sistemului informatic de emitere şi punere în circulaţie a documentelor electronice de identitate şi rezidenţă (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 11, alin. (1) prevedea:
„(1) Punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate se realizează, în mod eşalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărţi electronice de identitate sau a primei cărţi de identitate, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor cu suportul tehnic necesar, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2012
pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind evidenţa persoanelor, actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi actele de rezidenţă ale cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European rezidenţi în România”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 11, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Punerea în circulaţie a cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple se realizează, în mod eşalonat, în termen de maximum 18 luni de la data emiterii primei cărţi electronice de identitate sau a primei cărţi de identitate simple, pe măsura asigurării serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor cu suportul tehnic necesar, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2012 pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind evidenţa persoanelor, actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi actele de rezidenţă ale cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European rezidenţi în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 235/2013”.
O.U.G. nr. 199/2000 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A. Art. 7 alin. (2^2) din O.U.G. nr. 199/2000 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A. (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 7, alin. (2^2) prevedea:
„(2^2) Compania Naţională «Imprimeria Naţională» – S.A. produce, cu titlu de exclusivitate, cărţile electronice de identitate, cărţile de identitate, cărţile de alegător aferente acestora, cărţile de identitate provizorii, dovezile de reşedinţă, cărţile electronice de rezidenţă şi cărţile de rezidentă”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (2^2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2^2) Compania Naţională «Imprimeria Naţională» – S.A. produce, cu titlu de exclusivitate, cărţile electronice de identitate, cărţile de identitate simple, cărţile de identitate provizorii, dovezile de reşedinţă, cărţile electronice de rezidenţă şi cărţile de rezidenţă”.
Anexă art. 6 pct. A lit. b^10) din O.U.G. nr. 199/2000 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Imprimeria Naţională” – S.A. (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la anexă art. 6 pct. A, lit. b^10) prevedea:
„Imprimeria Naţionala are ca obiect de activitate:
A. Activităţi principale:
(…)
b^10) producerea, cu titlu de exclusivitate, a cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate, a cărţilor de alegător aferente acestora, a cărţilor de identitate provizorii şi a dovezilor de reşedinţă;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la anexă art. 6 pct. A, lit. b^10) se modifică și va avea următorul conținut:
„Imprimeria Naţionala are ca obiect de activitate:
A. Activităţi principale:
(…)
b^10) producerea, cu titlu de exclusivitate, a cărţilor electronice de identitate, a cărţilor de identitate simple, a cărţilor de identitate provizorii şi a dovezilor de reşedinţă;”.
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii Art. 338 alin. (4)-(5) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 338, alin. (4)-(5) prevedeau:
„(4) Distribuția cardurilor către asigurați se realizează prin servicii poștale, în condițiile prevăzute în Normele metodologice prevăzute la art. 338 alin. (2).
(5) Cardurile care nu au ajuns la titularii acestora în condițiile alin. (4) se distribuie prin casele de asigurări de sănătate sau, după caz, prin medicii de familie, prin modalitățile și în condițiile stabilite în Normele metodologice prevăzute la art. 338 alin. (2)”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 338, alin. (4)-(5) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(4) Cărţile electronice de identitate eliberate persoanelor cu vârsta peste 18 ani, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, permit titularilor autentificarea în Platforma informatică din asigurările de sănătate, pentru scopurile prevăzute la art. 337 alin. (2).
(5) Cardul naţional îşi încetează valabilitatea la data la care titularului i s-a eliberat o carte electronică de identitate”.
Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate Art. 6^1 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 6^1 prevedea:
„Art. 6^1
(1) Pentru scopurile prezentei legi, cartea de identitate şi cartea electronică de identitate valabile constituie document de călătorie pe baza căruia cetăţenii români pot călători în statele membre ale Uniunii Europene.
(2) Regimul juridic al cărţii de identitate şi al cărţii electronice de identitate este cel prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu excepţia situaţiilor în care prezenta ordonanţă de urgenţă dispune altfel”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 6^1 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 6^1
(1) Pentru scopurile prezentei legi, cartea de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate valabile constituie document de călătorie pe baza căruia cetăţenii români pot călători în statele membre ale Uniunii Europene, precum şi în statele terţe care le recunosc ca document de călătorie.
(2) Regimul juridic al cărţii de identitate, al cărţii de identitate simple şi al cărţii electronice de identitate este cel prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia situaţiilor în care prezenta lege dispune altfel”.
Art. 30 alin. (1) lit. a)-d) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 30 alin. (1), lit. a)-d) prevedeau:
„(1) Organele poliţiei de frontieră permit ieşirea din România a cetăţenilor români minori numai dacă sunt însoţiţi de o persoană fizică majoră, în următoarele cazuri:
a) minorului care este titular al unui document de călătorie individual ori, după caz, al unei cărţi de identitate/cărţi electronice de identitate şi călătoreşte în străinătate însoţit de ambii părinţi i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreună cu aceştia;
b) minorului care este titular al unui document de călătorie individual ori, după caz, al unei cărţi de identitate/cărţi electronice de identitate şi călătoreşte în străinătate împreună cu unul dintre părinţi i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreună cu acesta numai dacă părintele însoţitor prezintă o declaraţie a celuilalt părinte din care să rezulte acordul acestuia cu privire la efectuarea de călătorii în străinătate, pentru o perioadă care să nu depăşească 3 ani de la data întocmirii acesteia sau, după caz, face dovada decesului celuilalt părinte;
c) minorului care este titular al unui document de călătorie individual ori, după caz, al unei cărţi de identitate/cărţi electronice de identitate şi care călătoreşte în străinătate împreună cu unul dintre părinţi i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreună cu acesta, fără a mai fi necesară declaraţia celuilalt părinte, numai dacă părintele însoţitor face dovada faptului că i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau că exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013;
d) minorului care este titular al unui document de călătorie individual sau, după caz, al unei cărţi de identitate/cărţi electronice de identitate şi care călătoreşte însoţit de o altă persoană fizică majoră i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreună cu aceasta numai dacă persoana însoţitoare prezintă o declaraţie a ambilor părinţi sau, după caz, a părintelui căruia i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, a părintelui supravieţuitor sau a reprezentantului său legal, care să cuprindă acordul acestora cu privire la efectuarea de călătorii în străinătate, pentru o perioadă care să nu depăşească 3 ani de la data întocmirii acesteia, precum şi datele de identitate a însoţitorului respectiv”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 30 alin. (1), lit. a)-d) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(1) Organele poliţiei de frontieră permit ieşirea din România a cetăţenilor români minori numai dacă sunt însoţiţi de o persoană fizică majoră, în următoarele cazuri:
a) minorului care este titular al unui document de călătorie individual ori, după caz, al unei cărţi de identitate, cărţi de identitate simple sau cărţi electronice de identitate şi călătoreşte în străinătate însoţit de ambii părinţi i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreună cu aceştia;
b) minorului care este titular al unui document de călătorie individual ori, după caz, al unei cărţi de identitate, cărţi de identitate simple sau cărţi electronice de identitate şi călătoreşte în străinătate împreună cu unul dintre părinţi i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreună cu acesta numai dacă părintele însoţitor prezintă o declaraţie a celuilalt părinte din care să rezulte acordul acestuia cu privire la efectuarea de călătorii în străinătate, pentru o perioadă care să nu depăşească 3 ani de la data întocmirii acesteia, sau, după caz, face dovada decesului celuilalt părinte;
c) minorului care este titular al unui document de călătorie individual ori, după caz, al unei cărţi de identitate, cărţi de identitate simple sau cărţi electronice de identitate şi care călătoreşte în străinătate împreună cu unul dintre părinţi i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreună cu acesta, fără a mai fi necesară declaraţia celuilalt părinte, numai dacă părintele însoţitor face dovada faptului că i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau că exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013;
d) minorului care este titular al unui document de călătorie individual sau, după caz, al unei cărţi de identitate, cărţi de identitate simple sau cărţi electronice de identitate şi care călătoreşte însoţit de o altă persoană fizică majoră i se permite ieşirea în aceleaşi condiţii şi împreună cu aceasta numai dacă persoana însoţitoare prezintă o declaraţie a ambilor părinţi sau, după caz, a părintelui căruia i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă ori în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, a părintelui supravieţuitor sau a reprezentantului său legal, care să cuprindă acordul acestora cu privire la efectuarea de călătorii în străinătate, pentru o perioadă care să nu depăşească 3 ani de la data întocmirii acesteia, precum şi datele de identitate a însoţitorului respectiv”.
Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice Art. 31 alin. (1) din O Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice (modificat prin Legea nr. 162/2020)Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 31, alin. (1) prevedea:
„(1) Copia dispozitivului hotărârii prin care s-a admis cererea de emitere a ordinului de protecție se comunică, în ziua pronunțării, structurilor Poliției Române în a căror rază teritorială se află locuința victimei și a agresorului”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 31, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) O copie a dispozitivului hotărârii prin care s-a dispus cererea de emitere a ordinului de protecţie se comunică, în maximum 5 ore de la momentul pronunţării hotărârii, structurilor Poliţiei Române în a căror rază teritorială se află locuinţa victimei şi/sau a agresorului, precum şi Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date”.
DOWNLOAD FULL ARTICLEArhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.