Altruismul, noul model de consimțământ în materia guvernanței datelor la nivelul Uniunii Europene
Andreea Buruiană (Rusu) - februarie 19, 20241. Provocări privind crearea unui spațiu economic digital la nivelul Uniunii Europene
Digitalizarea societății modelează nu numai noile fenomene sociale, ci și procese și relații economice, ceea ce ne aduce în prim-plan și posibilele riscuri la care societatea ar trebui să răspundă. Schimbările socio-economice în noua eră a digitalizării sunt strâns legate de crearea de domenii publice virtuale și de apariția bazelor infinite de stocare a datelor. Tot acest proces, părând să capete valențe tot mai complexe, interferând implicit cu aplicarea normelor de drept, fie că vorbim de dreptul național, cel al Uniunii Europene sau de dreptul internațional.
Dacă în trecut, legătura dintre stat și persoanele fizice sau juridice erau coordonate în mod tradițional prin instituțiile statului și prin adoptarea de legi cu scopul de a ajuta la buna guvernare a relațiilor, se pare că odată cu evoluția digitală, digitalizarea instituțiilor publice, apariția spațiului virtual și a rețelelor de socializare, inevitabil s-au creat și sisteme de stocare a datelor electronice. Aceste baze de date care la momentul actual pot fi infinite, se caracterizează ca având posibilitatea de a fi prezente simultan în mai multe locații și pot intra sub jurisdicția mai multor regimuri juridice.
Problematica privind localizarea datelor a apărut odată cu acest nou tip de comerț cu date. Comerțul cu date, datorită întinderii și a localizării simultane în mai multe spații juridice, pare a fi unul de factură internațională, în timp ce drepturile individuale rămân în continuare de natură locală. Faptul că spațiul virtual, este un spațiu fără limite teritoriale generează tot mai multe situații juridice. Ne întrebăm astfel, dacă prin codificare și adoptare de acte legislative aceste drepturi ce izvorăsc din spațiul virtual, sunt efectiv protejate! Un exemplu elocvent, îl reprezintă transformarea digitală a economiei Uniunii Europene. Uniunea prin deciziile luate în ultimii ani se îndreaptă spre construirea unei piețe unice digitale.
Strategia europeană de date promulgată de Comisia Europeană la 19 februarie 2020[1], stabilește o abordare nouă, fără precedent, către o economie bazată pe prelucrarea datelor prin demonstrarea importanței rolului datelor în economiile globale și naționale. Strategia urmărește construirea unei economii bazate pe date. În cadrul Pieței unice de date, se anticipează crearea a nouă[2] spații europene comune de date în sectoare strategice și domenii de interes public[3].
Ideea unei Uniuni Europene digitale, a fost prezentată oficial în cadrul priorității „O Europă potrivită pentru era digitală”, ce se află în centrul agendei de politică a Comisiei pentru perioada 2019-2024. Comisia a prezentat o viziune pentru transformarea digitală a Europei până în 2030, care este întărită chiar de titlul preambulului „Deceniul digital”, și a stabilit obiective ambițioase care vizează consolidarea suveranității digitale prin acțiuni specifice privind datele, tehnologiile și infrastructurile. În plus, raportul anual privind piața unică publicat în 2023, care marchează cea de-a 30-a aniversare a pieței unice, evidențiază ambiția de a crea o economie de date unică a Uniunii Europene, în care interoperabilitatea în interiorul și între spațiile de date să fie asigurată[4].
2. Cadrul legislativ al Strategiei europene de date
Din punct de vedere legislativ, pentru crearea unei piețe unice de date la nivelul Uniunii Europene, au fost adoptate sau propuse mai multe instrumente legislative trans-sectoriale pentru a crea cadrul legislativ necesar pentru o economie agilă a datelor și pentru a aborda problemele comune privind schimbul de date între diferite sectoare, actori și domenii.
Pentru a înțelege mecanismul prin care Uniunea Europeană dorește să creeze această Piață unică digitală trebuie să ne aplecăm către principalele acte legislative adoptate în domeniul guvernanței datelor și să înțelegem ce aspecte legislative se urmăresc a se proteja prin adoptarea acestora:
1. Legea privind guvernanța datelor, este principalul pilon al strategiei europene privind datele, ce urmărește să sporească încrederea în schimbul de date, să consolideze mecanismele de creștere a disponibilității datelor și să depășească obstacolele tehnice din calea reutilizării datelor[5].
Legea privind guvernanța datelor va sprijini, de asemenea, crearea și dezvoltarea unor spații europene comune de date în domenii strategice, implicând atât actorii privați, cât și cei publici, în sectoare precum sănătatea, mediul, energia, agricultura, mobilitatea, finanțele, industria prelucrătoare, administrația publică și competențele.
La baza Legii privind guvernanța datelor, se află Regulamentul (UE) 2022/868 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind guvernanța datelor la nivel european și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724 (Regulamentul privind guvernanța datelor)(DGA) intrat în vigoare la 23 iunie 2022 și aplicabil din septembrie 2023[6].
Adoptarea Regulamentului 2022/868 introduce un set de măsuri orizontale pentru a stimula schimbul de date, sprijinind astfel, înființarea și dezvoltarea spațiilor europene comune de date prin: (i) facilitarea reutilizării datelor specifice din sectorul public care nu pot fi puse la dispoziție ca date deschise (cum ar fi datele de sănătate); (ii) reglementarea rolului intermediarilor de date în cadrul spațiilor europene comune de date; (iii) facilitarea de către întreprinderi și cetățeni a pune la dispoziție datele lor în beneficiul societății; și (iv) facilitarea schimbului de date între sectoare și frontiere.
2. Al doilea act legislativ reprezentativ este Legea privind datele (Data Act)[7], propus de Comisia Europeană în februarie 2022, ce urmărește armonizarea regulilor privind accesul echitabil la date și utilizarea acestora în Uniunea Europeană.
Regulamentul privind normele armonizate privind accesul echitabil la date și utilizarea echitabilă a acestora[8] – cunoscut și sub denumirea de Legea privind datele – a intrat în vigoare la 11 ianuarie 2024. Actul reprezintă un pilon-cheie al strategiei europene privind datele și va aduce o contribuție semnificativă la obiectivul deceniului digital de promovare a transformării digitale.
Noile măsuri completează Legea privind guvernanța datelor, care a fost primul act legislativ adoptat în vederea consolidării strategiei europene privind datele, aplicabil din septembrie 2023. În timp ce Legea privind guvernanța datelor reglementează procesele și structurile care facilitează schimbul voluntar de date, Legea privind datele va avea rolul de a clasifica valoarea datelor. Împreună, aceste două acte vor facilita accesul fiabil și sigur la date, promovând utilizarea acestora în sectoare economice esențiale și în domenii de interes public[9]. Acestea vor contribui, de asemenea, la crearea unei piețe unice a datelor la nivelul UE, aducând, în cele din urmă, beneficii atât economiei europene, cât și societății în general[10].
Legea privind datele, va permite o distribuție echitabilă a valorii datelor prin stabilirea unor norme clare și echitabile pentru accesarea și utilizarea datelor în cadrul economiei europene, o necesitate sporită de prevalență tot mai mare a internetului obiectelor (IoT)[11]. Datorită acestui regulament, produsele conectate vor trebui să fie proiectate și fabricate într-un mod care să le permită utilizatorilor (întreprinderi sau consumatori) să acceseze, să utilizeze și să partajeze cu ușurință și în siguranță datele generate[12].
3. Originar în Directiva privind datele deschise[13], al treilea instrument juridic relevant este Actul de implementare privind seturile de date de mare valoare (HVD)[14].
HVD-urile sunt definite în Directiva privind datele deschise drept documente din sectorul public, a căror reutilizare este asociată cu beneficii importante pentru societate, mediu și economie. Directiva privind datele deschise, impune ca astfel de seturi de date să fie puse la dispoziție, gratuit, sub licențe de acces deschis și să fie accesibile în formate care pot fi citite prin intermediul interfețelor de programare a aplicațiilor (API-uri) adecvate și, după caz, sub formă de descărcare în bloc. Seturile de date de mare valoare vor putea fi reutilizabile.
În timp ce directiva a definit doar șase categorii de seturi de date de mare valoare (geospațiale, observarea Pământului și mediu, meteorologice, statistici, societăți și proprietatea companiei și mobilitate), Actul de punere în aplicare, va detalia seturile de date efective care aparțin fiecărei categorii, împreună cu cerințele pentru publicarea lor, de exemplu, formate, granularitate, atribute cheie și licențe.
Actul de punere în aplicare are la bază, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/138[15] al Comisiei din 21 decembrie 2022 de stabilire a unei liste de seturi de date cu valoare ridicată specifice și a modalităților de publicare și reutilizare a acestora. Statele membre ar trebui să poată completa seturile de date enumerate după modelul din anexa regulamentului, cu informații din sectorul public deja accesibile, ori de câte ori există legături tematice între datele de acest tip și se consideră că datele respective au o valoare ridicată pe baza criteriilor descrise la articolul 14 alineatul (2) din Directiva (UE) 2019/1024. Atunci când acestea includ informații care constituie date cu caracter personal, adăugarea unor astfel de informații în seturile de date trebuie să fie necesară, proporțională și să corespundă efectiv unor obiective de interes general[16].
Obiectivul principal al acestui regulament este de a se asigura că seturile de date specifice de mare valoare sunt puse la dispoziție pentru reutilizare cu restricții legale și tehnice minime și gratuite. Prin armonizarea implementării condițiilor de reutilizare, acesta urmărește să faciliteze aplicațiile și serviciile transfrontaliere de date.
4. În cele din urmă, un alt act legislativ important, este Regulamentul privind piețele digitale cunoscut ca Regulamentul (UE) 2022/1925[17] al Parlamentului European și al Consiliului din 14 septembrie 2022 privind piețe contestabile și echitabile în sectorul digital și de modificare a Directivelor (UE) 2019/1937 și (UE) 2020/1828, ce stabilește un set de măsuri pentru a identifica accesul la date și remediile de portabilitate adecvate, reglementând în mod cuprinzător „puterea de control” a companiilor digitale, care sunt mai predispuse la practici comerciale neloiale.
Regulamentul urmărește să garanteze un sector digital competitiv și echitabil, permițând întreprinderilor digitale inovatoare să se dezvolte și asigură siguranța utilizatorilor online, prin: obligații și interdicții clare pentru marile platforme online; servicii mai bune și prețuri mai echitabile pentru consumatori; promovarea inovării și a unui mediu de platformă online mai echitabil pentru start-up-urile tehnologice; oferirea utilizatorilor din mediul de afaceri posibilitatea de a le oferi consumatorilor o gamă mai largă de opțiuni; interzicerea practicilor neloiale pe marile platforme online[18].
De reținut, după această scurtă analiză a celor mai importante acte legislative adoptate în domeniul guvernanței datelor, că acest cadrul legislativ orizontal poate fi completat de legislația specifică sectorului atunci când este cerut de specificitățile unui sector. Putem da ca exemplu, propunerea de Regulament privind spațiul european de date privind sănătatea[19].
DOWNLOAD FULL ARTICLE[1] https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-data-strategy_ro (consultat la data de 6.02.2024)
[2] – Un spațiu european comun de date industriale (de producție);
– Un spațiu comun de date european Green Deal;
– Un spațiu european comun de date privind mobilitatea;
– Un spațiu european comun de date privind sănătatea;
– Un spațiu european comun de date financiare;
– Un spațiu european comun de date energetice;
– Un spațiu european comun de date privind agricultura;
– Un spațiu european comun de date pentru administrația publică;
– Un spațiu european comun de date privind competențele.
[3] Magdalena Suska, Łukasz Dawid Dąbrowski, The European Union Digital Single Market Europe’s Digital Transformation, Taylor & Francis, 2022, p. 6.
[4] JRC Science For Policy Report, European Data Spaces – Scientific Insights into Data Sharing and Utilisation at Scale, Report number: JRC129900, EUR 31499 EN, OP KJ-NA-31-449-EN-NAffiliation: European Commission, 2023, p. 10.
[5] Andrej Savin, Jan Trzaskowski, Research Handbook on EU Internet Law, Edward Elgar Publishing, 6 oct. 2023, p. 39.
[6] https://digital-strategy.ec.europa.eu/ro/policies/data-governance-act (consultat la data de 04.02.2024).
[7] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:52022PC0068.
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/data-act (consultat la data de 04.02.2024).
[8] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CONSIL:PE_49_2023_REV_1 (consultat la data de 03.02.2024).
[9] Ulrich Stelkens, Agne Andrijauskaite, Good Administration and the Council of Europe: Law, Principles, and Effectiveness, Oxford University Press, 10 sept. 2020, p. 263.
[10] https://digital-strategy.ec.europa.eu/ro/policies/data-act (consultat la data de 05.02.2024).
[11] https://digital-strategy.ec.europa.eu/ro/library/data-act-factsheet (consultat la data de 05.02.2024).
[12] https://digital-strategy.ec.europa.eu/ro/library/data-act-factsheet (consultat la data de 05.02.2024).
[13] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:32019L1024 (consultat la data de 04.02.2024).
[14] https://digital-strategy.ec.europa.eu/ro/news/commission-seeks-views-implementing-act-high-value-datasets.
[15] https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2023/138/oj (consultat la data de 04.02.2024).
[16] https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2023/138/oj (consultat la data de 04.02.2024).
[17] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/LSU/?uri=celex:32022R1925 (consultat la data de 04.02.2024).
[18] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/LSU/?uri=celex:32022R1925 (consultat la data de 04.02.2024).
[19] https://edpb.europa.eu/system/files/2023-04/edpb_edps_jointopinion_202203_europeanhealthdataspace_ro_0.pdf (consultat la data de 04.02.2024).
Spațiul European al Datelor privind Sănătatea (EHDS) reprezintă o inițiativă importantă în cadrul Uniunii Europene. La 3 mai 2022, Comisia Europeană a publicat o propunere de regulament privind crearea acestui spațiu, care vizează să îmbunătățească accesul și controlul persoanelor fizice asupra datelor lor electronice cu caracter personal privind sănătatea, permițând în același timp reutilizarea anumitor date în scopuri de cercetare și inovare.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.