Opinii privind semnificația juridică a expresiei „actele de stare civilă”
Anett Csakany - octombrie 1, 2015În realitate, „caracterul autentic” al înscrisurilor, în general, și al celor de stare civilă, în special, privește doar „forța lor probatorie” și, nicidecum „natura juridică” a acestora.
În ceea ce privește „natura administrativă”, de asemenea, apreciem discutabilă concluzia doctrinară. Astfel, potrivit art. 5 alin. (1) din Legea nr. 119/1996, „înregistrarea actelor și faptelor de stare civilă și înscrierea mențiunilor se fac la cerere, pe baza declarației persoanei obligate la aceasta, sau din oficiu, în condițiile prevăzute de prezenta lege” (s.n. – C.A.). Practic, ofițerul de stare civilă, întocmind un act de stare civilă, execută doar o „operațiune de înregistrare” în registrul de stare civilă a unui act juridic sau a unui fapt de stare civilă, fără să aibă libertatea de a-și manifesta voința în acest sens ori în legătură cu „conținutul” actului. De fapt, sub acest aspect, în temeiul art. 9 alin. (2) din Legea nr. 119/1996, „în cazul în care ofițerul de stare civilă refuză să întocmească un act sau să înscrie o mențiune ce intră în atribuțiile sale, persoana nemulțumită poate sesiza judecătoria în raza căreia domiciliază” (s.n. – C.A.). Evident, dacă am fi în prezența unui „act administrativ”, acest refuz ar trebui atacat prin promovarea „acțiunii în contencios administrativ”, în condițiile art. 1 și urm. din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004[18] și, nicidecum în cele ale dreptului comun.
Mai mult, Legea nr. 119/1996, referindu-se la „actele de stare civilă”, utilizează termenii „întocmire”[19] sau „înregistrare”[20], termeni specifici „operațiunilor tehnice” și, nicidecum „manifestărilor de voință”, adică actelor juridice.
De asemenea, art. 6 alin. (2) din Legea nr. 119/1996 instituie obligația semnării actului de stare civilă atât de ofițerul de stare civilă, cât și de declarant. Evident, actul administrativ, fiind esențialmente unilateral, poartă exclusiv semnătura funcționarului care l-a întocmit.
În realitate, actele de stare civile sunt, așa cum le declară art. 1 teza I din Legea nr. 119/1996, „înscrisuri autentice”. Fiind doar „înscrisuri”, acestea nu sunt de natură să genereze, să modifice ori să stingă raporturi juridice, efect specific „actelor juridice”, indiferent de natura lor, ci doar să dovedească „acte juridice sau fapte de stare civilă”, adică raporturi juridice preexistente. De fapt, după cum am precizat deja, „rolul exclusiv probatoriu” al actelor de stare civilă (ca instrumentum probationem) este prevăzut expressis verbis de art. 1 teza I din Legea nr. 119/1996.
3. Actele și certificatele de stare civilă. De principiu, se pune problema „utilității practice” a „certificatelor de stare civilă”. Într-adevăr, din moment ce starea civilă se dovedește, în primul rând, cu ajutorul „actelor de stare civilă” (înscrisurile de stare civilă), apare inutil să se confere această calitate și unor „înscrisuri subsidiare”.
Fundamentul acestei soluții normative este relativ simplu.
Astfel, după cum s-a sesizat în doctrină, în fapt, actul de stare civilă este o „filă din registrul de stare civilă”. Într-adevăr, potrivit art. 2 alin. (1) din Legea nr. 119/1996, „actele de stare civilă se întocmesc în registrele de stare civilă în două exemplare, ambele originale”. Într-o exprimare plastică, chiar dacă este „întocmit”, actul de stare civilă „rămâne în registrul de stare civilă” din care nu poate fi „detașat”. Pe cale de consecință, ori de câte ori persoana sau instituția interesată are nevoie să facă dovada actelor juridice și faptelor consemnate în actul de stare civilă ar trebui să i se pună la dispoziție registrul actelor de stare civilă în care acestea sunt consemnate. Evident, din punct de vedere practic, este dificil și chiar imposibil ca registrul respectiv să poată fi remis, în același timp, tuturor persoanelor și instituțiilor interesate.
Pentru aceste motive, s-a adoptat soluția eliberării, pe baza actului de stare civilă, a „certificatului de stare civilă”. În concret, potrivit art. 10 din Legea nr. 119/1996, „pe baza actelor de stare civilă se eliberează certificate de naștere și de căsătorie titularilor sau reprezentanților legali ai acestora, iar certificatele de deces membrilor familiei sau altor persoane îndreptățite” [alin. (1) teza I]. „În cazul în care certificatul de stare civilă nu a fost eliberat la data întocmirii actului, eliberarea acestuia se face la cererea scrisă a persoanei îndreptățite” [alin. (2)].
Pe de altă parte, unii autori consideră că actele de stare civilă, privite ca înscrisuri doveditoare ale stării civile, sunt susceptibile de un „înțeles larg”, în sensul că acestea cuprind „atât cele trei acte de stare civilă, cât și certificatele eliberate pe baza lor și duplicatele de pe acestea din urmă”[21].
În acord cu alți autori[22], considerăm că această teză excede realității normative. Astfel, numeroase texte legale fac distincție între „actele de stare civilă” și „certificatele de stare civilă”[23]. De asemenea, fiindcă certificatele de stare civilă se eliberează „pe baza actelor de stare civilă”, raportul dintre cele două categorii de înscrisuri este unul de accesorietate, sintetizat în expresia accesorium sequitur principale. Mai mult, în doctrină au fost evidențiate unele deosebiri între regimul juridic al actelor de stare civilă și cel al certificatelor de stare civilă[24].
În primul rând, certificatele de stare civilă nu sunt „copii” sau „duplicate” ale actelor de stare civilă, ci „înscrisuri” în care sunt consemnate date ce trebuie să corespundă cu cele din actul pe baza căruia a fost eliberat. Această concluzie rezultă cu puterea evidenței din dispozițiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 119/1996, care prevăd că certificatele de stare civilă se eliberează „pe baza actelor de stare civilă”. De asemenea, concluzia este susținută și de art. 11 alin. (2) din Legea nr. 119/1996. Într-adevăr, în temeiul acestuia, „în cazul în care autoritățile învestite cu atribuții de stare civilă constată că unele date din cuprinsul unui certificat de stare civilă nu corespund cu cele din actul pe baza căruia a fost eliberat, certificatul se reține…” (s.n. – C.A.).
În al doilea rând, chiar dacă legea nu prevede în mod expres, implicit, impune ca certificatele de stare civilă să fie în concordanță cu actele de stare civilă pe baza cărora au fost întocmite. În acest sens, sunt lipsite de echivoc dispozițiile art. 11 alin. (2) din Legea nr. 119/1996, evocate anterior.
În al treilea rând, datorită raportului de accesorialitate în care se află, modificarea sau anularea unui act de stare civilă presupune, în mod obiectiv, și anularea sau modificarea certificatului de stare civilă corespunzător, conform principiului accesorium sequitur principale. În schimb, reciproca nu este valabilă.
În al patrulea rând, rectificarea actelor de stare civilă se realizează după o procedură diferită de cea prevăzută pentru rectificarea certificatelor de stare civilă. În concret, potrivit art. 58 alin. (1) din Legea nr. 119/1996, „rectificarea actelor de stare civilă și a mențiunilor înscrise pe marginea acestora se face în temeiul dispoziției primarului unității administrativ-teritoriale care are în păstrare actul de stare civilă, din oficiu sau la cererea persoanei interesate, cu avizul prealabil al serviciului public comunitar județean de evidență a persoanei”. În schimb, în cazul certificatelor de stare civilă care conțin greșeli (neconcordanțe cu datele înscrise în actele de stare civilă), acestea se rețin de autoritățile cu atribuții de stare civilă și este sesizat serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau, după caz, ofițerul de stare civilă din cadrul primăriei unității administrativ-teritoriale competente, în vederea anulării și eliberării unui nou certificat, conform art. 11 alin. (2) din Legea nr. 119/1996 și art. 157 din Metodologia cu privire la aplicarea unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă[25].
În al cincilea rând, în cazul pierderii sau distrugerii actelor, respectiv a certificatelor de stare civilă, de asemenea, procedura este diferită. Astfel, în cazul în care registrul de stare civilă, în care a fost întocmit un act de stare civilă, este pierdut sau distrus, se procedează la „reconstituirea” acestuia conform unei „proceduri administrative”, prevăzută de art. 54 din Legea nr. 119/1996 și art. 121-124 din Metodologie. În schimb, în cazul în care a fost pierdut sau distrus un certificat de stare civilă, persoanei interesate i se eliberează, la cerere, un nou certificat, în condițiile art. 155 din Metodologie.
Cât privește „rolul probatoriu” al „certificatelor de stare civilă”, acesta este evocat, alături de cel al actelor de stare civilă, de art. 99 C. civ. și art. 12 din Legea nr. 119/1996.
[18] Legea nr. 554/2004 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1154 din 7 decembrie 2004, fiind ulterior modificată și completată.
[19] A se vedea, spre exemplu, art. 1, art. 2 alin. (1), art. 3 alin. (4) și art. 6 alin. (2) din Legea nr. 119/1996.
[20] A se vedea, spre exemplu, art. 5 alin. (1) și art. 7 alin. (5) din Legea nr. 119/1996.
[21] A se vedea Gh. Beleiu, op. cit., p. 381.
[22] A se vedea I. Reghini, Ș. Diaconescu, op. cit., p. 212.
[23] A se vedea, spre exemplu, art. 98 C. civ., art. 10 și art. 11 din Legea nr. 119/1996.
[24] A se vedea I. Reghini, Ș. Diaconescu, op. cit., pp. 214 și 215.
[25] Această Metodologie a fost aprobată prin H.G. nr. 64/2011 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 2 martie 2011). Brevitatis causa, pentru evitarea repetărilor și ușurința exprimărilor, în continuare, în cuprinsul studiului, referirile la „Metodologia cu privire la aplicarea unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă” se vor face, de regulă, cu ajutorul termenului „Metodologia”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.