Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat – modificări (O.U.G. nr. 104/2017)
Redacția ProLege - ianuarie 2, 2018Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 7 prevedea:
„Este partener public, în sensul prezentei legi, oricare dintre entităţile care sunt autorităţi contractante sau entităţi contractante în sensul art. 4 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu completările ulterioare, al art. 4 din Legea nr. 99/2016, precum şi al art. 9 şi 10 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Este partener public, în sensul prezentei legi, oricare dintre entităţile care sunt autorităţi contractante sau entităţi contractante în sensul art. 4 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 4 din Legea nr. 99/2016, precum şi al art. 9 şi art. 10 din Legea nr. 100/2016 şi care sunt autorităţi, instituţii şi entităţi publice şi/sau de utilitate publică prevăzute la art. 2 pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi, respectiv, la art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, finanţate potrivit art. 62 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 67 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi alte entităţi clasificate în administraţia publică conform capitolului 20 din anexa A la Regulamentul (UE) nr. 549/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind Sistemul european de conturi naţionale şi regionale din Uniunea Europeană, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 174 din 26 iunie 2013”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 8 prevedea:
„Orice persoană juridică sau asociere de persoane juridice poate să participe în cadrul procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat, cu condiţia să nu aparţină categoriilor de parteneri publici prevăzute la art. 7”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Orice investitor privat poate să participe în cadrul procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat, cu condiţia să nu aparţină categoriilor de parteneri publici prevăzute la art. 7”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 11 prevedea:
„Partenerul privat asigură finanţarea necesară realizării investiţiilor din resurse proprii şi/sau din resurse atrase din partea unor finanţatori”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Partenerul privat asigură finanţarea necesară realizării investiţiilor din resurse proprii şi, după caz, din resurse atrase din partea unor finanţatori”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 12 prevedea:
„Partenerul public poate contribui la finanţarea realizării investiţiilor cu resurse financiare publice provenind exclusiv din fonduri externe nerambursabile postaderare şi din contribuţia naţională aferentă acestora, în condiţiile prevăzute de legislaţia Uniunii Europene”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Partenerul public poate contribui la finanţarea realizării investiţiilor cu resurse provenind din fonduri publice, inclusiv din fonduri externe nerambursabile şi/sau rambursabile şi din contribuţia naţională aferentă acestora, în condiţiile prevăzute de legislaţia naţională şi cea a Uniunii Europene”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 13 prevedea:
„(1) Partenerul public va putea contribui la realizarea proiectului de parteneriat public-privat prin una sau mai multe dintre următoarele modalităţi, în condiţiile specificate în normele de aplicare a prezentei legi:
a) constituirea anumitor drepturi în favoarea societăţii de proiect sau partenerului privat, în condiţiile legii;
b) aporturi în numerar la capitalul social al societăţii de proiect;
c) asumarea unor obligaţii de plată faţă de partenerul privat sau societatea de proiect;
d) acordarea de garanţii, în condiţiile legii, în favoarea finanţatorilor proiectului de parteneriat public-privat care sunt instituţii de credit sau instituţii financiare.
(2) Contribuţia partenerului public la proiectul de parteneriat public-privat se va face în condiţiile reglementărilor privind ajutorul de stat, utilizarea fondurilor publice şi, respectiv, încadrarea în limitele prevăzute de lege cu privire la deficitul bugetelor publice şi datoria publică.
(3) În cazul în care, prin contractul de parteneriat public- privat, se stabilesc în sarcina partenerului public obligaţii de plată ce vor implica utilizarea fondurilor publice, creditele de angajament şi creditele bugetare necesare vor fi incluse în bugetele publice corespunzătoare, în condiţiile legii.
(4) Partenerul public poate efectua plăţi din fonduri publice către societatea de proiect ori partenerul privat exclusiv pe parcursul operării şi întreţinerii proiectului realizat în parteneriat public-privat, cu excepţia participării la finanţarea investiţiilor care se realizează în cadrul proiectului, în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi la art. 12”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Partenerul public poate contribui la realizarea proiectului de parteneriat public-privat prin una sau mai multe dintre următoarele modalităţi, în condiţiile specificate în documentaţia de atribuire şi în contractul de parteneriat public- privat:
a) constituirea anumitor drepturi în favoarea societăţii de proiect, în condiţiile legii, potrivit prevederilor art. 34;
b) aporturi în numerar la capitalul social al societăţii de proiect, în cazul parteneriatului public-privat instituţional;
c) asumarea unor obligaţii privind etapele premergătoare execuţiei investiţiei, precum: cheltuieli privind exproprierile necesare implementării proiectului, cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate, a altor studii aferente obiectivelor de investiţii, inclusiv cheltuielile necesare pentru obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi acordurilor prevăzute de lege; cheltuieli de expertiză, proiectare, asistenţă tehnică;
d) asumarea unor obligaţii de plată faţă de societatea de proiect, altele decât cele de la lit. c), în condiţiile prezentei legi.
(2) În determinarea valorii contribuţiei partenerului public la finanţarea realizării investiţiei nu se iau în calcul obligaţiile asumate la alin. (1) lit. c).
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul în care entitatea contractantă intenţionează recuperarea costurilor deja suportate, legate de pregătirea proiectului, mai puţin costurile privind exproprierile necesare implementării proiectului, acestea se includ în valoarea estimată a proiectului, entitatea contractantă având obligaţia de a le evidenţia în mod distinct în documentaţia de atribuire.
(4) În cazul prevăzut la alin. (3), entitatea contractantă precizează în documentaţia de atribuire şi în modelul de contract obligaţia viitorului partener privat de a rambursa costurile deja suportate de partenerul public, legate de pregătirea proiectului, precum şi condiţiile în care se va realiza această rambursare.
(5) În aplicarea prevederilor alin. (4), entitatea contractantă poate condiţiona intrarea în vigoare a contractului de parteneriat public-privat de rambursarea de către partenerul privat a costurilor deja suportate, legate de pregătirea proiectului respectiv.
(6) Contribuţia partenerului public la proiectul de parteneriat public-privat se realizează în condiţiile reglementărilor privind ajutorul de stat, utilizarea fondurilor publice, reglementărilor specifice domeniului de activitate al partenerului public privind finanţarea categoriilor de investiţii care ar putea constitui obiectul unui contract de parteneriat public-privat şi, respectiv, ale celor privind deficitul bugetar şi datoria publică.
(7) În cazul în care, prin contractul de parteneriat public- privat, se stabilesc în sarcina partenerului public obligaţii de plată ce implică utilizarea fondurilor publice, creditele de angajament şi creditele bugetare necesare sunt incluse în bugetul acestuia, în condiţiile legii.
(8) Partenerul public poate efectua plăţi din fonduri publice către societatea de proiect exclusiv pe parcursul operării şi întreţinerii proiectului realizat în parteneriat public-privat, cu excepţia participării la finanţarea investiţiilor care se realizează în cadrul proiectului, în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi la art. 12.
(9) În condiţiile prevăzute la alin. (1) şi la art. 12, participarea partenerului public la finanţarea realizării investiţiilor are loc după utilizarea contribuţiei partenerului privat.
(10) Până la recepţia şi preluarea obiectului investiţiei de către partenerul public, contribuţia partenerului public la finanţarea realizării investiţiilor se consideră avans.
(11) Pentru efectuarea plăţii potrivit alin. (10), partenerul privat are obligaţia de a prezenta partenerului public un instrument de garantare emis în condiţiile legii de o societate bancară sau de o societate de asigurări”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 14 prevedea:
„(1) Prin contractul de parteneriat public-privat, partenerul public va putea transmite sau constitui, în favoarea societăţii de proiect, dreptul de a colecta şi utiliza pentru derularea proiectului tarife de la utilizatorii bunului/bunurilor sau serviciului public ce formează obiectul proiectului de parteneriat public-privat. Tipurile de tarife şi nivelul acestora se reglementează în condiţiile legii.
(2) Veniturile proiectului rezultate din colectarea tarifelor de către societatea de proiect se completează cu obligaţiile de plată ale partenerului public către societatea de proiect sau partenerul privat, după caz, conform prevederilor contractului de parteneriat public-privat”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Prin documentaţia de atribuire şi ulterior prin contractul de parteneriat public-privat partenerul public poate transmite sau constitui, cu respectarea reglementărilor privind ajutorul de stat, dar fără a mai fi necesară parcurgerea unei alte proceduri de atribuire decât cea reglementată prin prezenta lege, în favoarea societăţii de proiect, dreptul de a colecta şi utiliza pentru derularea proiectului tarife de la utilizatorii bunului sau serviciului public ce formează obiectul contractului de parteneriat public-privat. Tipurile de tarife şi nivelul acestora se reglementează în condiţiile legii.
(2) Veniturile proiectului rezultate din colectarea tarifelor de către societatea de proiect se completează cu obligaţiile de plată ale partenerului public către societatea de proiect, conform documentaţiei de atribuire şi prevederilor contractului de parteneriat public-privat”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 16 prevedea:
„(1) Partenerul privat sau, după caz, societatea de proiect poate constitui garanţii cu privire la creanţele şi drepturile deţinute în temeiul contractului de parteneriat public-privat, exclusiv în favoarea finanţatorilor proiectului de parteneriat public-privat care sunt instituţii de credit sau instituţii financiare şi numai pe durata contractului de parteneriat public-privat.
(2) Partenerul privat poate constitui garanţii asupra acţiunilor sau părţilor sociale deţinute în societatea de proiect, exclusiv în favoarea finanţatorilor proiectului de parteneriat public-privat care sunt instituţii de credit sau instituţii financiare şi numai pe durata contractului de parteneriat public-privat.
(3) Prin contractul de parteneriat public-privat se va conveni modalitatea de preluare sau de stingere a garanţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), în ipoteza încetării contractului înainte de expirarea termenului pentru care a fost încheiat, în vederea protejării interesului public şi a intereselor finanţatorilor proiectului”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Partenerul privat sau, după caz, societatea de proiect poate constitui garanţii cu privire la creanţele şi drepturile deţinute în temeiul contractului de parteneriat public- privat, exclusiv în favoarea finanţatorilor proiectului de parteneriat public-privat, valabile pe perioada în care finanţatorul proiectului de parteneriat public-privat deţine această calitate.
(2) Garanţiile prevăzute la alin. (1) sunt strict în legătură cu obiectul contractului de parteneriat public-privat, fiind valabile exclusiv pe durata contractului de parteneriat public-privat.
(3) În ipoteza încetării contractului înainte de expirarea termenului pentru care a fost încheiat, în vederea protejării interesului public, garanţiile reglementate la alin. (1) îşi pierd valabilitatea”.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 17 prevedea:
„ În vederea încheierii unui contract de parteneriat public-privat este necesară parcurgerea următoarelor etape:
a) pregătirea studiului de fundamentare de către partenerul public pe baza unui studiu de fezabilitate;
b) în cazul proiectelor de investiţii publice medii şi semnificative, parcurgerea etapelor specifice este reglementată de cap. II din O.U.G. nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
c) parcurgerea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat;
d) semnarea contractului de parteneriat public-privat”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) În vederea încheierii şi executării unui contract de parteneriat public-privat este necesară parcurgerea următoarelor etape:
a) pregătirea şi realizarea studiului de fundamentare de către partenerul public pe baza unui studiu de fezabilitate, pentru categoriile de proiecte cuprinse în programul strategic aprobat potrivit prevederilor art. 171 alin. (3);
b) aprobarea, de către ordonatorii principali de credite, pentru proiecte ale administraţiei publice centrale sau, după caz, de către autorităţile deliberative, pentru proiecte ale administraţiei publice locale, a studiului de fundamentare realizat în baza prevederilor prezentei legi;
c) parcurgerea etapelor procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat;
d) transmiterea de către partenerul public a formei finale, care urmează a fi semnată, a proiectului de contract de parteneriat public-privat către Institutul Naţional de Statistică, denumit în continuare INS, în vederea analizării acestuia din perspectiva metodologiei Uniunii Europene; INS poate solicita opinia Eurostat;
e) aprobarea proiectelor de parteneriat public-privat se realizează potrivit prevederilor alin. (2), pentru proiecte ale administraţiei publice centrale, respectiv alin. (3), pentru proiecte ale administraţiei publice locale;
f) semnarea contractului de parteneriat public-privat dacă s-a obţinut aprobarea, respectiv avizul potrivit lit. e); în caz contrar, procedura de atribuire se anulează, fiind imposibilă încheierea contractului;
g) închiderea financiară a proiectului.
(2) Proiectele administraţiei publice centrale se aprobă de către:
a) ordonatorii principali de credite, pentru proiecte care, conform metodologiei Uniunii Europene, nu urmează a fi clasificate în sectorul administraţiei publice;
b) Guvern, prin memorandum, pentru proiecte care urmează a fi clasificate în sectorul administraţiei publice, conform metodologiei Uniunii Europene, pe baza avizului Ministerului Finanţelor Publice privind respectarea ţintelor de deficit bugetar şi datorie publică conform metodologiei Uniunii Europene, prevăzute în Strategia fiscal-bugetară pe termen mediu, în limita plafoanelor stabilite cu această destinaţie.
(3) Proiectele administraţiei publice locale se aprobă de către:
a) autorităţile deliberative ale administraţiei publice locale, pentru proiecte care, conform metodologiei Uniunii Europene, nu urmează a fi clasificate în sectorul administraţiei publice, în condiţiile unui buget echilibrat pentru entităţile ce au calitatea de partener public;
b) Comisia de autorizare a contractelor de parteneriat public- privat încheiate la nivel local, pentru proiectele care, conform metodologiei Uniunii Europene, urmează a fi clasificate în sectorul administraţiei publice, în condiţiile prevăzute în normele metodologice de aplicare. Competenţa şi funcţionarea Comisiei de autorizare a contractelor de parteneriat public-privat încheiate la nivel local se aprobă prin hotărâre a Guvernului. Procedura de aprobare se detaliază la nivelul normelor metodologice de aplicare.
(4) Partenerul public are obligaţia de a transmite o copie conformă cu originalul a contractului de parteneriat public-privat, în termen de 30 zile de la semnare, către INS.
(5) Orice modificare a contractului de parteneriat public-privat în timpul derulării acestuia se realizează cu parcurgerea etapelor prevăzute la alin. (1) lit. d) şi alin. (4).
(6) În situaţia de modificare a contractului de parteneriat public-privat prevăzută la alin. (5), în urma aplicării prevederilor alin. (1) lit. d), în cazul în care contractul urmează să fie reclasificat în sectorul administraţiei publice conform metodologiei Uniunii Europene, atunci se aplică prevederile alin. (1) lit. e)”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 17 se introduce un nou articol, art. 17^1, cu următorul cuprins:
„(1) Pentru pregătirea proiectelor de parteneriat public-privat prevăzute la alin. (3), autoritatea/entitatea contractantă este exceptată de la aplicarea prevederilor art. 44 lit. b) din O.U.G. nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În situaţia în care studiul de fundamentare relevă faptul că scenariul realizării proiectului prin achiziţie publică are un cost mai mic decât cel al realizării proiectului prin parteneriat public- privat, iar autoritatea/entitatea contractantă decide implementarea proiectului în regim de achiziţie publică, pentru proiectele semnificative, autoritatea/entitatea contractantă are obligaţia de a transmite Ministerului Finanţelor Publice informaţiile necesare, conform prevederilor art. 6 alin. (1) lit. b) din Normele metodologice privind prioritizarea proiectelor de investiţii publice, aprobate prin H.G. nr. 225/2014, în vederea evaluării gradului de pregătire a proiectului, potrivit prevederilor art. 44 lit. d) din O.U.G. nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Categoriile de proiecte de parteneriat public-privat dezvoltate de către autorităţile publice sunt cuprinse în Programul strategic aprobat de către Guvern, în urma centralizării de către Ministerul Finanţelor Publice a categoriilor de proiecte propuse de către administraţia publică centrală şi, respectiv, de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene, pentru categoriile de proiecte iniţiate de către administraţia publică locală”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.