Unele considerații asupra stării dreptului comercial român, la 10 ani de la abrogarea Codului civil (1864-2011) și a Codului comercial (1887-2011). Necesitatea primenirii, sistematizării, armonizării, UNIFICĂRII și modernizării legilor comerciale, din perspectiva dreptului comparat și a proiectului Codului european al dreptului afacerilor
Marin Voicu - decembrie 7, 2021VI) Succinte observații asupra stadiului elaborării și adoptării proiectului „Codului european al dreptului afacerilor”
1. Geneza și stadiulCodificarea, astfel cum a fost definită de Comisia Europeană în 2001, este de esența sistemului juridic al UE, iar un Cod al dreptului european al afacerilor, este baza juridică a Politicii Comerciale Comune (PCC) a UE
Expresia „drept european al afacerilor” își are izvorul în jurisprudența CJUE – vezi Hotărârea din 23.04.1991 (Hofner și Elser vs. Macrot, C-41/90 și Hotărârea din 10.01.2006 – Cassa din Risparmio, C-222/04), cu 30 de ani în urmă.
2. Structura proiectului codului: 1) Dreptul pieței; 2) Dreptul comerțului electronic; 3) Dreptul societăților; 4) Dreptul securității; 5) Dreptul întreprinderilor în dificultate; 6) Dreptul bancar; 7) Dreptul executării; 8) Dreptul asigurărilor; 9).Dreptul piețelor financiare; 10) Dreptul proprietății intelectuale; 11) Dreptul distribuției; 12) Dreptul consumului.
3. Raportul special asupra Proiectului-codului, prezentat Parlamentului UE în 2019, are la baza numeroase lucrări, studii și articole, precum și acte legislative derivate ale UE (Anexa 3-LISTA tradusă din în limba franceză).
În „Cartea Albă asupra viitorului Europei – Reflecții și scenarii pentru UE 27, la orizontul 2025”, publicată de Comisia Europeană la 01.03.2017, este menționat că: „Un grup de lucru al țărilor membre au convenit asupra unui «COD al dreptului afacerilor» comun, unificând dreptul societăților, dreptul comercial și domeniile conexe, care să ajute întreprinderile de toate nivelurile să-și exercite facil activitățile lor transfrontaliere”.
„Comisia europeană nu poate să amâne reglementare codificată a relațiilor comerciale și uniformizată între diferiți actori economici europeni, instrument esențial pentru încurajarea și relansarea schimburilor și investițiilor transfrontaliere”.
Din 2019 acest proiect se află într-un stadiu avansat, iar la 10.05.2021 o scrisoare a fost adresată Parlamentului European de către Comisie pentru a se fixa o dată certă asupra examinării acestei inițiative.
Proiectul „Codului european al afacerilor” a obținut unanimitatea actorilor europeni (instituții, fundații, profesioniști etc.), realizând armonizarea reglementărilor în vigoare în fiecare Stat membru în materie de drept al afacerilor. El poate intra pe ordinea de zi a Parlamentului European și a Consiliului UE în 2021, dacă există voință politică (Extras din Scrisoarea „Asociației Henri Capitant către Grupul de lucru al Adunării Franco-Germane, XII, 2020).
Nu trebuie omis faptul că un proiect de Cod european al contractelor, este în finalizarea Grupului de Studii, pe baza principiilor dreptului european al contractelor transmise, în decembrie 2007, Comisiei Europene, apropiat de modelul internațional care-l constituie Principiile UNIDROIT, relative la contractele de comerț internațional.
VII. În loc de concluzii
1. Viabilitatea unificării obligațiilor civile și comerciale din „activități de producție, comerț sau servicii” (art. 6, 8-LPA 71/2011), care a înlocuit „activități comerciale”, după 10 ani de la abrogarea Codului civil-1887, a rămas „corigentă” la examenul cu viața economică și judiciară.
Obligațiile comerciale au existat și au reglementat relațiile economice și comerciale, cu toate particularitățile lor față de cele civile, timp de aproape 2 secole (1840-2011), ca un factor motrice al acestora, fără a genera efecte negative majore în circuitul comercial.
2. La NOI, însă, în loc de ONORURI, la „vârsta” de 125 de ani a Codului comercial și de 150 de ani a Codului civil , cele mai durabile coduri ale vieții românilor, la 01.10.2011, s-a comis, prin „adoptare tacită”[20], „asasinarea” acestora, iar acum, după 10 ani, NU constatăm elemente de viabilitate a unificării obligațiilor civile și comerciale, ponderea majoră a subdiviziunilor dreptului comercial rămânând (supraviețuind) în numeroasele legi comerciale speciale sau în norme comerciale din alte legi speciale.
Observăm, așadar, că politica legislativă în materie NU s-a îndreptat spre anihilarea pulverizării reglementărilor, diseminate într-un „bagaj normativ” enorm, la care se adaugă normele UE (mii de pagini), aplicabile direct și cu prioritate.
3. Necesitatea imperioasă a fost și rămâne NU unificarea obligațiilor civile și comerciale, ci sistematizarea, armonizarea, codificarea și modernizarea legilor comerciale, în raport de experiența din dreptul comparat exemplificat (vezi Belgia, Spania, China etc.) și din cea de elaborare a dreptului european al afacerilor.
4. Unele obiective pentru un asemenea PROIECT:
– examinarea atentă a legilor cu o largă sferă normativă (cele din anii 1990 și 2000, cele din anii 1930);
– selecția (trierea) textelor depășite, arhaice, repetitive, inadecvate, ș.a. (Exemple în Anexele 1a și 1b) și
– sistematizarea, unificarea și armonizarea legilor comerciale într-un cod al legilor comerciale sau un cod al afacerilor ori al activităților economice (Polonia) sau un cod al dreptului economic (Belgia, poate cel mai modern și actual, adoptat în paralel cu codul maritim belgian, intrat în vigoare la 1.09.2020), dar și în perspectiva elaborării codului european al dreptului afacerilor.
5. Examinarea, eliminarea, simplificarea actelor normative în vigoare, sistematizarea, armonizarea, unificarea și modernizarea legilor comerciale, trebuie să constituie un obiectiv strategic al administrației statului și o sarcină a tuturor protagoniștilor actuali ai dreptului comercial roman.
În acest sen, exemplul cel mai grăitor îl constituie Asociația „Henri Capitant” din Franța care a mobilizat toate forțele interesate și a realizat o schiță de proiect de cod european al dreptului afacerilor, însușit de Guvernul Franței și primit pentru examinare de instituțiile UE.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.