• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Suveranitate de stat, suveranitatea individului și… „profeția” lui Traian Brăileanu

George Vlăescu - februarie 11, 2025

1. Preliminarii

Într-unul din articolele publicate în urmă cu ceva ani, în Revista de filosofie, se susține faptul că suveranitatea se bazează pe relații de forță și are la origini ideea de autodivinizare a omului. Simbolismul mitic al puterii suverane, spune scriitorul, este ochiul atoatevăzător și lumina. Soarele şi ochiul exprimă imaginea unui soare suveran ce distruge orice urmă de întuneric ce controlează și dirijează totul.[1]

Stilistica este într-adevăr savuroasă, însă nu putem fi de acord cu mesajul. Deoarece, așa cum vom vedea, oricât de plauzibile ar fi astfel de forțe oculte, ele nu au de-a face cu tabloul conceptual al suveranității, nici măcar în ipoteza în care acceptăm existența forței ca element comun.

Provocați însă de această plastică descriere, dar și de actualele realități politice europene, în special ale țării noastre, unde termenul suveranitate a devenit tot mai sonor în politica autohtonă (după modelul SUA), vom purcede și noi la o scurtă analiză a noțiunii. Desigur, pentru a ne dumeri în ce măsură consolidarea puterii/suveranității de stat, sau cum ar spune iluminiștii francezi, a republicii, ar putea fi o soluție. Analiza nu pierde din vedere nici libertățile omului, dată fiind periculozitatea pe care a demonstrat-o de-a lungul istoriei expandarea puterii de stat, începând cu brutalitățile și supliciile antichității, cu torturile medievalității, continuând cu genocidele modernității și, nu în ultimul rând, cu inechitățile și manipulările subversive (cum le-aș numi în lipsa unui termen mai bun) ale globalizării. Mai exact, ale unei postmodernități în centrul căreia „statul” – această entitate „rebranduită” – s-a instituționalizat și juridicizat până acolo încât s-a îndepărtat tocmai de interesele celor cărora îi datorează puterea.

Presupunând deci că nu suntem străini de evoluția istorică belicoasă a raporturilor dintre individul uman și stat, în special în ceea ce privește poporul român, nădăjduim să clarificăm relevanța și în ce fel s-ar putea poziționa suveranitatea statului în raport cu suveranitatea individuală (a omului). Mai ales că prima decurge din a doua, la fel cum o poate și subjuga, și ambele depind de mai mulți factori. Aceasta este tema care ne interesează și în fața căreia orice constituționalist abil ar nega probabil noțiunea de suveranitate a individului, invocând acel clișeu eludativ cum că suveranitatea aparține întregului popor, conform primelor texte ale minunatei și capricioasei noastre Constituții.

Așadar, haideți să vedem cum răspundem acestei interogații interdisciplinare, trecând prin revistă evoluția conceptuală a suveranității statului și a individului, deși subiectul poate ar necesita și o cartografiere a profilului cultural căruia îi aparținem ca popor (lucru pe care-l vom face probabil cu o altă ocazie), fiindcă, în materie de putere statală, așa cum spune un înțelept antic, nu există o rețetă unică pentru toate culturile lumii.[2]

2. Suveranitatea de stat

Cunoscut pentru contribuția sa uriașă la întemeierea dreptului pozitiv pe cel natural și „legea eternă”, Toma d’Aquino atribuie suveranitatea Papei de la Roma, desigur în calitate sa de reprezentant al puterii divine, calitate care, în accepțiunea călugărului dominican, i-ar conferi Papei dreptul de a sancționa monarhii și de a-i elibera pe supuși.[3]

Din unghi laic însă cei mai mulți autori își încep analizele cu teoriile lui Jean Bodin (1530-1596), celebrul om politic și profesor de drept de la Toulouse. Acesta a introdus noțiunea de suveranitate în limbajul constituțional modern, iar scrierile sale (în special Cele şase cărţi ale republicii – The Six Books of the Commonwealth) reprezintă punctul de plecare al ideologiei suveranității.[4] O ideologie în centrul căreia coroana este simbolul suveranității. Asemenea lui Machiavelli, reputatul universitar toulusian personalizează statul echivalându-l cu „principele” scriitorului florentin și socotește că suveranitatea aparține regelui, singurul care are dreptul să o exercite fără consimţământul celor supuşi. A fi suveran, spune Bodin, „nu înseamnă a nu fi supus niciunei legi, ci a fi supusul legii lui Dumnezeu, a legii naturii şi a legilor comune tuturor popoarelor, aşadar unui drept natural…”[5].

Un punct nodal în abordarea suveranității ni-l oferă însă întemeietorul liberalismului John Locke (1632-1704), un burghez puritan cu convingeri egalitariste și profund liberale (din care se va inspira ulterior liberalismul modern) a cărui faimă a sporit prin cartea Eseu asupra intelectului omenesc, apărută în 1690. Acesta, așa cum o va face puțin mai târziu și Jean-Jacques Rousseau (1712-1778), va pleda împotriva suveranității de drept divin și în general a teoriilor absolutiste, susținând principiul suveranităţii poporului și dreptul acestuia de a răsturna guvernele ori de câte ori devin indezirabile (așa-zisul drept la revoluție). Celui din urmă îi revine și meritul sistematizării riguroase a conceptului. Astfel, după Rousseau, suveranitatea reprezintă manifestarea voinței „suveranului”, înțelegând prin acest termen voința generală a poporului (transpusă în legi), inalienabilă și indivizibilă, care îndrumă puterile statului în realizarea binele comun.[6] De asemenea, Rousseau vede în suveranitate fundamentul libertății și al egalității, iar pe conducătorii statului ca pe niște funcționari angajați, oricând revocabili. La rândul său, Charles Montesquieu (1689-1755) aduce în politică noțiunea de suveranitate „națională” și principiul împărțirii puterii în stat, inițial, schițat de Locke .

Mutatis mutandis, toate aceste concepte iluministe au fost consacrate juridic, începând cu Declarația de independență din 1776 a celor 13 colonii care au format Statele Unite ale Americii (document inspirat după John Locke) și Declarația Franceză a drepturilor omului și cetățeanului din 1789[7] și au pătruns treptat în aproape toate legislațiile statelor lumii, contribuind la formarea unui amplu proces de constituţionalizare a dreptului.

Și, ca în orice proces doctrinar disputele nu au întârziat să apară. Așa a fost de pildă clivajul survenit între conceptul de suveranitate națională și suveranitate a poporului. Aici, diferențele de opinii, potrivit literaturii de specialitate, priveau în linii mari titularul suveranității, în sensul că suveranitatea națională, expresie susceptibilă semantic și de o abordare etnică, ar implica transferul puterii unor reprezentanți (unei elite restrânse) care, fără a răspunde în fața nimănui, o exercită în numele unor termeni abstracți precum „națiune” sau „interes general”. Întrucât suveranitatea poporului presupune că puterea aparține chiar poporului, o noțiune concretă, care exclude posibilitatea confiscării ei de către clasa politică, se consideră că această clasă exercită puterea doar în numele poporului în serviciul căruia se și află. Diferențele vor fi însă eliminate prin introducerea sufragiului universal, dar și prin legislația fiecărui stat în parte. De pildă, Constituția României, asemenea constituțiilor altor state[8], a optat pentru o combinare a celor două noțiuni. În felul acesta, suveranitatea, deși este intitulată națională și deci include reprezentarea, nu permite confiscarea puterii de către reprezentanții acesteia, deoarece aparține poporului și se exercită doar în numele acestuia. În alte cuvinte, statului, instituțiilor, autorităților publice și oricui altcuiva le este interzisă exercitarea suveranității în nume propriu, lucru care se desprinde și din conținutul prevederilor alin. (1) al art. 2, din Constituția României, texte potrivit cărora „Suveranitatea naţională aparţine poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice şi corecte, precum şi prin referendum”.

O descriere mai elaborată a suveranității ne-o oferă doctrina de la începutul secolului trecut. Astfel, Mircea Djuvara – despre care Giorgio del Vecchio spunea că este unul dintre cei mai mari gânditori ai filosofiei juridice – lansează teza potrivit căreia suveranitatea, privită ca forță de coerciție, nu este caracteristică statului, ci doar suveranitatea înțeleasă ca „autoritatea pe care o organizațiune politică o deține și care-i dă libera facultate de organizare și de creare a dreptului pe teritoriul respectiv”[9]. Or în lumina acestei teze suveranitatea este inerentă existenței statului, același gânditor spunându-ne mai departe că „misiunea statului este organizarea și aplicarea dreptului”[10]. Așadar, dreptul se prefigurează ca fiind anterior și superior statului. Superior în sensul că statul se află în slujba realizării acestuia (dreptului).

Prin urmare, definirea suveranității o include tehnic pe cea a dreptului care, în accepțiunea ilustrului jurist, este de neimaginat în afara libertății și a moralității. Mai exact, dreptul este „reprezentantul unui ideal sacru, este purtătorul aspirațiunei celei mai înalte, pe care o societate o posedă, aceea spre justiție și spre moralitate”.[11]

Cu toate astea, literatura juridică postmodernistă pune mai puțin accentul pe aceste elemente ideologice, în favoarea noțiunii de putere, referindu-ne desigur la puterea de stat sau publică (puterea de stat fiind o formă oficializată a puterii publice). Astfel, suveranitatea este recunoscută astăzi ca fiind o trăsătură esenţială a puterii de stat, adică un element care definește statul și îi conferă legitimitatea să decidă nestingherit în treburile sale interne și externe.

De asemenea, se mai arată că suveranitatea comportă două dimensiuni notabile: una internă și alta externă.

– Suveranitatea internă, numită și supremație, este privită ca o expresie a superiorității puterii de stat în raport cu celelalte puteri din interiorul statului, incluzând desigur și capacitatea de legiferare a relațiilor sociale în toate domeniile.

– În timp ce independența sau suveranitatea externă se referă la plenitudinea statului de a relaționa și perfecta raporturi juridice cu alte state fără vreun amestec sau constrângere din afară.

Aceste concepte, cel puțin la prima vedere, ne conduc la ideea maximului de putere. Adică, la concluzia că suveranitatea, deși aparține poporului, despre care se spune că este singurul titular, reprezintă totuși o trăsătură a puterii de stat, adică a unei puteri care dispune de toate însuşirile puterii suverane. Asta înseamnă că însuși statul devine suveran. Vorbim, deci, de premise doctrinare favorabile teoriilor absolutiste și totalitariste. Fiindcă așa cum spunea un ilustru gânditor și apărător al libertăților individuale „Poporul care exercită puterea nu este totdeauna unul și același cu poporul asupra căruia se exercită ea”[12], în timp ce Sartori, celebrul cercetător italian al democrației, ca de altfel și Rousseau, ne atrage atenția asupra faptului că „cel care își deleagă puterea o poate și pierde”[13].

O dilemă în fața căreia nici măcar actualul principiu constituțional al superlativizării puterii legislative – Nimeni nu este mai presus de lege – și cu care ne mândrim atâta, nu este suficient, dimpotrivă. Spunem „dimpotrivă” deoarece legea însăși a devenit monopol de stat, în timp ce dreptul, pe care Frederich Hayek îl numește „știință a libertății”[14], continuă să rămână în ignoranță. Așa se și explică faptul că, în numele poporului și al legii, statele au săvârșit atâtea grozăvii și continuă s-o facă.

3. Suveranitatea individuală (a omului)

Libertatea individului, atât de relativizată de filosofie, a constituit dintotdeauna miza cea mai de preț în lupta milenară a omului cu puterea publică. Cu toate astea, literatura juridică insistă pe abordarea suveranității ca noțiune derivată din puterea de stat sau a unei organizații cu trăsături statale și o leagă adesea de teoriile contractului social (solidaritatea socială). Sigur că există și nenumărate alte opinii, unele care o leagă de anumite genuri de supremație „marcă Jean Bodin” în versiuni actualizate, însă nu e cazul să trecem prin revistă toate aceste aporii enciclopedice. Important de reținut este faptul că mai înainte de stat, care este un subiect fictiv (imaginar), este omul, care este o realitate biologică palpabilă, iar una dintre finalitățile puterii de stat este să-i asigure (desigur, ale unui stat democratic) este tocmai acela de a-i asigura omului libertățile. Valori juridice care, începând cu epoca renascentistă și până în zilele noastre, au fost antrenate într-un amplu proces de universalizare, mai întâi la nivel doctrinar, apoi politic și normativ, culminând în secolul trecut cu unul dintre cele mai vocale instrumente internaționale: Declarația universală a drepturilor omului (1948). Un document care, după cum reiese încă din primul său articol, consacră la nivel planetar libertatea omului începând cu momentul nașterii sale fizice.

Observăm deci că, asemenea suveranității de stat, libertățile sunt legate axiologic de titular, de individul uman. Libertatea omului, spune Friedrich Hayek, ține de esența ființei umane, iar negarea libertății atrage, după Rousseau, însăși negarea calității de om[15]și lista susținătorilor continuă. De aceea, nu credem că greșim prin a echivala libertățile omului cu noțiunea de suveranitate privită stricto sensu, chiar dacă aceasta din urmă este susceptibilă și de un înțeles mai larg care merge până la încorporarea tuturor drepturilor subiective ale persoanei. Mai ales că demnitatea însăși, spune jurisprudența constituțională germană, derivă din calitatea de om. John Locke, de pildă, anticipând o asemenea evoluție conceptuală, susține că oamenii sunt de la natură liberi, egali și independenți. Ei intră în societate pe baza unui contract liber consimțit, iar rolul statului este acela de a proteja libertatea și proprietatea individului în scopul sporirii securității și a bunăstării lui. Legea, mai spune Locke, nu poate avea ca scop limitarea libertății omului, ci doar păstrarea și sporirea acesteia, astfel încât societatea să nu fie mai puțin fericită din cauza vreunei legi.[16]

Maximizând această teză, John Stuart Mill spune și el că „Asupra lui însuși, asupra propriului trup și spirit, individul este suveran”.[17]

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[1] Citat din Mihail M. Ungheanu, Despre conceptele de utopie și suveranitate. O scurtă privire. În: Revista de filosofie, vol. LXIII nr. 4, București, 2016, p. 455.

[2] Vladimir Volkoff, Defectele Democratiei, De ce sunt decât pe jumatate democrat, Ed. Antet, 2002, p. 17.

[3] Alexandru Arseni, „Suveranitatea națională” de la abordare teoretică la realizare practică. În: Revista Națională de Drept, nr.12, 2012, pp. 8-9.

[4] Mihail M. Ungheanu, Op.cit., p. 445.

[5] Citat după Mihail M. Ungheanu, Ibidem, p. 447.

[6] Jean-Jacques Rousseau, Despre contractul social sau principiile dreptului politic. București: Cartex, 2017, pp. 44-45.

[7] Declarația Franceză a drepturilor omului și cetățeanului din 1789 prevede la art. 3 faptul că „Principiul oricărei suveranități rezidă în principal în națiune; nici o entitate, nici un individ nu pot exercita o autoritate care nu emană în mod explicit de la ea”.

[8] Precum Franța, Spania, Republica Moldova.

[9] Mircea Djuvara, Teoria Generală a Dreptului. Vol. I, București: Editura Librăriei SOCEC&Co, București, 1997, pp. 162-163.

[10] Ibidem, p. 167.

[11] Ibidem, p. 257.

[12] John Stuart Mill, Despre libertate, ediția a III-a. București: Humanitas, 2005, p. 47.

[13] Giovanni Sartori, Teoria democratiei reinterpretată. Iași: Ed. Polirom, 1999, p. 52.

[14] Frederich A. Hayek, Constituția libertății, Ed. Institutul European, 1998, p. 167.

[15] A renunța la libertatea ta – spune Rousseau – înseamnă a renunța la calitatea de om, la drepturile umane, și la datorii specifice umanității, Jean-Jacques Rousseau, Despre contractul social sau principiile dreptului politic, Ed. Cartex, 2017, p. 30.

[16] „O lege trebuie să dispară îndată ce societatea este mai fericită fără această lege decât cu ea”, citat din John Locke, după Ștefan Georgescu, Filosofia dreptului. O istorie a ideilor din ultimii 2.500 de ani. Ediția a II-a. București: All Beck, 2001, p. 59.

[17] „Asupra lui însuși, asupra propriului trup și spirit, individul este suveran ”. John Stuart Mill, Despre libertate, op.cit., p. 56.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress