• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Succinte consideraţii asupra uneia din premisele exercitării dreptului de a vota: cabinele de vot

Silviu-Dorin Şchiopu - iunie 2, 2019

Una din premisele exercitării efective a dreptului de vot prevăzut de art. 36 din Constituţia României[1] constă în posibilitatea oferită alegătorului de a avea acces în localul secţiei de votare. Totuşi, pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor, accesul alegătorilor în sala de votare are loc în serii corespunzătoare numărului cabinelor de vot[2]. Astfel, dacă unei secţii de votare i-au fost alocate 5 cabine, nici numărul alegătorilor prezenţi concomitent în interiorul secţiei de votare nu ar trebui să depăşească această cifră pe parcursul desfăşurării procesului electoral.

De aceea, fiecare local de secţie de votare ar trebui să posede un număr suficient de cabine de vot şi de ştampile cu menţiunea „Votat”. În cazul alegerilor pentru Parlamentul European[3] numărul cabinelor şi al ştampilelor trebuie să fie proporţional cu numărul alegătorilor înscrişi în copiile de pe listele electorale[4] permanente şi speciale şi cu numărul estimat al alegătorilor care vor fi înscrişi în listele electorale suplimentare.

Pentru alegerile prezidenţiale este avut în vedere numărul alegătorilor înscrişi în copiile de pe listele electorale permanente şi numărul estimat al alegătorilor care vor fi înscrişi în tabelele prevăzute la art. 9 din Legea nr. 370/2004, adică listele electorale suplimentare[5]. Legea privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor are în vedere numărul alegătorilor înscrişi în Registrul electoral şi respectarea duratei votării prevăzute de lege[6]. Potrivit art. 82 alin. (3), votarea începe la ora 7:00 şi are loc până la ora 21:00.

Legea pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale[7] şi Legea privind organizarea și desfășurarea referendumului[8] nu menţionează decât necesitatea un număr suficient de cabine şi ştampile cu menţiunea „Votat”, fără a face alte precizări.

Asigurarea cabinelor de vot cade în sarcina primarilor şi a prefecţilor în cazul alegerilor prezidenţiale, a celor pentru alegerea Parlamentul European, a celor pentru alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor şi al referendumului[9], şi doar a primarilor în cazul alegerii autorităţilor administraţiei publice locale[10].

Înainte de a trece mai departe precizăm că, potrivit art. 104 din Legea nr. 208/2015, în îndeplinirea atribuţiilor sale, Autoritatea Electorală Permanentă adoptă hotărâri care au caracter normativ.

În 2008, Autoritatea Electorală Permanentă a emis Hotărârea nr. 4/2008 privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească localurile secţiilor de votare pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului[11].

Art. 6 alin. (1) din Hotărârea nr. 4/2008, având în vedere numărul alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente şi respectarea duratei votării prevăzute în lege, recomanda asigurarea unei cabine de vot pentru fiecare 300 de alegători arondaţi la o secţie de votare ori calcularea numărului de cabine de vot necesare după o anumită formulă[12].

Aceeaşi hotărâre stabilea în cadrul art. 7 alin. (1) că fiecare secţie de votare trebuie să dispună de un număr de ştampile cu menţiunea „Votat” egal cu cel al cabinelor de vot, dar nu mai mare de numărul membrilor biroului electoral al secţiei de votare, cu precizarea că numărul optim al acestor ştampile este cuprins între 5 şi 7, luându-se în calcul numărul membrilor biroului electoral al secţiei de votare, fără preşedinte şi locţiitorul acestuia.

Prin urmare, cât timp această hotărâre a fost în vigoare, exista o corelaţie perfectă între numărul de ştampile cu menţiunea „Votat”, numărul cabinelor de vot şi numărul alegătorilor prezenţi concomitent în interiorul secţiei de votare. Astfel, dacă unei secţii de votare îi erau alocate 5 ştampile, localul de votare trebuia să aibă tot atâtea cabine iar accesul alegătorilor în sala de votare se realiza în serii de câte 5.

Ulterior, prin Hotărârea Autorităţii Electorale Permanente nr. 44/2016 privind setul de condiţii minimale pe care trebuie să le îndeplinească locaţiile în care funcţionează secţiile de votare, precum şi dotarea minimală a acestora[13] recomandarea de mai sus a devenit o obligaţie, în acest sens art. 7 alin. (1) dispunând că la fiecare 300 de alegători arondaţi la o secţie de votare se asigură câte o cabină de vot, dar, de regulă, nu mai mult de 5 cabine de vot.

Pe de altă parte, prin art. 9 au fost modificate regulile aplicabile corelaţiei dintre numărul de ştampile cu menţiunea „Votat” şi numărul urnelor, în sensul că fiecare secţie de votare trebuie să dispună de un număr de ştampile cu menţiunea „Votat” cel puţin egal cu cel al cabinelor de vot, dar nu mai mare de numărul membrilor biroului electoral al secţiei de votare. Astfel că numărul acestor ştampile poate fi mai mare decât numărul cabinelor de vot.

Anul acesta art. 13 alin. (2) al Hotărârii Autorităţii Electorale Permanente nr. 11/2019 privind unele măsuri pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2019[14] a stabilit că fiecare secție de votare trebuie să dispună, de regulă, de 5 ștampile cu mențiunea „Votat”, cu luarea în considerare a numărului cabinelor de vot, precum și a numărului efectiv al membrilor biroului electoral al secției de votare.

Cel puţin în câteva secţii de votare, deşi s-a menţinut un număr de 5 ștampile cu mențiunea „Votat”, numărul cabinelor de vot a scăzut[15], lucru permis de către normele în vigoare care admit că numărul de ştampile cu menţiunea „Votat” trebuie să fie cel puţin egal cu cel al cabinelor de vot, adică poate fi mai mare. Atâta timp cât numărul cabinelor de vor ar rămâne pe deplin corelat cu obligația de a se asigura o cabină de vot pentru fiecare 300 de alegători arondaţi, nu putem spune că ne-am afla în afara cadrului legal[16].

Cum au existat secții de votare în care, deși ar fi fost necesare 4 sau 5 cabine de vot în temeiul normei potrivit căreia la fiecare 300 de alegători arondaţi la o secţie de votare se asigură câte o cabină de vot, nu au fost asigurate decât 3, se pune problema cine ar trebui să răspundă pentru această subtilă încălcare a legii. O calificăm ca subtilă deoarece, cel puțin la prima vedere, o astfel de încălcare este dificil de sesizat în condițiile în care numărul ștampilelor cu mențiunea votat s-a menținut, aspect confirmat și de art. 13 alin. (1) al Hotărârii Autorităţii Electorale Permanente nr. 11/2019, potrivit căruia „la stabilirea numărului total al ştampilelor cu menţiunea «Votat» se va lua în calcul un număr de 5 ştampile cu menţiunea «Votat» pentru fiecare secţie de votare”.

Subliniem că, în condiţiile în care toate celelalte aspecte inerente unei bune organizări ar fi asigurate, scăderea numărului de cabine de vot nu are alt efect decât scăderea cadenţei procesului electoral, aspect cu impact în special asupra secţiilor de votare cu mare aflux de alegători, precum cele din străinătate. În cazul secţiilor de votare din ţară, datorită unei prezenţe la vot sub numărul alegătorilor înscrişi în copiile de pe listele electorale permanente şi speciale, lipsa unei cabine de vot nu are ca efect împiedicarea dreptului de a alege, ci are mai degrabă darul de stârni frustrări în rândul electoratului şi eventual abandonarea de bunăvoie a statului la coadă, datorită timpului de aşteptare mai îndelungat pentru exercitarea dreptului la vot în perioadele de maxim aflux.

Niciuna dintre legile amintite nu sancţionează expressis verbis încălcarea obligaţiei de a asigura un număr suficient de cabine de vot. Totuşi, acestea prevăd o sancţiune contravențională[17] pentru nerespectarea hotărârilor Autorităţii Electorale Permanente, deci inclusiv a Hotărârii nr. 44/2016.

În cazul alegerilor pentru Preşedintele României [art. 55 lit. m) din Legea nr. 370/2004], fapta se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, iar constatarea acesteia revine împuterniciților preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente[18] atunci când fapta este săvârşită de autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, precum în cazul obligaţiei primarilor şi prefecţilor de a asigura un număr suficient de cabine de vot [art. 56 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 370/2004].

O reglementare cvasi-identică găsim în Legea privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European [art. 53 lit. m); art. 54 alin. (1) şi art. 54 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 33/2007], Legea privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor [art. 98 lit. j); art. 99 alin. (1) şi art. 99 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 208/2015][19], precum şi în Legea pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale [art. 108 lit. y); art. 109 şi art. 110 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 115/2015][20].

Legea privind organizarea și desfășurarea referendumului nu sancţionează per se nerespectarea hotărârilor Autorităţii Electorale Permanente, ci, în privinţa atribuţiilor care revin autorităţilor publice, precum şi cu privire la procedura de votare, se limitează la a face trimitere în cadrul art. 151 alin. (5) la aplicarea corespunzătoare a dispoziţiilor privind alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor, alegerile pentru Preşedintele României, alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European sau alegerile pentru autorităţile administraţiei publice locale, după caz, în situaţia în care referendumul naţional are loc la aceeaşi dată cu vreuna din alegerile menţionate.

În concluzie de lege ferenda se impune revenirea la regula potrivit căreia fiecare secţie de votare trebuie să dispună de un număr de ştampile cu menţiunea „Votat” egal cu cel al cabinelor de vot, dar nu mai mare de numărul membrilor biroului electoral al secţiei de votare, numărul optim al acestor ştampile fiind cuprins între 5 şi 7. Evident, în cazul secţiilor de votare din străinătate nu ar trebui pusă problema dimensionării secţiei de votare şi al biroului ei electoral, ci multiplicarea acestora. În plus, obligaţia de a verifica faptul că numărul de cabine de vot corespunde prevederilor legale ar trebui menţionată expressis verbis în sarcina autorităţile competente.

Bibliografie:

– Constituţia României, republicată în M. Of. nr. 767 din data de 31 octombrie 2003;

– Legea nr. 208 din 20 iulie 2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, publicată în M. Of. nr. 349 din data de 553 din data de 24 iulie 2015;

– Legea nr. 115 din 19 mai 2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în M. Of. nr. 349 din data de 20 mai 2015;

– Legea nr. 33 din 16 ianuarie 2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată în M. Of. nr. 627 din data de 31 august 2012;

– Legea nr. 370 din 20 septembrie 2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în M. Of. nr. 650 din data de 12 septembrie 2011;

– Legea nr. 3 din 22 februarie 2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, publicată în M. Of. nr. 84 din data de 24 februarie 2000;

– Hotărârea Autorităţii Electorale Permanente nr. 11 din 19 aprilie 2019 privind unele măsuri pentru buna organizare și desfășurare a alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2019, publicată în M. Of. nr. 315 din data de 23 aprilie 2019;

– Hotărârea Birourilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului nr. 2 din 17 aprilie 2019 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Autorităţii Electorale, publicată în M. Of. nr. 313 din data de 22 aprilie 2019;

– Hotărârea Autorităţii Electorale Permanente nr. 44 din 10 noiembrie 2016 privind setul de condiţii minimale pe care trebuie să le îndeplinească locaţiile în care funcţionează secţiile de votare, precum şi dotarea minimală a acestora, publicată în M. Of. nr. 915 din data de 14 noiembrie 2016;

– Hotărârea Autorităţii Electorale Permanente nr. 4 din 29 septembrie 2008 privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească localurile secţiilor de votare pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, publicată în M. Of. nr. 675 din data de 1 octombrie 2008.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[1] Republicată în M. Of. nr. 767 din data de 31 octombrie 2003.

[2] A se vedea art. 46 alin. (3) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată în M. Of. nr. 627 din data de 31 august 2012; art. 85 alin. (2) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale (…), publicată în M. Of. nr. 349 din data de 20 mai 2015; art. 84 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, publicată în M. Of. nr. 349 din data de 553 din data de 24 iulie 2015; art. 44 alin. (6) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în M. Of. nr. 650 din data de 12 septembrie 2011 şi art. 37 alin. (1) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului, publicată în M. Of. nr. 84 din data de 24 februarie 2000.

[3] A se vedea art. 45 alin. (1) din Legea nr. 33/2007.

[4] În esenţă listele electorale cuprind cetăţenii cu drept de vot înscrişi în Registrul electoral (sistem informatic naţional de înregistrare şi actualizare a datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot şi a informaţiilor privind arondarea acestora la secţiile de votare).

[5] A se vedea art. 43 alin. (1) din Legea nr. 370/2004.

[6] A se vedea art. 81 alin. (1) din Legea nr. 208/2015.

[7] A se vedea art. 81 alin. (1) din Legea nr. 115/2015.

[8] A se vedea art. 31 alin. (1) din Legea nr. 3/2000.

[9] A se vedea art. 43 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 şi art. 45 alin. (2) din Legea nr. 33/2007; art. 81 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 şi art. 31 alin. (2) din Legea nr. 3/2000.

[10] A se vedea art. 81 alin. (1) din Legea nr. 115/2015.

[11] Publicată în M. Of. nr. 675 din data de 1 octombrie 2008.

[12] Ncv = Asv x Tmv/Tv, unde: Ncv = necesar cabine de vot, Asv = număr alegători arondaţi la o secţie de votare, Tmv = timp mediu de votare pentru un alegător (aproximativ 2-3 minute), iar Tv = perioada de timp legală pentru votare (14 ore). Spre exemplu, la o secţie de votare în ale cărei liste electorale permanente erau înscrişi 1.500 de alegători, care votau la un interval de timp mediu de 3 minute, calculul numărului de cabine de vot necesar era următorul: necesar cabine de vot = 1.500 alegători x 3 minute per alegător împărţit la 840 minute (perioada de timp din ziua votării cuprinsă între orele 7.00 – 21.00) = 5,3. Se lua partea întreagă, nerotunjită, rezultând astfel un număr de 5 cabine de vot necesare.

[13] Publicată în M. Of. nr. 915 din data de 14 noiembrie 2016. Potrivit art. 12, pentru secţiile de votare din străinătate, prevederile prezentei hotărâri se aplică, după caz, cu luarea în considerare a condiţiilor specifice privind organizarea secţiilor de votare din străinătate.

[14] Publicată în M. Of. nr. 315 din data de 23 aprilie 2019.

[15] Aspect constatat de autor pe cale empirică în calitate de preşedinte al biroului electoral al unei secţii de votare şi confirmat a nu fi fost un caz izolat de către o parte din studenţii săi care şi-au exercitat dreptul de vot la Alegerile pentru Parlamentul European 2019.

[16] Deși în cazul alegrilor pentru Parlamentul European numărul cabinelor şi al ştampilelor trebuie să fie proporţional nu numai cu numărul alegătorilor înscrişi în copiile de pe listele electorale permanente şi speciale, ci şi cu numărul estimat al alegătorilor care vor fi înscrişi în listele electorale suplimentare.

[17] În măsura în care faptele nu constituie infracţiunea electorală prevăzută de art. 385 alin. (1) C. pen. (împiedicarea exercitării drepturilor electorale).

[18] Potrivit art. 103 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 2018/2015, Autoritatea Electorală Permanentă are ca atribuţie principală controlul şi monitorizarea îndeplinirii sarcinilor care revin autorităţilor publice şi altor organisme în pregătirea şi organizarea proceselor electorale, deci inclusiv cele privind un număr suficient de cabine de vot. În acelaşi sens, art. 3 lit. h) şi i) din Regulament de organizare şi funcţionare a Autorităţii Electorale Permanente (aprobat prin Hotărârea Birourilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului nr. 2/2019) prevede că Autoritatea exercită, pe de o parte, o funcţie de prevenire prin care elaborează şi operaţionalizează mecanisme şi proceduri de prevenţie a încălcării legislaţiei în domeniul său de activitate, iar, pe de altă parte, mai exercită şi o funcţie de control prin care se realizează verificarea respectării legislaţiei în sfera sa de competenţă şi aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege, unde este cazul.

[19] Cu diferenţa că amenda este de la 4.500 lei la 10.000 lei [art. 99 alin. (1) din Legea nr. 208/2015].

[20] Idem de la 2.200 lei la 3.000 lei [art. 109 din Legea nr. 115/2015].

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress