Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă – modificări (HCUNPIR nr. 2/2023)
Redacția ProLege - noiembrie 20, 2023
Actul modificat |
Actul modificator | Sumar |
Statutul privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă
(rep. M. Of. nr. 1066 din 3 noiembrie 2022) |
Hotărârea Congresului Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România (HCUNPIR) nr. 2/2023 pentru modificarea Statutului privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă
(M. Of. nr. 1027 din 10 noiembrie 2023) |
– modifică: art. 98 alin. (2)-(4), art. 119 alin. (6), art. 121 alin. (6), art. 136. |
În M. Of. nr. 1027 din 10 noiembrie 2023 s-a publicat Hotărârea Congresului Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România (HCUNPIR) nr. 2/2023 pentru modificarea Statutului privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă.
Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivului act normativ.
Art. 98 alin. (2)-(4)
Vechea reglementare
„(2) În cazul lichidării prevăzute de art. 95 lit. a), d), e), f) şi g), în situaţia în care forma de organizare nu are obligaţii către creditori, iar asociaţii se înţeleg cu privire la repartizarea activului formei de organizare între asociaţi, radierea formei de organizare se va face fără numire de lichidator, pe baza declaraţiilor asociaţilor pe propria răspundere. Dizolvarea conduce la radierea formei de organizare din registrul formelor după depunerea documentelor necesare cu privire la stingerea datoriilor formei de organizare, sub forma declaraţiei în formă autentică pe propria răspundere a asociaţiilor, în cazurile anume prevăzute de statut însoţită de raportul de lichidare. În termen de 15 zile de la repartizarea activului net, asociaţii pe baza declaraţiei pe propria răspundere însoţită de raportul de repartizare şi lichidare a patrimoniului vor depune la Registrul formelor de organizare o cerere de radiere a formei de organizare din registrul formelor şi din tabloul UNPIR. Operaţiunea tehnică de radiere se aprobă de CNC, sub condiţia ca forma de organizare să achite la zi contribuţiile datorate UNPIR, inclusiv pentru propriile filiale (în cazul în care există). În toate celelalte situaţii se va numi un lichidator care va depune un raport final.
(3) La radiere, în ipotezele prevăzute de art. 97 lit. b), c), h) şi i), cererea va fi însoţită de raportul lichidatorului în care se va menţiona modalitatea de predare a portofoliului de dosare în care procedura nu este închisă ca urmare a lichidării.
(4) La radiere, în ipotezele prevăzute de art. 97 lit. a), d), e), f) şi g), cererea va fi însoţită şi de următoarele:
– cerere de decontare privind dosarele cu procedurile închise şi pentru care se solicită achitarea sumelor cuvenite din fondul de lichidare;
– declaraţie privind contul în care se vor achita drepturile cuvenite pentru sumele datorate şi neplătite din fond (în cazul sumelor prevăzute în sentinţele de închidere a procedurii neredactate la momentul depunerii cererii de radiere);
– documentele de decontare prevăzute la art. 119 alin. (1);
– declaraţie de venituri din profesie, aferentă anului în curs;
– declaraţie privind predarea în condiţiile legii şi statutului de organizare a profesiei a dosarelor în care procedura nu este încă închisă;
– dovada achitării cotizaţiilor şi contribuţiilor anuale.
Nu vor fi decontate din fondul de lichidare facturile depuse după radierea formei de organizare.
Radierea din registrul formelor de organizare nu produce efecte asupra obligaţiilor fiscale sau de altă natură; singurul efect pe care îl are este acela de încetare a capacităţii de a se angaja în activităţi specifice profesiei de practician în insolvenţă, aşa cum aceasta este organizată conform O.U.G.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 98 alin. (2)-(4) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(2) În cazul lichidării prevăzute de art. 97 alin. (1) lit. a), e), f) şi g), în situaţia în care forma de organizare nu are obligaţii către creditori, iar asociaţii se înţeleg cu privire la repartizarea activului formei de organizare între asociaţi, radierea formei de organizare se va face fără numire de lichidator, pe baza declaraţiilor asociaţilor pe propria răspundere. Dizolvarea conduce la radierea formei de organizare din registrul formelor după depunerea documentelor necesare cu privire la stingerea datoriilor formei de organizare, sub forma declaraţiei în formă autentică pe propria răspundere a asociaţilor, în cazurile anume prevăzute de statut, însoţită de raportul de lichidare. În termen de 15 zile de la repartizarea activului net, asociaţii, pe baza declaraţiei pe propria răspundere însoţite de raportul de repartizare şi lichidare a patrimoniului, vor depune la Registrul formelor de organizare o cerere de radiere a formei de organizare din registrul formelor şi din tabloul UNPIR. Operaţiunea tehnică de radiere se aprobă de CNC, cu condiţia ca forma de organizare să achite la zi contribuţiile datorate UNPIR, inclusiv pentru propriile filiale (în cazul în care există). În toate celelalte situaţii se va numi un lichidator care va depune un raport final.
(3) La radiere, în ipotezele prevăzute de art. 97 alin. (1) lit. b), c), d), h) şi i), cererea va fi însoţită de raportul lichidatorului în care se va menţiona modalitatea de predare a portofoliului de dosare în lucru.
(4) La radiere, în ipotezele prevăzute de art. 97 alin. (1) lit. a), e), f) şi g), cererea va fi însoţită şi de următoarele:
a) cerere de decontare privind dosarele cu procedurile închise şi pentru care se solicită achitarea sumelor cuvenite din fondul de lichidare;
b) declaraţie privind contul în care se vor achita drepturile cuvenite pentru sumele datorate şi neplătite din fond (în cazul sumelor prevăzute în sentinţele de închidere a procedurii neredactate la momentul depunerii cererii de radiere);
c) documentele de decontare prevăzute la art. 119 alin. (1);
d) declaraţie de venituri din profesie, aferentă anului în curs;
e) declaraţie privind predarea, în condiţiile legii şi ale statutului de organizare a profesiei, a dosarelor în care procedura nu este încă închisă;
f) dovada achitării cotizaţiilor şi contribuţiilor anuale.
Nu vor fi decontate din fondul de lichidare facturile depuse după radierea formei de organizare.
Radierea din registrul formelor de organizare nu produce efecte asupra obligaţiilor fiscale sau de altă natură; singurul efect pe care îl are este acela de încetare a capacităţii de a se angaja în activităţi specifice profesiei de practician în insolvenţă, aşa cum aceasta este organizată conform O.U.G.”
Art. 119 alin. (6)
Vechea reglementare
„(6) Decontul final prevăzut de art. 21 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în registrul comerţului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 84/2010, cu modificările ulterioare, se aprobă de către Consiliul de conducere al filialei UNPIR pe raza căreia se află sediul debitoarei.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 119 alin. (6) se modifică și va avea următorul conținut:
„(6) Decontul final prevăzut de art. 237 alin. (6) din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv cele aduse prin Legea nr. 265/2022 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului, se aprobă de către Consiliul de conducere al filialei UNPIR pe raza căreia se află sediul debitoarei.”
Art. 121 alin. (6)
Vechea reglementare
„(6) În conformitate cu art. 21 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 116/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 84/2010, cu modificările ulterioare, decontul final al cheltuielilor de procedură efectuate în legătură cu lichidarea unei societăţi, în temeiul dispoziţiilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se face de către filiala Uniunii pe raza căreia se află sediul debitoarei, pe baza documentelor justificative ataşate cererii de plată depuse de lichidator.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 121 alin. (6) se modifică și va avea următorul conținut:
„(6) În conformitate cu Legea nr. 265/2022 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului, decontul final al cheltuielilor de procedură efectuate în legătură cu lichidarea unei societăţi, în temeiul Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se face de către filiala Uniunii pe raza căreia se află sediul debitoarei, pe baza documentelor justificative ataşate cererii de plată depuse de lichidator.”
Art. 136
Vechea reglementare
„Art. 136
Decontarea onorariilor practicienilor în insolvenţă ce sunt achitate din fondul de lichidare pentru operaţiunile derulate în baza art. 21 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 116/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 84/2010, cu modificările ulterioare, pentru procedurile de lichidare derulate în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 359/2004, cu modificările şi completările ulterioare, sau ale Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, va rămâne supusă normelor legale în vigoare la momentul deschiderii procedurilor de insolvenţă.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 136 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 136
Decontarea onorariilor practicienilor în insolvenţă ce sunt achitate din fondul de lichidare pentru operaţiunile derulate în baza art. 237 din Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv cele aduse prin Legea nr. 265/2022 privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului, va rămâne supusă normelor legale în vigoare la momentul deschiderii procedurilor respective.”
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.