Scurte considerații referitoare la limitarea răspunderii transportatorului. O controversă introdusă prin O.G. nr. 3/2024 pentru modificarea unor acte normative în domeniul transportului rutier de bunuri
Lucian Marcu - martie 16, 2024III. Limitarea răspunderii transportatorului în raporturile juridice naționale și internaționale
(1) Situația anterioară abrogării alin. (2) al art. 77 din O.G. nr. 27/2011
Principial, Codul civil român (Legea nr. 287/2009) instituie prin dispozițiile art. 1984 fundamentul legal al răspunderii transportatorului de bunuri, atunci când acesta cauzează prejudicii pentru pierderea totală sau parțială a bunurilor, alterarea sau deteriorarea acestora, survenită pe timpul transportului, respectiv în situația livrării bunului cu întârziere.
În esență, mecanismul atragerii răspunderi transportatorului de bunuri are la bază o obligație inerentă de a conserva[15] bunurile/marfa transportată, iar orice modificare a stării acesteia, pe timpul transportului, crează premisele angajării răspunderii contractuale[16]. Înlăturarea sau diminuarea răspunderii[17] transportatorului de bunuri nu poate survine decât în anumite cazuri limitativ prevăzute de lege, astfel cum, spre pildă, în dispozițiile art. 1991 C.civ sunt enumerate cazurile și împrejurările în care transportatorul de bunuri este exonarat de răspundere dacă pe parcursul transportului marfa a fost pierdută, avariată, alterată parțial sau total.
Sunt situații intermediare în care transportatorul nu se află în prezența vreunui caz de exonerare de răspundere[18], ci acesta este ținut să repare prejudiciul cauzat, însă răspunderea acestuia este limitată[19].
În acest sens, dispozițiile art. 1998 C. civ. arată că: în toate cazurile, despăgubirea nu poate depăşi cuantumul stabilit prin legea specială. Legea specială[20], până la data întrării în vigoare a O.G. nr. 3/2024, era reprezentată textul legal cuprins în art. 77 alin. (2) din O.G. nr. 27/2011 care indica, în concret, limita răspunderii transportatorului, în sensul că aceasta nu putea depăși echivalentul în lei a 2,5 USD per kilogram greutate brută lipsă.
În mod similar, în contractul de transport internațional de mărfuri, guvernat[21] prin prevederile convenției C.M.R., se instituia limita care nu putea depăși 8,33 unități de cont pe kg de greutate brută lipsă[22].
Așadar, anterior modificării O.G. nr. 27/2011, legea generală – Codul civil – se completa cu legea specială – O.G. nr. 27/2011 – în ceea ce privește limita concretă până la care transportatorul putea răspunde față de persoana prejudiciată.
Atât convenția C.M.R., cât și Codul civil înlăturau limitarea de răspundere atunci când transportatorul de bunuri provoca paguba prin dol[23], respectiv dacă acționa cu intenție sau dintr-o culpă gravă[24]. Culpa gravă este definită prin textul art. 16 alin. (3), teza a 2-a C. civ., în sensul că există atunci când autorul a acționat cu o neglijență sau imprudență pe care nici persoana cea mai lipsită de dibăcie nu ar fi manifestat-o față de propriile interese.
Suplimentar, convenția C.M.R. înlocuiește valoarea ce reprezintă limitarea generală în împrejurarea în care expeditorul declară, contra unui supliment de preț, în scrisoarea de trăsură o valoare a mărfii[25] care depășește limitarea instituită prin art. 23 alin. (3), context în care limitarea se va aplica la această valoare declarată. În sens similar, art. 26 din convenția C.M.R mai prevede posibilitatea pentru expeditor de a fixa, făcând mențiunea respectivă în scrisoarea de trăsură și contra plății unui supliment de preț stabilit convenit, suma care reprezintă un interes special la eliberare[26], pentru cazul unei pierderi sau avarii și pentru cazul depășirii termenului convenit, situație în care limitarea răspunderii se raportează la această sumă.
(2) (Ne)Limitarea răspunderii după abrogarea alin. (2) al art. 77 din O.G. nr. 27/2011
După cum am văzut (supra, pct. II) O.G. nr. 3/2024 elimină din cuprinsul art. 77 din O.G. nr. 27/2011 modalitatea de determinare a limitei concrete, ce reprezenta pragul maximal al răspunderii transportatorului rutier de bunuri.
Cu toate acestea, O.G. nr. 3 din 18 ianuarie 2024, fiind o Ordonanță simplă, și deci o categorie de act normativ inferioară Legii, respectiv Codului Civil, nu a intervenit (și nici nu putea, din punct de vedere constituțional) în privința prevederii legale din cuprinsul art. 1998 C.civ. Ca atare, la momentul de față, textul principial prin care este recunoscută în continuarea limitarea de răspundere[27] poate fi regăsit în conținutul Codul civil. Drept urmare, textul legal care recunoaște principial limitarea răspunderii transportatorului este în vigoare și după momentul adoptării O.G. nr. 3/2024.
Dificultatea practică însă constă în determinarea „cuantumului” care nu poate fi depășit în cazul angajării răspunderii transportatorului, în contextul în care acesta, la momentul de față, nu mai subzistă în cuprinsul legii speciale la care făcea trimitere dispozițiile art. 1998 C. civ.
În demersul de a identifica soluția juridică corectă, considerăm oportun a examina nota de fundamentare[28] elaborată în contextul adoptării O.G. nr. 3/2024, pentru a decripta (într-o manieră teleologică) intenția legiutorului, respectiv scopul urmărit prin abrogarea alin. (2) al art. 77 din O.G. nr. 27/2011.
Astfel, prin modificarea art. 77 se urmărește „eliminarea excepției prevăzută inițial de la art. 23 pct. 3 din convenția C.M.R., având în vedere că aceasta nu și- a regăsit utilitatea în aplicare, eliminarea ei fiind solicitată de uniunile profesionale din domeniu. De asemenea, de reținut este faptul că toate celelalte prevederi ale convenției C.M.R. care reglementează încheierea și executarea contractului de transport sunt aplicabile și în cazul transportului național de mărfuri”.
Rezultă că intenția legiutorului a fost să elimine, de fapt, din cuprinsul alin. (1) al art. 77[29] din O.G. nr. 27/2011 excepția instituită în privința excluderii de la aplicare în transporturile interne a cuantumului limitării prevăzut de art. 23 pct. 3 din convenția C.M.R.
În fapt, intenția declarată a legiutorului a fost de a permite aplicarea (în integralitate) și a art. 23 pct. 3 din convenția C.M.R în transporturile naționale, având în vedere „că toate celelalte prevederi ale convenției C.M.R. care reglementează încheierea și executarea contractului de transport sunt aplicabile și în cazul transportului național de mărfuri”. Însă, textul O.G. cu nr. 3/2024 nu intervine și asupra alin. (1) al art. 77, pentru a înlătura expres excepția aici conținută, ci doar abrogă alin. (2), ceea ce conduce la dificultăți de interpretare și aplicare a instituției răspunderii contractuale, respectiv la a determina cuantumul sumei de bani pentru care transportatorul este ținut să răspundă.
În context, trebuie subliniat că alin. (1) al art. 77 din O.G. nr. 27/2011 trimite către qvasitotalitatea dispozițiilor convenției C.M.R., respectiv că prevederile acesteia (cu excepția art. 23 pct. 3) sunt aplicabile și transporturilor naționale, împrejurare reținută corect prin nota de fundamentare.
În împrejurarea existentă, la o analiză și interpretare sistematică a dispozițiilor O.G. nr. 27/2011 se poate concluziona că, în realitate, limitarea răspunderii transportatorului rutier de mărfuri ar fi eliminată.
Totuși, o atare abordare nu ar fi legală, căci intenția declarată a legiutorului a fost de o cu totul altă natură, așa cum am văzut anterior. Așadar, după adoptarea O.G. nr. 3/2024 abordarea corectă ar trebui să fie mai degrabă în sensul uniformizării cuantumului limitării de răspundere cu cel aplicabil în transporturile internaționale de mărfuri[30].
IV. Scurte concluzii
Deși intenția Guvernului a fost una de bun augur, modalitatea de concretizare a acesteia nu este la adăpost de critici. Practic, modalitatea de intervenție asupra textului art. 77 din cuprinsul O.G. nr. 27/2011 este una incompletă, care, desigur, va genera dificultați practice majore de înțelegere și aplicare.
Cu toate acestea, coroborând împrejurările existente, vom putea constata că:
– textul limitativ de răspundere din cuprinsul Codul Civil este în vigoare;
– intenția legiutorului a fost aceea de a crea cadrul aplicării și a art. 23 pct. 3 din convenția C.M.R. în transporturile rutiere naționale de mărfuri;
– Ultima ratio, trimiterea Codului civil la legea specială poate avea în vedere și direct convenția C.M.R.;
Așadar, după aprecierea noastră, limitarea de răspundere în contractul de transport de mărfuri naționale nu este înlăturată, ci intenția legiutorului a fost în sensul opus, respectiv de a aduce claficări și de a alinia limitarea/cuantumul maximal al răspunderii transportatorului la prevederile convenției C.M.R.
În acest context, considerăm totuși imperios necesar ca de lege ferenda legiutorul să intervină și în privința alin. (1) al art. 77 din O.G. nr. 27/2011 pentru a abroga în mod expres excepția conținută de acest text și care (încă) înlătură incidența dispozițiilor art. 23 alin. (3) din convenția CMR referitor la modalitatea de determinare a cuantumului/pragului maximal de răspundere a transportatorului.
DOWNLOAD FULL ARTICLE[15] În acest sens, a se vedea și A. Cotuțiu, Schiță privind răspunderea civil-contractuală a transportatorului în contractul de transport de bunuri în reglementarea noului Cod civil, în Dreptul, nr. 1/2016; C. Petică Roman, op. cit., p. 144.
[16] Pentru condițiile generale ale răspunderii civile contractuale, a se vedea C. Jugastru, op. cit., p. 308 și urm.; L. Pop, Tratat de drept civil. Obligațiile, Vol. II. Contractul, Ed. Universul Juridic, București, 2009, p. 644 și urm.; L. Pop, I.F. Popa, S.I.Vidu, Drept civil. Obligațiile. ed. a II-a, revăzută și adăugită, Ed. Universul Juridic, București, 2020, p. 246 și urm.
[17] A se vedea, în acest sens, și Ș. Scurtu, Contractul de transport de bunuri în reglementarea Noului Cod civil, în Revista de Științe Juridice, nr. 1/2012;
[18] Pentru cazurile de exonerare de răspundere contractuală, în general, a se vedea, P. Vasilescu, Drept civil. Obligațiile, ed. a 3-a, Ed. Hamangiu, București, 2024, p. 661, și urm.; C.E. Zamșa, Drept civil. Teoria generală a obligațiilor, Ed. Hamangiu, București, 2023, p. 236 și urm.
[19] În acest sens și A.T. Stănescu, op. cit., p. 132.
[20] În acest sens și C. Petică Roman, op. cit., p. 152.
[21] În acest sens și V. Terzea, op. cit., p. 157.
[22] Limitarea instituită are, în esență, menirea de a proteja transportatorul de o răpundere care, după caz, poate să genereze o ruinare patrimonială a acestuia și care, genererând o incapacitate de plată, să conducă la falimentul transportatorului. Pentru o abordare detalită a modalității de determinare a cuantumului despăgubirii, cu aplicarea limitării convenționale, a se vedea I. Koller, Transportrecht. Land-, Luft-, und Binnengewässertransport von Gütern, Spedition und Lagergeschaft. Kommentar, ed. a 10-a, Ed. C.H. Beck, München, 2020, p. 1220 și urm.
[23] Convenția C.M.R., art. 29 alin. „(1) Transportatorul nu are dreptul să se prevaleze de dispozițiile prezentului capitol care exclud sau limitează răspunderea sa sau care răstoarnă sarcina probei, dacă paguba a fost provocată din dol sau sau dintr-o culpă care îi este imputabilă și care, în conformitate cu legea țării căreia îi aparține organul de jurisdicție sesizat, este considerată echivalentă cu un dol”.
[24] Art. 1990 C. civ.
[25] Art. 24 Convenția C.M.R.
[26] În doctrină s-a arătat că menționarea sumei care reprezintă un interes special pentru expeditor nu reprezintă o clauză penală, respectiv o sumă convenită în prealabil de părți cu titlu de cuantum al unui eventual prejudiciu, ci reprezintă o „majorare convențională a limitei maxime de răspundere și înglobează prejudiciul efectiv suferit și beneficiul nerealizat. În acest sens, A.T. Stănescu, op. cit., p. 134.
[27] În privința valabilității clauzelor contractuale de excludere și limitare a răspunderii civile, a se vedea vedea C. Jugastru, op. cit., p. 292 și urm.
[28] Notă de fundamentare la Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere publicată pe site-ul: https://gov.ro/ro/guvernul/procesullegislativ/note-de-fundamentare/nota-de-fundamentare-og-nr-3-18-01-2024&page=1, accesat la data de 05.03.2024.
[29] Articolul 77 alin. (1) dispune că: „dispozițiile art. 1 pct. 2 și 3, precum și ale art. 2-30 și 32-41, cu exceptia celor prevăzute la art. 23 pct. 3, din Convenția referitoare la contractul de transport internațional de mărfuri pe șosele (C.M.R.), semnată la Geneva, Elveția, la 19 mai 1956, la care România a aderat prin Decretul nr. 451/1972, denumită în continuare Convenția C.M.R., sunt aplicabile transporturilor rutiere naționale contra cost de mărfuri”.
[30] Menționăm, în context, că legislația germană instituie prin dispozițiile art. 431 din Codul comercial o limitare de 8,33 unități de cont/kg. brut, deci în sistemul juridic german limitarea răspunderii transportatorului este identică cu cea consacrată prin dispozițiile convenției C.M.R. A se vedea, în acest sens, I. Koller, op. cit., p. 435 și urm. Practica judiciară germană dă curs pe deplin limitării legale sau convenționale, sens în care, spre pildă, arată că „în cazul avarierii bunului pe timpul transportului, calculul limitei maxime de răspundere, în conformitate cu art. 25 alin. (2) lit. b), corob. cu art. 23 alin. (3) din convenția CMR, nu se raportează și la greutatea ambalajului sau paletului, dacă acestea au rămas nealterate/neavariate”, BGH (Bundesgerichthof, Curtea Federală de Justiție), decizia I ZR 18/18 din data de 11.10.2018, publicată pe site-ul https://datenbank.nwb.de/Dokument/760868/, accesat la data de 08.03.2024.
Arhive
- aprilie 2025
- martie 2025
- februarie 2025
- ianuarie 2025
- decembrie 2024
- noiembrie 2024
- octombrie 2024
- septembrie 2024
- august 2024
- iulie 2024
- iunie 2024
- mai 2024
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- Supliment 2021
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- Supliment 2016
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.