Scurte considerații referitoare la limitarea răspunderii transportatorului. O controversă introdusă prin O.G. nr. 3/2024 pentru modificarea unor acte normative în domeniul transportului rutier de bunuri
Lucian Marcu - martie 16, 2024I. Reglementarea transporturilor rutiere. Sediul materiei
În anul 2011, Guvernul României a adoptat Ordonanța simplă, cu nr. 27, din data de 31. 08.2011[1] privind transporturile rutiere. Ordonanța a intrat în vigoare la data de 4 decembrie 2011, cu excepția art. 86, 87, 90 și 91, care au intrat în vigoare la data publicării.
Anterior acestui act normativ[2], transporturile rutiere erau reglementate prin dispozițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 109/2005[3] privind transporturile rutiere, aprobată prin Legea nr. 102/2006[4], cu modificările si completările ulterioare. Actul normativ a fost destinat a transpune în legislația internă prevederile Directivei Consiliului nr. 96/26/CE[5] privind accesul la ocupația de operator de transport rutier de marfă și operator de transport rutier de călători și recunoașterea reciprocă a diplomelor, certificatelor și a altor titluri oficiale de calificare, pentru a facilita acestor operatori de transport dreptul la liberă stabilire pentru operațiuni de transport național și internațional.
Între timp, la nivelul Uniunii Europene au fost adoptate mai multe acte normative în domeniul transporturilor, în special Regulamente europene, iar dată fiind aderarea României la Uniunea Europenă, Guvernul României a considerat oportună și necesară „crearea cadrului legal necesar în vederea aplicării directe începând cu data de 4 decembrie 2011 a noilor dispoziții europene[6]” stabilite prin Regulamentele adoptate la nivelului U.E. În concret, este vorba despre Regulamentul (CE) nr. 1071/2009[7] al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condițiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupației de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, Regulamentul (CE) nr. 1072/2009[8] al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața transportului rutier internațional de mărfuri şi Regulamentul (CE) nr. 1073/2009[9] al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piața internațională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006.
Așadar, prin adoptarea Ordonanței cu nr. 27/2011 s-a urmărit armonizarea legislației interne cu acquis-ul european, chiar dacă dispozițiile Regulamentelor ar fi avut aplicabilitate directă, începând cu anul 2007, și pe teritoriul României.
În context, considerăm necesar să evocăm faptul că prin Regulamentul (CE) nr. 1071/2009 se instituie în sarcina persoanei care dorește să exercite ocupaţia de operator de transport rutier obligația ca aceasta să cunoască prevederile convenției C.M.R[[10] referitoare la contractul de transport internaţional rutier de marfă. Deci, relevanță deosebită în domeniul transporturilor de marfă dobândește convenția C.M.R., în special în ceea ce privește transporturilor internaționale[11], dar nu numai, după cum vom vedea mai jos.
De altfel, legiutorul național, prin adoptarea Ordonanței nr. 27/2011, a urmărit nu doar corelarea legislației naționale cu cea europeană, ci și armonizarea acestui act normativ cu textul convenției C.M.R., în deosebi în privința transporturilor de mărfuri. Acest lucru transpare din faptul că dispozițiile Ordonanței nr. 27/2011 fac deseori trimitere directă la convenția C.M.R[12].
II. Izvorul incertitudinii actuale privind limitarea răspunderii transportatorului
În data de 18.01.2024 a fost adoptată Ordonanța simplă nr. 3/18 ianuarie 2024[13] pentru modificarea unor acte normative din domeniul transportului rutier. Prin art. III din Ordonanța evocată se aduc modificări Ordonanței simple cu nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, în sensul că „la articolul 77, alineatul (2) se abrogă”.
Textul abrogat din cuprinsul O.G. nr. 27/2011 prevedea că „în transportul rutier național, prevederile art. 23 pct. 3 din convenția C.M.R. vor avea următorul cuprins: «totuși, cuantumul despăgubirilor nu poate depăși echivalentul în lei a 2,5 USD per kilogram greutate brută lipsă»”.
Urmare a abrogării textului evocat, se pune întrebarea legitimă dacă limitarea răspunderii transportatorului mai subzistă, potrivit legislației naționale, sau, din contră, această limitare este înlăturată prin abrogarea alin. (2) din curpinsul art. 77 din O.G. nr. 27/2011 și astfel răspunderea transportatorului devine una nemărginită[14].
DOWNLOAD FULL ARTICLE[1] Publicată în M. Of. nr. 625 din data de 2 septembrie 2011.
[2] Pentru succesiunea în timp a legilor în materia transporturilor, a se vedea A.E. Belu, Reglementarea contractului de transport – noul Cod civil român și acte normative speciale, în Revista Universul Juridic, nr. 9/2019.
[3] Publicată în M. Of. nr. 655 din 22 iulie 2005.
[4] Publicată în M. Of. nr. 398 din 9 mai 2006.
[5] Publicată în Jurnalul Ofícial al Uniunii Europene nr. L 124/1 din data de 23 mai 1996.
[6] Guvernul României, nota de fundamentare a la Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere.
[7] Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 300/51 din data de 14 noiembrie 2009.
[8] Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 27/003L din data de 14 noiembrie 2009.
[9] Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 88/003L din data de 14 noiembrie 2009.
[10] Convenția din 1956 referitoare la contractul de transport internațional de mărfuri pe șosele, semnată la Geneva la 19 mai 1956, la care România a aderat prin Decretul nr. 451/1972.
[11] A se vedea, în acest sens, și V. Terzea, Contract de transport internațional de mărfuri. Răspunderea intermediarului de transport, în Dreptul nr. 12/2020.
[12] A se vedea în acest sens și C. Petică Roman, Dreptul transporturilor. Contractele de transport, Ed. Universul Juridic, București, 2016, p. 121 și urm; A.T. Stănescu, Dreptul transporturilor. Contracte specifice activității de transport, Ed. Hamangiu, București, 2015, p. 108 și urm.
[13] Publicată în M. Of. nr. 48 din 18 ianuarie 2024.
[14] Pentru explicații ample în privința evaluării daunelor interese, a se vedea C. Jugastru, Drept civil. Obligațiile, Ed. Hamangiu, București, 2023, p. 317 și urm.
Arhive
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.