• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Procesul lui Iisus, cel mai important proces din istorie

Mircea Duțu - martie 6, 2015
Abstract

The trial of Jesus, the most important trial in history

In this article, the author presents the judicial significations of the trial of Jesus.

From the structure and content of this article, commentaries are revealed on the thesis of the judicial trial of Jesus, as it is presented in the essay „Life of Jesus” (G.W.F. Hegel).

In closing, the author makes short reflections with regard to the judgement made by Pontius Pilate.

 Keywords: judicial trial; roman trial; judicial significations.

În fiecare an, în preajma Sfintelor Paşti, gândul ne poartă, aproape involuntar, pe noi, juriștii, spre procesul lui Iisus şi semnificațiile sale juridice.

Unul crucial pentru întreaga omenire, întrucât pentru credincioși deschide calea învierii și a mântuirii, iar, în urma nedreptăților îndurate, Iisus devine prototipul condamnatului inocent, şi procesul său, cea mai mare eroare judiciară din istorie. Pentru 2015, în ciuda diferitelor încercări de a răstălmăci natura şi semnificațiile evenimentului judiciar de acum aproape 2000 de ani (numindu-l fie o condamnare fără judecată, fie, chiar, o simplă execuție!), readucem în atenție una din contribuţiile de prestigiu la elucidarea acestei eterne probleme.

O perspectivă clasică asupra Procesului lui Iisus, în care relatările pertinente ale celor patru evanghelii canonice, în frunte cu cea după Ioan, sunt interpretate din punct de vedere juridic, ne-o oferă, fără îndoială, G.W.F. Hegel, în lucrarea sa Viaţa lui Iisus (1795). Construind figura unui Hristos „sustrasă oricărei dimensiuni de miraculos şi de supranatural”, autorul Principiilor filosofiei dreptului optează pentru teza unui proces judiciar, marcat de o dispută pe teme de drept religios (ebraic) şi drept roman (laic), având ca promotori pe „pârâşii” evrei, reprezentând căpeteniile Templului, şi, respectiv, autoritatea romană, prefectul Ponţiu Pilat, de rezolvat ca problemă de drept „substanţial”. Astfel, avem de-a face cu convertirea crimei religioase de blasfemie într-una profană, cea de lezmajestate, în cadrul unei proceduri mai puţin formale (extra ordinem), aflată în totalitate la aprecierea magistratului. Perspectiva de proces judiciar, de judecată propriu-zisă şi de sentinţă este bine conturată şi deschis afirmată; abia fiind sesizat oficiul de către reprezentanţii căpeteniilor iudaice şi aflând despre natura religioasă a cazului, prima reacţie a lui Pilat este de a le spune acestora să-l judece ei, conform legilor şi procedurilor specifice. Numai după insistenţele lor şi convertirea acuzaţiei de blasfemie în cea de ofensă adusă împăratului, magistratul acceptă învestirea sa oficială. De asemenea, derularea ostilităţilor judiciare respectă un minimum de repere procedurale, căutându-se audierea acuzatului, şi are loc o judecată, realizată de către „un tribunal”, chiar dacă, pe fond, este vorba de o cedare la presiunea mulţimilor.

În fine, referindu-se atât la versetul „Pilat încheie solemn şedinţa şi îi puse să-L ia pe Iisus …”, cât şi la celebra întrebare retorică a lui Pilat: „Ce este adevărul?”, Hegel reproduce versurile lui F.G. Klopstock, dând o caracterizare exactă a faptelor: „cu mina unui magistrat/care, fiind miop, condamnă, fără a cunoaşte gravitatea cauzei” (Messias, Cântul VII, verset 254-256) şi comentează: „[…] îl credea pe Iisus ca fiind, fără îndoială, un exaltat gata să se sacrifice în numele unui cuvânt care, pentru el, nu avea nicio semnificaţie; şi considera cauza ca fiind exclusiv de competenţa autorităţii religioase evreieşti, fără a fi nici infracţiune, conform legii cetăţii, şi fără a prezenta niciun risc pentru siguranţa statului”.

În orice caz, indiferent de versiunea acceptată – ratificare a unei hotărâri a instanţei religioase iudaice, a Sinedriului, ori una proprie –, Pilat a efectuat o judecată romană, în baza căreia s-a decis şi executat răstignirea.

Această viziune hegeliană asupra procesului lui Iisus din, cel mai probabil, vineri, 7 aprilie anul 30 e.n., își păstrează şi astăzi valabilitatea, noile interpretări serioase nefăcând altceva decât să ofere unghiuri diverse de abordare a aceluiași adevăr.

 

DOWNLOAD FULL ARTICLE

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress