Organizarea activităţii de prevenire a separării copilului de familie (Legea nr. 156/2023)
Redacția ProLege - iunie 11, 2023
Actul publicat în Monitorul Oficial |
Sumar |
Legea nr. 156/2023 privind organizarea activităţii de prevenire a separării copilului de familie
(M. Of. nr. 484 din 31 mai 2023) |
Prezenta lege reglementează cadrul legal privind organizarea activităţii de prevenire a separării copilului de familie. |
În M. Of. nr. 484 din 31 mai 2023 s-a publicat Legea nr. 156/2023 privind organizarea activităţii de prevenire a separării copilului de familie.
Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din conținutul acestui act normativ.
Structura
Capitolul I: Dispoziţii generale şi definiţii
Capitolul II: Instituţii şi servicii cu atribuţii în activitatea de prevenire a separării copilului de familie
Capitolul III: Observatorul naţional al copilului
Capitolul IV: Finanţarea activităţii de prevenire a separării copilului de familie
Capitolul V: Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 2
Activitatea de prevenire a separării copilului de familie are la bază următoarele coordonate:
a) promovarea principiului interesului superior al copilului şi a respectării drepturilor copilului;
b) promovarea bunăstării sociale, spirituale şi morale, a sănătăţii fizice şi mentale, sub orice formă şi prin orice mijloace pentru copilul expus riscului de separare de familie;
c) promovarea, cu prioritate, a valorilor familiale, a menţinerii în familie a copilului expus riscului de separare şi integrarea lui în comunitate;
d) participarea copilului, în funcţie de vârsta şi gradul de maturitate, şi a familiei la deciziile care îl privesc.
(…)
Art. 4
(1) Copilul este considerat în risc de separare de familie dacă familia care se ocupă cu creşterea şi îngrijirea lui se confruntă cu una sau multe dintre următoarele situaţii:
a) situaţia economică şi condiţiile de locuit precare existente în mediul său familial şi/sau în comunitate, respectiv situaţie de risc de sărăcie monetară sau sărăcie extremă;
b) starea de sănătate precară a unuia sau a mai multor membri ai familiei, inclusiv dizabilitatea acestora;
c) mediul abuziv, violent existent în familie şi comportamentele la risc care pot afecta negativ relaţiile dintre adulţi, copii şi dintre adulţi şi copii.
(2) Copilul este considerat a fi în risc de separare şi în anumite situaţii de vulnerabilitate cu care se confruntă, cum ar fi comportamentul delincvent, părăsirea repetată a domiciliului, consumul de alcool şi de droguri, tentativă de suicid şi abandonul şcolar, chiar dacă familia care se ocupă de creşterea şi îngrijirea lui nu se confruntă cu niciuna dintre situaţiile prevăzute la alin. (1).
(…)
Art. 6
(1) Pentru stabilirea situaţiei de risc de separare în care se află copilul trebuie analizate, cu prioritate, următoarele aspecte:
a) caracterul permanent sau ocazional al situaţiei de risc, respectiv necesitatea de a face distincţie între dificultăţile temporare în ceea ce priveşte creşterea şi îngrijirea copilului, susceptibile de a fi ameliorate într-o perioadă de timp rezonabilă, şi dificultăţile majore care necesită o abordare susţinută pe termen lung;
b) nivelul de dezvoltare fizică, psihologică, de educaţie şi sănătate, de securitate şi stabilitate ale copilului, apartenenţa lui la familie şi relaţiile intrafamiliale;
c) capacitatea părinţilor de înţelegere a riscului la care este expus copilul, gradul lor de mobilizare şi de acceptare a propunerilor de sprijin, precum şi abilităţile parentale.
(2) Evaluarea situaţiei de risc a unui copil se realizează de către serviciul public de asistenţă socială de la domiciliul copilului şi constă în următoarele 3 niveluri de analiză:
a) acoperirea nevoilor esenţiale/de bază, fizice, afective, intelectuale şi sociale pentru dezvoltarea copilului, menţinerea stării de sănătate şi asigurarea securităţii sale fizice, a moralităţii şi autonomiei specifice vârstei sale;
b) calitatea relaţiilor copilului cu părinţii şi capacitatea acestora de a se mobiliza în interesul copilului;
c) impactul contextului familial şi al mediului social asupra situaţiei şi dezvoltării copilului.
(…)
Art. 11
Asistenţii sociali desemnaţi potrivit dispoziţiilor art. 10 alin. (2), respectiv compartimentele specializate îndeplinesc următoarele atribuţii principale:
a) organizează întâlniri semestriale între angajaţii direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului şi asistenţii sociali, respectiv responsabilii de caz de la nivelul serviciului public de asistenţă socială;
b) furnizează serviciului public de asistenţă socială informaţii cu privire la atribuţiile, organigrama direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului şi serviciile organizate la nivelul direcţiei, persoanele responsabile cu coordonarea activităţii de la nivel local şi datele de contact ale acestora;
c) asigură legătura dintre serviciul public de asistenţă socială şi celelalte compartimente ale direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, precum şi cu alte direcţii generale de asistenţă socială şi protecţia copilului;
d) facilitează colaborarea serviciului public de asistenţă socială şi protecţie a copilului cu inspectoratul şcolar judeţean, cu direcţia de sănătate publică judeţeană şi a municipiului Bucureşti, cu agenţia judeţeană pentru plăţi şi inspecţie socială, cu agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă;
e) îndrumă metodologic reprezentanţii serviciului public de asistenţă socială de la nivel local în activitatea lor curentă de prevenire a separării copilului de familie. În acest sens fiecare responsabil efectuează trimestrial cel puţin o deplasare în fiecare unitate administrativ-teritorială;
f) pot însoţi reprezentantul serviciului public de asistenţă socială de la nivel local, la solicitarea expresă şi temeinic motivată a acestuia, la efectuarea vizitelor în teren, atunci când situaţia o impune;
g) facilitează colaborarea între serviciile publice de asistenţă socială, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale care funcţionează la nivelul judeţului;
h) coordonează metodologic serviciul public de asistenţă socială în activitatea de identificare a nevoilor de formare continuă a personalului, a cursurilor de formare continuă şi a surselor de finanţare pentru acestea;
i) coordonează metodologic serviciul public de asistenţă socială în activitatea de înfiinţare şi organizare a serviciilor sociale comunitare pentru copii şi familie, precum şi de identificare a oportunităţilor de schimb de experienţă cu alte comunităţi pe această temă;
j) sprijină conducerea serviciului public de asistenţă socială în activitatea de elaborare a strategiilor şi planurilor de acţiune locale, corelate cu strategia judeţeană.
(…)
Art. 16
(1) Se înfiinţează Observatorul naţional al copilului, denumit în continuare Observatorul copilului, care este un modul din cadrul unui sistem informatic dezvoltat şi administrat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie, denumită în continuare ANPDCA.
(2) Observatorul copilului reprezintă ansamblul activităţilor desfăşurate cu mijloace informatice pentru înregistrarea de către autorităţile administraţiei publice locale a copiilor aflaţi în situaţie de risc de separare de familie.
(3) Din punctul de vedere al structurilor organizaţionale şi al rolurilor, în cadrul Observatorului copilului activitatea de evidenţă a copiilor aflaţi în situaţie de risc este organizată astfel:
a) ANPDCA gestionează, administrează şi actualizează în sistemul informatizat evidenţa copiilor aflaţi în situaţie de risc, cu reşedinţa obişnuită în România, asigurând organizarea, coordonarea şi controlul metodologic al activităţii serviciilor publice de asistenţă socială;
b) direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului coordonează şi îndrumă metodologic la nivel judeţean şi, după caz, de sector al municipiului Bucureşti activitatea de înregistrare a copiilor aflaţi în situaţie de risc;
c) serviciile publice de asistenţă socială de la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor gestionează şi actualizează evidenţa copiilor aflaţi în situaţii de risc, cu domiciliul sau reşedinţa în unitatea administrativ-teritorială respectivă.
(…)
Art. 23
(1) Constituie contravenţii următoarele fapte, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:
a) nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 7 alin. (1);
b) nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 7 alin. (7);
c) nerespectarea obligaţiei prevăzute la art. 14 alin. (2) lit. a).
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunii se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi din agenţiile teritoriale pentru plăţi şi inspecţie socială.
(4) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări, prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
DOWNLOAD FULL ARTICLEArhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.