O.U.G. nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români – modificări (O.G. nr. 12/2023)
Redacția ProLege - februarie 6, 2023
Actul modificat |
Actul modificator | Sumar |
O.U.G. nr.
97/2005
privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români
(rep. M. Of. nr. 719 din 12 octombrie 2011; cu modif. și compl. ult.)
|
O.G. nr. 12/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziţii privind evidenţa persoanelor şi cartea electronică de identitate (M. Of. 84 din 31 ianuarie 2023)
|
– modifică: art. 12^1, art. 13-15; – introduce: art. 11^1 și 11^2, art. 14^1 și 14^2. |
În M. Of. 84 din 31 ianuarie 2023 s-a publicat O.G. nr. 12/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative care cuprind dispoziţii privind evidenţa persoanelor şi cartea electronică de identitate.
Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări și completăriladuse respectivului act normativ.
Art. 12^1 și art. 13-15
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 12^1 și art. 13-15se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 12^1
(1) Opţional, începând cu data realizării condiţiilor tehnice, se poate elibera carte electronică de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea ambilor părinţi, a reprezentatului legal, a părintelui supravieţuitor, a părintelui căruia i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă sau, după caz, în temeiul unei ordonanţe preşedinţiale date în condiţiile Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat, destinat protecţiei speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de părinţi, unde se află minorul, sau a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul.
(2) Ordonanţa preşedinţială prevăzută la alin. (1) trebuie să cuprindă în mod expres faptul că persoana în favoarea căreia sa dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea cărţii electronice de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani sau de a-şi exprima acordul în acest sens.
(3) În situaţia în care există neînţelegeri între părinţi cu privire la exprimarea acordului ori unul dintre părinţi se află în imposibilitatea de a-şi exprima voinţa, cartea electronică de identitate se eliberează în baza unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă.
(4) Nu se eliberează carte de identitate simplă persoanelor care nu au împlinit vârsta de 14 ani.
(…)
Art. 13
(1) Actul de identitate face dovada identităţii, a cetăţeniei române şi, după caz, a domiciliului sau a reşedinţei din România. Dovada reşedinţei se face şi cu documentul prevăzut la art. 33.
(2) Cartea electronică de identitate, aflată în termen de valabilitate, constituie document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene, precum şi în statele terţe care o recunosc ca document de călătorie.
(3) Cărţile de identitate emise până la data de 31 decembrie 2023, aflate în termen de valabilitate, constituie document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene, precum şi în statele terţe care le recunosc ca document de călătorie, în condiţiile stabilite de Regulamentul (UE) 2019/1.157 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind consolidarea securităţii cărţilor de identitate ale cetăţenilor Uniunii şi a documentelor de şedere eliberate cetăţenilor Uniunii şi membrilor de familie ai acestora care îşi exercită dreptul la liberă circulaţie.
(4) Cartea electronică de identitate permite titularului utilizarea semnăturii electronice, precum şi autentificarea în sistemele informatice ale instituţiilor publice sau ale persoanelor juridice de drept privat.
(5) Prin autentificare se înţelege procedura prin care i se permite unei persoane care posedă legal un anumit set de date create în acest scop să se identifice într-un sistem informatic, în format accesibil şi uşor de utilizat inclusiv pentru persoanele cu dizabilităţi, în interes propriu sau în relaţia sa cu persoane juridice de drept public ori de drept privat.
(6) Prin crearea setului de date în vederea autentificării în sistemele informatice ale instituţiilor publice sau ale persoanelor juridice de drept privat, titularului cărţii electronice de identitate i se atribuie identitate electronică, aceasta fiind utilizată pentru accesarea serviciilor publice sau private electronice de către utilizatorul cu identitate verificată.
(7) În cazul minorului căruia nu i s-a eliberat primul act de identitate, dovada identităţii se face cu certificatul de naştere. Dovada domiciliului acestuia se face cu certificatul de naştere însoţit de actul de identitate sau paşaportul unuia dintre părinţi, atunci când părinţii au domiciliul comun, sau, după caz, al părintelui cu care locuieşte ori căruia i-a fost încredinţat, al reprezentantului legal sau, după caz, cu copia hotărârii comisiei pentru protecţia copilului ori a instanţei de judecată, pentru minorii pentru care a fost dispusă o măsură de protecţie specială în condiţiile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 14
(1) Actul de identitate se eliberează de către serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă a persoanei fizice, pe baza cererii acesteia sau a reprezentantului său legal.
(2) Începând cu data realizării condiţiilor tehnice necesare, cetăţenii români pot solicita eliberarea actului de identitate oricărui serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor.
(3) Cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot solicita eliberarea actului de identitate:
a) la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carieră ale României din străinătate, începând cu data realizării condiţiilor tehnice necesare, cu excepţia eliberării cărţii de identitate provizorii şi a cărţii de identitate simple;
b) la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, cu excepţia eliberării cărţii electronice de identitate.
(4) Primul act de identitate, cartea electronică de identitate şi cartea de identitate simplă nu se eliberează pe bază de procură specială.
(5) Pentru cetăţenii români de pe teritoriul României sau aflaţi temporar în străinătate care figurează în R.N.E.P. cu menţiuni operative: urmărit, suspendarea dreptului la libera circulaţie în altă localitate din România sau în străinătate ori cu mandat de executare a pedepsei, se eliberează carte electronică de identitate cu termenul de valabilitate prevăzut la art. 16 alin. (22).
(6) În scopul reglementării situaţiei juridice a minorului român care se află într-un serviciu social din străinătate, cartea electronică de identitate se eliberează, la solicitarea autorităţilor străine competente, pe baza cererii preluate de către misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă.
(7) În situaţia prevăzută la alin. (6), cartea electronică de identitate se eliberează cu domiciliul înregistrat în R.N.E.P., iar dacă nu figurează cu domiciliul în România, se aplică, după caz, dispoziţiile art. 171 alin. (8) sau ale art. 22 alin. (2) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) Minorul cu vârsta între 14-18 ani depune cererea pentru eliberarea actului de identitate însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal.
(9) Minorul cu vârsta între 14-18 ani, pentru care a fost stabilită o măsură de protecţie specială, în condiţiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, depune cererea pentru eliberarea actului de identitate însoţit de o persoană desemnată din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat ori de persoana căreia i-a fost dat în plasament copilul.
(10) Documentul emis potrivit alin. (8) şi (9) poate fi ridicat personal de către titular sau de către persoana care l-a însoţit la depunerea cererii.
(11) Prevederile alin. (8) şi (10) se aplică în mod corespunzător şi persoanei care beneficiază de consiliere judiciară, astfel cum instanţa de tutelă a dispus.
Art. 15
(1) Cererea pentru eliberarea actului de identitate şi cererea pentru eliberarea dovezii de reşedinţă conţin datele cu caracter personal ale solicitantului şi informaţiile necesare actualizării R.N.E.P., stabilite prin normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Cererea prevăzută la alin. (1) se semnează de solicitant în prezenţa lucrătorului serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, a personalului consular şi trebuie să fie însoţită de documentele care, potrivit legii, fac dovada numelui de familie şi a prenumelui, datei de naştere, statutului civil, cetăţeniei române, adresei de domiciliu şi, după caz, adresei de reşedinţă.
(3) Începând cu data realizării condiţiilor tehnice, datele solicitantului actului de identitate sau dovezii de reşedinţă se preiau din sisteme informatice în condiţiile prevăzute la art. 9 sau, după caz, din documentele prezentate în original care, potrivit legii, fac dovada numelui de familie şi a prenumelui, datei de naştere, statutului civil, cetăţeniei române, a domiciliului sau reşedinţei, în vederea constituirii sau actualizării mapei electronice.
(4) Mapa electronică conţine o structură predefinită de dosare care cuprinde documentele scanate prezentate, în original, de cetăţean, imaginea facială şi semnătura acestuia.
(5) Începând cu data realizării condiţiilor tehnice, în situaţiile în care nu este posibilă colectarea prin mijloace informatice în condiţiile art. 9 alin. (3), cererile pentru eliberarea unui nou act de identitate trebuie însoţite numai de documentele care, potrivit legii, fac dovada adresei de domiciliu sau, după caz, a adresei de reşedinţă.
(6) Procedura înregistrării şi generării cererilor pentru eliberarea actelor de identitate şi a dovezilor de reşedinţă, documentele care trebuie prezentate de solicitanţi sau, după caz, datele menţionate la alin. (2), precum şi modalităţile de certificare a identităţii se stabilesc prin normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(7) Procedura privind certificarea identităţii solicitantului actului de identitate ca urmare a pierderii, furtului, distrugerii sau al deteriorării se stabileşte prin normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(8) Termenul de soluţionare a cererilor pentru eliberarea unui act de identitate se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.”
Art. 11^1 și 11^2
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 11 se introduc două noi articole, art. 11^1 şi 11^2, cu următorul cuprins:
„Art. 11^1
(1) Cuantumul taxei prevăzute la art. 11 alin. (2) pentru furnizarea sau verificarea datelor cu caracter personal prin proceduri automate se stabileşte potrivit bazei de calcul aprobate prin hotărâre a Guvernului. Cuantumul taxei se publică anual pe pagina de internet a D.G.E.P.
(2) Cuantumul taxei prevăzute la art. 11 alin. (2) pentru furnizarea sau verificarea datelor cu caracter personal prin proceduri neautomate se stabileşte de către D.G.E.P. potrivit bazei de calcul aprobate prin hotărâre a Guvernului, cu luarea în considerare a cel puţin următoarelor elemente:
a) costul mediu al materialelor utilizate pentru redactarea şi transmiterea răspunsului;
b) costul mediu al utilizării infrastructurii tehnice pentru extragerea datelor pentru unitatea de referinţă prin raportare la costul pe ora de funcţionare;
c) costul mediu cu resursa umană prin raportare la unitatea de referinţă;
d) costul mediu pentru îndeplinirea unor operaţiuni suplimentare.
(3) Valoarea elementelor care constituie baza de calcul al taxei prevăzute la alin. (2) se publică, anual, pe pagina de internet a D.G.E.P. Cuantumul taxei nu poate fi mai mic decât costurile implicate.
(4) Cuantumul taxei pentru furnizarea datelor cu caracter personal prin proceduri neautomate realizate potrivit art. 11 alin. (6) lit. b) se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.
Art. 11^2
(1) Furnizarea datelor statistice extrase din R.N.E.P. se realizează cu plata unei taxe, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.
(2) Pentru furnizarea datelor statistice extrase prin proceduri automate din R.N.E.P., procedura de calcul al valorii totale a taxei de furnizare se realizează de către D.G.E.P. prin raportare la cuantumul taxei pentru ora de funcţionare, calculată potrivit dispoziţiilor aprobate prin hotărâre a Guvernului. Procedura de calcul se publică pe pagina de internet a D.G.E.P. ”
Art. 14^1 și 14^2
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 14 se introduc două noi articole, art. 14^1 şi 14^2, cu următorul cuprins:
„Art. 14^1
(1) Pentru soluţionarea unor cazuri deosebite care impun celeritatea eliberării, actele de identitate, dovada de reşedinţă şi/sau înscrierea menţiunii privind stabilirea reşedinţei se pot realiza de către serviciile publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor, respectiv al municipiului Bucureşti. Condiţiile eliberării cărţii electronice de identitate, precum şi condiţiile înscrierii menţiunii de reşedinţă se stabilesc prin normele metodologice de aplicare unitară a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Pentru testarea şi urmărirea funcţionării aplicaţiilor informatice, pentru soluţionarea unor cazuri deosebite, precum şi pentru sprijinirea activităţii specifice a structurilor cu atribuţii în domeniul ordinii publice şi securităţii naţionale, eliberarea actelor de identitate şi/sau înscrierea menţiunii privind stabilirea reşedinţei ori eliberarea dovezii de reşedinţă se realizează de către D.G.E.P.
Art. 14^2
(1) Se abilitează D.G.E.P. să organizeze, să conducă şi să coordoneze platforme-pilot pentru eliberarea cărţilor electronice de identitate. Condiţiile de organizare a platformelor-pilot se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În înţelesul alin. (1), platforma-pilot reprezintă ansamblul procedurilor de lucru, al echipamentelor, produselor şi serviciilor de resortul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor ori al materialelor sau tehnologiilor folosite la producerea actelor de identitate electronice sau pentru identificarea celor mai adecvate soluţii necesare derulării activităţii de cercetare şi testare a noilor versiuni de acte de identitate electronice ori pentru derularea în concret a acestora, în scopul asigurării suportului necesar validării şi adoptării deciziilor privind punerea în circulaţie şi personalizare a unor noi versiuni ale cărţii electronice de identitate, ale cărţii de identitate provizorii sau ale dovezii de reşedinţă, în condiţiile furnizării unor servicii de calitate, fiabilitate şi flexibilitate pentru cetăţean.”
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.