Noi reglementări internaționale în domeniul protejării patrimoniului cultural – perspective
Alis Vasile - aprilie 1, 2017În implementarea Rezoluției, este de așteptat ca în viitorul apropiat UNESCO să coordoneze grupuri de lucru care să trateze principalele arii de referință și, de asemenea, ca Uniunea Europeană să adopte măsuri proprii, atât la nivel comunitar, cât și la nivel național, prin statele sale membre.
Declaraţia de la Florenţa, din 30 martie 2017, a fost unul dintre rezultatele primei întâlniri a miniștrilor culturii din țările G7 (Grupul celor Șapte – Canada, Franța, Germania, Italia, Japonia, Marea Britanie, S.U.A.) – eveniment pe care l-am putea numi istoric pentru recunoașterea la înalt nivel politic a urgenței protejării patrimoniului aflat astăzi în pericol.
Declarația de la Florența practic desemnează UNESCO drept for pentru unificarea inițiativelor de protejare a patrimoniului din zonele afectate în prezent de conflicte armate, patrimoniu expus pericolului distrugerii, dezmembrării și traficării ilicite – ceea ce înseamnă că nu vor fi inițiative exclusiv aparținând Grupului celor Șapte în viitorul apropiat, chiar dacă, așa cum se arată în încheierea Declarației, se dorește continuarea acestui tip de colaborare în cadrul G7.
Declarația de la Florența menționează, în acest sens, realizarea planului de acțiune pentru punerea în aplicare a Strategiei pentru întărirea activității UNESCO în domeniul protejării culturii și al promovării multiculturalismului în contextul conflictelor armate, strategie adoptată în noiembrie 2015; după două consultări derulate în cursul anului 2016, planul de acțiune va fi supus aprobării Consiliului Executiv al UNESCO la reuniunea din intervalul 19 aprilie – 5 mai 2017[14].
Ca și Strategia UNESCO și Rezoluția nr. 2347/2017 a Consiliului de Securitate al O.N.U., Declarația de la Florența face referire explicită la distrugerea patrimoniului cultural ca mijloc de epurare culturală, etnică și religioasă, de uniformizare religioasă prin forță armată și prin eliminarea mărturiilor materiale istorice ale diversității culturale în regiunile victime ale conflictelor armate și terorismului.
Educația și campaniile publice de informare se regăsesc și aici, ca mijloace recomandate statelor membre pentru protejarea și valorizarea patrimoniului cultural.
În așteptarea rezultatelor reuniunii Consiliului Executiv al UNESCO, ce are loc în aceste zile, reamintim că Strategia UNESCO mai sus menționată are ca scop principal reducerea vulnerabilității patrimoniului și diversității culturale în contextul conflictelor armate și întărirea capacității UNESCO de interveni în situații de criză, printre liniile de acțiune stabilite numărându-se și introducerea de certificate de export și import pentru bunurile culturale și de documente standard de proveniență și notăm, de asemenea, că Franța a propus Consiliului Executiv discutarea contribuției UNESCO la Fondul special înființat la Abu Dhabi[15].
Concluzii
În considerarea acțiunilor și măsurilor întreprinse acum la nivel internațional, România va trebui să se pregătească pentru transpunerea unor noi reglementări internaționale, pe de o parte, și, de asemenea, pentru adoptarea unor noi reglementări interne referitoare la importul de bunuri culturale.
La un nivel de urgență superior, în acest moment, se află însă reglementarea exportului de bunuri culturale (România încă nu a transpus în termenul stabilit Directiva nr. 60/2014[16]) și îmbunătățirea procedurii de stabilire a bunurilor care fac parte din tezaurul patrimoniului cultural național mobil.
Putem spera, de asemenea, ca demersurile pentru crearea unui sistem național de educație în domeniul patrimoniului cultural, la nivel preuniversitar, să fie continuate cât mai curând, chiar și în absența unui imperativ de aliniere la cerințe internaționale.
Încheiem cu observația că asistăm la producerea unor schimbări importante în sistemul teoretic și practic de protejare a patrimoniului cultural, care vor avea influență și asupra sistemului din România și atenția pe care o acordăm acestui moment ar putea duce la îmbunătățiri semnificative ale cadrului nostru de reglementare.
[14] http://en.unesco.org/heritage-at-risk/strategy-culture-armed-conflict (Accesat: 21 aprilie 2017).
[15] http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002477/247750e.pdf (Accesat: 21 aprilie 2017).
[16] Directiva 2014/60/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 privind restituirea obiectelor culturale care au părăsit ilegal teritoriul unui stat membru și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 (Reformare).
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.