Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (I) (O.U.G. nr. 22/2016)
Redacția ProLege - iunie 6, 2016Art. 5 din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 5 stabilea faptul că profesia de auditor de siguranţă rutieră/de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere sau profesia de inspector de siguranţă rutieră poate fi exercitată în regim de liberă practică, în cazul în care acesta este persoană fizică autorizată, înregistrată la oficiul registrului comerţului pentru activitatea respectivă.
De asemenea, în vederea exercitării profesiei, auditorul poate angaja specialişti, pe bază de contract de muncă sau contract de prestări de servicii, în condiţiile legii.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 5 stabilește următoarele:
„(1) Auditul de siguranţă rutieră şi evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere se efectuează în regim de liberă practică de către auditori de siguranţă rutieră, desemnaţi de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., în condiţiile prezentei legi.
(2) Inspecţia de siguranţă rutieră se efectuează de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. prin echipe formate din personalul de specialitate angajat în cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., cel puţin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranţă rutieră în conformitate cu prevederile prezentei legi. Auditorii de siguranţă rutieră angajaţi ai Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. nu pot efectua audit de siguranţă rutieră şi evaluare de impact asupra siguranţei rutiere conform prevederilor alin. (1).
(3) Modalitatea de desfăşurare a activităţii de inspecţie de siguranţă rutieră şi modul de întocmire a raportului de inspecţie de siguranţă rutieră de către personalul din cadrul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., ţinând cont de prevederile pct. 3 al anexei nr. 3 la prezenta lege, se stabilesc şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor”.
Art. 6 alin. (1), (2), (5) şi (6) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 6 alin. (1), (2), (5) şi (6) dispuneau faptul că formarea, instruirea şi perfecţionarea profesională a auditorilor/inspectorilor de siguranţă rutieră se asigură prin organizarea cursurilor respective de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.
În continuare, era prevăzut faptul că cursurile de formare, instruire sau perfecţionare profesională se realizează pentru o perioadă de minimum 3 luni în colaborare cu instituţii de învăţământ superior acreditate şi/sau cu furnizorii de formare profesională autorizaţi potrivit legislaţiei privind formarea profesională a adulţilor, în baza programelor-cadru de formare, instruire şi perfecţionare profesională.
De asemenea, auditorii sunt obligaţi să participe o dată la 2 ani la cursurile de instruire periodică şi o dată la 4 ani la cursurile de perfecţionare profesională organizate de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.
În fine, participarea la cursurile de instruire periodică şi la cursurile de perfecţionare profesională este condiţionată de dovada menţinerii condiţiilor privind cazierul judiciar şi permisul de conducere, prevăzute la art. 4.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 6 alin. (1), (2), (5) şi (6) prevăd următoarele:
„(1) Formarea profesională prevăzută la art. 4 lit. c), precum şi perfecţionarea profesională a auditorilor de siguranţă rutieră se asigură prin organizarea de programe de formare/perfecţionare profesională de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în colaborare cu instituţii de învăţământ superior acreditate, în baza standardului ocupaţional avizat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. şi aprobat în condiţiile legislaţiei în vigoare. Până la adoptarea standardului ocupaţional menţionat, cursurile de formare şi perfecţionare profesională a auditorilor de siguranţă rutieră se vor desfăşura în baza programelor-cadru aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.
(2) Durata şi conţinutul programelor de formare profesională prevăzute la alin. (1) se stabilesc în baza programelor-cadru de formare profesională aprobate prin ordin al ministrului transporturilor, la propunerea Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., în funcţie de competenţele deţinute anterior de candidaţi. Formarea auditorilor de siguranţă rutieră are ca obiectiv însuşirea de către candidaţi a tuturor competenţelor necesare desfăşurării activităţilor de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere, audit de siguranţă rutieră şi inspecţie de siguranţă rutieră.
(….)
(5) Auditorii sunt obligaţi să participe o dată la 2 ani la cursurile de perfecţionare profesională organizate de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în colaborare cu instituţii de învăţământ superior acreditate.
(6) Participarea la cursurile de perfecţionare profesională este condiţionată de dovada îndeplinirii condiţiilor privind cazierul judiciar şi permisul de conducere, prevăzute la art. 4 lit. a) şi f)”.
Art. 6 alin. (4) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 6 alin. (4) prevedea faptul că lista instituţiilor/furnizorilor prevăzute/prevăzuţi la alin. (2) se pune la dispoziţia publicului pe pagina de internet a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., pentru a putea fi consultată de orice persoană interesată.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 6 alin. (4) – Abrogat.
Art. 8 alin. (1), (2), (4) şi (5) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 8 alin. (1), (2), (4) şi (5) stabileau faptul că accesul la profesia de auditor/inspector de siguranţă rutieră se realizează conform prevederilor respectivei legi.
Examinarea candidaţilor în vederea atestării ca auditor/inspector de siguranţă rutieră se efectuează de Comisia prevăzută la art. 7 alin. (1) şi va consta într-o aplicaţie practică şi un test-grilă.
De asemenea, Comisia comunică conducerii Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. numele şi datele de identificare ale persoanelor care au obţinut atestatul de auditor/inspector de siguranţă rutieră, în vederea înscrierii acestora în Registrul auditorilor/inspectorilor de siguranţă rutieră, denumit în continuare Registru. Lista auditorilor, actualizată, va fi făcută publică pe pagina de internet a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R.
Pentru cetăţeanul unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat aparţinând Spaţiului Economic European, care a dobândit calitatea de auditor de siguranţă rutieră în unul dintre aceste state, Comisia va recunoaşte automat documentul emis de autoritatea competentă din statul de origine, în baza căruia cetăţeanul exercită legal profesia. Dacă cetăţeanul doreşte să îşi desfăşoare activitatea de audit de siguranţă rutieră în România, se înscrie într-o secţiune specială a Registrului prevăzut la alin. (4), cu condiţia prezentării documentelor care atestă dobândirea calităţii de auditor de siguranţă rutieră.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (1), (2), (4) şi (5) prevăd următoarele:
„(1) Accesul la profesia de auditor de siguranţă rutieră se realizează conform prevederilor prezentei legi.
(2) Examinarea candidaţilor în vederea atestării ca auditor de siguranţă rutieră se efectuează de Comisia prevăzută la art. 7 alin. (1) în conformitate cu prevederile stabilite prin ordin al ministrului transporturilor.
(…..)
(4) Comisia comunică conducerii Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. numele şi datele de identificare ale persoanelor care au obţinut atestatul de auditor de siguranţă rutieră, în vederea înscrierii acestora în Registrul auditorilor de siguranţă rutieră, denumit în continuare Registru. Lista auditorilor, actualizată, va fi făcută publică pe pagina de internet a Autorităţii Rutiere Române – A.R.R.
(5) Pentru cetăţeanul unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat aparţinând Spaţiului Economic European sau al Confederaţiei Elveţiene, care a dobândit calitatea de auditor de siguranţă rutieră în unul dintre aceste state, Comisia recunoaşte certificatul emis de autoritatea competentă din statul de origine, în baza căruia cetăţeanul exercită legal profesia, potrivit prevederilor Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare”.
Art. 8 alin. (51) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Noua reglementare
La art. 8, după alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (51).
Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (51) stabilește următoarele:
„În situaţia în care prestatorul de servicii de audit de siguranţă rutieră doreşte să îşi desfăşoare activitatea în România în mod ocazional sau temporar, în condiţiile art. 35^3 alin. (1) şi alin. (3) lit. a) – c) din Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările şi completările ulterioare, acesta este înscris într-o secţiune specială a registrului prevăzut la alin. (4)”.
Art. 9 din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 9 prevedea faptul că calitatea de auditor/inspector de siguranţă rutieră încetează în următoarele cazuri:
a) la cerere, prin renunţare făcută în scris de către persoana respectivă;
b) în cazul în care persoana nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a), e), f) şi g) şi art. 4 alin. (2) lit. a), e), f) şi g);
c) în caz de deces.
Încetarea calităţii de auditor/inspector de siguranţă rutieră se dispune de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., prin rezoluţia de retragere a atestatului, în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1), dar numai după notificarea auditorului/inspectorului în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b), pentru a elimina cauza într-un termen prestabilit.
De asemenea, în caz de încetare a calităţii de auditor/inspector de siguranţă rutieră, numele acestuia se radiază din Registru.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 9 dispune următoarele:
„(1) Calitatea de auditor de siguranţă rutieră încetează în următoarele cazuri:
a) la cerere, prin renunţare făcută în scris de către persoana respectivă;
b) în cazul în care persoana nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevăzute la art. 4 lit. a), d), e) şi f);
c) în caz de deces
(2) Încetarea calităţii de auditor de siguranţă rutieră se dispune de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., prin rezoluţia de retragere a atestatului, în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1), dar numai după notificarea auditorului în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b), pentru a elimina cauza într-un termen prestabilit.
(3) În caz de încetare a calităţii de auditor de siguranţă rutieră, numele acestuia se radiază din Registru”.
Art. 10 din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 10 prevedea faptul că evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere este parte integrantă a studiului de prefezabilitate sau, după caz, a studiului de fezabilitate al unui proiect de infrastructură rutieră, care se construieşte sau se modifică substanţial, se realizează potrivit prevederilor cuprinse în anexa nr. 1 şi se concretizează într-un raport de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere.
Raportul de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere trebuie să indice considerentele în materie de siguranţă rutieră care contribuie la alegerea soluţiei propuse şi să furnizeze toate informaţiile relevante necesare realizării unei analize costuri-beneficii a diverselor opţiuni evaluate.
De asemenea, auditul de siguranţă rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră, se concretizează într-un raport de audit de siguranţă rutieră şi se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare dintre următoarele stadii, cu respectarea prescripţiilor prevăzute în anexa nr. 2:
a) proiectul preliminar;
b) proiectele detaliate;
c) anterior recepţionării drumului public;
d) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.
Inspecţia de siguranţă rutieră se realizează obligatoriu pentru fiecare drum public al reţelei rutiere, din 2 în 2 ani, alternativ în perioadele iarnă şi vară, se concretizează într-un raport de inspecţie de siguranţă rutieră şi cuprinde verificarea periodică a gradului de deteriorare a elementelor care influenţează siguranţa rutieră, menţinerea caracteristicilor iniţiale privind semnalizarea şi, după caz, analiza posibilelor efecte ale lucrărilor rutiere asupra siguranţei traficului.
Evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere sau auditul de siguranţă rutieră se realizează de un auditor sau de o echipă de auditori, după caz, în funcţie de complexitatea lucrării.
În cazul unui accident de circulaţie soldat cu persoane decedate, înregistrat pe un drum public, organele de poliţie care anchetează cazul notifică aceasta administratorului drumului, care va solicita imediat Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., obligatoriu, executarea unei inspecţii de siguranţă rutieră suplimentare, care să identifice elementele prevăzute în anexa nr. 4, ce au favorizat producerea accidentului respectiv, şi să facă recomandările necesare.
În raportul de inspecţie suplimentară întocmit, un punct distinct va constitui analiza recomandărilor din rapoartele de inspecţie periodice anterioare, care nu au fost rezolvate până la data accidentului şi care au constituit cauza accidentului.
În fine, o copie a raportului de inspecţie de siguranţă rutieră va fi pusă de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. la dispoziţia organului de cercetare penală privind accidentul respectiv.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.