Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (I) (O.U.G. nr. 22/2016)
Redacția ProLege - iunie 6, 2016Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 265/2008 (M. Of. nr. 608 din 23 august 2012) |
O.U.G. nr. 22/2016 (M. Of. nr. 463 din 22 iunie 2016) |
– modifică: art. 1 alin. (2) și (5); art. 2 alin. (2) lit. a); art. 3 lit. a), b) și l); titlul Cap. II; art. 4; art. 5; art. 6 alin. (1), (2), (5) şi (6); art. 8 alin. (1), (2), (4) şi (5); art. 9; art. 10; art. 11; art. 12 – introduce: art. 3 lit. p); art. 8 alin. (51) – abrogă: art. 3 lit. h); art. 6 alin. (4) |
În M. Of. nr. 463 din 22 iunie 2016, a fost publicată O.U.G. nr. 22/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră.
Considerente:
– Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată, denumită în continuare lege, este legea de transpunere a Directivei 2008/96/CE în legislaţia naţională;
– legea, în forma statuată prin ultima modificare adusă prin Legea nr. 125/2012 pentru aprobarea O.G. nr. 6/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 265/2008, este neaplicabilă, având prevederi care, prin restrictivitate, zădărnicesc formarea de auditori de siguranţă rutieră, fapt care conduce la imposibilitatea efectuării auditului de siguranţă rutieră, a evaluării de impact asupra siguranţei rutiere şi a inspecţiei de siguranţă rutieră la drumurile deschise circulaţiei. Acest fapt contribuie semnificativ la îngreunarea procesului de construire a drumurilor noi şi la neutilizarea fondurilor europene dedicate, creând probleme în ceea ce priveşte punerea în aplicare a Legii nr. 265/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi, implicit, a Directivei 2008/96/CE;
– condiţiile de studii pentru obţinerea atestatului de auditor de siguranţă rutieră prevăd obligaţia solicitantului de a face dovada urmării unor cursuri postuniversitare sau de masterat în domeniul construcţiei drumurilor sau ingineriei circulaţiei rutiere, fapt ce este în contradicţie cu prevederile Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificările şi completările ulterioare, fiind astfel restricţionat accesul unor persoane cu experienţă în domeniul construcţiilor de drumuri sau circulaţiei rutiere. Prin această restricţionare autoritatea organizatoare se află în imposibilitatea de a putea organiza cursuri pentru obţinerea calităţii de auditor de siguranţă, aceasta întrucât la această dată ne aflăm în situaţia în care absolvenţii de studii superioare până la data apariţiei Legii nr. 288/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pot face dovada experienţei în domeniu, dar nu şi a diplomei de masterat, iar absolvenţii de studii superioare după data apariţiei Legii nr. 288/2004, cu modificările şi completările ulterioare, pot face dovada diplomei de masterat, dar nu şi a vechimii necesare. Astfel, până la această dată nu au fost identificate persoane care să îndeplinească cumulativ condiţiile prevăzute de lege, Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. neputând organiza cursuri de pregătire şi perfecţionare în domeniul auditului de siguranţă rutieră;
– de asemenea, ţara noastră se clasează pe unul din primele locuri în statistica privind „decesele din accidente rutiere per număr de locuitori”, în condiţiile în care studiile arată că efectuarea activităţilor de audit de siguranţă rutieră, evaluare de impact asupra siguranţei rutiere şi de inspecţie de siguranţă rutieră pe infrastructura existentă, precum şi măsurile luate în urma recomandărilor din rapoartele specifice reduc numărul de decese cu până la 60%;
– există deosebiri între legea de transpunere şi prevederile Directivei 2008/96/CE privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere referitoare la domeniul de aplicare al legii, respectiv, al directivei, legiuitorul român optând în 2008 la instituirea obligaţiei de efectuare a auditului şi inspecţiei de siguranţă rutieră inclusiv pe drumurile comunale şi pe străzile amenajate, respectiv la reglementarea unei arii de aplicare a legii mai largi decât aria de aplicare a directivei, ceea ce implică costuri importante, împovărătoare pentru bugetele administraţiilor locale, disproporţionate faţă de beneficiile aduse;
– există prevederi ale legii care contravin prevederilor Directivei 2006/123/CE privind serviciile în piaţa internă, în speţă cea care statuează criteriul geografic impus la desemnarea auditorilor [art. 11 alin. (2) lit. a) din lege], deoarece acesta creează discriminări în procesul de desemnare a auditorilor faţă de alţi prestatori ai serviciilor de audit din alte state membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European, contrar art. 9 par. 2 lit. a) din directivă;
– prin prevederile legii, o persoană fizică autorizată şi atestată ca inspector de siguranţă rutieră, care este remunerată din bani publici pentru efectuarea de inspecţii de siguranţă rutieră, prin efectul recomandărilor ce rezultă din raportul de inspecţie de siguranţă rutieră, determină cheltuirea altor bani publici pentru punerea în executare a acestora, fără ca raportul sau recomandările să poată fi verificate sau contestate, după caz, neexistând nici posibilitatea unui control instituţional competent asupra dispunerii de cheltuieli din bani publici;
– legea prevede formarea şi atestarea de inspector de siguranţă rutieră, altul decât auditorul de siguranţă rutieră, acesta având atât condiţii de studii diferite, cât şi formarea iniţială diferită. În niciun stat membru al Uniunii Europene nu există calificarea şi calitatea de inspector de siguranţă rutieră, inspecţiile de siguranţă rutieră fiind efectuate în aceste state de echipe de specialişti dintre care cel puţin unul este auditor de siguranţă rutieră. De altfel, Directiva 2008/96/CE defineşte noţiunile de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere audit de siguranţă rutieră, inspecţia de siguranţă rutieră şi auditor de siguranţă rutieră neavând nicio prevedere despre „inspectorul de siguranţă rutieră”;
– legea prevede, în mod similar, atestarea şi pentru „auditorul de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere” în condiţiile în care în toate statele membre ale Uniunii Europene evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere este efectuată de auditorul de siguranţă rutieră, neexistând calificarea şi calitatea de auditor de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere;
– legea are prevederi care conţin termeni tehnici incorecţi, precum cei care definesc reţeaua rutieră altfel decât prevede O.G. nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; de asemenea, legea face vorbire despre termeni ca „proiect preliminar” în loc de „studiu de fezabilitate” şi „proiect detaliat” în loc de „proiect tehnic şi detalii de execuţie”, aşa cum sunt aceştia definiţi prin H.G. nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii. Legea are de asemenea definiţii vagi, precum definiţia „modificărilor substanţiale” aduse la un drum printr-un proiect. Aceste aspecte creează confuzii şi ambiguităţi la aplicare şi interpretare, fapt ce generează un risc ridicat de apariţie a litigiilor cu privire la aplicabilitatea şi aplicarea legii;
– legea impune investitorului unui proiect de infrastructură obligaţia de a respecta integral recomandările conţinute în raportul de audit de siguranţă rutieră, fapt nemaiîntâlnit nici în legislaţia de specialitate din satele membre U.E., nici în practica europeană. Acest lucru duce la apariţia unui risc ridicat de blocare de proiecte de infrastructură şi de absorbţie scăzută a fondurilor destinate acestuia;
– legea impune administratorului unui drum să respecte întocmai recomandările raportului de inspecţie de siguranţă rutieră fără a face distincţie între dispoziţii şi recomandări, aşa cum este normal. Dispoziţiile sunt obligatorii şi se referă la refacerea caracteristicilor iniţiale ale elementelor de siguranţă, iar recomandările nu sunt obligatorii pentru administratorul drumului, ele referindu-se la eventuale modificări ale elementelor geometrice ale drumului sau la introducerea de elemente de siguranţă noi.
Deoarece cele de mai sus fac ca legea, în forma ei actuală, să fie aplicată contrar unor directive europene, cu confuzii şi interpretări, cu blocaje de proiecte de infrastructură şi, în anumite momente, fără un control instituţional al cheltuirii de bani publici, aceasta având drept consecinţă neîndeplinirea scopului legii, şi anume reducerea accidentelor rutiere cu victime prin efectuarea auditului şi inspecţiei de siguranţă rutieră;
– legea, prin aplicare, ar crea instituţia precedentului în ceea ce priveşte calităţile de inspector de siguranţă rutieră şi auditor de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere, concepte nemaiîntâlnite în statele membre ale Uniunii Europene sau în alte state avansate economic şi care aplică bunele practici în materie de gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, şi care nu produc niciun beneficiu stării de fapt din ţara noastră, conferind unor persoane fizice „autoputeri” ce ţin de domeniul autorităţii statale;
– legea îngreunează obţinerea de finanţări pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, ducând chiar şi la pierderea finanţărilor deja obţinute. Legea afectează bugetul de stat şi bugetele administratorilor reţelei rutiere, vulnerabilizându-le prin dispunerea cheltuirii banului public fără control. Activitatea instituţiilor puse în faţă obligaţiei de a aplica sau respecta legea, în special activitatea Autorităţii Rutiere Române – A.R.R. care este nevoită să aplice prevederi contradictorii, implicit să încalce prevederi legale.
Ţinând cont că neadoptarea în regim de urgenţă a acestor modificări ale Legii nr. 265/2008 ar conduce la:
– imposibilitatea formării de auditori de siguranţă rutieră, ce conduce implicit la imposibilitatea efectuării operaţiunilor de audit de siguranţă rutieră la proiectele de infrastructură, fapt ce blochează construcţia şi modernizarea de drumuri, conducând la neabsorbţia fondurilor europene alocate şi la returnarea sumelor deja utilizate,
– pierderea galopantă de vieţi omeneşti;
– instituirea precedentului pentru situaţia în care o persoană fizică autorizată poate uza de atribuţii care aparţin de drept autorităţii statale;
– instituirea precedentului privind crearea unui sistem de management al siguranţei infrastructurii rutiere nearmonizat cu cadrul legislativ aplicabil şi neconform cu directivele europene incidente, cu riscul declanşării unor acţiuni împotriva României,
– având în vedere că aplicarea în sens larg a legii a început în ianuarie 2016, odată cu actualizarea normelor de aplicare, iar problemele constatate au un grad ridicat de gravitate, reiese că remedierea acestora se poate realiza numai uzând de prerogativele Guvernului stabilite prin art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.