Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 – modificări (Legea nr. 185/2018)
Redacția ProLege - iulie 3, 2018
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 37 alin. (5) prevedea:
„(5) Ipoteca constituită asupra unui bun viitor se poate intabula în condiţiile legii privind creditul ipotecar pentru investiţiile imobiliare, dacă în prealabil a fost notată existenţa autorizaţiei de construire şi notarea procesului-verbal de recepţie parţială”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 37 alin. (5) se modifică și va avea următorul conținut:
„(5) Ipoteca constituită asupra unui bun viitor se poate intabula în condiţiile legii privind creditul ipotecar pentru investiţiile imobiliare, dacă în prealabil a fost notată existenţa autorizaţiei de construire”.
Art. 41 alin. (1) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 (modificat prin Legea nr. 185/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 41 alin. (1) prevedea:
„(1) Prima înregistrare a imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se poate realiza şi în baza certificatului de moştenitor, indiferent de data deschiderii succesiunii, a actului de partaj voluntar încheiat în formă autentică sau a actului de partaj judiciar, indiferent de data acestora, precum şi a documentaţiei cadastrale”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 41 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Prima înregistrare a imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se poate realiza şi în baza certificatului de moştenitor, indiferent de data deschiderii procedurii succesorale notariale, a actului de partaj voluntar încheiat în formă autentică sau a actului de partaj judiciar, indiferent de data acestora, precum şi a documentaţiei cadastrale”.
Art. 41 alin. (1^1) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 (introdus prin Legea nr. 185/2018)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 41, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
„(1^1) Dacă din actele înfăţişate de părţi rezultă că imobilul este în coproprietatea a două sau mai multe persoane, fără a se putea îndeplini condiţiile prevăzute la art. 29 în vederea înscrierii tuturor coproprietarilor în cartea funciară, aceasta se va deschide pe cote-părţi în favoarea titularilor dreptului de proprietate cunoscuţi. Cu privire la celelalte cote-părţi din dreptul de proprietate se face menţiunea „proprietar neidentificat”. Înscrierea în cartea funciară se poate face ulterior, cu respectarea condiţiilor prevăzute de lege”.
Art. 41 alin. (3) lit. d) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 (abrogat prin Legea nr. 185/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 41 alin. (3) lit. d) prevedea:
„(3) În cazul lucrărilor de înregistrare în cadastru şi în cartea funciară realizate la cererea persoanelor interesate, dacă suprafaţa din măsurători este diferită de suprafaţa înscrisă într-o carte funciară pe baza unei documentaţii cadastrale recepţionate de oficiul teritorial sau suprafaţa din documentaţia cadastrală, recepţionată de oficiul teritorial, pentru care nu s-a deschis carte funciară ori suprafaţa din actele de proprietate, cererea de recepţie şi înscriere în cartea funciară se soluţionează astfel:
(…)
d) ulterior notării posesiei în cartea funciară conform lit. c), posesorul poate solicita eliberarea certificatului de înscriere în cartea funciară a posesorului ca proprietar. Procedura de emitere a certificatului se va stabili prin protocol încheiat între Agenţia Naţională şi Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 41 alin. (3) lit. d) se abrogă.
Art. 41 alin. (8) şi (9) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 (modificat prin Legea nr. 185/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 41 alin. (8) şi (9) prevedeau:
„(8) În cazul proprietăţii private, în lipsa actelor de proprietate asupra terenurilor, la cererea persoanelor interesate, se va putea nota posesia în baza documentelor prevăzute la art. 13 alin. (8) lit. c) -f) *) şi a unei documentaţii cadastrale.
(9) Drepturile reale care pot fi dobândite în temeiul uzucapiunii vor rămâne valabil dobândite, dacă titularul dreptului le-a posedat cu bună-credinţă, potrivit legii, timp de 5 ani de la înscrierea posesiei în cartea funciară”.
*) În urma republicării, alin. (3) al art. 13 devine alin. (8) al art. 13. Prin Legea nr. 150/2015 pentru modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 (M. Of. nr. 459 din 25 iunie 2015), alin. (3) al art. 13 s-a modificat, acesta cuprinzând lit. a)-d).
Până la modificarea adusă prin Legea nr. 150/2015, prevederile art. 13 alin. (3) ale Legii nr. 7/1996 au avut, conform formei republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 7 februarie 2013, următorul cuprins:
„(3) În cazul în care în perioada de afişare s-a formulat contestaţie cu privire la calitatea de posesor, iar aceasta este însoţită de dovada sesizării instanţei de judecată, cu privire la obiectul contestaţiei, oficiul nu va mai solicita notarului public eliberarea certificatului prevăzut la alin. (2), registratorul procedând în condiţiile alin. (4). Contestaţia se poate formula numai cu privire la calitatea de posesor, iar lipsa dovezii contestatarului că s-a adresat instanţei de judecată atrage respingerea contestaţiei de către oficiul teritorial şi solicitarea de către acesta a eliberării certificatului. Eliberarea certificatului de către notarul public se face după expirarea termenului de soluţionare a contestaţiilor cu privire la posesor sau a cererilor de rectificare, la solicitarea oficiului teritorial şi pe baza următoarelor documente ataşate în copie certificată cererii:
a) adeverinţă din care să rezulte că:
(i) s-a îndeplinit procedura de afişare a documentelor tehnice ale cadastrului în care se înscriu informaţiile cu privire la imobile şi posesorii acestora, precum şi faptul că posesorii nu au fost contestaţi;
(ii) nu s-au formulat contestaţii sau cereri de rectificare cu privire la posesie;
b) planul cadastral al sectorului cadastral în care este situat imobilul, întocmit de către persoana autorizată să execute lucrările de cadastru, verificat şi avizat de către oficiul teritorial;
c) certificatul eliberat de primăria în a cărei rază teritorială este situat imobilul, din care să rezulte că:
(i) posesorul este cunoscut că deţine imobilul sub nume de proprietar;
(ii) imobilul nu face parte din domeniul public sau nu a fost înscris în evidenţe ca fiind în domeniul privat al statului sau al unităţilor administrativ- teritoriale;
d) declaraţia pe propria răspundere a posesorului, dată în formă autentică, prin care acesta declară că:
(i) posedă imobilul sub nume de proprietar;
(ii) este sau nu căsătorit; în cazul în care este căsătorit, va preciza şi regimul matrimonial;
(iii) nu a înstrăinat sau grevat imobilul;
(iv) imobilul nu a fost scos din circuitul juridic;
(v) imobilul nu face obiectul vreunui litigiu;
(vi) imobilul este deţinut sau nu pe cote-părţi; în cazul în care imobilul este deţinut pe cote-părţi, toţi posesorii vor declara întinderea cotelor;
(vii) înscrisul doveditor al posesiei provine de la părţile semnatare ale acestuia; în cazul în care nu există înscris doveditor, va declara că nu deţine şi nu are cunoştinţă de existenţa unui astfel de înscris;
e) înscrisul doveditor al posesiei, indiferent de forma în care este întocmit, atunci când acesta există;
f) copie de pe actele de identitate şi stare civilă”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 41 alin. (8) şi (9) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(8) În cazul proprietăţii private, în lipsa actelor de proprietate asupra imobilelor neînscrise în cartea funciară sau înscrise în cartea funciară deschisă în baza Decretului-lege nr. 115/1938, în care nu s-au efectuat înscrieri în ultimii 30 de ani anteriori intrării în vigoare a Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, persoana interesată poate solicita notarea posesiei, în baza următoarelor documente:
a) documentația cadastrală recepţionate de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară;
b) adeverință eliberată de primăria în a cărei rază teritorială este situat imobilul, din care să rezulte că:
(i) posesorul a plătit taxele şi impozitele locale ca un adevărat proprietar;
(ii) imobilul nu face parte din domeniul public sau nu a fost înscris în evidenţe ca fiind în domeniul privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale;
c) procesului-verbal de vecinătate, cu semnăturile tuturor proprietarilor imobilelor învecinate;
d) declaraţia pe propria răspundere a posesorului, dată în formă autentică, prin care acesta declară că:
(i) posedă imobilul ca un adevărat proprietar;
(ii) este sau nu căsătorit; în cazul în care este căsătorit, va preciza şi regimul matrimonial;
(iii) nu a înstrăinat sau grevat imobilul;
(iv) imobilul nu a fost scos din circuitul juridic;
(v) imobilul nu face obiectul vreunui litigiu;
(vi) imobilul este deţinut sau nu pe cote-părţi; în cazul în care imobilul este deţinut pe cote-părţi, toţi posesorii vor declara întinderea cotelor;
e) înscrisul doveditor al posesiei, indiferent de forma în care este întocmit, atunci când acesta există;
f) copia de pe actele de identitate şi stare civilă;
g) extrasul de carte funciară pentru informare, după caz.
(9) În toate cazurile în care s-a notat posesia în cartea funciară potrivit alin. (8), dreptul de proprietate va putea fi intabulat ulterior, în condiţiile art. 13 alin. (7) lit. a) şi b)”.
Alte modificări relevante cu privire la Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996
Art. II din O.U.G. nr. 31/2018 privind modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 (modificat prin Legea nr. 185/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. II prevedea:
„Termenele prevăzute la art. 14 alin. (1) şi (2) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţă de urgenţă, sunt aplicabile inclusiv pentru lucrările de înregistrare sistematică aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. II se modifică și va avea următorul conținut:
„Termenele procedurale prevăzute la art. 14 alin. (1) şi (2) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţă de urgenţă, sunt aplicabile inclusiv pentru lucrările de înregistrare sistematică aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.
Art. III din O.U.G. nr. 31/2018 privind modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 (modificat prin Legea nr. 185/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. III prevedea:
„Normele prevăzute la art. 9 alin. (34^5) şi (34^7) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţă de urgenţă, referitoare la cuantumul finanţării de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară a lucrărilor de înregistrare sistematică iniţiate de unităţile administrativ- teritoriale, sunt aplicabile contractelor de prestări servicii încheiate de unităţile administrativ-teritoriale după intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. III se modifică și va avea următorul conținut:
„Normele prevăzute la art. 9 alin. (34^5) şi (34^7) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanţă de urgenţă, referitoare la cuantumul finanţării de către Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară a lucrărilor de înregistrare sistematică iniţiate de unităţile administrativ-teritoriale, respectiv la termenele procedurale privind încheierea contractelor la nivel de sectoare cadastrale, sunt aplicabile contractelor de finanţare, precum şi contractelor de prestări servicii încheiate de unităţile administrativ-teritoriale după intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.
Art. IV din O.U.G. nr. 31/2018 privind modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 (introus prin Legea nr. 185/2018)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. III se introduce un nou articol, art. IV, cu următorul cuprins:
„Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice ca, în termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, să efectueze modificările ce decurg din aplicarea sa, în bugetele administratorilor domeniului public al statului care au solicitat finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică prevăzute la art. 2 alin. (6)-(12) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”.
Alte prevederi relevante ale Legii nr. 185/2018
Potrivit art. II din Legea nr. 185/2018, Începând cu data intrării în vigoare a acestei legi, directorii instituţiilor subordonate, şefii serviciilor cadastru, şefii serviciilor publicitate imobiliară şi şefii serviciilor/birourilor/ compartimentelor economic sunt angajaţi ai Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, denumită în continuare Agenţia Naţională, cu locul de muncă la oficiile teritoriale în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea şi păstrarea tuturor drepturilor dobândite.
Evaluarea personalului de conducere preluat de la oficiile teritoriale conform prevederilor de mai sus se efectuează de către o comisie care îşi desfăşoară activitatea pe baza unui regulament intern ce cuprinde obiectivele şi indicatorii de performanţă, modalitatea de evaluare, organizarea şi funcţionarea comisiei de evaluare, care se aprobă prin ordin al directorului general al Agenţiei Naţionale.
În situaţia în care rezultatul evaluării anuale, efectuată de către comisia anterior menționată care este formată din personal de conducere de la nivelul Agenţiei Naţionale, este nesatisfăcător, personalul cu funcţie de conducere astfel evaluat va fi destituit din funcţie, în cazul care nu va opta pentru o funcţie de execuţie vacantă la nivelul instituţiei în cadrul căreia îşi are locul de muncă, compatibilă cu pregătirea sa profesională, în condiţiile legii.
În situaţia în care rezultatul evaluării anuale de către comisia mai sus prevăzută din ultimul an este satisfăcător, personalul astfel evaluat va fi retrogradat pe o perioadă de 60 de zile, prin decizie a directorului oficiului teritorial.
Conforma art. III din Legea nr. 185/2018, administratorii domeniului public şi/sau privat al statului, respectiv instituţiile publice centrale, prevăzuţi la art. 2 alin. (8) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare*), astfel cum a fost modificată şi completată prin această lege, vor solicita finanţarea în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 185/2018.
*) Art. 2 alin. (8) din Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:
„(8) Lucrările prevăzute la alin. (6) şi (7) sunt incluse în Programul naţional de cadastru şi carte funciară şi constituie pentru administratorii domeniului public şi/sau privat al statului, instituţii publice centrale ce deţin în administrare astfel de terenuri în temeiul legislaţiei speciale, indiferent de sistemul de finanţare, acţiuni urgente, pentru a căror îndeplinire este necesar a se solicita, de către aceştia, Agenţiei Naţionale, finanţare”.
În termen de 30 de zile de la expirarea termenului anterior, Agenţia Naţională comunică administratorilor domeniului public şi/sau privat care solicită finanţarea, posibilitatea alocării sumelor necesare finanţării acestor acţiuni, ce vor face obiectul contractelor de finanţare multianuale, pe baza unei proceduri aprobată prin ordin comun al directorului general al Agenţiei Naţionale şi al ministrului de resort, care stabileşte modalitatea de alocare şi de decontare a sumelor pe hectar, precum şi toate celelalte drepturi şi obligaţii ce revin părţilor.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.