• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Despre înhumarea în curțile și grădinile caselor izolate

Silviu-Dorin Şchiopu - noiembrie 1, 2020

Expunerea de motive la Proiectul de lege privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare (PL-x nr. 592/2009)[1] amintea faptul că, „(î)n practica ţărilor Uniunii Europene, prin lege sunt stabilite acele reguli care asigură [un] caracter decent înmormântării şi condiţii civilizate aducerii ultimului omagiu la locul de veci al decedatului”, astfel că ne-am fi așteptat ca actul normativ să reglementeze situația tuturor înmormântărilor și a locurilor de veci.

În acest sens, în cadrul procedurii legislative care s-a finalizat cu publicarea Legii nr. 102 din 8 iulie 2014[2], s-a primit şi Punctul de vedere al Guvernului[3], care aprecia că „trebuie clarificată şi situaţia în care, în unele zone ale țării, există morminte în curțile/grădinile caselor izolate, respectiv dacă legea se va aplica sau nu în acele situaţii”. Este vorba de așa-numitele cimitire familiale din curtea gospodăriilor, consemnate exclusiv în satele ce şi-au păstrat până astăzi structura risipită[4].

Lecturând textul legii constatăm că art. 21 alin. (1) include deschiderea mormântului, coborârea sicriului în mormânt şi închiderea mormântului în noțiunea de servicii funerare, iar art. 23 alin. (1) dispune că prestarea serviciilor funerare se poate face numai în spaţii autorizate. Cum cimitirele nu se pot afla în proprietatea privată a unei persoane fizice[5], iar potrivit art. 25 alin. (1) din Legea nr. 102/2014 pot presta servicii funerare numai operatorii care îndeplinesc criteriile prevăzute de această lege şi Hotărârea Guvernului nr. 741/2016[6] şi care obţin avizul consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale în care îşi desfăşoară activitatea, ar trebui să concluzionăm că înhumarea în curțile și grădinile caselor izolate este nelegală.

Totuşi, în mod firesc, se naște întrebarea dacă nu cumva s-ar putea considera că Legea nr. 102/2014 a lăsat neatinse cutumele locale cu privire la locul înhumării, având în vedere prevederea cuprinsă în art. 2 alin. (3) potrivit căreia „(î)nmormântarea religioasă are loc cu respectarea canoanelor, obiceiurilor locului (s.n.), tradiţiilor şi regulamentelor cultului respectiv”. Oricât de seducătoare este o atare interpretare, în cadrul aceluiaşi alineat, în continuare, se precizează că „(î)n cazul înmormântării laice, organizatorii stabilesc modul de desfăşurare a procesiunii funebre”, de unde rezultă că respectarea obiceiurile locului priveşte numai procesiunea funebră, indiferent de caracterul acesteia, laic sau religios, nu şi serviciile funerare precum deschiderea şi închiderea mormântului.

De asemenea, normele tehnice și sanitare ale serviciilor funerare precizează faptul că familia poate realiza manopere, precum spălarea corpului și îmbrăcarea persoanei decedate, în conformitate cu propria dorință ori cu datinile, convingerile sau cultul religios[7], însă nu este prevăzută o asemenea excepţie şi cu privire la serviciile funerare ce privesc realizarea înhumării propriu-zise.

Deşi Legea nr. 102/2014 nu conţine o prevedere precum cea din Regulamentul tip privind administrarea cimitirelor şi crematoriilor localităţilor[8], care preciza expressis verbis la art. 4 că „(î)nhumarile şi reînhumările se fac numai în cimitirele (s.n.) administrate de comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale sau a altor organe de stat, precum şi în cimitirele aflate în proprietatea organizaţiilor de cult, recunoscute potrivit legii”, din economia actului normativ se desprinde concluzia că, după intrarea în vigoare a Legii nr. 102/2014, nu se mai pot realiza înhumări în afara cimitirelor autorizate potrivit legii[9].

Art. 43 alin. (1) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 741/2016 prevede o sancţiune cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei pentru încălcarea art. 21 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 741/2016, care dispune că persoanele desemnate la art. 17 din Legea nr. 102/2014 sunt obligate să asigure înmormântarea, respectiv înhumarea sau incinerarea persoanelor decedate, iar prestarea serviciilor funerare se poate face numai în spații autorizate, însă cuantumul amenzii nu are un veritabil caracter disuasiv, astfel că, în articole de presă, continuă să fie relatată perpetuarea tradiţiei înhumării în curțile și grădinile caselor[10], ceea ce indică o încălcare sistematică a legii.

Motivul acestor înmormântări contra legem pare a fi lipsa cimitirelor comunale, prevăzute a fi înfiinţate de către autoritățile administrației publice locale potrivit obligaţiei ce le revine în temeiul art. 28 alin. (4) din Legea nr. 489 din 28 decembrie 2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor[11]. Continuitatea cutumelor locale se explică prin aceea că, deşi de lege lata înhumarea este condiţionată de emiterea unei adeverințe de înhumare[12], acest act nu cuprinde menţiuni cu privire la locul înhumării, ci doar confirmă înregistrarea decesului[13], şi nici nu este prevăzută vreo procedură pentru a se cunoaşte unde şi în ce condiţii urmează a fi înmormântată o anumită persoană, adică autoritățile administraţiei publice locale nu sunt obligate să cunoască locul înhumării, acesta fiind consemnat numai în registrul de evidenţă întocmit şi păstrat de administratorul cimitirului[14]. De asemenea, nici achiziţionarea produselor necesare, precum sicriul, nu este condiţionată de indicarea locului de veci.

Biserica Ortodoxă Română este interesată de locul înhumării, motiv pentru care cere ca „(î)nainte de oficierea slujbei de înhumare (înmormântare) a unui creştin, preotul slujitor să se informeze de la familia defunctului, la care cimitir va fi înmormântat cel decedat”[15], celor ce au fost incineraţi sau se vor incinera din proprie voinţă urmând a li se refuza orice serviciu religios, atât la înmormântare, cât şi la pomenirile pentru morţi. Totuşi, această informare nu are ca scop asigurarea înmormântării într-un spaţiu autorizat pentru activități de înmormântare/înhumare (cimitire), ci constrângerea credincioşilor să respecte tradiţia bimilenară a înhumării creştinilor, indiferent de locul îngropăciunii.

Faptul că persoana care se îngrijeşte de înmormântare[16], urmând voinţa exprimată în timpul vieţii de persoana decedată sau din alte raţiuni, alege ca înhumarea să aibă loc nu într-un cimitir autorizat potrivit legii, ci în grădina unei case, scapă unui control a priori, cu atât mai mult cu cât, potrivit tradiţiei româneşti, înmormântarea are loc a treia zi după deces, iar soluţionarea unei eventuale contestări pe cale judecătorească a condiţiilor funeraliilor nu poate interveni în timp util.

Din păcate, legiuitorul român nu a prevăzut un mecanism prin care un asemenea litigiu să fie soluționat cu celeritatea impusă de respectarea tradiției privind momentul înhumării. O reglementare utilă în aceste situaţii întâlnim, însă, în Codul de procedură civilă francez, care prevede că tribunalul sesizat trebuie să se pronunţe în 24 de ore, apelul poate fi depus de asemenea în termen de 24 de ore, iar președintele Curții de Apel sau delegatul său trebuie să statueze imediat, hotărârea pronunţată fiind executorie[17].

Un eventual control a posteriori intervine numai atunci când vecinii urmăresc deshumarea datorită proximităţii locurilor de veci. În satele ce şi-au păstrat, până astăzi, structura risipită şi unde se menţine tradiţia cimitirelor familiale din curtea gospodăriilor nu se pune această problemă, pe de o parte, pentru că distanţa dintre gospodării este considerabilă, iar, pe de altă parte, vecinii urmează acelaşi obicei ancestral, astfel încât nu este în interesul lor să tulbure statu-quoul local, cu atât mai mult cu cât o vorbă din bătrâni spune: „Ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face”. Contenciosul funerar cu privire la îndepărtarea rămăşiţelor pământeşti de regulă intervine numai atunci când înhumarea este realizată mult prea aproape de casa vecinilor[18].

Ar fi fost de dorit ca legiuitorul nostru să urmeze Punctul de vedere al Guvernului în sensul de a clarifica regimul juridic al mormintelor și al înhumării în curțile/grădinile caselor izolate, având în vedere în special lipsa, în unele zone ale țării, a cimitirelor prevăzute a fi înfiinţate de către autoritățile administrației publice locale potrivit obligaţiei ce le revine, în temeiul art. 28 alin. (4) din Legea nr. 489/2006.

În Franţa, deşi înhumările pe un teren privat fac excepție de la principiul general al înmormântării într-un cimitir comunal, această posibilitate este prevăzută de Codul general al colectivităţilor teritoriale (CGCT)[19]: „(o)ricine poate fi îngropat pe o anumită proprietate, cu condiția ca această proprietate să se afle în afara zidurilor orașelor sau a burgurilor și la distanța prescrisă[20]”.

Potrivit art. R2213-32 CGCT, înhumarea este autorizată de prefectul departamentului în care se află această proprietate, după cerificarea faptului că formalitățile prevăzute la articolul R. 2213-17 CGCT (autorizarea închiderii sicriului de către ofițerul de stare civilă) și la articolele 78 și următoarele din Codul civil (întocmirea actului de deces) au fost îndeplinite, precum şi după consultarea unui hidrogeolog autorizat. Intervenția unui hidrogeolog certificat în igienă publică face posibilă evaluarea adecvării terenului pentru a primi înhumări și pentru a preveni consecințele oricărui risc potențial de poluare pe care îl pot crea înmormântările[21]. Avizul emis de hidrogeolog nu este necesar în cazul înhumării unei urne cu cenuşa defunctului.

Având în vedere cele de mai sus, de lege ferenda considerăm necesară completarea Legii privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare în sensul reglementării situațiilor în care, potrivit cutumei locale, înmormântarea are loc în cadrul gospodăriei strămoşeşti. Astfel, în lumina exemplului francez, ar trebui prevăzută cel puţin obligativitatea avizării hidrogeologice a înhumării. Totuşi, în cazul mausoleelor cu cripte care pot fi întâlnite pe unele moşii nobiliare, mai ales în Transilvania, credem că înhumarea nu ar trebui condiţionată de un astfel de aviz, fiind exclus contactul cu pânza freatică. De asemenea, ar trebui reglementat statutul juridic al acestor morminte pentru situaţia în care proprietarul ar decide înstrăinarea terenului pe care se află locurile de veci, cu atât mai mult cu cât, potrivit art. 2 alin. (1) din Legea nr. 102/2014, oricine are dreptul la aducerea ultimului omagiu la locul de veci al decedatului.



DOWNLOAD FULL ARTICLE

* https://orcid.org/0000-0002-9927-1016. Toate link-urile au fost verificate/accesate ultima dată în data de 23 octombrie 2020.

[1] Document disponibil la http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?idp=10084.

[2] Publicată în M. Of. nr. 520 din 11 iulie 2014.

[3] Punctul de vedere al Guvernului referitor la Pl-x. 592/2009 (Proiectul Legii nr. 102/2014), pct. 3, disponibil la adresa http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/pvg592.pdf.

[4] Ion Ghinoiu, Permanenţe istorice in peisajul rural contemporan (cimitirul în vatra aşezării), Revista de etnografie şi folclor, tomul 22, nr. 2/1977, p. 189, citat de Ana Bârcă, Arhitectura tradiţionala pe Valea Arieşului, Revista Monumentelor Istorice, nr. 1/1992 (anul LXI), p. 62, disponibil online la http://www.revistamonumenteloristorice.ro/fisiere/RMI_1992_1-006.pdf. Pentru un exemplu actual, a se vedea Dragoş Suciu, Comuna din România care n-are cimitir, iar morții sunt îngropați în grădină. Primar: „Sunt conservatori, nu-i putem scoate dintr-ale lor”, 23 iulie 2017, https://www.mediafax.ro/social/foto-motivul-pentru-care-o-comuna-din-romania-n-are-cimitir-iar-mortii-sunt-ingropati-in-gradina-primar-sunt-conservatori-nu-i-putem-scoate-dintr-ale-lor-16619947.

[5] Potrivit art. 4 din Legea nr. 102/2014, „(c)imitirul se poate afla în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, a cultelor religioase legal recunoscute sau a unităţilor locale de cult/biserici în situaţia cimitirelor confesionale, în proprietatea operatorilor economici, asociaţiilor sau fundaţiilor, precum şi în proprietatea unui alt stat, cu respectarea tratatelor la care România este parte”.

[6] Hotărârea Guvernului nr. 741 din 12 octombrie 2016 pentru aprobarea Normelor tehnice și sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea și reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum și criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare și nivelul fondului de garantare, publicată în M. Of. nr. 843 din 24 octombrie 2016.

[7] Art. 6 alin. (2) din Normelor tehnice și sanitare.

[8] Aprobat prin Ordinul nr. 35 din 25 iunie 1982 al Comitetului pentru problemele consiliilor populare şi Ordinul nr. 261 al Ministerului sănătăţii, publicate în B. Of. nr. 67 din 11 martie 1983.

[9] A se vedea Autorizarea sanitară pentru activități de înmormântare/înhumare (cimitire) detaliată în cadrul Anexei nr. 4 la Normele tehnice şi sanitare.

[10] Cu titlu de exemplu, a se vedea Supra n. 4, precum şi Leontin Cupar, Maramureş: Taragotistul Dumitru Fărcaş, înmormântat cu onoruri militare în grădina casei părinteşti din comuna Groşi, 9 august 2018, disponibil online la https://www.agerpres.ro/social/2018/08/09/maramures-taragotistul-dumitru-farcas-inmormantat-cu-onoruri-militare-in-gradina-casei-parintesti-din-comuna-grosi–158504.

[11] Republicată în M. Of. nr. 201 din 21 martie 2014. Totuşi nici o sancţiune nu a fost prevăzută în cazul unităţilor administrativ-teritoriale care nu au creat cimitire comunale și orășenești în localităţile unde nu existau. A se vedea şi Gérald Tilkin, Quelles confessionnalités pour les cimetières en Roumanie?, Teologia nr. 2/2013, p. 65 şi urm.

[12] Art. 26 alin. (3) din Normelor tehnice și sanitare.

[13] A se vedea Anexa 32 la Metodologia cu privire la aplicarea unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 64 din 26 ianuarie 2011, publicată în M. Of. nr. 151 din 2 martie 2011.

[14] Potrivit art. 15 alin. (1) din Legea nr. 102/2014, (1), în registrul de evidenţă se înscriu în mod obligatoriu următoarele date: numărul curent, ziua, luna, anul înhumării sau al aşezării în nişă a urnei cu cenuşă, datele de identificare a defunctului, adresa de la ultimul domiciliu, data decesului, numărul parcelei, al rândului şi al locului de înhumare, numele şi adresa persoanei care a comandat înhumarea şi observaţii cu privire la tipul şi lucrările locului de înhumare.

[15] Hotărârea Sfântului Sinod din 15 iunie 1928, menţinută în vigoare prin Hotărârea Sfântului Sinod din 20 februarie 1933 Hotărârea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române nr. 4529 din 5 iulie 2012 în legătură cu practica necreştină a incinerării morţilor, disponibilă la http://patriarhia.ro/images/pdf/HotarariSinodale/2012/4529_Comunicare_practica_incinerarii.pdf.

[16] Pentru detalii, a se vedea Silviu-Dorin Șchiopu, Persoanele obligate să dispună cu privire la înmormântare, Revista Universul Juridic nr. 8/2018, pp. 155-160.

[17] Art. 1061–1 din Code de procédure civile, version en vigueur au 1 janvier 2020, disponibil pe https://www.legifrance.gouv.fr.

[18] A se vedea Judecătoria Vișeu De Sus, sentinţa civilă nr. 2106 din 19 decembrie 2018, nepublicată, disponibilă pe http://rolii.ro/.

[19] Art. L2223-9 din Code général des collectivités territoriales, version en vigueur au 21 septembre 2020, disponibil pe https://www.legifrance.gouv.fr.

[20] Distanța prescrisă este de 35 de metri, înmormântarea poate avea loc sub această limită numai dacă municipalitatea în cauză nu are caracterul de „oraș” sau „burg”. A se vedea Réponse du Ministère de la cohésion des territoires et des relations avec les collectivités territoriales, publicat în Journal Officiel de la République Française. Débats parlementaires. Sénat din 18 aprilie 2019, p. 2112 [Question écrite n° 07948 de M. Jean Louis Masson (Moselle – NI), publicat în Journal Officiel de la République Française. Débats parlementaires. Sénat din 29 noiembrie 2018, p. 5976)], document disponibil la https://www.senat.fr/questions/base/2018/qSEQ181107948.html.

[21] Ibidem. A se vedea şi Réponse du Ministère de la cohésion des territoires et des relations avec les collectivités territoriales, publicat în Journal Officiel de la République Française. Débats parlementaires. Assemblée Nationale din 14 ianuarie 2020, p. 242 [Question écrite n° 23278 de M. Pierre Morel-À-L’Huissier (UDI, Agir et Indépendants – Lozère), publicat în Journal Officiel de la République Française. Débats parlementaires. Assemblée Nationale din 1 octombrie 2019, p. 8426], document disponibil la http://questions.assemblee-nationale.fr/q15/15-23278QE.htm.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress