• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Contravențiile la regimul juridic al serviciilor funerare care nu sunt sancționate cu anularea autorizaţiei sanitare de funcţionare (I)

Silviu-Dorin Şchiopu - noiembrie 1, 2018

Normele tehnice şi sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea şi reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum şi criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare şi nivelul fondului de garantare[1] prevăd o serie de fapte ce constituie contravenţii.

Cum Ministerul Sănătății a primit sarcina de a elabora proiectul de hotărâre a Guvernului[2] pentru stabilirea normelor de aplicare ale Legii nr. 102/2014[3], constatarea săvârşirii contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor a fost încredinţată personalului de specialitate împuternicit al Inspecţiei sanitare de stat din cadrul Ministerului Sănătăţii şi al direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti. De asemenea, potrivit art. 45 din norme, contravenţiilor prevăzute de acest act normativ le sunt aplicabile și dispoziţiile Capitolului IV „Controlul în sănătatea publică” din cadrul Titlului I „Sănătatea publică” din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii[4], cu modificările şi completările ulterioare.

Constatarea săvârşirii contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor făcându-se de către Inspecţia sanitară de stat din cadrul Ministerului Sănătăţii şi direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, nu putem decât concluziona că legiuitorul a consacrat în privinţa Normelor tehnice şi sanitare o viziune ce are ca pilon central sănătatea publică. Astfel, în vederea protejării acesteia, în funcție de severitatea sancțiunii, respectiv importanța valorii sociale ocrotite prin norma contravențională, Normele tehnice şi sanitare prevăd patru paliere ale sancțiunii amenzii contravenționale iar pentru unele contravenții săvârşite de prestatorii de servicii funerare este prevăzută și sancţiunea complementară constând în anularea autorizaţiei sanitare de funcţionare.

În cele ce urmează ne vom apleca numai asupra acelor contravenţii în privinţa cărora legiuitorul nu a prezumat pericolul social ca fiind suficient de mare astfel încât să atragă în cazul faptelor săvârșite de prestatorii de servicii funerare şi sancţiunea complementară a anulării autorizaţiei sanitare de funcţionare[5].

A. Este sancționată cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei încălcarea prevederilor art. 4, art. 19, art. 23 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), art. 39 alin. (1) și art. 40 lit. a) şi b) din Normele tehnice şi sanitare.

Potrivit art. 4 din Normele tehnice şi sanitare: „(1) Se interzice fotografierea corpului defunctului, fără acordul aparţinătorilor. (2) Prin excepţie este permisă fotografierea şi filmarea pe timpul desfăşurării autopsiei în scopul constituirii probelor, conform dispoziţiilor legale în vigoare”.

Codul civil în art. 79 interzice orice atingere adusă memoriei persoanei decedate, protejarea acesteia făcându-se prin trimitere la normele juridice consacrate dreptului la imagine (art. 73 C. civ.) şi dreptului la reputaţie (art. 72 C. civ.). Într-o celebră speță din a doua jumătate a secolului al XIX-lea ce a dus la consacrarea pe cale pretoriană a dreptului la propria imagine în Franța, avocatul general a precizat în concluziile sale că „omul celebru are dreptul de a muri în taină, iar dacă familia, după ultima sa suflare, doreşte să păstreze trăsăturile acestuia numai pentru ea, nu se poate ca, în numele celebrităţii ce supraviețuiește morţii, să se ducă atingere acestor lucruri sacre”[6].

De aceea, publicarea în presă a unei fotografii ce prezintă rămăşiţele pământeşti ale unei persoane, în absenţa acordului familiei acesteia constituie pe terenul dreptului civil o atingere adusă memoriei persoanei decedate[7]. În astfel de situaţii este protejată atât memoria defunctului căreia trebuie să i se arate respectul cuvenit, cât şi moştenitorii şi familia acestuia care suferă un fel de prejudiciu prin ricoşeu[8]. În acelaşi sens, art. 62 alin. (1) C. civ. Carol al II-lea[9] prevedea că „personalitatea este apărată şi după moarte în măsura în care pietatea o cere”, iar acţiunea aparţine numai ascendenţilor, descendenţilor până al patrulea grad inclusiv, fraţilor, surorilor şi soţului celui vătămat.

În materie contravenţională, art. 4 alin. (1) din Normele tehnice şi sanitare interzice fotografierea corpului defunctului în lipsa acordului nu al familiei, nici al moştenitorilor, ci (…) al aparţinătorilor. Noţiunea de „aparţinător” este întâlnită atât în materia executării pedepselor și a măsurilor privative de libertate[10], cât mai ales în domeniul serviciilor medicale: pacienții au aparținători. Întrucât „în limbajul normativ aceleași noțiuni se exprimă numai prin aceiași termeni”[11], iar Normele tehnice şi sanitare au fost redactate de către Ministerul Sănătăţii, ne vom raporta la conţinutul noţiunii, astfel cum îl regăsim precizat în alte acte normative emise de acest minister. Astfel, potrivit art. 2 alin. (2) din Ordinul nr. 50/2004[12] categoria aparţinătorilor includea soțul/soția, rudele până la gradul al IV-lea inclusiv şi reprezentantul legal al persoanei. Ulterior, punctul 2 din Ordinul nr. 814/2018[13] a eliminat reprezentanţii legali din conţinutul noţiunii de aparţinător.

De vreme ce Normele tehnice şi sanitare au fost emise anterior Ordinului nr. 817/2018, dacă prezumăm că redactorii normelor au ţinut seamă de condiţia unităţii terminologice impusă de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, nu putem decât concluziona că, în sensul art. 4 alin. (1) din Normele tehnice şi sanitare, prin aparţinători trebuie să înţelegem soțul/soția, rudele până la gradul al IV-lea inclusiv şi reprezentant legal al persoanei decedate. Prin urmare, numai aceste persoane ar putea autoriza fotografierea defunctului. De asemenea, considerăm că art. 4 alin. (1) din Normele tehnice şi sanitare privește nu numai captarea imaginii defunctului prin mijloace fotografice, ci și înregistrarea imaginii acestuia cu o cameră video, aceasta din urmă fiind în esență o captare de imagini succesive.

Totuși, dacă defunctul a autorizat încă din timpul vieții fotografierea sa ulterior decesului, aparținătorii săi nu se vor putea opune voinței acestuia având în vedere prevederile art. 80 C. civ. privind posibilitatea defunctului de a determina felul propriilor funeralii şi de a dispune cu privire la corpul său după moarte. Invers, dacă persoana decedată a interzis din timpul vieții reproducerea imaginii sale de după deces, nimeni nu o va mai putea permite ulterior. Astfel, numai în absența unei opoziții a defunctului, aparținătorii ar putea permite fotografierea corpului acestuia.

Revenind însă la chestiunea aparținătorilor, deși înțelegem că această noţiune le era mai familiară redactorilor din cadrul Ministerului Sănătăţii, totuşi considerăm că nu este adecvată de vreme ce dreptul la respectarea memoriei persoanei decedate este prevăzut de Codul civil căruia îi este străină noţiunea de „aparţinător”. De aceea, de lege ferenda, se impune corelarea art. 4 alin. (1) din Normele tehnice şi sanitare cu prevederile art. 16 alin. (3) şi art. 17 din Legea nr. 102/2014.

Potrivit art. 16 alin. (3) din Legea nr. 102/2014, „dacă pe timpul vieţii persoana decedată nu şi-a exprimat dorinţa referitoare la înmormântare, locul şi modalitatea înmormântării se hotărăsc de persoana, familia sau de autoritatea care se îngrijeşte de înmormântare”. La fel, dacă defunctul nu a dispus în prealabil cu privire la posibilitatea reproducerii imaginii sale de după deces, în această privinţă ar trebui să poată decide persoana sau autoritatea obligată să dispună cu privire la înmormântare, în ordinea prevăzută de art. 17 din Legea nr. 102/2014[14]. În caz contrar, s-ar putea ajunge la situaţia nefirească în care persoana care are obligaţia de a se îngriji de înmormântare nu este şi persoana ce poate legitima fotografierea corpului defunctului.

Deşi potrivit art. 2 alin. (2) Normele tehnice şi sanitare nu se aplică manipulării cadavrelor pentru activităţi didactice şi ştiinţifice şi nici activităţilor specifice serviciilor de prosectură realizate numai în spitale şi în instituţiile de medicină legală iar potrivit art. 7 din Legea nr. 104/2003[15] „autopsiile anatomopatologice se realizează numai în spitale sau în instituţii de medicină legală”, art. 4 alin. (2) din Normele tehnice şi sanitare totuşi prevede că „prin excepţie este permisă fotografierea şi filmarea pe timpul desfăşurării autopsiei în scopul constituirii probelor, conform dispoziţiilor legale în vigoare”.

Această excepţie pare nefirească în contextul în care, pe de o parte, normele se aplică numai prestatorilor de servicii funerare, însă prestatorii de servicii funerare nu pot realiza autopsii iar, pe de o parte, normele nu se aplică autopsiilor de vreme ce acestea nu pot fi efectuate decât în spitale şi în instituţiile de medicină legală care sunt excluse din domeniul de aplicare al normelor.

Explicaţia prezenţei acestei prevederi rezidă în aceea că, în forma iniţială[16], Normele tehnice şi sanitare urmau a fi aplicate în mod unitar atât prestatorilor privaţi de servicii funerare (îngrijiri mortuare adresate direct corpului defunctului, precum manoperele de spălare şi igienizare, îmbălsămare şi tanatopraxie), cât şi activităţilor din compartimentele de prosectură ale spitalelor şi instituţiilor de medicină legală (autopsii şi activităţi de restaurare a aspectului cadavrelor, precum îmbălsămarea, spălarea, îmbrăcarea şi cosmetizarea cadavrelor).

Astfel, iniţial, s-a propus un program de formare profesională unitar, care să poată include în competențele profesionale cunoștințe teoretice și practice care să permită abordarea oricărui caz de deces, iar diploma obținută să permită practica autopsiei și tanatopraxiei atât în sistemul de stat (unități sanitare și medico-legale), cât și în sistemul privat (servicii funerare). Ulterior, datorită opoziţiei asociațiilor profesionale și sindicale ale anatomopatologilor, s-a stabilit să existe două formări, una de autopsier pentru unităţi sanitare şi medico-legale și una de tanatopractor pentru servicii funerare în sistem privat, cuprinzând atât noțiuni care să fie asimilate de ambele categorii de personal, cât și părți specifice[17].

În forma iniţială, cea care urma a se aplica atât unităților sanitare și medico-legale, cât şi servicii funerare în sistem privat, art. 6 al Normelor tehnice şi sanitare avea următoarea redactare: „Se interzice fotografierea corpului defunctului, fără acordul aparținătorilor. Prin excepție este permisă fotografierea în cadrul procedurilor judiciare, conform normelor legale”.

După ce activităţile specifice serviciilor de prosectură realizate numai în spitale şi în instituţiile de medicină legală – autopsiile – au fost sustrase domeniului de aplicare al Normelor tehnice şi sanitare, s-a menţinut totuşi în cuprinsul actului normativ excepţia potrivit căreia este permisă fotografierea şi filmarea pe timpul desfăşurării autopsiei în scopul constituirii probelor, conform dispoziţiilor legale în vigoare. Practic ne aflăm în prezenţa unei dispoziţii legale rămase fără obiect. Deşi excepţia există, ea nu-şi mai are locul în acest act normativ întrucât în forma sa finală acesta nu se mai aplică în cazul autopsiilor. Astfel, ca urmare a restrângerii domeniului de aplicare a Normelor tehnice şi sanitare, legiuitorul nu ar mai fi trebuit să menţioneze această excepţie. De aceea, de lege ferenda, se impune eliminarea alin. (2) al art. 4 din Normele tehnice şi sanitare.

Totuşi subliniem că, în cazul activităţilor specifice serviciilor de prosectură realizate numai în spitale şi în instituţiile de medicină legală, conform prevederilor Legii nr. 104/2003, excepţia se menţine, fotografierea şi filmarea corpului defunctului pe timpul desfăşurării autopsiei în scopul constituirii probelor fiind prevăzută în mod expres de unele acte normative. De exemplu, înainte de începerea necropsiei se fac fotografii color sau se filmează video corpul persoanei decedate[18], iar pentru atestarea leziunilor traumatice externe, respectiv interne, se pot efectua fotografii[19].

În concluzie, precizăm că subiect activ al contravenţiei prevăzute de art. 4 alin. (1) raportat la art. 43 alin. (1) lit. a) din Normele tehnice şi sanitare va fi orice persoană fizică care, în lipsa acordului aparţinătorilor, va fotografia sau va filma corpul defunctului în alt scop decât cel al constituirii de probe în cadrul desfăşurării autopsiei. De exemplu, va constitui contravenţie fotografierea persoanei decedate de către tanatopractor sau autopsier, după efectuarea îngrijirilor mortuare ce sunt adresate direct corpului defunctului, în vederea ilustrării unui catalog de prezentare a serviciilor oferite.

Potrivit art. 19 din Normele tehnice şi sanitare: „Este obligatorie aplicarea unei brăţări în jurul încheieturii mâinii drepte sau stângi a decedatului pe care sunt imprimate datele de identificare ale firmei care a acordat serviciile funerare, îngrijirile mortuare şi serviciile de tanatopraxie. Brăţara nu se confecţionează din materiale biodegradabile”.


[1] Aprobate prin H.G. nr. 741 din 12 octombrie 2016, publicată în M. Of. nr. 843 din data de 24 octombrie 2016.

[2] A se vedea Proiectul Hotărârii de Guvern pentru aprobarea normelor tehnice și sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea și reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum și criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare, elaborat de Ministerul Sănătății, disponibil la adresa: http://old.ms.ro/documente/HG_1233_2516.pdf (consultat la data de 24 septembrie 2018).

[3] Legea nr. 102 din 8 iulie 2014 privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare, publicată în M. Of. nr. 520 din data de 11 iulie 2014.

[4] Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în M. Of. nr. 652 din data de 28 august 2015.

[5] Pentru celelalte contravenţii a se vedea S.-D. Şchiopu, Contravențiile la regimul juridic al prestării serviciilor funerare sancționate cu anularea autorizaţiei sanitare de funcţionare, în Revista Universul Juridic nr. 10/2018, pp. 66-76 şi nr. 11/2018, pp. 49-58.

[6] Citat reprodus după B. Ionescu, Nestemate de jurisprudență, Ed. Universul Juridic, București, 2011, p. 87.

[7] A se vedea G. Cornu, Droit civil. Introduction. Les personnes. Les biens, Paris: Éditions Montchrestien, 2005, pp. 153-254, citat de E. Chelaru, Comentariu la art. 79 Cod civil, în Fl.-A. Baias, E. Chelaru, R. Constantinovici, I. Macovei (coord.), Noul Cod civil: comentariu pe articole, ediția a II-a, Ed. C.H. Beck, București, 2014, p. 100.

[8] A se vedea B. Ionescu, Dreptul la propria imagine. O perspectivă practică, Ed. Universul Juridic, București, 2013, p. 15, n. 1.

[9] Codul civil Carol al II-lea, republicat în M. Of. nr. 206 din data de 6 septembrie 1940.

[10] A se vedea art. 2 lit. m) din Regulamentul de aplicare a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, aprobat prin H.G. nr. 157 din 10 martie 2016, publicat în M. Of. nr. 271 din data de 11 aprilie 2016.

[11] A se vedea art. 37 alin. (1) din Legea nr. 24 din 27 martie 2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în M. Of. nr. 260 din data de 21 aprilie 2010.

[12] Ordinul Ministrului Sănătății nr. 50 din 23 ianuarie 2004 privind metodologia de trimitere a unor categorii de bolnavi pentru tratament în străinătate, publicat în M. Of. nr. 76 din data de 29 ianuarie 2004.

[13] A se vedea Ordinul Ministrului Sănătății nr. 814 din 25 iunie 2018 pentru modificarea și completarea Ordinului Ministrului Sănătății nr. 50/2004 privind metodologia de trimitere a unor categorii de bolnavi pentru tratament în străinătate, publicat în M. Of. nr. 526 din data de 26 iunie 2018.

[14] Pentru detalii a se vedea S.-D. Şchiopu, Persoanele obligate să dispună cu privire la înmormântare, în Revista Universul Juridic nr. 8/2018, pp. xx-xx.

[15] Legea 104 din 27 martie 2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, republicată în M. Of. nr. 213 din data de 25 martie 2014.

[16] A se vedea Proiectul Hotărârii de Guvern pentru aprobarea normelor tehnice și sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea și reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum și criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare, elaborat de Ministerul Sănătății.

[17] A se vedea Nota de fundamentare la H.G. nr. 741/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice și sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea și reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum și criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare și nivelul fondului de garantare, pp. 4 și 5, disponibilă la adresa: http://gov.ro/fisiere/subpagini_fisiere/NF_HG_741-2016.pdf (consultată la data de 24 septembrie 2018).

[18] A se vedea punctul 3 lit. c) al Secţiunii III „Consideraţii generale asupra desfăşurării autopsiei” din Metodologia de efectuare a autopsiei medico-legale, aprobată prin Ordinul Ministrului Sănătății nr. 321 din 6 aprilie 2005, document disponibil la adresa: http://www.medicinalegalavl.ro/legislatie/ordin321.pdf (consultat la data de 4 iulie 2018).

[19] A se vedea art. 38 alin. (3) din Normele procedurale privind efectuarea expertizelor, a constatărilor şi a altor lucrări medico-legale, aprobate prin Ordinul comun al Ministrului Justiției nr. 1134/C din 25 mai 2000 și al Ministrului Sănătății nr. 255 din 4 aprilie 2000, publicate în M. Of. nr. 459 din data de 19 septembrie 2000.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress