• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Bugetul de stat pe anul 2025 (Legea nr. 9/2025)

Redacția ProLege - februarie 11, 2025
Actul publicat în Monitorul Oficial Sumar
Legea nr. 9/2025 a bugetului de stat pe anul 2025

(M. Of. nr. 118 din 10 februarie 2025)

Se autorizează pentru anul bugetar 2025 veniturile pe capitole şi subcapitole şi cheltuielile pe destinaţii şi pe ordonatori principali de credite pentru bugetul de stat, bugetele Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, creditelor externe, fondurilor externe nerambursabile şi activităţilor finanţate integral din venituri proprii.

 

În M. Of. nr. 118 din data de 10 februarie 2025 s-a publicat Legea nr. 9/2025 a bugetului de stat pe anul 2025.

Redăm, în continuare, principalele prevederi legii.

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 0:

SECŢIUNEA 1: Dispoziţii referitoare la bugetul de stat pe anul 2025

SECŢIUNEA 2: Dispoziţii referitoare la bugetele locale pe anul 2025

SECŢIUNEA 3: Dispoziţii referitoare la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pe anul 2025

SECŢIUNEA 4: Dispoziţii referitoare la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare a Uniunii Europene 2007-2013

SECŢIUNEA 5: Dispoziţii referitoare la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare a Uniunii Europene 2014-2020 şi din Fondul pentru modernizare, pe anul 2025

SECŢIUNEA 6: Dispoziţii referitoare la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare a Uniunii Europene 2021-2027, precum şi la proiecte cu finanţare din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României, pe anul 2025

SECŢIUNEA 7: Dispoziţii referitoare la proiecte cu finanţare din fonduri rambursabile pe anul 2025

CAPITOLUL II: Responsabilităţi în aplicarea prezentei legi

CAPITOLUL III: Dispoziţii finale

 

Art. 2

(1) Sinteza bugetului de stat, detaliată la venituri pe capitole şi subcapitole, iar la cheltuieli, pe părţi, capitole, subcapitole, paragrafe, respectiv titluri, articole şi alineate, după caz, este prevăzută în anexa nr. 1.

(2) Bugetul de stat se stabileşte la venituri în sumă de 357.353,0 milioane lei, iar la cheltuieli în sumă de 746.350,4 milioane lei credite de angajament şi în sumă de 499.582,9 milioane lei credite bugetare, cu un deficit de 142.229,9 milioane lei.

(3) Sinteza cheltuielilor bugetare, pe surse de finanţare, cu detalierea pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri, articole şi alineate, după caz, este prevăzută în anexa nr. 2.

(4) Bugetele ordonatorilor principali de credite şi anexele la acestea sunt prevăzute în anexa nr. 3*).

_______

*) – Anexa nr. 3 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul din şos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, Bucureşti.

Art. 3

Cheltuielile bugetare sunt detaliate în bugetele ordonatorilor principali de credite pe surse de finanţare, iar în cadrul acestora pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri, articole şi alineate de cheltuieli.

Art. 4

Din taxa pe valoarea adăugată se alocă 24.343,7 milioane lei sume defalcate pentru bugetele locale, din care:

a) 3.553,3 milioane lei pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor, potrivit anexei nr. 4;

b) 15.799,1 milioane lei pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti, potrivit anexei nr. 5;

c) 850 milioane lei destinate finanţării cheltuielilor privind drumurile judeţene şi comunale, sumă repartizată pe judeţe potrivit anexei nr. 6 astfel: 800 milioane lei repartizate la nivelul alocării din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023, cu modificările ulterioare, 30 milioane lei repartizate pro rata judeţelor care au primit sume în anul 2024 mai mici de 10 milioane lei şi 20 milioane lei repartizate pro rata judeţelor care au primit sume în anul 2024 cuprinse în intervalul 10 milioane-15 milioane lei. Repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale se face în funcţie de lungimea şi starea tehnică a acestora, prin hotărâre, de către consiliul judeţean, după consultarea primarilor;

d) 3.204,0 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor, pentru finanţarea cheltuielilor aferente funcţionării serviciilor publice de salvare acvatică-salvamar şi a posturilor de prim ajutor pe plajele cu destinaţie turistică, potrivit prevederilor art. 4 alin. (21) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre şi controlul activităţilor desfăşurate pe plajă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 274/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pentru aplicarea prevederilor art. 7 alin. (4) şi art. 8 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării”, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru judeţul Suceava, pentru aplicarea prevederilor art. XII alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, aprobată prin Legea nr. 240/2011, cu modificările ulterioare, precum şi pentru finanţarea unor cheltuieli curente şi de capital, potrivit anexelor nr. 7, 7/01, 7/02 şi 7/03;

e) 937,3 milioane lei pentru finanţarea învăţământului preuniversitar particular şi confesional acreditat, inclusiv pentru finanţarea de bază acordată potrivit prevederilor art. 138 alin. (9) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit anexei nr. 8.

(…)

Art. 6

(1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, prin derogare de la prevederile art. 32 şi 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, din impozitul pe venit cuvenit bugetelor locale, estimat a fi încasat la bugetul de stat, la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale se repartizează prin decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice următoarele cote:

a) 15% la bugetul local al judeţului;

b) 63% la bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor pe al căror teritoriu îşi desfăşoară activitatea plătitorii de impozit pe venit. În cazul în care media pe locuitor, calculată la nivelul fiecărui municipiu, oraş sau comună, după caz, ca raport între suma corespunzătoare cotei prevăzute la prezentul alineat şi numărul de locuitori, este mai mare de 2.000 lei/locuitor/an în cazul municipiilor şi, respectiv, 1.500 lei/locuitor/an în cazul oraşelor şi comunelor, la diferenţa rezultată între suma aferentă cotei de 63% şi cea calculată prin înmulţirea numărului de locuitori cu media per locuitor corespunzătoare tipului unităţii administrativ-teritoriale se aplică o reţinere de 15% în cazul municipiilor şi 10% în cazul oraşelor şi comunelor. În baza reţinerilor de 15%, respectiv 10%, prevăzute la prezentul alineat, se calculează coeficienţi de corecţie care se utilizează lunar la determinarea sumelor aferente cotelor cuvenite unităţilor administrativ-teritoriale respective şi care se aprobă prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Reţinerile astfel aplicate sunt venituri definitive ale bugetului de stat;

c) 6% într-un cont distinct deschis pe seama direcţiei generale regionale a finanţelor publice/administraţiei judeţene a finanţelor publice, ce se repartizează bugetelor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor prin hotărâre a consiliului judeţean;

d) 14% într-un cont distinct, deschis la Trezoreria operativă centrală, codificat cu codul de identificare fiscală 8609468, pentru echilibrarea la nivel naţional a bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor;

e) 2% într-un cont distinct deschis pe seama direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, pentru finanţarea instituţiilor publice de spectacole din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale din judeţe, respectiv teatre, opere şi filarmonici.

(2) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, prin derogare de la prevederile art. 32 şi 33 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, din impozitul pe venit cuvenit bugetelor locale, estimat de structura de specialitate din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti a fi încasat la bugetul de stat, la nivelul municipiului Bucureşti, se repartizează prin decizie a directorului Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti astfel:

a) o cotă de 14% în contul prevăzut la alin. (1) lit. d);

b) din suma corespunzătoare cotei de 86%, o cotă de 45% se repartizează pentru bugetul local al municipiului Bucureşti, iar diferenţa de 55% se repartizează sectoarelor municipiului Bucureşti;

c) din suma corespunzătoare cotei de 45% prevăzute la lit. b), o cotă de 1,5% se repartizează judeţului Ilfov, într-un cont distinct de venituri, pentru finanţarea cheltuielilor secţiunii de dezvoltare. Suma corespunzătoare se va estima de către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti şi se va comunica Consiliului Judeţean Ilfov;

d) pentru sectoarele municipiului Bucureşti, suma corespunzătoare cotei de 55% prevăzute la lit. b) se împarte la numărul total de locuitori ai municipiului Bucureşti şi se înmulţeşte cu numărul de locuitori ai fiecărui sector, aşa cum este stabilit în datele definitive publicate pe site-ul Institutului Naţional de Statistică în data de 13 ianuarie 2025 cu privire la diseminarea Recensământului populaţiei şi locuinţelor, respectiv situaţia populaţiei rezidente după domiciliu, pe judeţe şi municipii, oraşe, comune la data de 1 decembrie 2021.

(3) Sumele corespunzătoare cotelor prevăzute la alin. (1) lit. d) şi alin. (2) lit. a), pentru echilibrarea bugetelor locale la nivel naţional, se repartizează:

a) bugetelor locale ale judeţelor ale căror venituri estimate a fi încasate în anul 2025 din cota prevăzută la alin. (1) lit. a) sunt mai mici de 385 lei/locuitor/an, dar fără a depăşi suma de 285.000 mii lei/an;

b) bugetelor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor ale căror venituri estimate a fi încasate în anul 2025 din cota prevăzută la alin. (1) lit. b) sunt mai mici de 900 lei/locuitor/an şi/sau mai mici de 1.750 mii lei/unitate administrativ-teritorială/an.

(4) În cazul în care veniturile estimate a fi încasate în anul 2025 din cotele prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), precum şi din sumele repartizate potrivit prevederilor alin. (3) nu asigură nivelurile stabilite la acest alineat, în completare se repartizează sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale.

(5) Sumele stabilite conform prevederilor alin. (1) lit. b), alin. (3) şi (4) se aprobă prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul finanţelor, în termen de 5 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei legi şi vor face obiectul deciziei prevăzute la alin. (1). Prin acelaşi ordin se aprobă atât coeficienţii de corecţie prevăzuţi la alin. (1) lit. b), cât şi coeficienţii de repartizare pe unităţi administrativ-teritoriale a sumei corespunzătoare cotei de 14% încasate în contul prevăzut la alin. (1) lit. d), ce se utilizează lunar în execuţie.

(6) Sumele corespunzătoare cotei de 6% din impozitul pe venit, prevăzută la alin. (1) lit. c), se repartizează în mod egal judeţelor, în limita sumei de 43.654 mii lei, reprezentând fond la dispoziţia consiliului judeţean. În cadrul fiecărui judeţ, fondul la dispoziţia consiliului judeţean se repartizează integral în anul 2025 comunelor, oraşelor şi municipiilor, prin hotărâre a consiliului judeţean, cu prioritate pentru asigurarea cofinanţării proiectelor de infrastructură şi, în limita sumelor rămase disponibile, şi pentru susţinerea programelor de dezvoltare locală. Sumele repartizate potrivit prevederilor prezentului alineat se reflectă în bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, la o poziţie distinctă de venituri. Pentru repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor din fond, consiliul judeţean are obligaţia ca, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei legi, să solicite în scris tuturor unităţilor administrativ-teritoriale din cadrul judeţului prezentarea de cereri pentru acordarea de sume pentru destinaţiile prevăzute. Hotărârea consiliului judeţean se comunică directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, instituţiei prefectului şi unităţilor administrativ-teritoriale din judeţ. În execuţie, la nivelul fiecărei direcţii generale regionale a finanţelor publice/administraţii judeţene a finanţelor publice, soldul contului prevăzut la alin. (1) lit. c) se împarte la numărul total de 41 de judeţe, iar suma rezultată se virează fiecăruia dintre celelalte 40 de judeţe, în vederea aplicării prevederilor prezentului alineat.

(7) Soldul contului prevăzut la art. XX alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 156/2024 se virează de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice în termen de 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei legi, astfel:

a)sumele corespunzătoare cotei de 6%, din impozitul pe venit încasat în contul distinct deschis în acest scop, reprezentând 27,3% aplicat la sold, în contul distinct prevăzut la alin. (1) lit. c);

b) sumele corespunzătoare cotei de 14%, din impozitul pe venit încasat în contul distinct deschis în acest scop, reprezentând 63,6% aplicat la sold, în contul distinct prevăzut la alin. (1) lit. d);

c) sumele corespunzătoare cotei de 2%, din impozitul pe venit încasat în contul distinct deschis în acest scop, reprezentând 9,1% aplicat la sold, în contul distinct prevăzut la alin. (1) lit. e).

(8) În execuţie, sumele încasate potrivit prevederilor alin. (7) lit. a) şi b) se virează unităţilor administrativ-teritoriale în termen de 7 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei legi, astfel:

a) suma încasată potrivit prevederilor alin. (7) lit. a) se împarte la numărul total de 41 de judeţe, iar suma rezultată se virează fiecăruia dintre celelalte 40 de judeţe;

b) suma încasată potrivit prevederilor alin. (7) lit. b) se virează cu respectarea coeficienţilor de repartizare aprobaţi potrivit prevederilor alin. (5).

(9) În execuţie, sumele încasate, aferente cotelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) şi alin. (2) lit. b) şi c), se alocă de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice bugetelor locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, până cel târziu la data de 8 a lunii în curs pentru luna anterioară, iar cele prevăzute la alin. (1) lit. c) şi alin. (2) lit. d) se alocă în acelaşi termen, proporţional cu sumele repartizate. Sumele corespunzătoare cotei de 63% aferente unităţilor administrativ-teritoriale pentru care planul s-a stabilit cu aplicarea reţinerilor prevăzute la alin. (1) lit. b) se diminuează cu coeficienţii de corecţie aprobaţi, iar sumele rămase nealocate rămân venituri definitive ale bugetului de stat.

(10) Sumele aflate în soldul contului prevăzut la alin. (1) lit. d) se virează într-un cont distinct de venituri ale bugetului de stat „Cote defalcate din impozitul pe venit în curs de distribuire, pentru echilibrarea bugetelor locale” şi se alocă lunar unităţilor administrativ-teritoriale în termenul prevăzut la alin. (9), cu respectarea coeficienţilor de repartizare aprobaţi potrivit prevederilor alin. (5). În situaţia în care suma totală rezultată din aplicarea coeficienţilor de repartizare este mai mare decât soldul contului, ajustarea se efectuează cu unitatea/unităţile administrativ-teritoriale căreia/cărora i/li se alocă suma cea mai mare, iar dacă suma totală rezultată din aplicarea coeficienţilor de repartizare este mai mică decât soldul contului, ajustarea se efectuează cu unitatea/unităţile administrativ-teritoriale căreia/cărora i/li se alocă suma cea mai mică. Prezentul alineat se aplică şi sumelor prevăzute la alin. (8) lit. b).

(11) Impozitul pe venit încasat suplimentar în anul 2025, corespunzător cotelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) şi alin. (2) lit. b) şi c), se repartizează integral bugetelor locale, în baza deciziei directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, se cuprind în bugetele locale prin rectificare bugetară locală şi se alocă bugetelor locale potrivit prevederilor prezentului articol.

(12) În execuţie, sumele încasate suplimentar faţă de planul aprobat, aflate în soldul contului prevăzut la alin. (1) lit. d), se alocă unităţilor administrativ-teritoriale în termenul prevăzut la alin. (9) cu respectarea coeficienţilor de repartizare aprobaţi potrivit prevederilor alin. (5) şi se cuprind în bugetele locale prin rectificare bugetară locală.

(13) Impozitul pe venit corespunzător cotei de 6%, prevăzută la alin. (1) lit. c), încasat suplimentar, se repartizează în mod egal judeţelor, peste limita stabilită, iar în cadrul fiecărui judeţ, în baza deciziei directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, consiliul judeţean repartizează, până la data de 10 decembrie 2025, comunelor, oraşelor şi municipiilor, integral, prin hotărâre, sumele suplimentare care se cuprind în bugetele locale prin rectificare bugetară locală.

(14) Alocarea sumelor repartizate potrivit alin. (13) se face până la data de 16 decembrie 2025.

(15) Sumele aferente cotelor defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale şi unităţile administrativ-teritoriale cărora li se aplică reţinerile prevăzute la alin. (1) lit. b) sunt stabilite pe baza datelor definitive publicate pe site-ul Institutului Naţional de Statistică în data de 13 ianuarie 2025 cu privire la diseminarea Recensământului populaţiei şi locuinţelor, respectiv situaţia populaţiei rezidente după domiciliu, pe judeţe şi municipii, oraşe, comune la data de 1 decembrie 2021 şi a impozitului pe venit estimat de Ministerul Finanţelor pentru anul 2025 şi nu include categoriile de impozite care, potrivit legii, se reţin integral la bugetul de stat.

(…)

Art. 72

(1) Se autorizează ordonatorii principali de credite să includă în bugetul fondurilor externe nerambursabile creditele bugetare aferente sumelor primite în cursul anului sau disponibile din anul anterior şi necuprinse în bugetul aprobat pe anul 2025, reprezentând fonduri externe nerambursabile, de la alţi donatori şi din alte facilităţi postaderare, precum şi creditele de angajament necesare implementării proiectelor la nivelul prevăzut în contractele/deciziile/ordinele/acordurile de finanţare, atât în bugetul propriu, cât şi al instituţiilor publice din subordine finanţate integral din bugetul de stat, iar în cazul proiectelor finanţate în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei să introducă sumele aferente şi la partea de venituri.

(2) Se autorizează ordonatorii principali de credite să includă în bugetul de venituri şi cheltuieli al instituţiilor publice din subordine finanţate parţial din bugetul acestora creditele bugetare aferente sumelor primite în cursul anului sau disponibile din anul anterior şi necuprinse în bugetul aprobat pe anul 2025, reprezentând fonduri externe nerambursabile, de la alţi donatori şi din alte facilităţi postaderare, precum şi creditele de angajament necesare implementării proiectelor la nivelul prevăzut în contractele/deciziile/ordinele/acordurile de finanţare.

(3) Se autorizează ordonatorii principali de credite să introducă creditele bugetare şi creditele de angajament conform prevederilor alin. (1) şi (2) în anexele aprobate de către aceştia potrivit prevederilor prezentei legi, respectiv în anexele la bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice din subordine, repartizate pe ani, şi să le comunice, în termen de 10 zile lucrătoare, Ministerului Finanţelor.

(4) Se autorizează Ministerul Finanţelor ca, pe baza comunicărilor transmise de ordonatorii principali de credite, să aprobe repartizarea pe trimestre a sumelor prevăzute la alin. (1).

(…)

Art. 82

(1) În termen de 45 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei legi, ordonatorii principali de credite au obligaţia să transmită Ministerului Finanţelor detalierea în structură, pe funcţii, a numărului maxim de posturi finanţat în condiţiile legii şi salariul mediu de bază pe funcţii din anul 2025.

(2) În cazul nerespectării termenului prevăzut la alin. (1), Ministerul Finanţelor este abilitat să restituie ordonatorilor principali de credite deschiderile de credite bugetare.

Art. 83

(1) Ordonatorii principali de credite care, în perioada 2022-2024, au făcut obiectul analizelor de cheltuieli publice în domeniul educaţiei – Ministerul Educaţiei şi Cercetării, domeniul sănătăţii – Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi, respectiv, domeniul mediului – Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor duc la îndeplinire, potrivit dispoziţiilor art. 311 alin. (4) lit. d) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, măsurile de eficientizare a cheltuielilor publice aprobate de Guvern, cu încadrarea în bugetul aprobat pe anul 2025.

(2) Ordonatorii principali de credite prevăzuţi la alin. (1) au obligaţia de a raporta Ministerului Finanţelor gradul de realizare a fiecărei măsuri de eficientizare a cheltuielilor publice aprobate de Guvern, potrivit planului de implementare transmis de Ministerul Finanţelor.

Art. 84

În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, în conformitate cu prevederile art. 220^6 alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, din contribuţia asiguratorie pentru muncă încasată la bugetul de stat se distribuie lunar, până la sfârşitul lunii în curs, o cotă de:

a) 1%, care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale, constituit în baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare;

b) 17%, care se face venit la bugetul asigurărilor pentru şomaj;

c) 2%, care se face venit la sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;

d) 30%, care se face venit la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru plata concediilor medicale;

e) 50%, care se face venit la bugetul de stat într-un cont distinct.

Art. 85

Anexele nr. 1-10 fac parte integrantă din prezenta lege

 

DOWNLOAD FULL ARTICLE

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress