Certificatul european de moștenitor din perspectiva aplicării Regulamentului (UE) nr. 650/2012
Alexandra Crișan - mai 1, 2015„The European Certificate of Succession in view of the implementation of Regulation (EU) No 650/2012”
The author presents the European Certificate of Succession, considering the implementation of Regulation (EU) No 650/2012.
The article’s structure and content reveal commentaries on the issuing procedure and on the legal effects of the European Certificate of Succession, on rectifying, modifying or withdrawing the Certificate, considering doctrine elaborated by important names in the field of law (L.-B. Ciucă, I. Olaru).
In conclusion, the authors expresses her opinion on practical legal issues raised by the implementation of on the 17th of August 2015 of Regulation (EU) No. 650/2012.
Keywords: the European Certificate of Succession; the issuing procedure of the European Certificate of Succession; Regulation (EU) No. 650/2012.
Regulamentul (UE) nr. 650/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind competenţa, legea aplicabilă, recunoaşterea şi executarea hotărârilor judecătoreşti şi acceptarea şi executarea actelor autentice în materia de succesiuni şi privind crearea unui certificat european de moştenitor, începând cu 15 august 2015 va fi aplicat. Aceasta este o realitate la care atât teoreticienii, cât şi practicienii în drept vor trebui să facă faţă.
„Instituţia moştenirii reprezintă o componentă importantă în procesul dezvoltării economice şi a consolidării relaţiilor de familie, a societăţii în ansamblu. Începând cu obiceiul, trecând peste etapa regulilor şi normelor incipiente şi empirice, continuând cu un sistem elaborat şi rafinat de legi şi norme europene sau naţionale, «moştenirea» sau «succesiunea» a suferit diverse abordări atât în plan terminologic, cât şi în planul mai profund al filozofiei juridice, elemente determinate de dezvoltarea economică, legislativă sau politică a societăţii respective”[1].
Dacă luăm în calcul faptul că în prezent, la nivelul Uniunii Europene conform statisticilor oficiale sunt peste 13 milioane de cetăţeni care locuiesc efectiv într-o altă ţară decât cea în care s-au născut, şi dacă adăugăm la aceştia cei aproximativ 21 de milioane de cetăţeni din afara spaţiului comunitar, care locuiesc în interiorul Uniunii Europene putem prefigura cu uşurinţă raţiunea pentru care legislativul european şi-a stabilit ca obiectiv identificarea unor măsuri şi a unor instrumente legislative care să uşureze şi care să clarifice toate elementele de procedură în materia succesiunilor cu elemente de extraneitate. O lege este utilă în măsura în care răspunde cerinţelor actuale ale societăţii şi răspunde la unele nevoi concrete ale acesteia. Din această perspectivă, chiar dacă în materia moştenirii există o puternică amprentă a tradiţiilor şi o inerţie conceptuală puternică, libera circulaţie a cetățenilor Uniunii Europene şi principiul nediscriminării cetăţenilor acesteia în relaţie cu drepturile şi libertăţile fundamentale au impus o modernizare şi o abordare europeană a acestei instituţii.
La nivelul Uniunii Europene, anual, se dezbat peste 450.000 de dosare succesorale internaţionale. În acest context preocuparea practicienilor şi a teoreticienilor dreptului este justificată in sensul identificării situaţiilor confuze şi diferit interpretate şi identificării unor soluţii transparente şi facile pentru toţi cetăţenii comunitari, la aceste probleme.
– Unde se identifică norma juridică ce reglementează procedura succesorală cu elemente de extraneitate?
– Care este raportul dintre Regulamentul (UE) nr. 650/2012 şi convenţiile internaţionale deja încheiate de statul în cauză în materia moştenirilor?
– Care şi cum se constată competentă de soluţionarea unei succesiuni internaţionale?
– Care este procedura şi valoarea de utilizare a documentelor străine în materia moştenirilor internaţionale?
– În ce situaţii se poate emite un certificat european de moştenitor?
– Care este procedura de emitere a certificatului european de moştenitor?
– Ce efecte produce certificatul european de moştenitor?
– Care este procedura de rectificare, modificare sau retragere a certificatului european de moştenitor?
Iată câteva întrebări provocate de aplicarea Regulamentului (UE) nr. 650/2012, întrebări la care autorităţile competente în soluţionarea moştenirilor vor trebui să răspundă cât mai curând şi cu o abordare unitară, a procedurii aplicate, dar şi a terminologiei folosite atât la nivel European, cât şi în folosul legislaţiei naţionale[2].
Lucrarea de faţă doreşte să abordeze câteva aspecte privind certificatul european de moştenitor, din perspectiva art. 62 şi art. 63 din considerentul (67) din Regulamentul (UE) nr. 650/2012[3].
În acest sens vom analiza distinct:
– procedura emiterii;
– efectele certificatului european de moştenitor;
– procedura rectificării, modificării şi retragerii certificatului european de moştenitor.
Procedura emiterii certificatului european de moştenitor.
Certificatul European de moştenitor conform art. 65 alin. (1) este emis la cererea oricărei persoane interesate. Textul foloseşte termenul de „solicitant” dar trimite spre clarificări la art. 63 alin. (1). Din această perspectivă consacrată de art. 63 alin. (1), solicitanţi pot fi moştenitorii, executorii testamentari, legatarii sau administratorii patrimoniului succesoral.
Cererea formulată va fi practic, completarea unui formular tip, după modelul publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Aceasta cerere/formular conţine informaţii cu privire la defunct, solicitant, alţi posibili beneficiari în baza unei dispoziţii de mortis causa sau a legii, eventuale legate testamentare ale autorului succesiunii şi dacă există declaraţii de acceptare sau renunţare la moşteniri din partea succesibililor. Toate aceste informaţii vor trebui să fie însoţite de documente doveditoare în original sau copii legalizate.
Cererea, va fi primită de autoritatea competentă spre soluţionarea moştenirii care va proceda la:
– verificarea îndeplinirii criteriilor privind competenţa teritorială[4];
– verificarea privind formularea unei alte eventuale solicitări similar şi care vizează aceeaşi moştenire în alt stat membru sau în acelaşi stat cu autoritatea în cauză;
– înregistrează cererea în Registru European al Cauzelor Succesorale;
– formează dosarul succesoral privind respectivul defunct;
Autoritatea competentă, după parcurgerea procedurilor descrise mai sus, va proceda la:
– audierea martorilor sub jurământ sau prin declaraţii solemne conform art. 66 alin. (3) din Regulament;
– adună informaţii prin solicitare adresate registrelor statelor membre conform art. 66 alin. (5) din Regulament;
– audiază orice persoană interesată sau în legătură cu cauza;
– acordă termene;
– în procedura publică şi transparentă informează succesibilii;
– obţine acordul tuturor celor implicate cu privire la elementele cerute spre a fi certificate;
– obţine acordul în scopul emiterii certificatului de moştenitor.
După parcurgerea tuturor etapelor succint prezentate, autoritatea competentă va emite certificatul european de moştenitor.
Certificatul european de moştenitor se eliberează în cadrul procedurii succesorale cu elemente de extraneitate. Pentru a veni în sprijinul autorităţilor competente în această procedură, au fost înfiinţate spre înscriere şi consultare.
„Reţeaua Judiciară Europeană în materie civilă şi comercială prin Decizia Nr. 2001/470/CE a Consiliului din 28 mai 2001, de creare a unei reţele judiciare europene în materie civilă şi comercială modificată prin Decizia Nr. 568/2009/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 iunie 2009, putând în acelaşi timp să găsim informaţii utile la: http://ec.europa.eu/civiljustice/index_en.htm, https://e-justice.europa.eu, www.succesions-europe.eu, www.couples-in-europe.eu, precum şi „Reţeaua Notarială Europeană lansată la 1 noiembrie 2007 ca urmare a hotărârii Consiliului Notariatelor Uniunii Europene (C.N.U.E.), organism oficial şi reprezentativ al profesiei notariale în Europa. R.N.E este o structură de interlocutori naţionali care se ocupă de cazuri transfrontaliere, în sprijinul notarilor din 22 de state membre ale Uniunii Europene. (www.enn-rne.eu, http://www.notaries-of-europe.eu/index.php?pageID=228 )”[5].
Efectele certificatului european de moştenitor
În conformitate cu art. 69 din Regulament, certificatul produce efecte în fiecare stat membru fără a mai fi necesară îndeplinirea unei proceduri suplimentare.
Se prezumă conform alin. (2) al aceluiaşi articol, că toate informaţiile sunt probate cu exactitate si că persoanele prezentate în certificat ca moştenitori, legatari, executori testamentari sau administratori al moştenirii, au toate drepturile şi obligaţiile ce le revin din acest statut confirmat de certificat.
„Certificatul european de moştenitor creează o prezumţie de veridicitate a elementelor atestate în cuprinsul său”[5] .
Art. 69 din Regulament prin alin. (5) precizează că certificatul constituie un titlu valabil pentru înscrierea bunurilor succesorale în registrul corespunzător al unui stat membru, fără a aduce atingere art. 1 alin. (2) lit. (k) și (l).
Procedura rectificării, modificării sau retragerii certificatului european de moştenitor.
Având în vedere că Regulamentul nu stabileşte nicio procedură în baza căreia să se rectifice certificatul, fiecare stat va aplica procedura în conformitate cu legislaţia naţională.
„Certificatul european de moştenitor poate fi rectificat numai în cazul erorilor materiale”[6].
În cazul României, în procedura notarială de rectificare a certificatului european de moştenitor se vor aplica prevederile art. 88 din Legea 36/1995.
În cazul modificării certificatului, ca şi în situaţia rectificării unei erori materiale, Regulamentul nu stabileşte o anumită procedură. În cazul în care se constată că anumite aspecte conţinute de certificat nu corespund realităţii, se va proceda la modificarea sau la retragerea acestuia. Decizia de modificare sau retragere a certificatului în conformitate cu art. 72 alin. (1) din Regulament este supusă controlului judiciar.
„Dreptul este dinamic, precum societatea este dinamică, el suportă continue restructurări, reformulări de concepte, dar îşi păstrează, în acelaşi timp, o constanţă obiectivă, pentru că dreptul se fondează şi se continuă pe drept. Dreptul vechi şi, în consecinţă, doctrina juridică veche nu pot fi înlăturate complet în scopul construirii şi dezvoltării noilor principii de drept. Evoluţia dreptului, a doctrinei şi a culturii juridice, din antichitate şi până în prezent ne demonstrează faptul că, deşi el se află într-o devenire continuă, se formulează teorii şi concepte aplicabile realităţii contemporane”[7].
Aplicarea la 17.08.2015 a Regulamentului (UE) nr. 650/2012 va pune în faţa profesioniştilor probleme ce vor trebui interpretate unitar, dar vor provoca legislativul European şi cel al statelor naţionale la perfectarea normei în scopul aplicării ei în mod util.
Considerăm că alături de procedura emiterii certificatului european de moştenitor, „teme precum testamentul în Regulamentul (UE) nr. 650/2012, formele de testament, înregistrarea şi căutarea acestora în unele state din U.E, utilizarea unui act autentic străin în procedura succesorală, actele autentice şi hotărârile judecătoreşti provenind din statele U.E sau terţe U.E, utilizarea actelor de stare civilă în procedura succesorală, precum şi care este procedura şi care sunt efectele certificatului de moştenitor, sunt teme ce provoacă practicienii pentru o interpretare corectă, uniformă şi nediscriminatoare în fiecare stat membru al U.E”[8].
[2] A se vedea Liviu-Bogdan CIUCĂ, Drept civil. Succesiuni, Editura Universitară, Bucureşti, 2010, pp. 17-20
[3] Articolul 62
Crearea unui certificat european de moştenitor
(1) Prezentul regulament creează un certificat european de moştenitor (denumit în continuare „certificatul”), care este emis spre utilizare într-un alt stat membru şi care produce efectele enumerate la articolul 69.
Articolul 63
Scopul certificatului
(1) Certificatul este destinat utilizării de către moştenitori,de către legatari cu drepturi directe la succesiune şi de către executori testamentari sau administratori ai patrimoniului succesoral care trebuie să îşi dovedească într-un alt stat membru statutul sau să îşi exercite dreptul respectiv de moştenitor sau legatar şi/sau atribuţiile de executor testamentar sau administrator al patrimoniului succesoral.
(2) Certificatul poate fi utilizat, în special, pentru a proba unul sau mai multe dintre următoarele:
(a) statutul şi/sau drepturile fiecărui moştenitor sau, după caz, ale fiecărui legatar menţionat în certificat şi cotele-părţi respective din patrimoniul succesoral;
(b) atribuirea unui bun anume sau a anumitor bunuri care fac parte din patrimoniul succesoral moştenitorului/moştenitorilor sau, după caz, legatarului menţionat (legatarilor menţionaţi) în certificat;
(c) atribuţiile persoanei menţionate în certificat ca executor testamentar sau ca administrator al patrimoniului succesoral.
[4] Conform art. 4, art. 7, art. 10 şi art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 650/2012
[5] Liviu-Bogdan Ciucă, Succesion of Foreign Elements, în cadrul The International Scientific Conference “Communication, Context, Interdisciplinary”, Tîrgu Mureş, 2014
[6] Ioana Olaru, Dreptul european al succesiunilor internaționale. Ghid practic, Editura Notarom, Bucureşti, 2014, p. 192
[7] Ioana Olaru, Dreptul european al succesiunilor internaționale. Ghid practic, Editura Notarom, Bucureşti, 2014, p. 193
[8] Liviu-Bogdan Ciucă, Tradiţie şi evoluţie în doctrina juridică naţională, Sesiunea Anuală de Comunicări Ştiinţifice „Doctrina Juridică Românească: Între Tradiţie şi Reforme”, 2014, ISBN CD : 978-606-673-349-6.
[9] Liviu-Bogdan Ciucă, Some consideration regarding the inheritance succession procedure with extraneity elements, în cadrul conferinţei internaţionale LUMEN “Transdisciplinarty and Communicative Action”, 2014
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.