• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Pilonii prelucrării datelor cu caracter personal

Silviu-Dorin Şchiopu - iunie 1, 2017
Abstract

Abstract:
In principle, all processing of personal data must comply with the principles relating to data
quality set out in article 4 of the Romanian Law no. 677/2001, with one of the criteria for making
data processing legitimate listed in article 5 of the law and also the data controller is obliged to
provide information in accordance with the requirements laid down in article 12 of the law. In order
to illustrate these three pillars of personal data processing, we have chosen to present a judicial
decision which upheld the lower court’s ruling and decided that the personal data collected for the
purpose of providing communication services cannot be used for the conclusion of insurance policies
in the absence of the data subject’s consent. Also, we’ll argue that the Romanian Data Protection
Authority should have sanctioned the data controller for failing to inform the data subjects of that
transfer or processing.
Keywords: personal data, data protection, data processing, consent, purpose, information.

Cei mai mulţi dintre noi suntem invadaţi zilnic pe varii căi de o puzderie de oferte mai mult sau mai puţin adecvate nevoilor noastre imediate. În parte, acest noian de propuneri ne parvine ca urmare a prelucrării datelor noastre cu caracter personal (nume şi prenume, adresă email, număr de telefon, adresă poştală etc.).

Potrivit art. 5 alin. (1) din Legea nr. 677/2001[1], una din condiţiile de legitimitate privind prelucrarea datelor cu caracter personal este aceea a consimţământului persoanei vizate[2] pentru respectiva prelucrare. De asemenea, una din caracteristicile datelor cu caracter personal destinate a face obiectul prelucrării priveşte scopul în vederea căruia au fost colectate datele, acesta fiind cunoscut de către persoana vizată la momentul exprimării consimțământului, o ulterioară prelucrare, incompatibilă cu scopul colectării iniţiale, necesitând o nouă manifestare a consimţământului persoanei vizate [art. 6 alin. (1) din lege]. Nu în ultimul rând persoana vizată are dreptul de a fi informată cu privire la prelucrarea datelor sale cu caracter personal (art. 12 din lege).

Pentru a ilustra aceşti trei piloni ai prelucrării datelor cu caracter personal, am ales a prezenta pe larg conţinutul unei decizii relativ recente a Curţii de Apel Bucureşti[3].

Situația de fapt

În speţă[4], un furnizor de servicii de telefonie a încheiat cu o societate de asigurări un contract care avea ca obiect încheierea unor poliţe de asigurare a locuinţei împotriva incendiilor şi a dezastrelor naturale pentru o parte[5] dintre clienţii săi, obiectiv care a fost avut în vedere ca un beneficiu acordat acestora. Poliţele au fost semnate şi parafate atât de către furnizorul de servicii de telefonie, în calitate de contractat, cât şi de societatea de asigurări, în calitate de asigurator.

Pentru o mai bună conturare a situaţiei de fapt, vom reproduce în parte conținutul uneia dintre aceste poliţe privind asigurarea locuinţei împotriva incendiului şi a dezastrelor naturale. Poliţa, emisă la data de 18.04.2010, începe cu un mesaj din partea furnizorului de servicii de telefonie: „Ştim cât de importantă este locuinţa pentru dumneavoastră. De aceea, v-am pregătit, împreună cu (…) (asiguratorul – n.n.), o asigurare gratuită de locuinţă, valabilă până la data de 17.07.2010. Un cadou util, cu atât mai mult cu cât va intra în curând în vigoare legea privind asigurarea obligatorie a locuinţei împotriva dezastrelor naturale[6]. Prezenta poliţă acoperă riscurile prevăzute de lege şi, suplimentar şi gratuit, patru riscuri care pot ameninţa locuinţa dumneavoastră: incendiu, trăsnet, explozie şi cădere de corpuri pe clădiri. Mai mult, puteţi opta pentru prelungirea asigurării pe o perioadă de 1 an, plătind numai 50% din preţul asigurării! Sperăm că veţi aprecia această şansă unică (s.n.) şi vă veţi prelungi poliţa de asigurare, atunci când veţi fi contactat de către reprezentanții (…) (asiguratorului – n.n.)”[7].

Pe poliţă figurează numele, prenumele şi adresa asiguratului, client al furnizorului de servicii de telefonie, este menţionat că obiectul asigurării îl reprezintă locuinţa asiguratului care se află la aceeaşi adresă cu a asiguratului, iar cuantumul sumei asigurate este de 20.000 euro. În continuare este indicată prima de asigurare în cuantum de 20 de euro, cu precizarea că 10 euro sunt suportaţi de către societatea de asigurări iar 10 euro vor fi achitaţi de către asigurat. Perioada asigurată indicată de poliţa de asigurare acoperea două paliere: de la 18.04.2010 – până la 17.07.2010 prin plata de către asigurător a ratei I în sumă de 10 euro şi de la 18.04.2010 – până la 17.07.2011 prin plata de către asigurat a ratei a II-a în cuantum de 10 euro, apelând un număr de telefon până la data de 31.12.2010 sau exprimându-şi acordul la primirea apelului din partea unui reprezentant al societăţii de asigurări.

Partea cea mai interesantă din poliţă sub aspectul protecţiei datelor cu caracter personal este următoarea: „În cazul în care nu sunteţi de acord să beneficiaţi de poliţa de asigurare de locuinţă gratuită oferită de (…) [asigurator – n.n.], până la data de 17.07.2010, vă rugăm să vă prezentaţi la oricare dintre sediile magazinelor (…) (furnizorului de servicii de telefonie – n.n.) în termen de maxim 10 zile de la data facturării, înscrisă pe prima pagină a facturii, şi să ne informaţi cu privire la dezacordul dumneavoastră de a beneficia de aceasta, urmând ca (…) (asiguratorul – n.n.) să anuleze respectiva poliță de asigurare. În situația în care nu vă veți exprima dezacordul conform celor de mai sus, vom considera că v-ați exprimat acordul cu privire la prelucrarea datelor dumneavoastră personale (nume, prenume, număr/numere de telefon și adresa la care este instalat serviciul de voce furnizat de…) de către (…) (asigurator – n.n.) în scopul administrării poliței de asigurare de locuință, precum și cu privire la acceptul dumneavoastră de a fi contactat de către (…) (asigurator – n.n.)” pentru a fi informat cu privire la condițiile în care polița de asigurare a locuinței poate fi prelungită, prin orice mijloace de comunicare, inclusiv prin mesaje telefonice înregistrate”.

În încheiere se preciza că poliţa a fost încheiată în baza condiţiilor de asigurare anexate, în două exemplare, din care originalul a fost înmânat asiguratului, iar „asiguratul declară că îi sunt cunoscute cele înscrise în Poliţă şi este de acord cu încheierea ei în aceste condiţii”.

În prima jumătate a anului 2010, polițele au fost comunicate beneficiarilor odată cu factura curentă emisă pentru serviciile de telefonie furnizate. După ce au luat cunoştinţă de existenţa poliţelor încheiate în numele lor, unii clienţi au adresat plângeri Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).

Sancţionarea contravenţională

Ca urmare ANSPDCP a sancționat furnizorul de servicii de telefonie pentru săvârşirea contravenţiilor prevăzute de art. 32[8] raportat la art. 5 alin. (1) din lege, întrucât a prelucrat datele cu caracter personal ale clienţilor săi în scopul încheierii unor poliţe de asigurare, fără ca aceştia să-şi fi exprimat consimţământul expres şi neechivoc pentru această prelucrare, iar pentru această faptă i-a fost aplicat furnizorului de servicii de telefonie o amenda în cuantum de 3.000 lei.

În ceea ce priveşte consimţământul pentru prelucrare, potrivit art. 5 alin. (1) din lege, „orice prelucrare de date cu caracter personal, cu excepţia prelucrărilor care vizează date din categoriile menţionate la art. 7 alin. (1), art. 8 şi 10, poate fi efectuată numai dacă persoana vizată şi-a dat consimţământul în mod expres şi neechivoc pentru acea prelucrare (s.n.)”.

Totodată, s-a reţinut şi săvârşirea contravenţiei prevăzută de art. 32 raportat la art. 4 alin. (1) lit. b) din lege, întrucât datele cu caracter personal ale clienţilor au fost prelucrate într-un scop incompatibil cu scopul iniţial pentru care acestea au fost colectate. Datele personale ale clienţilor au fost colectate iniţial în scopul furnizării de servicii, însă ulterior au fost prelucrate în scopul încheierii de poliţe de asigurare, faptă pentru care furnizorul de servicii de telefonie a fost amendat cu 2.000 lei.

În ceea ce priveşte scopul prelucrării, potrivit art. 4 alin. (1) lit. b) din lege: „datele cu caracter personal destinate a face obiectul prelucrării trebuie să fie colectate în scopuri determinate, explicite şi legitime (s.n.); prelucrarea ulterioară a datelor cu caracter personal în scopuri statistice, de cercetare istorică sau ştiinţifică nu va fi considerată incompatibilă cu scopul colectării dacă se efectuează cu respectarea dispoziţiilor prezentei legi […]”.

Plângerea contravenţională

Instanța de fond

Prin plângerea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, furnizorul de servicii de telefonie a solicitat, în contradictoriu cu ANSPDCP, anularea procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei încheiat de pârâtă şi exonerarea de plata amenzii în valoare de 5.000 lei. Pe baza probei cu înscrisuri administrată în cauză, Tribunalul Bucureşti a dispus respingerea plângerii ca neîntemeiată[9]. Pentru a hotărî astfel, instanţa de fond a reţinut, în esenţă, următoarele:

a) Precum a reieşit din procesul-verbal şi din înscrisurile depuse de către ANSPDCP la dosar în susţinerea acestuia, reclamantul a încheiat cu o societate de asigurări – pentru perioada 14.04.2010 – 13.07.2010/13.07.201[10]– poliţe de asigurare a locuinţei împotriva incendiului şi a dezastrelor naturale, pentru o parte dintre clienţii săi, poliţe pe care le-a comunicat acestora împreună cu factura curentă emisă pentru serviciile de telefonie furnizate;

b) Atât din conţinutul clauzelor contractului pentru furnizarea de servicii de telefonie, cât şi din cuprinsul poliţelor de asigurare depuse în dosar, a rezultat că aceşti clienţi nu au avut cunoştinţă, anterior încheierii acestor poliţe de asigurare, de aceasta posibilitate şi nici de faptul că datele cu caracter personal – colectate de către reclamant odată cu încheierea contractului de furnizare de servicii de telefonie – vor fi prelucrate de reclamant şi comunicate unui terţ (societatea de asigurări) în scopul încheierii unor poliţe de asigurare, astfel că, în mod evident, clienţii reclamantului nu şi-au exprimat consimţământul în acest sens[11];

c) Deşi reclamantul a susţinut că un astfel de consimţământ nu era necesar întrucât, în cazul acestor poliţe, furnizorul de servicii de telefonie nu a făcut altceva decât să comunice datele cu caracter personal ale clienţilor săi – accesibile oricum publicului – şi pentru care aceşti clienţi şi-au dat consimţământul potrivit art. 7 din Contractul de furnizare de servicii de telefonie, raportat la art. 11.1 din Condiţiile Generale pentru Furnizarea Serviciilor[12], în speţă, nu s-a făcut nici o dovada în acest sens, reclamantul depunând la dosar doar formularul tipizat al contractului pe care-l încheia cu clienţii săi[13], astfel că nu a putut fi reţinută ca dovedită o astfel de susţinere şi, prin urmare, nu s-a putut reţine nici incidenţa în cauză a dispoziţiilor art. 5 alin. (2) lit. f)[14]din lege;

d) De asemenea, nici art. 5 alin. (2) lit. a)[15] din acelaşi act normativ nu-şi a găsit aplicabilitatea în cauză, în condiţiile în care, deşi dispoziţia legală vorbeşte de existenta unui contract în care persoana vizată, în speţă clientul furnizorului de servicii de telefonie, este parte, nu s-a făcut dovada că încheierea poliţelor de asigurare a fost prevăzută în contractul încheiat de reclamant cu clienţii săi, aceştia nefiind informaţi nici măcar la modul general că ar putea beneficia, eventual, de anumite „cadouri” de tipul poliţelor de asigurare.

Împrejurarea că furnizorul de servicii de telefonie a încheiat un contract cu societatea de asigurări în scopul emiterii unor astfel de poliţe, nu prezintă relevanţă sub aspectul săvârşirii contravenţiilor reţinute în sarcina reclamantului cu privire la prelucrarea nelegală a datelor cu caracter personal ale clienţilor săi, întrucât aceştia nu erau părţi în acest din urmă contract şi nici nu au fost informaţi despre existenţa lui înainte de a li se fi dezvăluit datele cu caracter personal către societatea de asigurări, care este un terţ în raport cu clienţii furnizorului de servicii de telefonie. Astfel, situaţia de fapt existentă în cauză nu s-a încadrat în niciuna dintre ipotezele legale – art. 5 alin. (2) lit. a) şi f) din lege – invocate de furnizorului de servicii de telefonie pentru care nu ar fi fost necesar ca acesta să obţină consimţământul expres şi neechivoc al clienţilor săi pentru încheierea poliţelor de asigurare, care au presupus prelucrarea datelor personale ale acestora, date colectate de reclamant în scopul furnizării serviciilor specifice care formează obiectul său de activitate;


[1] Legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, publicată în M. Of. nr. 790 din data de 12 decembrie 2001, act normativ denumit în continuare, brevitatis causa, „legea”.

[2] Persoana vizată poate fi orice persoană fizică identificată sau identificabilă; Potrivit art. 3 lit. a) din lege, o persoană identificabilă este acea persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, în mod particular prin referire la un număr de identificare ori la unul sau la mai mulţi factori specifici identităţii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale.

[3] C. Ap. Bucureşti, s. a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, dec. nr. 496 din 6 februarie 2012 (dosarul nr. 23792/3/2010), disponibilă pe http://www.rolii.ro şi http://portal.just.ro.

[4] Situaţia de fapt a fost reconstituită pe baza informaţiilor conţinute în sent. civ. nr. 858 din 2 martie 2011 a Tribunalului Bucureşti (fond) şi în dec. nr. 496 din 6 februarie 2012 a Curţii de Apel Bucureşti (recurs).

[5] A se vedea http://www.capital.ro/800000-de-scrisori-explicative-pentru-politele-astra-romtelecom-135372.html (consultat la data de 25.05. 2017).

[6] A se vedea art. 3 alin. (1) din Legea nr. 260 din 4 noiembrie 2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor, publicată în M. Of. nr. 57 din data de 10 noiembrie 2008.

[7] A se vedea http://media.hotnews.ro/media_server1/image-2010-04-27-7174566-0-asigurare-locuinta-romtelecom-astra.jpg (consultat la data de 25.05. 2017).

[8] Art. 32 – Prelucrarea nelegală a datelor cu caracter personal: „Prelucrarea datelor cu caracter personal de către un operator sau de o persoană împuternicită de acesta, cu încălcarea prevederilor art. 4-10 sau cu nesocotirea drepturilor prevăzute la art. 12-15 sau la art. 17 (s.n.), constituie contravenţie, dacă nu este săvârşită în astfel de condiţii încât să constituie infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 1000 lei la 25000 lei”.

[9] A se vedea T. Bucureşti, s. a IX-a contencios administrativ şi fiscal, sent. civ. nr. 858 din 2 martie 2011 (nepublicată).

[10] Aparent polițele de asigurare aveau date sensibil diferite, probabil în funcție de data emiterii facturii curente pentru serviciile de telefonie furnizate.

[11] Acest aspect a rezultat şi din plângerile formulate de clienţii reclamantului şi adresate ANSPDCP, după ce au luat cunoştinţă de existenta poliţelor încheiate în numele lor.

[12] La art. 11 pct. 1 era inserată următoarea clauză: „datele obţinute de […] de la client, cum sunt datele cu caracter personal (inclusiv CNP) […] vor fi prelucrate […] în următoarele scopuri: a) marketingul (inclusiv marketingul direct), efectuarea de comunicări comerciale şi comercializarea serviciilor […] şi ale partenerilor […] prin orice mijloc de comunicare, inclusiv prin mijloace de apelare automată care nu necesită intervenţia unui operator uman” – a se vedea Tribunalul Bucureşti, secţia a IX-a Contencios Administrativ şi Fiscal, sentinţa civilă nr. 858 din 2 martie 2011.

[13] În cadrul acestuia clienţii puteau, într-adevăr, să opteze pentru prelucrarea datelor de către societate, în scopurile menţionate la art. 11.1 din Condiţiile Generale pentru Furnizarea Serviciilor şi pentru ca acestea să fie dezvăluite categoriilor de destinatari menţionaţi în acelaşi art. 11.1.

[14] Art. 5 alin. (2) lit. f): „Consimţământul persoanei vizate nu este cerut când prelucrarea priveşte date obţinute din documente accesibile publicului (s.n.), conform legii”.

[15] Art. 5 alin. (2) lit. a): „Consimţământul persoanei vizate nu este cerut când prelucrarea este necesară în vederea executării unui contract sau antecontract (s.n.) la care persoana vizată este parte ori în vederea luării unor măsuri, la cererea acesteia, înaintea încheierii unui contract sau antecontract”.

 

DOWNLOAD FULL ARTICLE

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2 3 4

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress