• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Reflecții pe tema recentei abrogării a unui act normativ din domeniul protecției mediului

Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu - martie 5, 2023

Cu o excepție notabilă[1], doctrina nu a procedat la o analiză a problematicii născute la confluența imperativelor protecției mediului și a celor ale apărării  naționale.

Armata României a manifestat o preocupare constantă în ultimele decenii în direcția adoptării graduale a măsurilor necesare materializării „normelor internaționale și interne de protecția mediului în cadrul sistemului militar”[2], în contextul în care specificul activității sale i-a creat un statut privilegiat ca subiect al raporturilor juridice de dreptul mediului.

La nivel de principiu, potrivit art. 7 alin. (3) din O.U.G. 195/2005 privind protecția mediului[3], aprobată prin Legea nr. 265/2006[4], cu modificările și completările ulterioare, controlul măsurilor de protecția mediului se realizează de către Ministerul Apărării Naționale, prin personalul împuternicit, în domeniile sale de activitate, conform atribuțiilor stabilite prin lege[5]. Mai mult, pe cale de excepție de la dreptul comun în materie[6], „În obiectivele, incintele și zonele aparținând structurilor componente ale sistemului de apărare (…), controlul se realizează de către personalul specializat din Ministerul Apărării Naționale (…)”[7], iar „Activitățile desfășurate de structurile componente ale sistemului de apărare (…) sunt exceptate de la obținerea autorizației de mediu”[8].

Legea-cadru a protecției mediului consacră și atribuțiile care revin Ministerului Apărării Naționale în ceea ce privește protecția mediului[9].

Astfel, în temeiul prevederilor art. 83 lit. a) din  O.U.G. nr. 195/2005 și ale art. 33 alin. (1) [în prezent, art. 40 alin. (1) – „În exercitarea competențelor conferite de lege, ministrul apărării emite ordine și instrucțiuni”.] din Legea nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării, republicată[10], cu modificările și completările ulterioare, au fost aprobate, prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. 14/2008[11], Instrucțiunile privind organizarea și desfășurarea activității de protecție a mediului în Armata României, a căror vocație de aplicare viza „activitățile militare desfășurate pe teritoriul României, pe timp de pace”[12].

Recent, prin prevederile art. 1 din Ordinul  ministrului apărării naționale nr. M.230/2022[13], Ordinul ministrului apărării nr. M.14/2008 a fost abrogat expres.

Potrivit Preambulului său, emiterea Ordinului  ministrului apărării naționale nr. M.230/2022 își găsește rațiunea în imperativul aplicării dispozițiilor legale privitoare la tehnica legislativă[14].

În condițiile în care nu am reușit identificarea unui nou act normativ referitor la organizarea și desfășurarea activității de protecție a mediului în Armata României, nu putem decât să considerăm că, la momentul de față, asistăm la un moment de vid legislativ în materie.

Date fiind numeroasele excepții de la prevederile dreptului comun al căror beneficiar este sistemul de apărare, care fac ca absența normelor privitoare la organizarea și desfășurarea activității de protecție a mediului în Armată Română să nu poată fi complinită de prevederile altor acte normative, considerăm că, în interesul superior al protecției mediului, se impune reglementarea chestiunii în regim de urgență.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[1] Valentin-Stelian Bădescu, Dreptul mediului: sisteme de management de mediu, Ed. C.H. Beck, București, 2011.

[2] Elisabeta-Emilia Halmaghi, Implicațiile desfășurării procesului de instrucție al trupelor asupra mediului înconjurător, Revista Academiei Forțelor Terestre, nr. 3-4 (27-28)/2002. Material disponibil la https://www.armyacademy.ro/reviste/3_4_2002/r12.pdf. Accesat la data de 1 februarie 2023.

[3] M. Of. nr. 1.196 din 30 decembrie 2005.

[4] M. Of. nr. 586 din 6 iulie 2006.

[5] În aplicarea principiului, art. 97 alin. (1) lit. c) teza II din O.U.G. nr. 195/2005 dă competență de constatare a faptelor contravenționale și de aplicare a sancțiunilor prevăzute de art. 96 ale aceluiași act normativ personalului sus menționat.

[6] Art. 79 alin. (1) din O.U.G. nr. 195/2005: „În exercitarea atribuțiilor ce le revin, comisarii șefi și comisarii Gărzii Naționale de Mediu, precum și persoane împuternicite din cadrul acesteia au acces, în condițiile legii, oricând și în orice incintă unde se desfășoară o activitate generatoare de impact asupra mediului”.

Art. 12 alin. (1) din O.U.G. nr. 195/2005: „Desfășurarea activităților existente precum și începerea activităților noi cu posibil impact semnificativ asupra mediului se realizează numai în baza autorizației/autorizației integrate de mediu”.

[7] Art. 79 alin. (5) teza I din O.U.G. nr. 195/2005.

[8] Art. 12 alin. (7) din O.U.G. nr. 195/2005.

[9] Art. 83 din O.U.G. nr. 195/2005: „Ministerul Apărării Naționale are următoarele atribuții:

a) elaborează norme și instrucțiuni specifice pentru domeniile sale de activitate, în concordanță cu legislația privind protecția mediului;

b) supraveghează respectarea de către personalul Ministerului Apărării Naționale a normelor de protecția mediului pentru activitățile din zonele militare;

c) controlează acțiunile și aplică sancțiuni pentru încălcarea de către personalul Ministerului Apărării Naționale a legislației de protecția mediului în domeniul militar;

d) asigură realizarea evaluării impactului asupra mediului, a raportului de amplasament și, după caz, a raportului de securitate, prin structuri specializate, atestate de către autoritatea publică centrală pentru protecția mediului, numai pentru proiectele și activitățile din zonele militare;

e) asigură informarea autorităților competente pentru protecția mediului cu privire la rezultatele automonitorizării emisiilor de poluanți și a calității mediului în zona de impact, precum și cu privire la orice poluare accidentală datorată activității desfășurate”.

[10] M. Of. nr. 867 din 2 noiembrie 2017.

[11] M. Of. nr. 160 din 3 martie 2008.

Ordinul ministrului apărării naționale nr. 14/2008 abroga în mod expres „P.Med.-4, Instrucțiuni privind organizarea activității de protecția mediului în Armata României”, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M 111/2005, nepublicat în Monitorul Oficial al României, partea I.

[12] Art. 71 din Anexa (Instrucțiunile privind organizarea și desfășurarea activității de protecție a mediului în Armata României) Ordinul ministrului apărării naționale nr. 14/2008.

Structura Ordinul ministrului apărării naționale nr. 14/2008 este compusă din 10 capitole [Dispoziții generale, Particularități în organizarea și desfășurarea activității de protecție a mediului, Obligațiile și atribuțiile structurilor în coordonarea, conducerea, controlul și evaluarea activității de protecție a mediului, Organizarea activităților de protecție a mediului pe timpul exercițiilor militare naționale și multinaționale, Substanțe periculoase, Managementul deșeurilor, Protecția resurselor naturale și conservarea biodiversității, Autoevaluarea de mediu, Sancțiuni și contravenții, Dispoziții finale].

[13] M. Of. nr. 35 din 12 ianuarie 2023.

[14] În acest sens, sunt indicate prevederile art. 17 [„În vederea asanării legislației active, în procesul de elaborare a proiectelor de acte normative se va urmări abrogarea expresă a dispozițiilor legale căzute în desuetudine sau care înregistrează aspecte de contradictorialitate cu reglementarea preconizată”.], art. 64 alin. (1) [„Prevederile cuprinse într-un act normativ, contrare unei noi reglementări de același nivel sau de nivel superior, trebuie abrogate. Abrogarea poate fi totală sau parțială”.] și art. 65 alin. (2) [„În cadrul operațiunilor de sistematizare și unificare a legislației se pot elabora și adopta acte normative de abrogare distincte, având ca obiect exclusiv abrogarea mai multor acte normative”.] din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare (M. Of. nr. 260 din 21 aprilie 2010).

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress