Unele observații succinte relative la Proiectul de LEGE privind revizuirea Constituției României
Marin Voicu - martie 1, 2016- 17. Art. 133 alin. (3) – Durata mandatului președintelui CSM de un an nu a constituit o soluție pozitivă și eficientă, în acest mandat de 6 ani, care expiră în 2016, astfel că se impune a fi majorată la 2 ani.
– alin. (4) – text nou – acest text poate fi ameliorat : în loc de „magistrați aleși …”, corect este „judecătorii și procurorii aleși pot fi revocați”, în loc de „sunt revocați”.
- 18. Art. 148 alin. (1) – dezacordul plural/singular impune reformularea în „ … precum și a tratatelor prin care este modificat sau completat tratatul Atlanticului de Nord …”.
- II. Puterea judecătorească și Ministerul Public
- 1. Titlul III – Cap. VI – „Autoritatea judecătorească” să devină Cap. VII denumit „Puterea judecătorească” în acord cu art. 1 alin. (4), având 2 secțiuni: 1) „Instanțele judecătorești” și 2) „Consiliul Superior al Judecătorilor”, iar Secțiunea a 2-a „Ministerul Public” să devină Cap. VI din Titlul III, cu două secțiuni: 1) ”Ministerul Public” și 2) „Consiliul Superior al Procurorilor”.
- 2. Disfuncțiile succesive majore și anumite excese ale puterii executive, ivite în statele europene, vizibile în România în ultimii 2 ani, cultivarea publică a unor confuzii privind statutul Ministerului Public, în raport cu puterea executivă și cu puterea judecătorească, impun definirea clară și în deplin acord cu noul context intern și extern a rolului, locului și limitelor de competență a fiecăreia dintre cele 3 puteri ale statului, precum și a mecanismului constituțional de asigurare a echilibrului dintre ele.
- 3. Am sugerat „Comisiei parlamentare de revizuire a Constituției aceeași propunere privind „eliberarea” Ministerului Public din „Autoritatea judecătorească” cu argumente pertinente și de drept comparat.
Unele dintre circumstanțele actuale susțin, în mod evident, o asemenea soluție.
3.1. Anual, la bilanțurile din Ministerul Public (Parchetul de pe lângă ÎCCJ, DIICOT și DNA), participă reprezentanți din vârful puterii executive bicefale – Președintele României, Prim-ministrul și Ministrul Justiției – care emit aprecieri și formulează orientări strategice și tactice asupra activității acestora, într-o tăcere „complice” a CSM – „garantul independenței justiției” [art. 183 alin. (1) al Constituției].
3.2. Motivarea Parchetului de pe lângă ÎCCJ din propunerea legislativă, încărcat de confuzii privind natura constituțională a puterilor statului, este edificatoare pentru conștiința internă instituțională a Ministerului Public asupra apartenenței sale la puterea executivă.
„S-a considerat că participarea Procurorului General al Parchetului de pe lângă ÎCCJ în CSAT, în calitate de membru de drept al Consiliului, ar reprezenta, în fapt, același argument constituțional, al participării unui reprezentant al unei puteri a statului (puterea judecătorească ?!!) în actele deliberative ale unui organ al altei puteri a statului (puterea executivă) ca manifestare a echilibrului puterilor în stat și fără a încalcă principiul separației suple (?!) a puterilor”.
Iată, așadar, cum Ministerul Public și, în mod direct, Parchetul de pe lângă ÎCCJ, își arogă în mod evident, apartenență la „puterea judecătorească”, cu încălcarea art. 1 alin. (4), art. 126 alin. (1) și art. 131 alin. (1) – (3) din Constituția României, fără să existe vreo reacție a CSM „garantul independenței justiției” [art. 133 alin. (1) din Constituție] care se „realizează prin ÎCCJ și prin celelalte instanțe judecătorești stabilite de lege” [art. 128 alin. (1)].
3.3. Decizia anticipată exprimată de Președintele României și de Ministrul Justiției de reînvestire în funcție, înaintea declanșării procedurilor legale imperative și că ignorarea deplină a rolului CSM, precum și modul în care a fost mediatizată „procedura inedită” în care a fost „demis” procurorul general relevă, în concret, „captivitatea de facto” a Ministerului Public în interiorul puterii executive bicefale.
- 4. Înalta Curte de Casație și Justiție
4.1. Modificarea art. 126 în sensul denumirii instanței supreme: „Curtea de casație a României”, redându-i acesteia, conform tradiției sale, numai casația, și încredințându-se curților de apel, consolidate instituțional și profesional, după 23 de ani de la înființare, justiția penală a demnitarilor și a altor subiecți ai răspunderii penale.
4.2. În acest fel, Curtea de Casație va fi numai instanță de casație în toate materiile, penală, civilă și de contencios administrativ, cu misiunea fundamentală prevăzută de art. 126 alin. (3) de a „asigura interpretarea și aplicarea unitară a legii de către toate instanțele judecătorești”.
4.3. În ceea ce privește art. 126 alin. (4) din Proiectul legii de revizuire a Constituției apreciem că actuala redactare este incompletă și propunem următoarea formulare: „Organizarea, funcționarea și compunerea Curții de casație, precum și procedura recursului în casație, se reglementează prin legea sa organică”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.