Unele delimitări conceptuale privind serviciile funerare şi prestatorii acestora
Silviu-Dorin Şchiopu - iulie 1, 2017În ceea ce priveşte pregătirea pentru înmormântare, mai precis îngrijirile mortuare ce sunt adresate direct corpului defunctului, precum manoperele de spălare şi igienizare, îmbălsămare şi tanatopraxie, acestea nu pot fi realizate – ca efect al încheierii unui contract de prestări servicii între prestatorul de servicii funerare şi persoana care dispune cu privire la înmormântare – decât de un tanatopractor angajat cu contract de muncă de către prestatorul de servicii funerare.
Dovada că prestatorul de servicii funerare are angajat un tanatopractor constituie condiţie sine qua non atât pentru obţinerea avizului consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale în care îşi desfăşoară activitatea [art. 9 alin. (1) lit. b) pct. 1 din norme], cât şi pentru autorizarea sanitară pentru prestarea de servicii funerare [alin. (2) lit. f) din anexa nr. 1 din norme]. Prestatorii de servicii funerare sunt avizaţi de consiliile locale din punct de vedere al capacităţii financiare şi profesionale iar, întrucât vor avea angajat un tanatopractor şi vor realiza la cerere îmbălsămări şi lucrări de estetică mortuară, spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea trebuie să îndeplinească condiţii igienico-sanitare bine definite, iar activitatea, fiind una de risc, trebuie să fie autorizată de către direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti. În mod similar, avem autorizarea sanitară a cimitirelor pentru activităţi de înmormântare/înhumare (anexa nr. 4 la norme) şi cea a crematoriilor umane pentru activități de incinerare a persoanelor decedate (anexa nr. 8 la norme).
Tanatopractorul trebuie să deţină diploma de absolvire a programului de formare teoretică şi practică[18] în urma căruia a obţinut dreptul de liberă practică cu dreptul de a completa şi semna certificatul de îmbălsămare[19]. Tanatopractorii, în urma promovării examenului naţional primesc nu numai dreptul de a semna certificatele de îmbălsămare ci şi „poartă întreaga responsabilitate a efectuării acestei proceduri”[20].
Certificatul de îmbălsămare conţine, printre altele, şi următoarele menţiuni: faptul că a). procedura de îmbălsămare şi/sau tanatopraxie nu a urmărit conservarea definitivă a corpului defunctului; b). s-au folosit numai substanţe chimice standardizate a căror compoziţie a fost, potrivit legii, avizată conform H.G. nr. 617/2014, cu modificările şi completările ulterioare, din care un eşantion cu 50 ml de substanţă se află depus lângă decedat; c). s-a avut în vedere ca prin metoda folosită să se constituie riscuri biologice, ocupaţionale şi pentru mediu cât mai reduse; d). o brăţară cu datele de identificare ale firmei de pompe funebre care a acordat serviciile funerare, îngrijirile mortuare şi serviciile de tanatopraxie s-a aplicat pe mâna dreaptă/stângă a decedatului.
Aceste menţiuni privesc metodele şi tehnicile de tanatopraxie reglementare în cadrul capitolului III din norme. Potrivit art. 17 alin. (1) din norme: „Produsele folosite la conservarea cadavrului, precum cele folosite la îmbălsămare/tanatopraxie trebuie să facă parte din categoria produselor biocide şi să fie avizate/autorizate conform prevederilor H.G. nr. 617/2014, cu modificările şi completările ulterioare”[21], folosirea altor produse decât cele menţionate constituind contravenţie sancţionată cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
De asemenea, potrivit art. 17 alin. (2) şi (3) din norme, produsele biocide folosite la îmbălsămare/tanatopraxie trebuie utilizate în conformitate cu prevederile din actul administrativ de punere pe piaţă a produselor respective şi în cantităţi care să nu ducă la conservarea definitivă a corpului, pentru a evita contaminarea solului şi a permite reînhumările ulterioare. În cazul înhumării, eşantioane din aceste substanţe în flacoane din material plastic de minimum 50 ml, cu dop autosigilant şi etichetate, trebuie puse alături de defunct în sicriu iar pe etichetă se consemnează denumirea produsului, denumirea producătorului, numărul avizului, precum şi firma de servicii funerare care a realizat îngrijirile mortuare. Încălcarea art. 17 alin. (2) şi (3) din norme constituie de asemenea contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1000 la 5000 de lei.
În pus, potrivit art. 19 din norme, este obligatorie şi aplicarea unei brăţări – care nu se confecţionează din materiale biodegradabile – în jurul încheieturii mâinii drepte sau stângi a decedatului pe care sunt imprimate datele de identificare ale firmei care a acordat serviciile funerare, îngrijirile mortuare şi serviciile de tanatopraxie, aceasta având rolul de servi la identificarea prestatorului de servicii funerare în cazul unei plângeri ulterioare şi pentru responsabilizarea acestuia[22]. Neîndeplinirea acestei obligaţii constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1000 lei.
Întrebarea care se pune este: cine este subiectul activ al acestor contravenţii? Persoana fizică, tanatopractorul, sau persoana juridică, prestatorul de servicii funerare? În ceea ce ne priveşte considerăm că numai tanatopractorul poate răspunde contravenţional pentru încălcarea prevederilor art. 17 alin. (1)-(3) şi art. 19 din norme.
Potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din O.G. nr. 2/2001 persoana juridică răspunde contravenţional în cazurile şi în condiţiile prevăzute de actele normative prin care se stabilesc şi se sancţionează contravenţii[23]. Ca și tehnică de reglementare, în jurisprudenţă s-a statuat că „răspunderea poate fi instituită în normele speciale, fie în mod expres – când se precizează explicit în norma contravenţionala că persoana juridica răspunde pentru săvârşirea respectivei contravenţii şi care este sancţiunea aplicabila, fie implicit – când este evident, chiar în lipsa unei prevederi exprese, că acea contravenţie poate fi comisa numai de către o persoana juridica, în funcţie de specificul faptei prevăzute în actul normativ care stabileşte fapta contravenţională şi sancţiunea aplicabilă”[24]. În cazul nostru, normele contravenţionale nu precizează explicit că prestatorul de servicii răspunde pentru săvârşirea acestor contravenţii. Cum numai tanatopractorul are dreptul de a efectua îmbălsămări/tanatopraxii şi de a semna certificatul de îmbălsămare, fără a avea nevoie de contrasemnătura altei persoane, certificat prin care tanatopractorul atestă tocmai executarea obligaţiilor a căror încălcare constituie contravenţie, nu putem decât concluziona că persoana juridică, prestatorul de servicii funerare, nu va răspunde contravenţional, numai tanatopractorul purtând avea calitatea de subiect activ al acestor contravenţii[25].
În concluzie, serviciile funerare prevăzute de art. 21 alin. (1) din lege şi art. 2 alin. (1) din norme nu pot fi realizate în întregime exclusiv de prestatori de servicii funerare, o parte din acestea putând fi îndeplinite numai de către alte persoane juridice. De asemenea, unele dintre serviciile funerare pot fi realizate şi separat. Toate servicii funerare privesc exclusiv rămăşiţele pământeşti ale defunctului, motiv pentru care serviciul religios oficiat de reprezentanţii cultelor cu ocazia înmormântării nu se consideră prestare de servicii funerare, acesta adresându-se nu corpului, ci sufletului celui trecut la cele veşnice.
Prestatorii autorizaţi sanitar pentru prestarea de servicii funerare pot realiza servicii precum primirea comenzii pentru înmormântare, transportul persoanei decedate, pregătirea pentru înmormântare, aşezarea pe catafalc şi organizarea ceremoniei de ultim rămas bun, la organizarea serviciilor funerare, potrivit art. 2 alin. (2) din lege, persoanele obligate să dispună cu privire la înmormântare şi prestatorii serviciilor funerare fiind obligaţi să colaboreze între ei, să ţină cont de voinţa exprimată în timpul vieţii de către defunct sau, în lipsa acesteia, să ţină seama de apartenenţa religioasă a defunctului. Cimitirele autorizate sanitar pentru activităţi de înmormântare/înhumare asigură servicii funerare precum înmormântarea, înhumarea, exhumarea şi exhumarea. Crematoriile autorizate sanitar pentru activităţi de incinerare a persoanelor decedate realizează servicii funerare precum incinerarea, preluarea urnei şi aşezarea acesteia în nişa specială, predarea urnei.
În încheiere mai trebuie să precizăm că numai prestatorii de servicii funerare – nu angajaţii acestora, precum tanatopractorii, sau alte persoane care realizează unele servicii funerare, precum cimitirele şi crematoriile – au obligaţia de a constitui un fond de garantare pentru plata despăgubirilor datorate în cazul neîndeplinirii sau al îndeplinirii defectuoase a prestărilor de servicii funerare. Potrivit art. 27 alin. (2) din lege, constituie fond de garantare fie suma depusă într-un cont special la banca la care operatorul economic are deschis contul curent, fie garanţia bancară sau asigurarea de malpraxis încheiată la valoarea fondului de garantare. Nivelul fondului de garantare este stabilit la nivelul contravalorii a cinci ajutoare de înmormântare[26], cu obligativitatea majorării acestui fond în funcţie de actualizările anuale ale cuantumului acestui ajutor şi de realimentare în cazul plăţii de despăgubiri.
Bibliografie:
Ordonanța nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în M. Of. nr. 410 din data de 25 iulie 2001.
Legea nr. 104 din 27 martie 2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, republicată în M. Of. nr. 213 din data de 25 martie 2014.
H.G. nr. 955 din 15 iunie 2004 pentru aprobarea Reglementărilor-cadru de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, publicată în Monitorul Oficial nr. 660 din data de 22 iulie 2004.
Legea nr. 296 din 28 iunie 2004 privind Codul consumului, republicată în M. Of. nr. 224 din data de 24 martie 2008.
H.G nr. 857 din 24 august 2011 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele din domeniul sănătăţii publice, publicată în M. Of. nr. 621 din data de 1 septembrie 2011.
Camera Deputaţilor, Expunere de motive la Proiectul de Lege privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare, disponibilă la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/em592.pdf [consultată la data de 20.04.2017].
Consiliul Legislativ, Aviz referitor la propunerea legislativă privind cimitirele şi serviciile funerare, disponibil la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/cl592.pdf [consultat la data de 20.04.2017].
Legea nr. 102 din 8 iulie 2014 privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare, publicată în M. Of. nr. 520 din data de 11 iulie 2014.
H.G. nr. 617 din 23 iulie 2014 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 mai 2012 privind punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea produselor biocide, publicat în M. Of. nr. 589 din data de 6 august 2014.
Proiectul Hotărârii de Guvern pentru aprobarea normelor tehnice şi sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea şi reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum şi criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare, elaborat de Ministerul Sănătăţii, disponibil la adresa http://old.ms.ro/documente/HG_1233_2516.pdf [consultat la data de 22.06.2017].
Nota de fundamentare la H.G. nr. 741/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice şi sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea şi reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum şi criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare şi nivelul fondului de garantare, disponibilă la adresa http://gov.ro/fisiere/subpagini_fisiere/NF_HG_741-2016.pdf [consultată la data de 22.06.2017].
H.G. nr. 741 din 12 octombrie 2016 pentru aprobarea Normelor tehnice şi sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea şi reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum şi criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare şi nivelul fondului de garantare, publicată în M. Of. nr. 843 din data de 24 octombrie 2016.
Ordinul nr. M.117 din 4 octombrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi administrarea cimitirelor militare, publicat în Monitorul Oficial nr. 854 din 27 octombrie 2016.
Legea nr. 7 din 16 februarie 2017 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017, publicată în M. Of. nr. 128 din data de 17 februarie 2017.
Tribunalul Cluj, secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale, decizia civilă nr. 907/R/2012, disponibilă pe http://www.tribunalulcluj.ro/juris_hotarari/pv_contraventie/6178%20211%202011.pdf [consultată la data de 21.06.2017].
Filip Pavel, Partea sufletului. Un vechi obicei juridic de sorginte romană, încorporat în conţinutul desemnat prin noţiunea de „sarcină a moştenirii”, în Revista română de jurisprudenţă nr. 4/2016, p. 179-184.
Silviu-Dorin Șchiopu, Contravenții prevăzute de Legea nr. 102/2014 privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare, în Revista Universul Juridic nr. 5/2017, p. 127-139.
[18] Programele de formare pentru tanatopractori ar fi trebuit să fie organizate în parteneriat cu institutele de medicină legală din centrele universitare şi serviciile de medicină legală judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti care pot oferi atât baza practică, cât şi posibilitatea participării cadrelor universitare, precum şi cu alţi furnizori de formare acreditaţi în domeniul tanatopraxiei, entităţi publice şi/sau private, în baza unor curricule de pregătire cu caracter naţional, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a normelor, ceea ce nu s-a întâmplat încă.
[19] Certificatul de îmbălsămare/tanatopraxie serveşte la certificarea îmbălsămării cadavrului, în vederea transportului în altă localitate decât cea în care s-a produs decesul, situată la minimum 30 km, şi pentru depunerea la capelă/spaţii publice, cu sicriul deschis.
[20] Guvernul României, Nota de fundamentare la H.G. nr. 741/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice şi sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea şi reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum şi criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare şi nivelul fondului de garantare, p. 5, disponibilă la adresa http://gov.ro/fisiere/subpagini_fisiere/NF_HG_741-2016.pdf [consultată la data de 26.11.2016].
[21] H.G. nr. 617 din 23 iulie 2014 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 mai 2012 privind punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea produselor biocide, publicat în M. Of. nr. 589 din data de 6 august 2014.
[22] Guvernul României, Nota de fundamentare la H.G. nr. 741/2016, p. 7.
[23] Ordonanța nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în M. Of. nr. 410 din data de 25 iulie 2001.
[24] A se vedea Tribunalul Cluj, secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale, decizia civilă nr. 907/R/2012, disponibilă pe http://www.tribunalulcluj.ro/juris_hotarari/pv_contraventie/6178%20211%202011.pdf [consultată la data de 21.06.2017].
[25] Normele prevăd şi o situaţie când se precizează explicit în norma contravenţionala că persoana juridica va răspunde pentru săvârşirea respectivei contravenţii. Astfel, potrivit art. 39 alin. (1), fiecare persoană decedată care urmează să fie incinerată va avea datele de identificare (nume, sex şi data naşterii) ataşate sub forma unei brăţări aplicate în jurul articulaţiei gleznei sau mâinii, obligaţia etichetării revenind firmei de pompe funebre, care preia decedatul şi efectuează transportul acestuia, neîndeplinirea acestei obligaţii constituind contravenţie sancţionată cu amendă de la 500 lei la 1000 lei.
[26] Cuantumul ajutorului de deces este de 3.131 lei, a se vedea art. 17 lit. (a) din Legea nr. 7 din 16 februarie 2017 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2017, publicată în M. Of. nr. 128 din data de 17 februarie 2017.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.