Transparența salarială – componentă esențială în aplicarea principiului egalității de remunerare pentru lucrătorul femeie și pentru lucrătorul bărbat (Partea a II-a)
Carmen Adriana Gheorghe - iunie 5, 2022
I. De la discriminare la transparență salarială
Implicarea profesională a femeilor, prin prisma profesiilor preponderent solicitante pe parcursul situației pandemice declanșate în martie 2020, a readus în actualitate problema discriminării din această perspectivă, cea a respectării egalității între femei și bărbați sub aspectul remunerării pentru aceeași muncă și/sau pentru muncă de aceeași valoare.
Când și cum se poate aplica eficient, cu rezultate palpabile, întreaga strategie europeană de transparență în domeniul remunerării egale între femei și bărbați, așa-numita transparență salarială ‒ sunt întrebări la care revenim, deoarece putem răspunde deocamdată numai parțial: nu foarte curând, respectiv foarte greu. Considerând că aplicarea prevederilor Pilonului European al Drepturilor Sociale[1] (cu obiectivele sale de îndeplinit până in 2030), a propunerii de Directivă și întregul ansamblu al preocupărilor legislative privind egalitatea muncii între femei și bărbați a fost deturnat esențial prin conflictul militar declanșat recent în Ucraina s-ar putea spune că instrumentul jurisdicțional ar fi singurul în măsură să determine o oarecare clarificare în viitor.
II. Considerații privind jurisprudența în domeniul transparenței salariale
Volumul redus al informațiilor privind jurisprudența din domeniu face ca o analiză a soluțiilor instanțelor ‒ naționale, a CJUE și a CEDO ‒ să fie blocată oarecum de principiul confidențialității si de individualizarea aspectelor de dreptul muncii, la care se adaugă reglementările GDPR. Cu toate acestea, jurisprudența CJUE a subliniat în repetate rânduri că statele membre ar trebui să clarifice conceptul de „muncă de aceeași valoare” în legislația internă și că valoarea muncii ar trebui evaluată și comparată pe baza unor criterii obiective precum: cerințele educaționale, profesionale și în materie de formare, competențele, efortul și responsabilitatea, munca prestată efectiv și natura sarcinilor în cauză[2].
III. Jurisprudența CJUE. Noțiuni specifice definite
Principiul egalității de remunerare între lucrătorii de sex masculin și cei de sex feminin pentru aceeași muncă sau pentru o muncă de aceeași valoare, prevăzut la articolul 157 TFUE, face parte dintre fundamentele Uniunii[3].
Avem următoarele date ale problemei de la care putem începe analiza: jurisprudența CJUE nu este abundentă; aplicarea legii este problematica; există greutăți privind aria de comparație; există greutăți în compararea societăților comerciale/industriilor; nu există un element de comparație ipotetic; lipsesc informații despre remunerații; informațiile sunt individuale și confidențiale; există legislații naționale care interzic dezvăluirea informațiilor salariale și clauze de confidențialitate în contracte; lipsesc resursele reclamanților pentru declanșarea unui proces; sunt probleme de securitate a locului de muncă, a reputației; procedurile naționale sunt complicate s.a.[4].
Deja celebru, litigiul Tesco aduce clarificări privind cele trei aspecte care par a fi neclare în economia legii încă din 2009. Este vorba de cauza C-624/19, Tesco Stores cu angajații săi și de principiul egalității de remunerare între lucrătorii de sex masculin și cei de sex feminin consacrat de dreptul Uniunii care poate fi invocat în mod direct deopotrivă pentru aceeași muncă și pentru o muncă de aceeași valoare, în litigii între particulari[5]. Instanța europeană, CJUE, reușește să interpreteze următoarele noțiuni:
- aceeași muncă
- muncă de aceeași valoare
- sursa unică
Cu privire la fond, Curtea arată, mai întâi, în ceea ce privește modul de redactare a articolului 157 TFUE, că acest articol impune, în mod clar și precis, o obligație de rezultat și are un caracter imperativ, atât în ceea ce privește aceeași muncă, cât și o muncă de aceeași valoare.
Curtea amintește că a precizat că asemenea discriminări se numără printre cele care pot fi constatate numai cu ajutorul criteriilor de identitate a muncii și de egalitate a remunerării furnizate la articolul 119 din Tratatul CEE.
Astfel, reiese dintr-o jurisprudență constantă că, contrar celor susținute de TESCO Stores Ltd, efectul direct al articolului 157 TFUE nu se limitează la situațiile în care lucrătorii de sex diferit comparați efectuează aceeași muncă, ci include și situațiile de muncă de aceeași valoare. În acest context, CJUE precizează că problema dacă lucrătorii în cauză efectuează „aceeași muncă” sau o „muncă de aceeași valoare” ține de o apreciere de fapt a instanței.
Printr-o acțiune colectivă, 6.000 de angajați si foști angajați din TESCO Stores[6] s-au adresat Tribunalului pentru Litigii de Muncă din Watford[7], Regatul Unit (februarie 2018) pentru motivul că nu au beneficiat de egalitate de remunerare între lucrătorii de sex masculin și cei de sex feminin pentru o muncă egală, cu încălcarea reglementării naționale și a articolului 157 TFUE. Această instanță a suspendat judecarea cererilor formulate de lucrătorii de sex masculin, apreciind că soluționarea lor depindea de cea a cererilor reclamantelor din litigiul principal, de sex feminin.
În acest context, instanța de trimitere a sesizat CJUE. În hotărârea sa, Curtea statuează că articolul 157 TFUE are efect direct în litigiile între particulari în care este invocată nerespectarea principiului egalității de remunerare între lucrătorii de sex masculin și cei de sex feminin pentru o muncă de aceeași valoare, astfel cum este prevăzută la acest articol[8].
Astfel, revenind la sursa primară, CJUE statuează, cu accentuarea nuanțelor, că articolul 157 TFUE poate fi invocat în fața instanțelor naționale într-un litigiu întemeiat pe o muncă de aceeași valoare realizată de lucrători de sex diferit care au același angajator în unități diferite ale acestui angajator, în cazul în care acesta constituie o astfel de sursă unică. Avem deci muncă de aceeași valoare, bărbați și femei, angajați de același angajator, deși, în unități diferite ‒ aici este vorba despre vânzarea fizică, de vânzarea on-line și de distribuție ‒, precum și sursa unică evidentă[9].
IV. Concluzii
Lucrătorii de la TESCO, femei și bărbați, nu beneficiaseră de o remunerație egală pentru muncă egală, iar TESCO susținea că este o muncă diferită între femei și bărbați în centrele de distribuție. Ca atare, Camera a doua a CJUE a făcut lumina la data de 3 iunie 2021 în privința a doua aspecte ‒ unul se referă la decizia de cerere preliminară privind interpretarea art. 157 din TFUE, în sensul aplicării directe în litigiile dintre particulari a prevederii de mai sus, al doilea privește definirea noțiunilor de aceeași muncă, munca de aceeași valoare și sursa unica, în sensul că art. 157 TFUE poate fi invocat în fața instanțelor naționale într-un litigiu întemeiat pe o muncă de aceeași valoare, realizată de lucrători de sex diferit care au același angajator din unități diferite ale acestui angajator, în cazul în care acestea constituie o astfel de sursă unică.
Bibliografie
– Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene;
– Tratatul de instituire a Comunității Economice Europene;
– https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX%3A52017DC0671;
– http://www.laurageorgescu.ro/consideratii-privind-principiul-la-munca-egala-salariu-egal/;
– http://www.era-comm.eu/oldoku/SNLLaw/05_Equal_Pay/120SDV152_Foubert_RO.pdf, Petra Foubert;
– https://www.juridice.ro/733955/cjue-c-624-19-tesco-stores-principiul-egalitatii-de-remunerare-intre-lucratorii-de-sex-masculin-si-cei-de-sex-feminin-consacrat-de-dreptul-uniunii-poate-fi-invocat-in-mod-direct-deopotriva-pentru;
– http://www.era-comm.eu/oldoku/SNLLaw/05_Equal_Pay/2014_April_Rayner_Pres_RO.pdf;
– https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?lgrec=fr&td=%3BALL&language=en&num=C-624/19&jur=C.
DOWNLOAD FULL ARTICLE
[1] https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/economy-works-people/jobs-growth-and-investment/european-pillar-social-rights/european-pillar-social-rights-20-principles_ro.
[2] http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/MMPS/Transparenta_decizionala/09032021Anexa_1_SNESVD_cu_ANDPDCA_CNPP_29_01.pdf.
[3] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:12016E157.
[4] A se vedea si http://www.eracomm.eu/oldoku/SNLLaw/05_Equal_Pay/120SDV152_Foubert_RO.pdf.
[5] https://www.juridice.ro/733955/cjue-c-624-19-tesco-stores-principiul-egalitatii-de-remunerare-intre-lucratorii-de-sex-masculin-si-cei-de-sex-feminin-consacrat-de-dreptul-uniunii-poate-fi-invocat-in-mod-direct-deopotriva-pentru.html din 3 iunie 2021.
[6] Din cei 250.000 de angajați in total plus 11.000 în rețeaua de distribuție, pe https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2021-06/cp210095ro.pdf, Comunicatul de presa nr.95/21 a CJUE.
[7] Ca instanță de trimitere, tribunalul invocă punctul 18 din Hotărârea din 8 aprilie 1976, Defrenne, 43/75, idem.
[8] Cu titlu introductiv, Curtea constată competența sa, în temeiul articolului 86 din Acordul de retragere, de a răspunde la cererea de decizie preliminară, în pofida retragerii Regatului Unit din Uniunea Europeană. Mai precis, Curtea arată că, în conformitate cu articolul 86 din acordul menționat, rezultă că ea rămâne competentă să se pronunțe cu titlu preliminar cu privire la cererile instanțelor britanice prezentate înainte de sfârșitul perioadei de tranziție, stabilit la 31 decembrie 2020, situație care se regăsește în speță. A se vedea și https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?lgrec=fr&td=%3BALL&language=en&num=C-624/19&jur=C.
[9] https://www.juridice.ro/733955/cjue-c-624-19-tesco-stores-principiul-egalitatii-de-remunerare-intre-lucratorii-de-sex-masculin-si-cei-de-sex-feminin-consacrat-de-dreptul-uniunii-poate-fi-invocat-in-mod-direct-deopotriva-pentru.html din 3 iunie 2021. Cu titlu introductiv, Curtea constată competența sa, în temeiul articolului 86 din Acordul de retragere, de a răspunde la cererea de decizie preliminară, în pofida retragerii Regatului Unit din Uniunea Europeană. Mai precis, Curtea arată ca, in conformitate cu articolul 86 din acordul menționat, rezultă că ea rămâne competentă să se pronunțe cu titlu preliminar cu privire la cererile instanțelor britanice prezentate înainte de sfârșitul perioadei de tranziție, stabilit la 31 decembrie 2020, situație care se regăsește în speță. A se vedea si https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?lgrec=fr&td=%3BALL&language=en&num=C-624/19&jur=C.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.