Activitatea de control periodic şi inopinat desfăşurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (Regulamentul A.S.F. nr. 2/2015)
Redacția ProLege - februarie 28, 2015Art. 21 reglementează obligațiile pe care le au, în exercitarea atribuţiilor ce le revin, membrii echipei de control. Potrivit respectivului articol, membrii echipei de control au următoarele obligații
a) să aducă la cunoştinţă în scris conducătorului ierarhic existenţa sau apariţia unui potenţial conflict de interese, aşa cum este definit în Codul de etică şi integritate al A.S.F., prin completarea unei declaraţii în acest sens;
b) să se identifice prin prezentarea legitimaţiei de serviciu şi deciziei de efectuare a controlului;
c) să aplice în mod corect prevederile legislaţiei specifice aplicabile entităţii controlate;
d) să păstreze confidenţialitatea asupra datelor şi informaţiilor obţinute;
e) să efectueze controlul astfel încât să afecteze cât mai puţin activitatea curentă a entităţii controlate;
f) să respecte programul de lucru al entităţii controlate; controlul se poate desfăşura şi în afara programului de lucru al entităţii, cu acordul scris al reprezentantului legal al acesteia.
Cap. V: „Activitatea de control efectuată de către A.S.F.”
Secț. 1: „Iniţierea controlului”
Art. 22 prevede următoarele:
„(1) Decizia de control periodic/inopinat reprezintă mandatul de control primit de echipa de control pentru a desfăşura acţiunea de control. Documentul este întocmit de structura de control, avizat de vicepreşedintele coordonator şi semnat de preşedintele A.S.F. Decizia de control cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a) temeiul legal al efectuării controlului;
b) tipul controlului;
c) data de început a acţiunii de control;
d) perioada supusă controlului;
e) obiectul/tematica de control;
f) denumirea şi adresa entităţii supuse controlului;
g) componenţa echipei de control şi coordonatorul acesteia;
h) semnătura preşedintelui şi ştampila A.S.F.;
i) numărul şi data deciziei.
(2) Echipa de control are obligaţia de a înregistra decizia de control în registrul de intrări-ieşiri al entităţii la data prezentării acesteia, precum şi în registrul unic de control al entităţii careva fi supusă controlului”.
Art. 23 are următorul conținut:
„(1) Structura de control are obligaţia de a notifica entitatea care va fi supusă controlului periodic printr-o adresă transmisă prin poştă cu confirmare de primire sau, după caz, prin fax, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte de data declanşării acţiunii de control.
(2) Notificarea transmisă entităţii va cuprinde anexat obiectul/tematica de control şi, după caz, prima solicitare de documente”.
Art. 24 prevede următoarele:
„(1) În cazul audierilor, structura de control va emite decizia de audiere semnată de vicepreşedintele coordonator, în care se înscriu data şi ora la care persoanele convocate se vor prezenta, obiectul audierii, precum şi eventualele documente care trebuie furnizate echipei de control.
(2) Data la care se vor prezenta persoanele convocate pentru audiere nu trebuie să depăşească două zile lucrătoare de la data primirii deciziei”.
Secț. a 2-a: „Efectuarea controlului”
Art. 25 prevede faptul că echipa de control are obligaţia de a prezenta decizia de control conducerii entităţii supuse controlului sau unui reprezentant legal al acesteia.
Potrivit art. 26, conducerea entităţii supuse controlului are obligaţia de a informa personalul angajat cu privire la prezenţa echipei de control şi responsabilitatea acestuia de a răspunde în cel mai scurt timp solicitărilor echipei de control.
Art. 27 prevede următoarele:
„(1) Conducătorul structurii de control are obligaţia de a desemna un coordonator al echipei de control, potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) lit. g).
(2) Coordonatorul echipei de control are atribuţia de a urmări ca acţiunea de control să se desfăşoare conform prevederilor legale în vigoare, membrii echipei de control fiind răspunzători de acţiunile întreprinse în timpul controlului.
(3) Pentru atingerea obiectivelor activităţii de control, membrii echipei de control vor utiliza tehnici şi instrumente de control specifice (chestionar, sondaj, interviu, observare etc.)”.
Conform art. 28, în desfăşurarea activităţii de control, echipa de control va parcurge cel puţin următoarele etape:
a) analiza preliminară (pregătirea controlului), respectiv analizarea entităţii ce urmează a fi controlată, efectuată în funcţie de natura, amploarea şi forma de manifestare a riscurilor aferente activităţii, precum şi de complexitatea produselor şi serviciilor oferite;
b) documentarea care se efectuează la sediul entităţii controlate, prin utilizarea tehnicilor şi instrumentelor de control specifice;
c) solicitarea de informaţii suplimentare entităţii controlate, în cazul în care informaţiile şi probele obţinute nu sunt suficiente;
d) transmiterea procesului-verbal de control entităţii controlate în vederea semnării şi formulării de eventuale observaţii.
Art. 29 prevede următoarele:
„(1) Echipa de control poate solicita copii pe suport hârtie şi/sau pe suport electronic, după caz, pentru documentele pe care le consideră necesare în susţinerea constatărilor şi concluziilor acţiunii de control.
(2) Pentru documentele pe suport hârtie, copiile solicitate vor fi semnate, iar pentru documentele pe suport electronic, acestea vor fi certificate prin declaraţii olografe sub semnătură privată sau sub semnătură electronică extinsă de către conducătorul sau reprezentantul legal al entităţii controlate.
(3) Documentele în original întocmite la solicitarea echipei de control vor fi semnate de conducătorul sau de reprezentantul legal al entităţii controlate”.
Potrivit art. 30, componenţa echipei de control poate fi modificată/completată în timpul derulării acţiunii de control, temporar ori pentru întreaga perioadă rămasă.
Art. 31 prevede următoarele:
„(1) Entitatea supusă controlului are obligaţia de a pune la dispoziţia echipei de control toate datele/documentele solicitate pentru a fi ridicate în copie/format electronic de către aceasta în baza unui proces-verbal de ridicare date/documente.
(2) La solicitările de informaţii/explicaţii formulate de membrii echipei de control, orice angajat al entităţii controlate sau persoană care se află în relaţii contractuale cu aceasta este obligat(ă) să răspundă în limita competenţelor.
(3) Refuzul formal, tacit sau prin omisiune de a furniza informaţiile solicitate conform alin. (1), în forma şi la termenele solicitate de către echipa de control, precum şi împiedicarea fără drept a exercitării prerogativelor conferite de lege A.S.F. se vor consemna într-un proces-verbal care va sta la baza adoptării de măsuri în conformitate cu reglementările în vigoare.
(4) Procesul-verbal de ridicare date/documente prevăzut la alin. (1) cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a) data şi locul încheierii procesului-verbal;
b) numărul deciziei de control în baza căreia a fost declanşat controlul;
c) numele, prenumele şi funcţia persoanelor desemnate să efectueze controlul;
d) denumirea entităţii controlate;
e) numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal al entităţii controlate sau ale persoanelor care au reprezentat entitatea pe perioada controlului;
f) referiri la toate notele explicative date în scris de către reprezentantul legal al entităţii supuse controlului şi de personalul acesteia;
g) numărul de file prezentate/ridicate în format fizic şi identificarea documentelor prezentate/ridicate în format electronic;
h) înscrisuri, date, situaţii şi/sau informaţii pe care echipa de control le consideră relevante;
i) menţiunea că toate înscrisurile în original puse la dispoziţia echipei de control au fost restituite, iar copiile prezentate/ridicate de către echipa de control sunt complete şi conforme cu originalele.
(5) Procesul-verbal de ridicare date/documente prevăzut la alin. (1) se întocmeşte în două exemplare, unul pentru A.S.F. şi celălalt pentru entitatea supusă controlului, şi se semnează de ambele părţi. Cele două exemplare ale procesului-verbal de ridicare date/documente se înregistrează cu acelaşi număr de înregistrare în registrul de intrări-ieşiri al entităţii supuse controlului.
(6) În cazul în care reprezentantul legal al entităţii sau persoanele care au reprezentat entitatea pe perioada în care s-a desfăşurat controlul refuză semnarea, acest fapt, precum şi motivele invocate se consemnează de către echipa de control în procesul-verbal de ridicare date/documente”.
Potrivit art. 32, în cazul audierilor se va întocmi un proces-verbal de audiere, în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte implicată, în care se vor menţiona, după caz, elemente din cadrul celor prevăzute la art. 31 alin. (4) şi care va fi înregistrat la Registratura A.S.F. Prevederile art. 31 alin. (2), (3) şi (6) se vor aplica în mod corespunzător şi în cazul întocmirii procesului – verbal de audiere.
Art. 33 prevede faptul că pe parcursul acţiunii de control, echipa de control va purta un dialog instituţional ferm şi constructiv cu entitatea controlată.
Secț. a 3-a: „Întocmirea procesului-verbal de control şi a notei de constatare”
Art. 34 prevede faptul că în urma desfăşurării tuturor activităţilor aferente controlului periodic sau inopinat, echipa de control va întocmi un proces-verbal de control, la sediul A.S.F. sau la sediul entităţii controlate, care va conţine într-o manieră clară şi concisă cel puţin elementele prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul regulament, din care rezultă motivul de fapt şi temeiul de drept pe care acestea se fundamentează.
Potrivit art. 35, echipa de control va consemna în procesul-verbal de control prevăzut la art. 34, iregularităţile şi disfuncţionalităţile constatate, structurate după caz, atât pe elemente de conformitate, cât şi pe elemente de risc.
Art. 36 are următorul conținut:
„(1) Entitatea controlată, sub semnătura reprezentantului legal, are dreptul de a formula în scris obiecţiuni cu privire la constatările consemnate în procesul-verbal de control, după cum urmează:
a) în termen de maximum trei zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de control, în cazul controlului inopinat;
b) în termen de maximum şapte zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de control, în cazul controlului periodic.
(2) În situaţii excepţionale, la solicitarea temeinic motivată a entităţii şi cu acordul vicepreşedintelui coordonator din cadrul A.S.F., termenele prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) pot fi prelungite cu o perioadă care să nu depăşească durata maximă acordată iniţial.
(3) Entitatea controlată are obligaţia de a informa persoanele care sunt responsabile cu privire ia constatările echipei de control legate de activitatea acestora în vederea formulării de eventuale observaţii”.
Art. 37 prevede următoarele:
„(1) Procesul-verbal de control întocmit în conformitate cu prevederile prezentului regulament se înregistrează la Registratura A.S.F. şi în registrul unic de control al entităţii controlate.
(2) În cazul în care entitatea refuză semnarea şi/sau înregistrarea actului de control, echipa de control va consemna menţiunea «refuză să semneze» în procesul-verbal”.
Potrivit art. 38, nota de constatare reprezintă un act de control bilateral şi se întocmeşte de către echipa de control, în cazuri excepţionale după cum urmează:
a) când se constată iregularităţi şi disfuncţionalităţi ca urmare a controlului efectuat, pentru clarificarea cărora se impune continuarea verificării la altă entitate şi/sau de către alte structuri ale A.S.F. şi/sau alte instituţii;
b) când se impune efectuarea unor verificări încrucişate şi la alte entităţi decât cea la care s-a iniţiat controlul, în scopul instrumentării şi fundamentării unor constatări;
c) când se constată la o entitate supusă controlului iregularităţi şi disfuncţionalităţi a căror reconstituire ulterioară nu mai este posibilă. În această situaţie, nota de constatare se întocmeşte şi se semnează în momentul identificării deficienţelor respective.
Art. 39 are următorul conținut:
„(1) În nota de constatare se consemnează situaţia de fapt, precum şi, dacă este cazul, măsurile luate operativ de entitate pentru remedierea iregularităţilor şi disfuncţionalităţilor identificate de către echipa de control.
(2) Nota de constatare este anexă la procesul-verbal de control, se întocmeşte în două exemplare, unul pentru echipa de control şi unul pentru entitatea controlată, şi se semnează de către echipa de control, precum şi de către:
a) reprezentantul legal al entităţii controlate, în cazurile prevăzute la art. 38 lit. a) şi b);
b) alte persoane în prezenţa cărora s-a efectuat constatarea, în cazul prevăzut la art. 38 lit. c).
(3) În cazul în care entitatea controlată refuză semnarea notei de constatare de către reprezentantul legal, aceasta poate fi semnată de maximum 2 martori sau, în lipsa acestora, se va consemna menţiunea «refuză să semneze»”.
Secţ. a 4-a: „Finalizarea acţiunii de control”
Art. 40 prevede următoarele:
„(1) În situaţia în care, în urma acţiunii de control, entitatea nu a fost sancţionată sau nu au fost dispuse măsuri cu privire la aceasta, finalizarea acţiunii de control este reprezentată de comunicarea prin adresă scrisă către entitatea controlată, prin care se atestă faptul că, în urma activităţii de control, aceasta nu a fost sancţionată sau nu au fost dispuse măsuri.
(2) În situaţia în care, în urma acţiunii de control, au fost dispuse sancţiuni/măsuri de către Consiliul A.S.F., acţiunea de control se consideră finalizată după comunicarea măsurilor dispuse.
(3) Entitatea controlată are obligaţia de a transmite în termenul fixat stadiul adoptării măsurilor dispuse de către Consiliul A.S.F.
(4) În cazul netransmiterii stadiului de implementare a măsurilor dispuse, entitatea controlată este notificată de către direcţia de specialitate din cadrul A.S.F. şi are obligaţia de a se conforma în termenul stabilit de către A.S.F.”.
Cap. VI: „Sancţiuni”
Art. 41 prevede următoarele:
„(1) Pe baza concluziilor rezultate în urma activităţii de control, Consiliul A.S.F. poate aplica sancţiuni potrivit legislaţiei aplicabile sectoarelor de supraveghere financiară şi/sau poate dispune măsuri în scopul prevenirii unor situaţii similare ori remedierii deficienţelor constatate cu prilejul desfăşurării controlului şi poate sesiza alte instituţii ale statului, potrivit competenţelor acestora.
(2) Netransmiterea la termen a stadiului adoptării măsurilor dispuse de către A.S.F. ca urmare a constatărilor echipei de control se sancţionează în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) Nerespectarea măsurilor dispuse de către A.S.F. ca urmare a constatărilor echipei de control se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.
(4) Dispunerea sancţiunilor şi/sau a măsurilor se face în baza hotărârii Consiliului A.S.F., prin decizie semnată de preşedintele A.S.F., şi se comunică entităţii/persoanei sancţionate”.
Potrivit art. 42, nerespectarea de către entităţile şi persoanele vizate supuse activităţii de control a prevederilor prezentului regulament se sancţionează de către A.S.F. în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 43 prevede faptul că la aplicarea sancţiunilor sau la dispunerea măsurilor pentru o speţă în cauză sau speţe identice se va ţine cont de punctele de vedere exprimate anterior de către A.S.F. în condiţiile existenţei aceluiaşi cadru legal în vigoare.
Art. 44 prevede următoarele:
„(1) Măsurile sancţionatoare se pot publica în Buletinul A.S.F. şi/sau, după caz, în Monitorul Oficial al României.
(2) Monitorizarea aplicării sancţiunilor şi/sau adoptarea măsurilor prevăzute la art. 41 alin. (1) se realizează de către structurile de specialitate din cadrul A.S.F., conform atribuţiilor din Regulamentul de organizare şi funcţionare al A.S.F.”.
Conform art. 45, persoanele fizice sau juridice sancţionate pot formula plângere împotriva deciziei prin care sunt aplicate sancţiuni ori dispuse măsuri, în conformitate cu dispoziţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Cap. VII: „Dispoziţii tranzitorii şi finale”
Potrivit art. 46, activităţile de control în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentului regulament vor continua în conformitate cu reglementările în vigoare la data începerii acţiunii de control.
Art. 47 prevede următoarele:
„(1) Structurile de control din cadrul sectoarelor de supraveghere financiară vor asigura consolidarea şi specializarea procedurilor proprii şi metodelor de control, în acord cu prevederile prezentului regulament şi cu cele mai bune practici în domeniu.
(2) Pentru aplicarea unei politici de control unitare la nivelul celor 3 sectoare, structurile de control vor elabora cadrul de obiective urmărit în activităţile de control periodic şi vor asigura schimbul de informaţii cu structurile de supraveghere în ceea ce priveşte atât abordarea bazată pe riscuri, cât şi cea de conformitate”.
Art. 48 dispune faptul că respectivul regulament se publică în Monitorul Oficial şi intră în vigoare la data publicării acestuia.
Art. 49 prevede abrogarea Regulamentului Consiliului A.S.F. nr. 1/2014 (M. Of. nr. 61 din 24 ianuarie 2014), la data intrării în vigoare a respectivului regulament.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.