Particularităţi privind investigarea finanţării terorismului
Adrian Cristian Moise - martie 6, 20174. Utilizarea fondurilor de către organizaţiile teroriste
Organizaţiile teroriste diferă în funcţie de dimensiune, structură, întindere operaţională, motivaţii, recrutare şi capacităţi. În ciuda diferenţelor dintre organizaţiile teroriste, grupurile teroriste, precum şi între teroriştii individuali şi susţinătorii lor, există totdeauna o nevoie comună de mijloace financiare pentru a transforma planurile în acte de terorism şi pentru a susţine întreaga gamă de activităţi în care teroriştii se angajează.
Organizaţiile teroriste utilizează fondurile în scopul de a efectua următoarele[12]:
Operaţiuni teroriste
Organizaţiile teroriste au nevoie de fonduri pentru a săvârşi atacuri teroriste specifice şi pentru a efectua activităţi de supraveghere ce preced realizarea atacurilor teroriste. Aceste fonduri sunt necesare pentru terorişti pentru a călători spre şi dinspre locaţia ţintă, cumpărarea şi utilizarea unor vehicule şi achiziţionarea de armament. De asemenea, fondurile sunt necesare pentru creearea unor documente de identitate false, cât şi pentru acoperirea unor cheltuieli de întreţinere, cum sunt de exemplu, cele legate de hrană, cazare, diferite tratamente medicale, etc.
Propaganda activităţilor teroriste şi recrutarea de noi membri
Organizaţiile teroriste au nevoie de fonduri în scopul de a recruta noi membri şi pentru a desfăşura activităţi de propagandă a acţiunilor cu caracter terorist. Utilizarea Internetului reprezintă cea mai eficace tehnică prin care se realizează propaganda activităţilor teroriste şi recrutarea de noi membri în cadrul organizaţiilor teroriste. În timp ce multe organizaţii teroriste au utilizat reţele sociale (de exemplu, reţelele Facebook, Twitter şi Instagram), aplicaţii pentru telefonia mobilă (cum ar fi de exemplu, WhatsApp şi Viber) şi reţele de comunicaţii securizate (cum ar fi de exemplu, Surespot şi VoIP) pentru a strânge fonduri de la susţinătorii organizaţiilor teroriste, există şi situaţii în care organizaţiile teroriste investesc fondurile în alte operaţiuni de propagandă mai complexe, cum ar fi publicarea unor reviste şi ziare şi achiziţionarea unor nume de domenii de Internet şi administrarea unor site-uri Web. Alte organizaţii teroriste utilizează televiziunea şi radioul în scopul de a-şi promova mesajele şi ideile în întreaga lume.
Pregătirea activităţilor teroriste
Toate organizaţiile teroriste doresc să obţină fonduri în scopul de a pregăti membrii acestora în diferite domenii, cum ar fi, utilizarea armelor, fabricarea bombelor şi ideologia. În acest sens, organizaţiile teroriste achiziţionează terenuri şi clădiri în vederea desfăşurării activităţilor de pregătire a atacurilor teroriste. Teroriştii utilizează şi taberele virtuale de antrenament, care sunt realizate prin intermediul Internetului în scopul de a obţine un număr mare de adepţi.
Oferirea unor contribuţii şi despăgubiri băneşti
Organizaţiile teroriste utilizează fondurile atât în scopul de a remunera membrii acestora, cât şi pentru a plăti unele despăgubiri familiilor membrilor care au decedat în timpul atacurilor teroriste.
Oferirea unor servicii sociale populaţiei
Organizaţiile teroriste utilizează resursele lor financiare pentru a subvenţiona diferite instituţii sociale care oferă servicii în domeniul sănătăţii şi educaţiei. Teroriştii, acţionând în acest sens, urmăresc să compromită încrederea populaţiei în instituţiile guvernamentale, aceştia susţinând că statele nu acordă atenţia necesară pentru furnizarea acestor servicii sociale către populaţie şi de asemenea, teroriştii urmăresc să obţină un sprijin din partea populaţiei locale în vederea de a recruta noi membri în cadrul organizaţiei teroriste.
Spre deosebire de organizaţiile teroriste mari, teroriştii care acţionează individual şi celulele mici utilizează fonduri reduse, deoarece costurile legate de săvârşirea atacurilor teroriste sunt mult mai mici.
5. Investigarea propriu-zisă a finanţării terorismului
Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, care reprezintă un organ de specialitate cu personalitate juridică, ce funcţionează în subordinea Guvernului, are ca obiect de activitate pe lângă prevenirea şi combaterea spălării banilor, şi prevenirea şi combaterea finanţării terorismului, potrivit art. 26 alin. 2 din Legea nr. 656/2002[13] pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului, cu modificările și completările ulterioare, iar în acest scop primeşte, analizează, prelucrează informaţii şi sesizează de îndată Serviciul Român de Informaţii şi Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (D.I.I.C.O.T.) din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie când se constată existenţa unor indicii temeinice cu privire la operaţiuni suspecte de finanţare a terorismului. Infracţiunile de finanţare a terorismului, prevăzute de art. 36 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului cu modificările şi completările ulterioare sunt investigate şi trimise în judecată de Serviciul de combatere a infracţiunilor de terorism şi a celor contra securităţii naţionale[14] din cadrul D.I.I.C.O.T., după ce Serviciul Român de Informaţii a realizat activitatea informativ-operativă. Investigarea infracţiunilor de finanţare a terorismului se realizează pe parcursul aceloraşi etape de investigare a oricărei infracţiuni de terorism: etapa de investigare informativ-operativă care se referă la activităţile specifice culegerii de informaţii realizate exclusiv de organele de stat cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale şi etapa de investigare penală care este realizată de organele judiciare. Între cele două etape din cadrul procesului de investigare a infracţiunilor de terorism trebuie să existe o continuitate, etapa de investigare penală fiind rezultatul etapei de investigare informativ-operative.
Totodată, Serviciul de combatere a infracţiunilor de terorism şi a celor contra securităţii naţionale investighează şi infracţiunile de spălare a banilor prevăzute de Legea nr. 656/2002, republicată, cu modificările ulterioare, în situaţia, în care banii, bunurile sau valorile care au făcut obiectul spălării banilor provin din săvârşirea infracţiunilor de terorism, aflate în competenţa acestui serviciu (art. 38 alin. 1 lit. d) din Ordinul nr. 4682/C/2016 din 21 decembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism).
Procurorul-şef al Serviciului de combatere a infracţiunilor de terorism şi a celor contra securităţii naţionale din cadrul D.I.I.C.O.T. este corespondent naţional[15] pentru probleme de terorism al Eurojust, care reprezintă un organism al Uniunii Europene înfiinţat în anul 2002 prin Decizia Consiliului Uniunii Europene 2002/187/JHA[16] din 28.02.2002, modificată prin Decizia Consiliului Uniunii Europene 2009/426/JAI[17] din 16.12.2008, pentru a stimula şi a îmbunătăţi coordonarea anchetelor şi a activităţilor de urmărire penală între autorităţile judiciare competente din statele membre ale Uniunii Europene atunci când se confruntă cu forme grave de criminalitate organizată la nivel transfrontalier[18].
Organele de investigare penală vor desfăşura pe lângă activităţile de investigare propriu-zise a terorismului şi următoarele activităţi specifice investigării infracţiunilor de finanţare a terorismului, cum ar fi de exemplu:
- Solicitarea Oficiului Naţional al Registrului Comerţului din cadrul Ministerului Justiţiei a dosarelor de constituire şi funcţionare a societăţilor comerciale care fac obiectul investigărilor penale;
- Efectuarea unor controale la organele financiar-fiscale locale, judeţene şi regionale cu privire la îndeplinirea obligaţiilor financiar-fiscale ale societăţilor care fac obiectul investigărilor penale;
- Efectuarea unor cercetări la Direcţia Generală a Vămilor în legătură cu activităţile desfăşurate în domeniul comerţului exterior;
- Dispunerea efectuării unor constatări cu caracter tehnico-ştiinţific, a unor expertize contabile şi a unor expertize criminalistice;
- Efectuarea unor cercetări la direcţiile de impozite şi taxe locale din zona în care suspecţii, persoane fizice sau juridice şi-au declarat domiciliile sau reşedinţele, în scopul de a stabili dacă aceştia deţin bunuri imobile pentru a se dispune de organele competente sechestrul asigurator;
- Obţinerea unor documente şi informaţii referitoare la activitatea de finanţare a terorismului prin intermediul sistemului bancar.
6. Concluzii
Procesul de investigare a infracţiunilor de finanţare a terorismului trebuie să se desfăşoare într-o manieră ştiinţifică printr-o conlucrare permanentă între organele de stat cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale şi organele judiciare.
Infracţiunile de finanţare a terorismului prezintă şi un caracter transfrontalier, ceea ce impune ca probele să fie obţinute din jurisdicţia teritorială a mai multor state, prin utilizarea tehnicilor speciale de investigare penală, a cooperării internaţionale şi a cererilor de asistenţă judiciară reciprocă.
Bibliografie
1. Financial Action Task Force –FATF-, Groupe d’action financière-GAFI-, Terrorist Financing, Paris Cedex, 29 February 2008.
2. FATF Report, Emerging Terrorist Financing Risks, Paris Cedex, October 2015.
3. Jonathan E. Turner, Money Laundering Prevention. Deterring, Detecting, and Resolving Financial Fraud, Ed. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2011.
4. The World Bank, Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism. A Comprehensive Training Guide, în Workbook 7 Investigating Money Laundering and Terrorist Financing, Washington D.C., 2009.
5. Protocolul Adiţional la Convenţia Consiliului Europei privind prevenirea terorismului, disponibil pe site-ul: https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/217.
6. Convenţiei Internaţională privind reprimarea finanţării terorismului.
7. Deciziei-Cadru 2002/475/JAI din 13 iunie 2002 privind combaterea terorismului, Jurnalul Oficial al Comunităților Europene, 22.06.2002, L 164/3, disponibilă pe site-ul:http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32002F0475&from=RO
8. Decizia-Cadru 2008/919/JAI a Consiliului din 28.11.2008 de modificare a Deciziei-Cadru 2002/475/JAI privind combaterea terorismului, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, 09.12.2008, L330/21, disponibilă pe site-ul: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32008F0919&from=RO.
9. Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului, cu modificările și completările ulterioare.
10. Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului.
11. Ordinul nr. 4682/C/2016 din 21 decembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism.
[12] FATF Report, Emerging Terrorist Financing Risks, Paris Cedex, October 2015, p. 9-10.
[13] Republicată în M. Of. nr. 702 din 12 octombrie 2012.
[14] Art. 38 alin. 1 lit. b) din Ordinul nr. 4682/C/2016 din 21 decembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, publicat în Monitorul Oficial nr. 1060 din 29 decembrie 2016.
[15] Art. 38 alin. 2 din Ordinul nr. 4682/C/2016 din 21 decembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, publicat în M. Of. nr. 1060 din 29 decembrie 2016.
[16] Decizia Consiliului Uniunii Europene 2002/187/JHA din 28.02.2002 de instituire a Eurojust în scopul consolidării luptei împotriva formelor grave de criminalitate, Jurnalul Oficial al Comunităților Europene, L 63 din 06.03.2002.
[17] Decizia Consiliului Uniunii Europene 2009/426/JAI din 16.12.2008 privind consolidarea Eurojust și de modificare a Deciziei 2002/187/JAI de instituire a Eurojust în scopul consolidării luptei împotriva formelor grave de criminalitate, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, L 138 din 04.06.2009.
[18] Eurojust, disponibil pe site-ul: https://e-justice.europa.eu/contentPresentation.do?&lang=ro&idTaxonomy=23&id Country=EU&vmac=0jSB5FQ85OXgZ4joc4nryj7FXgk7uXy84e3S3gLW2VdEhkj8SVxzp0bo7eyPIiZgrrejrJiZ_thT4a2PvmdN_AAAAV4AAADo, consultat la 31.03.2017.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.