Neconstituționalitate (M. Of. nr. 676/30.07.2020): Legea pentru aprobarea O.U.G. nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educaţiei şi pentru prorogarea unor termene
Redacția ProLege - iulie 4, 2020Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. nr. 456/2020 (M. Of. nr. 672 din 30 iulie 2020)
|
Legea pentru aprobarea O.U.G. nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educaţiei şi pentru prorogarea unor termene |
Neconstituționalitate |
În M. Of. nr. 672 din 30 iulie 2020 a fost publicată Decizia Curții Constituționale nr. 456/2020 prin care au fost admise obiecțiile de neconstituționalitate referitoare la Legea pentru aprobarea O.U.G. nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educaţiei şi pentru prorogarea unor termene.
Obiectul sesizărilor de neconstituționalitate
Obiectul sesizărilor îl constituie Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educaţiei şi pentru prorogarea unor termene.
Curtea a constatat că „66. Examinând motivele de neconstituţionalitate cuprinse în cele două sesizări, Curtea constată că au fost formulate critici de neconstituţionalitate extrinsecă şi, respectiv, intrinsecă, subsumate aceloraşi texte şi principii constituţionale, cu dezvoltări în parte diferite, sens în care acestea vor fi analizate în cele ce urmează.
(1) Susţinerile privind încălcarea principiului bicameralismului, consacrat de dispoziţiile art. 61 alin. (2) şi art. 75 alin. (1) din Constituţie
(1.1) Parcursul legislativ al legii criticate
67. Potrivit fişelor legislative disponibile pe paginile de internet ale Senatului şi, respectiv, Camerei Deputaţilor, în data de 23 decembrie 2019 a fost înregistrat la Camera Deputaţilor, pentru dezbatere, Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educaţiei şi pentru prorogarea unor termene. Acesta cuprinde un articol unic: «Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educaţiei şi pentru prorogarea unor termene». În data de 25 februarie 2019, proiectul de lege, în forma depusă de iniţiatori, a fost adoptat de Camera Deputaţilor, ca urmare a depăşirii termenului de 30 de zile, potrivit art. 115 alin. (5) din Constituţie. În data de 25 februarie 2020, proiectul de lege adoptat de Camera Deputaţilor a fost înregistrat la Senat. Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a depus Raportul «de admitere cu amendamentele admise şi proiectul de lege». În raportul astfel întocmit, amendamentele admise «au fost preluate din propunerile legislative înregistrate anterior cu nr. L604/2019 şi nr. L83/2020», aspect evidenţiat pe larg în sesizarea ce face obiectul Dosarului nr. 546 A/2020. Se mai constată că, în urma preluării amendamentelor din propunerile legislative menţionate, s-a adoptat şi un amendament prin care s-a modificat titlul ordonanţei de urgenţă, respectiv «Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi pentru luarea unor măsuri în domeniul educaţiei, precum şi pentru prorogarea unor termene».
68. În ceea ce priveşte prima dintre propunerile legislative menţionate, care a fost preluată sub formă de amendamente potrivit celor mai sus arătate, se constată că a fost înregistrată la Camera Deputaţilor cu nr. Plx 368/2019 în data de 18 septembrie 2019, cu titlul «Lege pentru modificarea literei b) a alineatului (3) al articolului 361 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011». Aceasta are ca obiect prorogarea termenului pentru evaluarea naţională organizată la finalul clasei a VIII-a, începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2020-2021. În data de 27 noiembrie 2019, propunerea legislativă, în forma iniţiatorilor, a fost adoptată de Camera Deputaţilor ca urmare a depăşirii termenului de 45 de zile, potrivit art. 75 alin. (2) teza a treia din Constituţie, în aceeaşi data fiind înaintată la Senat. Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Senat a adoptat Raportul de respingere a propunerii legislative, motivat de faptul că «normele propuse au fost preluate cu amendamente la proiectul de lege înregistrat cu nr. L92/2020, având acelaşi obiect de reglementare».
69. În ceea ce priveşte cea de-a doua dintre propunerile legislative menţionate, care a fost preluată sub formă de amendamente potrivit celor mai sus arătate, se constată că a fost înregistrată la Camera Deputaţilor cu nr. Plx 469/2019 în data de 21 octombrie 2019, cu titlul «Lege pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011». Aceasta vizează, potrivit iniţiatorilor, «motivarea, atât din punct de vedere material, cât şi din punct de vedere social a celor ce doresc îmbrăţişarea funcţiei de dascăl». În data de 11 februarie 2020, propunerea legislativă, în forma iniţiatorilor, a fost adoptată de Camera Deputaţilor ca urmare a depăşirii termenului de 45 de zile, potrivit art. 75 alin. (2) teza a treia din Constituţie, în aceeaşi dată fiind înaintată la Senat. Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a adoptat Raportul de respingere a propunerii legislative, motivat de faptul că «normele propuse au fost preluate cu amendamente la proiectul de lege înregistrat cu nr. 92/2020, având acelaşi obiect de reglementare». Din examinarea conţinutului propunerii legislative se constată că soluţiile legislative pe care le consacră au fost preluate în textul final al legii adoptate de Parlament.
70. Faţă de aceste modificări survenite în Camera decizională, în ambele sesizări se susţine încălcarea principiului bicameralismului, astfel cum a fost dezvoltat acesta în jurisprudenţa Curţii Constituţionale”.
D.C.C. nr. 465/2020
Prin Decizia nr. 456/2020, Curtea Constituțională a admis obiecțiile de neconstituționalitate formulate de 26 de senatori aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal şi, respectiv, de Guvern şi a constatat că Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2019 privind unele măsuri în domeniul educaţiei şi pentru prorogarea unor termene este neconstituţională, în ansamblul său.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.