Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 74/2017 (M. Of. nr. 939/28.11.2017): perioada în care militarul a fost elev al unui ciclu profesional absolvit după gimnaziu, în cadrul Școlii Militare de Muzică nu se asimilează stagiului de cotizare în sistemul public de pensii și nu constituie vechime în serviciu
Redacția ProLege - noiembrie 4, 2017 As a result of the activity conducted by the High Court of Cassation and Justice (Panel of the
recourse in the interest of the law), the following documents were published in November: Decision
of the High Court of Cassation and Justice no. 20/2017 regarding art. 235 para. (1), art. 269
para. (2) and (4) and art. 271 of the Code of criminal procedure, Decision of the High Court of
Cassation and Justice no. 14/2017 regarding the fact that the surveillance judge of the deprivation
of freedom within the penitentiary remains competent, even if subsequently, the convicted was finally
or temporarily transferred, Decision of the High Court of Cassation and Justice no. 16/2017
regarding the procedural jurisdiction for the settlement of complaints against the decisions of the
electoral constituency offices for the admission or rejection of candidatures, Decision of the High
Court of Cassation and Justice no. 17/2017 regarding the means of appeal in the administrative
matter and Decision of the High Court of Cassation and Justice no. 15/2017 regarding the fact
that the acquittal court order, by itself, may not represent the basis for the determination of the
unlawful nature of the custodial measure
Decizia ÎCCJ | Complet ÎCCJ | Actul normativ | Articol | Sumar |
Decizia nr. 74/2017 | Complet DCD/C | Legea nr. 263/2010 (M. Of. nr. 852 din 20 decembrie 2010) cu modif. ult. |
Art. 49 alin. (1) lit. g) | În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 49 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare și a prevederilor art. 3 lit. e) pct. 3 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, perioada în care asiguratul a fost elev al unui ciclu profesional absolvit după gimnaziu, în cadrul Școlii Militare de Muzică, astfel cum era reglementată prin Decretul nr. 198/1953 privind reorganizarea Şcolii Militare de Muzică, nu se asimilează stagiului de cotizare în sistemul public de pensii, respectiv nu constituie vechime în serviciu pentru o persoană din sistemul de apărare națională. |
Legea nr. 223/2015 (M. of nr. 556 din 27 iulie 2015) cu modif. ult. |
Art. 3 lit. e) pct. 3 |
În M. Of. nr. 939 din 28 noiembrie 2017, a fost publicată Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 74/2017 din 16 octombrie 2017 referitoare la dezlegarea următoarei chestiuni de drept: „dacă perioada în care asiguratul a fost elev al unui ciclu profesional în cadrul Şcolii Militare de Muzică, absolvit după gimnaziu, se asimilează stagiului de cotizare în sistemul public de pensii, respectiv dacă constituie vechime în serviciu pentru o persoană din sistemul de apărare naţională”.
Obiectul dezlegării chestiunii de dreptLegea nr. 263/2010
„Art. 49
(1) În sistemul public de pensii se asimilează stagiului de cotizare și perioadele necontributive, denumite în continuare perioade asimilate, în care asiguratul:
(…)
g) a fost elev al unei școli militare/școli de agenți de poliție sau student al unei instituții de învățământ din sistemul de apărare națională, ordine publică și siguranță națională pentru formarea cadrelor militare, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, cu excepția liceului militar”.
Legea nr. 223/2015
„Art. 3
În înțelesul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarea semnificație:
(…)
e) vechimea în serviciu – perioada în care o persoană din sistemul de apărare națională, ordine publică și securitate națională s-a aflat în una dintre următoarele situații:
(…)
3. a îndeplinit serviciul militar ca militar în termen, militar cu termen redus, elev sau student al unei instituții militare de învățământ din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională pentru formarea cadrelor militare/polițiștilor/funcționarilor publici cu statut special, cu excepția învățământului liceal;
(…)”.
I. Titularii şi obiectul sesizărilor
1. Prin Încheierea de şedinţă din 10 aprilie 2017, dată în Dosarul nr. 1.526/111/2016, Curtea de Apel Oradea – Secţia I civilă a dispus sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la modalitatea de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor art. 49 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 263/2010), şi a prevederilor art. 3 lit. e) pct. 3 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 223/2015), în sensul de a se stabili „dacă perioada în care asiguratul a fost elev al unui ciclu profesional în cadrul Şcolii Militare de Muzică, absolvit după gimnaziu, se asimilează stagiului de cotizare în sistemul public de pensii, respectiv dacă constituie vechime în serviciu pentru o persoană din sistemul de apărare naţională”.
IX. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
54. Examinând sesizarea în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile, raportul întocmit de judecătorii-raportori, punctele de vedere formulate de părţi şi chestiunea de drept ce se solicită a fi dezlegată, constată următoarele:
55. Potrivit dispoziţiilor art. 519 din Codul de procedură civilă, pentru declanşarea procedurii hotărârii prealabile au fost instituite mai multe condiţii de admisibilitate, care se impun a fi întrunite în mod cumulativ şi care pot fi enunţate astfel:
– existenţa unei cauze în curs de judecată, aflate în ultimă instanţă;
– cauza care face obiectul judecăţii să se afle în competenţa legală a unui complet de judecată al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, al curţii de apel sau al tribunalului învestit să soluţioneze cauza;
– soluţionarea pe fond a cauzei să depindă de lămurirea chestiunii de drept ce face obiectul sesizării;
– chestiunea de drept a cărei lămurire se cere să fie nouă;
– Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie să nu fi statuat asupra respectivei chestiuni de drept, iar aceasta nici să nu facă obiectul unui recurs în interesul legii în curs de soluţionare.
56. Procedând la analiza asupra admisibilităţii sesizării, se constată că primele două condiţii sunt îndeplinite, întrucât Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost sesizată de două complete din cadrul Curţii de Apel Oradea şi al Curţii de Apel Piteşti, învestite cu soluţionarea în ultimă instanţă a unui conflict de asigurări sociale, potrivit dispoziţiilor art. 152 şi 155 din Legea nr. 263/2010, respectiv art. 100 – 104 din Legea nr. 223/2015, coroborate cu art. 96 pct. 2 şi art. 483 alin. (2) din Codul de procedură civilă.
57. Astfel, instanţele de trimitere sunt legal învestite cu soluţionarea apelului în cauze în care se solicită revizuirea drepturilor de pensie militară cu luarea în considerare a perioadei în care titularul acestor drepturi a fost elev al ciclului profesional al Şcolii Militare de Muzică.
58. Este îndeplinită şi cerinţa ca soluţionarea pe fond a cauzei să depindă de lămurirea chestiunii de drept ce face obiectul sesizării, întrucât de încadrarea acestui tip de studii în categoriile utilizate de legislaţia ce reglementează drepturile de pensie depinde recunoaşterea perioadei de studii ca fiind stagiu asimilat, respectiv vechime în serviciu şi, implicit, stabilirea cuantumului pensiei cuvenite.
59. Problema prezintă caracter de noutate dată fiind jurisprudenţa relativ recentă depusă la dosarul cauzei din care rezultă o interpretare diferită a textelor de lege incidente, cu consecinţa recunoaşterii sau nu a respectivei perioade de studii în calculul drepturilor de pensie, situaţie care justifică interesul în formularea unei cereri pentru pronunţarea unei hotărâri prealabile în scopul prevenirii generalizării unei practici neunitare.
60. De asemenea, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu a statuat asupra acestei probleme de drept, materia nefiind în domeniul său de competenţă materială, şi nici nu face obiectul unui recurs în interesul legii în curs de soluţionare.
61. În consecinţă, se reţine că cele două sesizări conexate îndeplinesc condiţiile de admisibilitate prevăzute de lege privind declanşarea procedurii hotărârii prealabile.
62. Pe fondul sesizărilor se reţine că ambele instanţe de trimitere solicită a se interpreta dispoziţiile art. 49 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, care se referă la stagiul asimilat, şi prevederile art. 3 lit. e) pct. 3 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare, care definesc vechimea în serviciu.
63. Astfel, referitor la interpretarea dispoziţiilor art. 49 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 263/2010 şi ale art. 3 lit. e) pct. 3 din Legea nr. 223/2015, Curtea de Apel Oradea – Secţia I civilă a adresat întrebarea „dacă perioada în care asiguratul a fost elev al unui ciclu profesional în cadrul Şcolii Militare de Muzică, absolvit după gimnaziu, se asimilează stagiului de cotizare în sistemul public de pensii, respectiv dacă constituie vechime în serviciu pentru o persoană din sistemul de apărare naţională”. Simultan, în interpretarea aceloraşi texte de lege, Curtea de Apel Piteşti – Secţia I civilă a formulat întrebarea în sensul „dacă perioada în care o persoană a urmat ciclul de învăţământ profesional de muzică militară din cadrul Şcolii Militare de Muzică constituie perioadă în care a fost elev al unei şcoli militare pentru formarea cadrelor militare sau, dimpotrivă, poate fi echivalată liceului militar”.
64. În acest context, cu titlu prealabil, se constată că, aparent şi formal, cele două sesizări cuprind întrebări cu un conţinut diferit. În esenţă însă finalitatea ambelor întrebări este aceeaşi, slujind soluţionării unor cereri cu obiect identic, iar răspunsul la cea de-a doua întrebare nu va constitui decât o etapă în argumentarea soluţiei privitoare la întrebarea adresată de Curtea de Apel Oradea, care are un conţinut ceva mai extins. Pentru a nu fragmenta artificial argumentele şi a oferi o cursivitate logică expunerii acestora, cele două întrebări vor fi analizate unitar.
65. Cu aceste precizări, se constată în continuare că este corectă opinia potrivit căreia perioada în care asiguratul a fost elev al unui ciclu profesional absolvit după gimnaziu, în cadrul Şcolii Militare de Muzică, astfel cum era organizată prin Decretul nr. 198/1953, nu se asimilează stagiului de cotizare în sistemul public de pensii, respectiv nu constituie vechime în serviciu pentru o persoană din sistemul de apărare naţională, dar nici nu poate fi echivalată liceului militar.
66. Astfel, potrivit dispoziţiilor art. 49 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 263/2010, constituie stagiu asimilat perioada în care asiguratul a fost „elev al unei şcoli militare (_), cu excepţia liceului militar”.
67. Aceeaşi perioadă poate fi valorificată ca vechime în serviciu de către o persoană din sistemul de apărare naţională, ordine publică şi securitate naţională, respectiv de militarii cu vocaţie la pensia militară de stat reglementată de Legea nr. 223/2015. Potrivit acestei legi, constituie vechime în serviciu perioada în care această persoană „a îndeplinit serviciul militar ca militar în termen, militar cu termen redus, elev sau student al unei instituţii militare de învăţământ din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională pentru formarea cadrelor militare/poliţiştilor/funcţionarilor publici cu statut special, cu excepţia învăţământului liceal” [art. 3 lit. e) pct. 3 din lege].
68. Problema de drept care se impune a fi dezlegată cu prioritate este dacă un elev al ciclului profesional al Şcolii Militare de Muzică, astfel cum aceasta a fost organizată prin Decretul nr. 198/1953, poate fi considerat elev al unei şcoli militare în sensul prevăzut de textele de lege menţionate sau, dimpotrivă, ca urmând cursuri de nivel liceal.
69. Pentru lămurirea acestui aspect este necesar a se porni de la noţiunea de şcoală militară.
70. Este de remarcat faptul că, potrivit dispoziţiilor ce au reglementat îndeplinirea serviciului militar pe perioada în litigiu (în speţele în care s-au formulat sesizările, perioada în litigiu este 1972 – 1976), cadrele militare permanente se compun din subofiţeri, maiştri militari şi ofiţeri, în activitate (art. 29 din Decretul nr. 468/1957, respectiv art. 61 din Legea nr. 14/1972). De asemenea, potrivit art. 26 din Decretul nr. 468/1957, respectiv art. 56 – 57 din Legea nr. 14/1972, tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani pot fi admişi în şcolile militare, respectiv se pot prezenta la concursul de admitere în instituţiile militare de învăţământ.
71. Este evident că, potrivit legislaţiei menţionate, una dintre condiţiile necesare pentru a accede într-o instituţie militară de învăţământ care asigura o pregătire militară finalizată cu acordarea calităţii de cadru militar şi a unui grad corespunzător acestei pregătiri era împlinirea vârstei de 18 ani, şcolile militare fiind destinate formării de ofiţeri, maiştri militari şi subofiţeri.
72. Pe de altă parte, potrivit dispoziţiilor Decretului nr. 198/1953, Şcoala Militară de Muzică era organizată în trei cicluri de pregătire: ciclul profesional de muzică militară, ciclul de sergenţi muzicali şi ciclul de ofiţeri dirijori.
73. Ciclul profesional de muzică militară pregătea muzicanţi executanţi şi se adresa persoanelor absolvente a 7 clase elementare, cu aptitudini muzicale şi vârsta cuprinsă între 15 şi 17 ani, iar programa de învăţământ era aceea a şcolilor profesionale. Baza de recrutare pentru ciclul sergenţilor muzicanţi era constituită din absolvenţii ciclului anterior care împliniseră 18 ani sau militarii în termen cu pregătire muzicală echivalentă, acceptaţi în urma susţinerii unui examen de admitere.
74. Din interpretarea coroborată a dispoziţiilor legale menţionate rezultă că ciclul profesional de muzică militară este corespondentul unei şcoli profesionale, ce putea fi urmată după ciclul gimnazial, ca variantă de studii alternativă şi corespondentă, ca nivel, liceului. În aceste condiţii, chiar dacă, formal, acest ciclu şcolar este inclus într-o unitate de învăţământ ce purta denumirea de Şcoală Militară de Muzică, nu poate fi calificat ca formă de învăţământ militar în sensul legii, nici echivalentă liceului militar, dar nici echivalentă unei şcoli militare.
75. Aceasta întrucât, potrivit reglementărilor legale menţionate anterior, şcolile militare se adresează absolvenţilor de liceu sau şcoli profesionale, sunt destinate pregătirii cadrelor militare permanente, au o programă stabilită de Ministerul Apărării Naţionale, iar absolvenţii acestora devin militari activi deţinători ai gradelor militare.
76. Criteriile enunţate sunt îndeplinite doar de ciclurile de sergenţi muzicali şi de ofiţeri dirijori din cadrul Şcolii Militare de Muzică. De altfel, în speţele în care s-au formulat prezentele sesizări, ciclul şcolii de subofiţeri a fost valorificat ca vechime în serviciu pentru beneficiarii pensiilor militare.
77. Prin urmare, durata ciclului profesional nu poate dobândi valenţele unui stagiu valorificabil la stabilirea drepturilor de pensie, nefiind echivalentul unei şcoli militare. În soluţionarea problemei de drept este important a se distinge între formele de învăţământ, în funcţie de conţinutul ciclului de învăţământ, şi de a se verifica îndeplinirea criteriilor ce caracterizează o şcoală destinată formării cadrelor militare, prin raportare la reglementările specifice domeniului apărării naţionale, fără ca analiza să se limiteze la aspectul formal al denumirii acestei instituţii.
78. Ciclul de învăţământ profesional, deşi se află la acelaşi nivel, este distinct şi de cel liceal, din punctul de vedere al formei de învăţământ. În ceea ce priveşte învăţământul profesional de muzică militară din cadrul Şcolii Militare de Muzică, acesta a fost transformat în ciclu liceal în mod expres prin Hotărârea Guvernului nr. 1.016/1990, astfel că, până la această dată, nu se poate vorbi de echivalarea studiilor profesionale cu cele liceale.
79. Deşi acest aspect nu are legătură directă cu stabilirea drepturilor de pensie, întrucât perioada studiilor liceale nu reprezintă stagiu, întrebarea adresată de Curtea de Apel Piteşti urmăreşte identificarea unui argument care să justifice de ce un astfel de ciclu de şcoală profesională nu poate fi valorificat, deşi nu este exclus expres de lege, precum liceul, din categoria perioadelor asimilate stagiului contributiv sau vechimii în serviciu.
80. Din acest punct de vedere se poate aprecia că, în identificarea stagiului/vechimii asimilate, se aplică norma pozitivă, respectiv se verifică dacă a fost urmată o şcoală militară, referirea din textele de lege analizate, cu titlu de excepţie, la învăţământul liceal militar fiind de natură a exclude de la asimilare un nivel de studii, cel „liceal”, aflat între ciclurile gimnaziale şi postliceale (nivel în care sunt cuprinse şi şcolile profesionale), şi nu o anumită formă de învăţământ, „liceul”. Prin urmare, nu se poate considera că a fost inclusă în perioada de stagiu asimilat, respectiv de vechime în serviciu perioada în care au fost urmate cursurile unor instituţii de învăţământ de acelaşi nivel cu cele exceptate, doar pentru că nu au fost indicate în mod formal.
Prin Decizia nr. 74/2017, ÎCCJ (Complet DCD/C) a admis sesizarea privind pronunţarea unei hotărâri prealabile, formulată de Curtea de Apel Oradea – Secția I civilă în dosarul nr. 1526/111/2016 și Curtea de Apel Piteşti – Secţia I civilă în dosarul nr. 1161/109/2016 și, în consecinţă, a stabilit că: în interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 49 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare și a prevederilor art. 3 lit. e) pct. 3 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, perioada în care asiguratul a fost elev al unui ciclu profesional absolvit după gimnaziu, în cadrul Școlii Militare de Muzică, astfel cum era reglementată prin Decretul nr. 198/1953 privind reorganizarea Şcolii Militare de Muzică, nu se asimilează stagiului de cotizare în sistemul public de pensii, respectiv nu constituie vechime în serviciu pentru o persoană din sistemul de apărare națională.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.