Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 70/2017 (M. Of. nr. 935/27.11.2017): recalcularea pensiei de serviciu a magistraților care au exercitat și profesia de avocat
Redacția ProLege - noiembrie 4, 2017 As a result of the activity conducted by the High Court of Cassation and Justice (Panel of the
recourse in the interest of the law), the following documents were published in November: Decision
of the High Court of Cassation and Justice no. 20/2017 regarding art. 235 para. (1), art. 269
para. (2) and (4) and art. 271 of the Code of criminal procedure, Decision of the High Court of
Cassation and Justice no. 14/2017 regarding the fact that the surveillance judge of the deprivation
of freedom within the penitentiary remains competent, even if subsequently, the convicted was finally
or temporarily transferred, Decision of the High Court of Cassation and Justice no. 16/2017
regarding the procedural jurisdiction for the settlement of complaints against the decisions of the
electoral constituency offices for the admission or rejection of candidatures, Decision of the High
Court of Cassation and Justice no. 17/2017 regarding the means of appeal in the administrative
matter and Decision of the High Court of Cassation and Justice no. 15/2017 regarding the fact
that the acquittal court order, by itself, may not represent the basis for the determination of the
unlawful nature of the custodial measure
Decizia ÎCCJ | Complet ÎCCJ | Actul normativ | Articol | Sumar |
Decizia nr. 70/2017 | Complet DCD/C | Legea nr. 303/2004 (M. Of. nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu modif. ult.) |
Art. 82 alin. (1), (2) și (4) | În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care prevăd majorarea pensiei de serviciu cu 1% din baza de calcul prevăzută de alin. (1) pentru fiecare an care depăşeşte vechimea în magistratură, aceste dispoziţii nu se aplică şi în considerarea perioadei în care titularul pensiei de serviciu a exercitat profesia de avocat după data eliberării din funcţie şi obţinerea pensiei de serviciu şi nu pot reprezenta temei al recalculării acestei pensii, potrivit art. 23 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, şi ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, referitoare la pensiile de serviciu şi la acordarea indemnizaţiilor pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, aprobate prin H.G. nr. 1275/2005, raportat la art. 107 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare. |
În M. Of. nr. 935 din 27 noiembrie 2017, a fost publicată Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 70/2017 din 16 octombrie 2017 referitoare la dezlegarea următoarei chestiuni de drept: „dacă majorarea pensiei de serviciu, prevăzută de art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completănle ulterioare, cu 1% din baza de calcul prevăzută la alin. (1), pentru fiecare an care depăşeşte vechimea în magistratură [noţiune înţeleasă prin raportare la art. 82 alin. (2) din aceeaşi lege ca incluzând şi perioada în care titularul pensiei a exercitat profesia de avocat], se aplică şi în considerarea perioadei în care titularul pensiei de serviciu a exercitat profesia de avocat după data eliberării din funcţia de procuror şi obţinerea pensiei de serviciu, cu ocazia recalculării acestei pensii, potrivit art. 23 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, şi ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, referitoare la pensiile de serviciu şi la acordarea indemnizaţiilor pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, aprobate prin H.G. nr. 1.275/2005, raportat la art. 107 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare”.
Obiectul dezlegării chestiunii de dreptLegea nr. 303/2004
„Art. 82
(1) Judecătorii, procurorii, magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, precum şi foştii judecători şi procurori financiari şi consilierii de conturi de la secţia jurisdicţională care au exercitat aceste funcţii la Curtea de Conturi, cu o vechime de cel puţin 25 de ani în funcţia de judecător ori procuror, magistrat-asistent sau personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, precum şi în funcţia de judecător ori procuror financiar sau consilier de conturi de la secţia jurisdicţională a Curţii de Conturi se pot pensiona la cerere şi pot beneficia, la împlinirea vârstei de 60 de ani, de pensie de serviciu, în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de indemnizaţia de încadrare brută lunară sau de salariul de bază brut lunar, după caz, şi sporurile avute în ultima lună de activitate înainte de data pensionării.
(2) Judecătorii, procurorii, magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, precum şi foştii judecători şi procurori financiari şi consilierii de conturi de la secţia jurisdicţională care au exercitat aceste funcţii la Curtea de Conturi se pot pensiona la cerere înainte de împlinirea vârstei de 60 de ani şi beneficiază de pensia prevăzută la alin. (1), dacă au o vechime de cel puţin 25 de ani numai în funcţia de judecător, procuror, magistrat-asistent sau personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor, precum şi în funcţia de judecător ori procuror financiar sau consilier de conturi de la secţia jurisdicţională a Curţii de Conturi. La calcularea acestei vechimi se iau în considerare şi perioadele în care judecătorul, procurorul, magistratul-asistent sau personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, precum şi judecătorul, procurorul financiar şi consilierul de conturi la secţia jurisdicţională a Curţii de Conturi a exercitat profesia de avocat, personal de specialitate juridică în fostele arbitraje de stat, consilier juridic sau jurisconsult.
(…)
(4) Pentru fiecare an care depăşeşte vechimea în magistratură prevăzută la alin. (1) şi (2) la cuantumul pensiei se adaugă câte 1% din baza de calcul prevăzută la alin. (1), fără a o putea depăşi.
(…)”.
Norma metodologică de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004
„Art. 23
Recalcularea pensiilor de serviciu în condițiile art. 95 și 169 din Legea nr. 19/2000, cu modificările și completările ulterioare, se face la cererea persoanei îndreptățite”.
Legea nr. 19/2000
„Art. 95
(1) Beneficiarii pensiei pentru limită de vârstă pot solicita recalcularea pensiei după fiecare stagiu de cotizare de minimum 12 luni, realizat în condițiile prezentei legi.
(2) Cererea de recalculare a pensiei urmează aceleași reguli procedurale privind soluționarea și contestarea, prevăzute pentru cererea de pensionare.
(3) Pensia recalculată se acordă începând cu luna următoare celei în care s-a depus cererea de recalculare”.
„Art. 169
(1) Pensia poate fi recalculată prin adăugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia.
(2) Cererea de recalculare a pensiei urmează aceleași reguli procedurale privind soluționarea și contestarea, prevăzute pentru cererea de pensionare.
(3) Pensia recalculată se acordă începând cu luna următoare celei în care s-a depus cererea de recalculare”.
Legea nr. 263/2010
„Art. 107
(…)
(4) Pensionarii pentru limită de vârstă care, după data înscrierii la pensie, realizează stagiu de cotizare, pot solicita recalcularea pensiei, în condițiile legii.
(5) Sumele rezultate în urma aplicării prevederilor alin. (3) și (4) se acordă începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată solicitarea”.
I. Titularul şi obiectul sesizării
1. Curtea de Apel Constanţa — Secţia I civilă a dispus, prin încheierea din 20 aprilie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 5.412/118/2016, sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie și Justiţie, în baza art. 519 din Codul de procedură civilă, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept: „Dacă majorarea pensiei de serviciu, prevăzută de art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completănle ulterioare, cu 1% din baza de calcul prevăzută la alin. (1), pentru fiecare an care depăşeşte vechimea în magistratură [noţiune înţeleasă prin raportare la art. 82 alin. (2) din aceeaşi lege ca incluzând şi perioada în care titularul pensiei a exercitat profesia de avocat], se aplică şi în considerarea perioadei în care titularul pensiei de serviciu a exercitat profesia de avocat după data eliberării din funcţia de procuror şi obţinerea pensiei de serviciu, cu ocazia recalculării acestei pensii, potrivit art. 23 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, şi ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, referitoare la pensiile de serviciu şi la acordarea indemnizaţiilor pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, aprobate prin H.G. nr. 1.275/2005, raportat la art. 107 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare”.
X. Înalta Curte de Casaţie și Justiţie
69. Examinând sesizarea în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile, raportul întocmit de judecătorii-raportori, punctele de vedere ale părţilor, opiniile specialiştilor consultaţi şi chestiunea de drept ce se solicită a fi dezlegată, constată următoarele:
70. Pentru a evalua dacă sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept este aptă să asigure îndeplinirea funcţiei pentru care a fost concepută, aceea de a pronunţa o decizie interpretativă de principiu, în scopul de a preîntâmpina apariţia unei practici neunitare la nivel naţional, se impune, în primul rând, evaluarea tuturor elementelor sesizării, adică verificarea atât a circumstanţelor care o generează, cât şi a condiţiilor care permit declanşarea mecanismului de interpretare.
71. Aceasta presupune verificarea îndeplinirii simultane a tuturor condiţiilor prevăzute pentru declanşarea procedurii hotărârii prealabile, condiţii extrase din dispoziţiile legale redate în cele ce urmează.
72. Conform art. 519 din Codul de procedură civilă, „Dacă, în cursul judecăţii, un complet de judecată al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, al curţii de apel sau al tribunalului, învestit cu soluţionarea cauzei în ultimă instanţă, constatând că o chestiune de drept, de a cărei lămurire depinde soluţionarea pe fond a cauzei respective, este nouă şi asupra acesteia Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu a statuat şi nici nu face obiectul unui recurs în interesul legii în curs de soluţionare, va putea solicita Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie să pronunţe o hotărâre prin care să se dea rezolvare de principiu chestiunii de drept cu care a fost sesizată”.
73. Conform art. 520 alin. (1) din Codul de procedură civilă, „Sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie se face de către completul de judecată după dezbateri contradictorii, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 519, prin încheiere care nu este supusă niciunei căi de atac. Dacă prin încheiere se dispune sesizarea, aceasta va cuprinde motivele care susţin admisibilitatea sesizării potrivit dispoziţiilor art. 519, punctul de vedere al completului de judecată şi al părţilor”.
74. Textele citate conturează suma condiţiilor care verifică admisibilitatea sesizării, care vor fi analizate după cum urmează:
75. Condiţia privind existenţa unei cauze aflate în curs de judecată, în ultimă instanţă, în competenţa unui complet legal învestit cu soluţionarea sa este îndeplinită, întrucât titularul sesizării, Curtea de Apel Constanţa — Secţia I civilă soluţionează litigiul în apel, în ultimă instanţă, cauza având ca obiect anularea unei prime decizii de pensionare şi obligarea casei judeţene de pensii la emiterea unei noi decizii, care să includă şi majorarea de 5%, prin aplicarea dispoziţiilor art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004, respectiv câte 1% pentru fiecare an care depăşeşte vechimea în magistratură de 25 de ani.
76. Jurisdicţia în materia asigurărilor sociale se realizează în condiţiile Legii nr. 263/2010, prin intermediul tribunalelor şi curţilor de apel, acestea din urmă soluţionând apelurile declarate împotriva hotărârilor tribunalelor, în ultimă instanţă, potrivit dispoziţiilor art. 155 alin. (2) din lege.
77. Chestiunea de drept a cărei lămurire este solicitată Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie are înrâurire asupra modului de soluţionare pe fond a cauzei, situaţia premisă permiţând instanţei sesizate concluzia că şi această condiţie de admisibilitate este îndeplinită.
78. Astfel, reclamanta este beneficiara unei pensii de serviciu, fiind eliberată din funcţia de procuror în anul 2009, prin valorificarea unei vechimi de 28 de ani în această funcţie.
Ulterior, aceasta a exercitat profesia de avocat încă 5 ani, astfel cum rezultă din adeverinţa eliberată de Baroul Constanţa, iar, în anul 2016, a solicitat casei judeţene de pensii emiterea unei noi decizii de pensionare care să includă o majorare de 5% a pensiei de serviciu, în temeiul dispoziţiilor art. 107 alin. (4) din Legea nr. 263/2010 şi ale art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004, adresându-se, în cele din urmă, instanţei competente, în temeiul art. 151 alin. (2) din Legea nr. 263/2010.
79. În aceste condiţii, devin esenţiale pentru soluţionarea pe fond a pretenţiei atât compatibilitatea dintre aplicarea dispoziţiilor art. 107 alin. (4) din Legea nr. 263/2010 şi art. 23 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004 cu cele ale art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004, cât şi lămurirea chestiunii dacă perioada lucrată de reclamantă ca avocat după pensionarea din funcţia de magistrat reprezintă, în sensul art. 82 alin. (2) din Legea nr. 303/2004, vechime în magistratură care să îl îndreptăţească pe titularul cererii la ajustarea pensiei de serviciu cu procentul prevăzut de art. 82 alin. (4) din aceeaşi lege.
80. Dualitatea interpretării dispoziţiilor art. 82 din Legea nr. 303/2004 este relevată de instanţa de trimitere printr-o complexă expunere, aceasta conturând, deopotrivă, dificultatea problemei de drept cu care Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost sesizată, urmare directă a neclarităţii prevederilor legale incidente, la care se pot adăuga, la nivel argumentativ, anumite considerente ale Deciziei nr. 26/2015 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie — Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, prin care s-a decis că „Majorarea prevăzută de dispoziţiile art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de 1% pentru fiecare an care depăşeşte vechimea minimă de 25 ani, se aplică în condiţiile în care în calculul vechimii de 25 de ani, ca şi pentru vechimea ce depăşeşte această limită se au în vedere şi perioadele desfăşurate de către beneficiarii pensiei de serviciu în activităţile şi funcţiile conexe celor de judecător şi procuror, expres prevăzute de art. 82 alin. (1) şi alin. (2) din lege, respectiv magistrat-asistent sau personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor, judecător ori procuror financiar sau consilier de conturi, precum şi în exercitarea profesiei de avocat, personal de specialitate juridică în fostele arbitraje de stat, consilier juridic sau jurisconsult”.
81. De asemenea, chestiunea de drept identificată prezintă caracter de noutate şi asupra acesteia Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu a statuat şi nici nu face obiectul unui recurs în interesul legii în curs de soluţionare.
82. În acest sens, se reţine că instanţa de apel subliniază prin sesizare că noutatea chestiunii de drept se caracterizează, ca condiţie de admisibilitate, prin inexistenţa unei jurisprudenţe consolidate în materie la nivelul instanţelor, indiferent de ierarhia lor, dar şi prin echivocul formulărilor folosite de legiuitor şi prin neclaritatea ipotezei normative la care dispoziţiile legale sunt incidente.
83. Totodată, relaţia de cauzalitate normativă dintre dispoziţiile alin. (4) al art. 82 şi cele ale alin. (1) şi (2) ale aceluiaşi articol din Legea nr. 303/2004, în ipoteza actualei sesizări, se impune a fi clarificată şi în contextul Deciziei nr. 26/2015 pronunţate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în dezlegarea unor chestiuni de drept care, la o primă vedere, ar permite interpretarea că titularii dreptului la pensie de serviciu pot beneficia de cuantumul majorat al acesteia pentru fiecare an lucrat, peste cei 25 de ani, în profesiile menţionate de lege ca relevante pentru calculul vechimii în magistratură, fără nicio distincţie.
84. În fine, sesizarea îndeplineşte şi condiţiile prefigurate în art. 520 din Codul de procedură civilă, fiind făcută după dezbateri contradictorii şi conţinând argumentele care susţin admisibilitatea sa, punctul de vedere al instanţei şi al părţilor asupra acesteia.
85. În aceste condiţii, se constată că sesizarea îndeplineşte toate cerinţele de admisibilitate pentru activarea mecanismului de unificare a practicii judiciare.
86. Pentru a conduce spre dezlegarea chestiunii de drept cu care a fost sesizată Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se impune lămurirea conceptului de pensie de serviciu, astfel cum este reglementat de Legea nr. 303/2004, şi relaţia acesteia cu pensia pentru limită de vârstă reglementată de Legea nr. 263/2010.
87. Pentru acest demers este util de precizat că Legea nr. 303/2004 a intrat în vigoare la 27 septembrie 2004, a fost republicată în anul 2005 şi a fost ulterior amendată prin mai multe acte normative, între care sunt relevante Legea nr. 29/2006 pentru completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, O.U.G. nr. 100/2007 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul justiţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 97/2008.
88. În contextul acestei evoluţii legislative, văzând sfera de aplicare a dipoziţiilor Legii nr. 303/2004, subiectele reglementării, baza şi formula de calcul, precum şi mecanismele de ajustare, rezultă fără îndoială că pensia reglementată prin acest act normativ este o pensie de serviciu, specială, care întruneşte elemente care o disting esenţial de o pensie de tipul celor reglementate de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare.
89. Toate criteriile care conturează configuraţia pensiei de serviciu îi imprimă un regim special, derogatoriu de la cel care este specific unei pensii pentru limită de vârstă, astfel cum aceasta este reglementată de dispoziţiile art. 51 şi următoarele din Legea nr. 263/2010.
90. Ca atare, orice interpretare juridică a dispoziţiilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, rămâne tutelată de sorgintea statutară a acestora, inclusiv în ceea ce priveşte dreptul la pensie şi va avea ca punct de plecare ideea că regimul juridic al acesteia este unul special, derogatoriu de la dreptul comun. În acest sens, reglementarea juridică a pensiei de serviciu este, în principiu, distinctă de normele comune care reglementează sistemul pensiilor publice.
91. Numai în sensul acestor argumente poate fi interpretat alin. (8) al art. 82 din Legea nr. 303/2004, prin care se stabileşte că pensia prevăzută de art. 82 alin. (1)—(7) are regimul juridic al unei pensii pentru limită de vârstă. Cu alte cuvinte, pensia de serviciu este calificată de lege ca pensie pentru limită de vârstă, de care se distinge însă în conţinut, şi nu este reglementată după dispoziţiile aplicabile acesteia.
92. Dispoziţiile de drept comun în materie de pensii nu pot fi văzute decât ca fiind complementare celor ale legii speciale, Legea nr. 303/2004, şi numai dacă nu sunt incompatibile cu natura şi specificul pensiei de serviciu.
93. Această abordare corespunde fără doar şi poate unor raţiuni juridice şi politici sociale care dau expresie concretă tezei potrivit căreia anumite categorii profesionale, prin serviciul public pe care îl exercită, garantează independenţa justiţiei şi rolul acesteia în funcţionarea statului, iar acestea se susţin şi printr-o recunoaştere materială concretizată în drepturi băneşti adecvate, inclusiv în forma pensiei de serviciu, ca o stimulare necesară şi o întărire implicită a unei justiţii independente.
94. Sub aceste auspicii necesar a fi relevate, se desprinde concluzia că, în relaţia sa cu Legea nr. 263/2010, în materia reglementării pensiilor, Legea nr. 303/2004 este lege specială, a cărei aplicare primează necondiţionat şi în toate cazurile asupra legii generale. De aceea, apelul la legea generală este posibil, în aceste condiţii, numai dacă legea specială nu acoperă anumite domenii ale dreptului la pensia de serviciu pe care legea generală le reglementează sau dacă legea specială conţine trimiteri exprese la dispoziţiile celei generale.
95. De aceea, devine firească chestiunea de a lămuri dacă împrumutul de norme, conform celor ce precedă, este valorificabil în cazul analizat, altfel spus, dacă este posibilă o lămurire a modului de aplicare a dispoziţiilor art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 prin prisma incidenţei dispoziţiilor art. 107 alin. (4) din Legea nr. 263/2010.
96. Se impune a cerceta dacă mecanismul de recalculare a pensiilor pentru limită de vârstă este aplicabil şi titularilor unei pensii de serviciu, în condiţiile în care, cum este ipoteza care generează întrebarea, ulterior pensionării din funcţia de judecător sau procuror, persoana în cauză, care exercită profesia de avocat, poate solicita, prin recalculare, aplicarea procentului de 1% prevăzut de art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004.
97. Astfel, se observă că, prin instituţia recalculării pensiei pentru limită de vârstă, a cărei reglementare o regăsim în dispoziţiile art. 107 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 263/2010, i se permite pensionarului care îşi reia activitatea şi cumulează calitatea de pensionar cu cea de asigurat în sistemul public de pensii să solicite adiţionarea stagiilor de cotizare realizate ulterior emiterii deciziei de pensionare, adiţionare care, de regulă, are ca efect mărirea pensiei iniţial calculate.
98. Specific recalculării, în sistemul de pensii publice, este identificarea unui stagiu de cotizare, indiferent de durată. Astfel, pensionarul reîncadrat poate cere adiţionarea stagiului de cotizare, ceea ce presupune reîntoarcerea în patrimoniul său a beneficiului cotizării sub forma unei pensii recalculate într-un cuantum mai mare.
99. În acest context, recalcularea pensiei este operaţia tehnico-juridică de stabilire a unui nou cuantum al pensiei ca urmare a apariţiei unei situaţii juridice neavute în vedere de organul competent la stabilirea iniţială a pensiei şi emiterea unei prime decizii de pensionare.
100. Prin prisma acestui aspect definitoriu al noţiunii de recalculare a pensiei pentru limită de vârstă sub auspiciile dreptului comun în materie, se poate observa că dispoziţiile art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 au în vedere nu o recalculare de tipul celei stabilite potrivit art. 107 alin. (4) din Legea nr. 263/2010, ci un mecanism de majorare cu 1% a cuantumului pensiei pentru fiecare an lucrat peste cei 25 de ani stabiliţi în condiţiile art. 82 alin. (2) din Legea nr. 303/2004.
101. Acest mecanism este deopotrivă aplicabil în cazul stabilirii pensiei de serviciu a magistraţilor, la data emiterii deciziei, dar şi în cazul în care, ulterior emiterii deciziei iniţiale de pensionare, titularii pensiei de serviciu solicită adiţionarea procentului de 1% pentru fiecare an efectuat în plus până la data eliberării din funcţie.
102. Aceasta, întrucât, încă la prima vedere, transpare că una dintre condiţiile acestei majorări o reprezintă adiţionarea unei perioade de 1 an de exercitare a funcţiei peste cei 25 de ani deja efectuaţi. Apoi, formula de calcul a pensiei de serviciu se face prin raportare la dispoziţiile art. 82 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, având ca reper indemnizaţia de încadrare brută lunară sau salariul de bază brut lunar şi sporurile avute în vedere în ultima lună de activitate înainte de data pensionării, fiind deosebită de formula de recalculare prevăzută în sistemul de pensii publice. Un alt aspect de diferenţă al majorării pensiei în condiţiile Legii nr. 303/2004, în comparaţie cu recalcularea pensiei, este acela că majorarea nu poate depăşi, prin ajustarea cu 1% corespunzătoare fiecărui an lucrat în plus, procentul de 100%.
103. Aşadar, chiar dacă s-ar putea susţine, că, pe fond, atât recalcularea pensiei pentru limită de vârstă, cât şi majorarea pensiei instituită pentru pensiile de serviciu prin legea specială au ca efect ajustarea pensiei, diferenţele specifice justifică deplin concluzia că, pentru pensia de serviciu a magistraţilor, există un unictemei, cuprins în Legea nr. 303/2004, suficient în sine pentru stabilirea dreptului la pensia de serviciu, dacă vechimea în activitatea stabilită potrivit legii depăşeşte 25 de ani.
104. Că mecanismul legislativ de majorare a pensiei de serviciu nu îndeplineşte şi funcţia de recalculare a acesteia în condiţiile dreptului comun se susţine, în plus, şi prin modul în care este enunţat art. 23 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004, care prevede că „Recalcularea pensiilor de serviciu în condiţiile art. 95 şi 169 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se face la cererea persoanei îndreptăţite”. Aceste dispoziţii susţin faptul că procedura recalculării pensiei magistraţilor, atunci când aceasta este incidenţă sub toate particularităţile sale, este supusă, prin trimitere, dispoziţiilor Legii nr. 263/2010 care reiau într-o formă uşor modificată dispoziţiile Legii nr. 19/2000, aceasta neavând un domeniu suprapus cu cel al art. 82 alin. (4), care, cum s-a arătat deja, se aplică precum o reglementare independentă şi suficientă per se.
105. Suma argumentelor prezentate mai sus permite o primă concluzie utilă pentru soluţionarea chestiunii de drept cu care Înalta Curte de Casaţie și Justiţie a fost sesizată, aceea că majorarea pensiei de serviciu, prevăzută de art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004, cu 1% din baza de calcul pentru fiecare an care depăşeşte vechimea în magistratură nu poate fi obţinută prin recalcularea acestei pensii, potrivit art. 23 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004, raportat la art. 107 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 263/2010, ci prin raportare la prevederea specială cuprinsă în Legea nr. 303/2004.
106. A doua chestiune care trebuie verificată este aceea dacă majorarea pensiei de serviciu cu 1% din baza de calcul pentru fiecare an care depăşeşte vechimea în magistratură se poate aplica în considerarea perioadei în care titularul pensiei de serviciu a exercitat profesia de avocat după eliberarea din funcţia de procuror sau judecător prin pensionare şi obţinerea unei pensii de serviciu.
107. În acest demers trebuie subliniat, în primul rând, scopul esenţial al legii speciale, care a fost concepută ca un beneficiu al desfăşurării activităţii de magistrat, astfel cum se degajă şi din jurisprudenţa Curţii Constituţionale, în care se afirmă constant că pensia de serviciu a magistraţilor a fost instituită în vederea stimulării stabilităţii, fidelităţii şi formării unei cariere în magistratură. Scopul legii este, aşadar, acela de a delimita statutul magistratului, creând un set de instituţii juridice configurate în obligaţii şi drepturi care îi au ca subiect al reglementării pe judecători şi procurori şi cariera acestora.
108. În acest context, este util de menţionat că această calitate se obţine şi încetează în condiţii specific reglementate şi este dincolo de orice neclaritate că iese de sub spectrul reglementării, încetându-i această calitate, judecătorul sau procurorul eliberat din funcţie prin pensionare.
109. Prin urmare, dacă, prin efectul dispoziţiilor art. 82 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 şi în considerarea calităţii de magistrat a celui care invocă acest drept în calculul perioadei de 25 de ani de vechime în magistratură se vor avea în vedere perioadele în care acesta a desfăşurat activităţi juridice conexe de tipul celor prevăzute de lege, la încetarea acestei calităţi, ieşind de sub incidenţa legii, această asimilare nu mai este posibilă.
110. În acest sens, vechimea în magistratură, a cărei reglementare o regăsim definită în dispoziţiile art. 86 din Legea nr. 303/2004, se recunoaşte celui care, având funcţia de judecător sau procuror, a îndeplinit una dintre funcţiile enumerate de lege sau perioada în care a fost avocat notar etc., asimilarea făcându-se înainte, iar nu după încetarea acestei calităţi.
111. Chiar aşa fiind, conceptul de vechime în magistratură cu care operează art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 nu este cel definit de art. 86 din lege, ci cel delimitat prin alin. (1) şi (2) din acelaşi art. 82.
112. Tot în acelaşi sens sunt interpretate dispoziţiile art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 prin Decizia nr. 26/2015 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie — Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, prin care s-a statuat, în esenţă, că vechimea în activităţile juridice conexe este considerată vechime utilă pentru dobândirea şi calculul pensiei de serviciu, putând fi valorificată ca atare la data formulării cererii de pensionare.
113. Pe de altă parte, din perspectiva interpretării literale a dispoziţiilor art. 82 din Legea nr. 303/2004, se poate observa că atât alin. (1), cât şi alin. (4) fac explicită referire, când fixează cuantumul şi modul de calcul al pensiei de serviciu, la venitul avut la data pensionării magistratului din această funcţie.
114. Din formularea legii, dând curs unei interpretări de acurateţe, fie şi doar gramaticale, rezultă că luarea în calcul a vechimii legale care justifică acordarea pensiei speciale priveşte exclusiv perioada care precede recunoaşterea, stabilirea şi plata pensiei, iar asimilarea se poate face doar pentru deschiderea dosarului de pensie.
115. Natura de excepţie a reglementării şi stricta sa interpretare nu permit aplicarea ei extensivă într-o situaţie cu alţi parametri, cum este cea care a generat formularea sesizării.
116. Similar, criteriile de majorare a pensiei de serviciu privesc cuantumul pensiei la momentul stabilirii, în considerarea activităţilor generatoare de vechime valorificabilă pentru pensia de serviciu, precum şi un mod de calcul specific, atât în raport cu valoarea majorării cuantumului pensiei — de 1% pentru fiecare an care depăşeşte vechimea de 25 de ani — cât şi prin circumstanţierea activităţilor care pot fi luate în calcul pentru asemenea operaţiuni. Acest mecanism intră în funcţiune doar când are loc pensionarea titularului unei pensii de serviciu.
117. Rezumând toate argumentele precedente, se pot desprinde drept concluzii utile pentru soluţionarea chestiunii de drept cu care Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost sesizată, următoarele:
118. Mecanismul de majorare a pensiilor de serviciu ale magistraţilor, reglementat de art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004, este distinct de cel al recalculării pensiei, conform art. 23 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004, raportat la art. 107 alin. (4) și (5) din Legea nr. 263/2010.
119. Mecanismul de recalculare a pensiilor, reglementat de legea privind sistemul unitar de pensii publice, dă expresie regulii contributivităţii ridicate la rang de principiu, care nu este aplicabilă majorării pensiilor de serviciu, stabilite şi reglementate prin legea specială. Plata contribuţiilor pensionarului reîncadrat, care achită contribuţii de asigurări sociale, nu activează mecanismul de majorare a pensiilor, care va fi operant efectiv la data pensionării celui care are calitatea profesională cerută de lege, fără a fi posibilă aplicarea sa, prin analogie, altor situaţii.
120. Şi, întrucât pensia de serviciu are la bază un concept diferit ca funcţiune, este justificată intenţia legiuitorului de a delimita normativ modul de stabilire a acesteia atât din perspectiva calculului, cât şi din cea a momentului la care poate fi stabilită.
Prin Decizia nr. 70/2017, ÎCCJ (Complet DCD/C) a admis sesizarea privind pronunţarea unei hotărâri prealabile, formulată de Curtea de Apel Constanţa – Secția I civilă în dosarul nr. 5412/118/2016 şi, în consecinţă, a stabilit că: în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 82 alin. (4) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care prevăd majorarea pensiei de serviciu cu 1% din baza de calcul prevăzută de alin. (1) pentru fiecare an care depăşeşte vechimea în magistratură, aceste dispoziţii nu se aplică şi în considerarea perioadei în care titularul pensiei de serviciu a exercitat profesia de avocat după data eliberării din funcţie şi obţinerea pensiei de serviciu şi nu pot reprezenta temei al recalculării acestei pensii, potrivit art. 23 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, şi ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, referitoare la pensiile de serviciu şi la acordarea indemnizaţiilor pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, aprobate prin H.G. nr. 1275/2005, raportat la art. 107 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.