Aspecte privind politica de mediu a Uniunii Europene
Ștefania-Diana Ioniță-Burda - iulie 1, 2018 Abstract
The seven Environment Action Programmes, even if (in fact) they were/are political
declarations, had/have a major role, contributing to the crystallization and guidance of the
development of the European Union’s environmental policy.
Although the somehow “subsidiary” character of the EU Environmental Policy cannot be
denied, by reference to other “major” policies, the protection characteristic is obvious, which confers
the importance demanded by such a policy.
In the context of ongoing environment issues, despite the efforts made in order to limit the
effects of these issues, the environmental policy and the sustainable development have become key
elements of strategic documents.
Keywords: EU Environmental Policy, environment action programmes, sustainable
development, legal framework
Impactul Conferinței Națiunilor Unite asupra Mediului Uman (Stockholm, 5-16 iunie 1972)[1] a creat premisa conturării unei politici de mediu pentru spațiul comunitar[2] iar reuniunea șefilor de stat și de guvern ai comunității (Paris, 19-20 octombrie 1972) este considerată[3] punctul de plecare în crearea unei astfel de politici.
Politica de mediu este o politică relativ nouă a Uniunii Europene, consacrată în Tratatul CE prin adoptarea Actului Unic European[4].
În doctrină[5], s-a susținut că politica de mediu:
– se înscrie în rândul așa-ziselor politici de „acompaniament”, denumite astfel pentru a evidenția rolul secundar al acestora, față de cele aferente „pieței unice”, cu referire la mărimea alocației din bugetul UE afectat, ca și criteriu de diferențiere;
– face parte din categoria politicilor de protecție, dezvoltate prin afirmarea ideii că piața interioară este și un spațiu de protegiuire în care se aplică o legislație armonizată, care urmărește să ofere cetățenilor un minimum de garanții contra principalelor riscuri antrenate de societatea modernă.
Politica de mediu a Uniunii Europene s-a dezvoltat prin intermediul Programelor de acțiune pentru mediu (PAM)[6], care, deși nu au forță juridică, constituind declarații politice ce prezintă obiective de atins potrivit unui calendar precis, au avut și au un rol în stimularea reglementărilor în materie și precizarea semnificațiilor acestora[7].
1. Programe de acțiune pentru mediu
La nivel comunitar, au fost elaborate și puse în aplicare, în aproape jumătate de secol (din anul 1973), 7 Programe de acțiune pentru mediu (PAM), care așa cum precizam, au contribuit la cristalizarea și au ghidat dezvoltarea politicii de mediu a Uniunii Europene.
A. PAM 1 a fost lansat în anul 1973, pentru perioada 1973-1976[8].
S-a apreciat[9] că acest program conținea, într-o formă embrionară, multe dintre ideile care definesc conceptul de „dezvoltare durabilă”.
Ca obiective ale politicii comunitare de mediu, au fost precizate[10] următoarele:
– prevenirea, reducerea și, pe cât posibil, eliminarea poluării și a efectelor nocive ale acesteia;
– menținerea unui echilibru ecologic satisfăcător și asigurarea protecției biosferei;
– asigurarea gestionării corecte și evitarea oricărei exploatări a resurselor sau a naturii care dăunează grav echilibrului ecologic;
– ghidarea dezvoltării în conformitate cu cerințele de calitate, în special, prin îmbunătățirea condițiilor de muncă și a condițiilor de viață;
– asigurarea că se ține mai mult seama de aspectele de mediu în planificarea urbană și utilizarea terenurilor;
– căutarea de soluții comune la problemele de mediu cu statele din afara Comunității, în special în cadrul organizațiilor internaționale.
De asemenea, au fost aprobate principiile generale ale politicii comunitare de mediu (astfel cum au fost elaborate de miniștrii mediului în cadrul reuniunii la Bonn din 31 octombrie 1972)[11], respectiv:
– cea mai bună politică de mediu constă în prevenirea apariției poluării sau a degradărilor la sursă, mai degrabă decât încercarea ulterioară de a contracara efectele acestora;
– efectele asupra mediului trebuie luate în considerare, cât mai devreme posibil, în toate procesele tehnice de planificare și luare a deciziilor;
– orice exploatare a resurselor naturale de natură să cauzeze daune semnificative echilibrului ecologic trebuie evitată;
– nivelul cunoștințelor științifice și tehnologice din cadrul Comunității ar trebui îmbunătățit în vederea adoptării unor acțiuni eficiente pentru conservarea și ameliorarea mediului și combaterii poluării și daunelor;
– costurile de prevenire și eliminare a daunelor trebuie, în principiu, suportate de către poluator;
– asigurarea că activitățile desfășurate într-un stat nu cauzează degradarea mediului în alt stat;
– să țină seama de interesele țărilor în curs de dezvoltare;
– eficacitatea eforturilor de promovare a politicii globale de cercetare și de mediu va fi sporită printr-un concept clar definit pe termen lung a politicii europene de mediu;
– protecția mediului este o problemă pentru toți în cadrul Comunității și ar trebui să conștientizeze importanța sa;
– este necesar să se stabilească nivelul de acțiune (local, regional, național, comunitar, internațional) care să se potrivească cu tipul de poluare și zona geografică care trebuie protejată;
– programele naționale din domeniu ar trebui coordonate, pe baza unui concept comun pe termen lung, și ar trebui armonizate politicile naționale în cadrul Comunității.
B. PAM 2 a fost lansat în anul 1977, pentru perioada 1977-1981[12].
Acesta a reafirmat[13] obiectivele stabilite în PAM 1.
Implementarea obiectivelor stabilite a întimpinat dificultăți, care au fost generate de perioadele de criză economică din anii 1975-1978, 1981-1983[14].
C. PAM 3 a fost lansat în anul 1982, pentru perioada 1982-1986[15].
În cadrul acestui program s-a recunoscut[16] că obiectivului esențial al politicii comunitare de mediu, ce a constat, inițial, în controlul poluării și al degradărilor pe care aceasta le cauzează, a asumat treptat, un caracter general, preventiv; această dezvoltare, s-a afirmat[17], oferă avantajul dublu al măsurilor de protecție a mediului ce sprijină și completează dezvoltarea economică.
Ca obiective finale ale politicii de mediu au fost precizate[18]: protecția sănătății umane, disponibilitatea pe termen lung a tuturor resurselor care determină calitatea vieții, de o calitate adecvată și în cantitate suficientă, și anume, apă, aer, spațiu, climă, materii prime, mediul construit și patrimoniul natural și cultural, precum și întreținerea și, dacă este posibil, restaurarea mediului natural cu habitate adecvate pentru floră și faună.
Pentru gestionarea adecvată a acestor resurse, s-a subliniat[19] necesitatea elaborării și punerii în practică a unei strategii globale.
Principiile considerate cruciale, în acest context, au fost următoarele[20]:
– fiecare tip de acțiune trebuie aplicat la cel mai adecvat nivel;
– prevenirea, mai degrabă decât repararea, ar trebui să fie regula;
– ori de câte ori este posibil, trebuie încercată restaurarea.
* Recunoaștere: Lucrarea este elaborată în perioada de sustenabilitate a proiectului cu titlul „Studii doctorale și postdoctorale Orizont 2020: promovarea interesului național prin excelență, competitivitate și responsabilitate în cercetarea științifică fundamentală și aplicată românească”, număr de identificare contract POSDRU/159/1.5/S/140106. Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Investeşte în Oameni!
[1] Ioniță Gheorghe-Iulian, Ioniță Burda Ștefania-Diana, Dreptul protecției mediului, ed. a IV-a rev. și adăug., Ed. Pro Universitaria, București, 2016, p. 25.
[2] Institutul European din România, Ghidul politicilor Uniunii Europene – nr. 4 – Politica de mediu, București, 2012, p. 5.
[3] Duțu Mircea, Politici publice de mediu, Ed. Universul Juridic, București, 2012, p. 169.
[4] Diaconu Nicoleta, Dreptul Uniunii Europene – Politicile Uniunii Europene, Ed. Universul Juridic, București, 2017, p. 170.
[5] Duțu Mircea, op. cit., p. 167-168.
[6] Pascariu Gabriela Carmen, Politici Europene, suport curs, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași – Centrul de Studii Europene, p. 56.
[7] Duțu Mircea, op. cit., pp. 167-168.
[8] Council, Declaration of the Council of the European Communities and of the representatives of the Governments of the Member States meeting in the Council of 22 November 1973 on the programme of action of the European Communities on the environment, OJ C 112, vol. 16, 20 December 1973.
[9] Hey Christian, EU Environmental Policies: A short history of the policy strategies, în EU Environmental Policy Handbook: A Critical Analysis of EU Environmental Legislation, Scheuer Stefan editor, European Environmental Bureau (EEB), p. 19.
[10] Council, Declaration of the Council of the European Communities and of the representatives of the Governments of the Member States meeting in the Council of 22 November 1973 on the programme of action of the European Communities on the environment, op. cit., p. 5.
[11] Ibidem, pp. 6-7.
[12] Council, Resolution of the Council of the European Communities and of the Representatives of the Governments of the Member States meeting within the Council of 17 May 1977 on the continuation and implementation of a European Community policy and action programme on the environment, OJ C 139, vol. 20, 13 June 1977.
[13] Ibidem, pp. 6-8.
[14] Institutul European din România, op. cit., Tabelul 1. Planurile de Acțiune pentru Mediu (PAM), p. 9.
[15] Council, Resolution of the Council of the European Communities and of the representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council, of 7 February 1983 on the continuation and implementation of a European Community policy and action programme on the environment (1982 to 1986), OJ C 46, vol. 26, 17 February 1983.
[16] Ibidem, p. 3.
[17] Ibidem.
[18] Ibidem, p. 5.
[19] Ibidem.
[20] Ibidem.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.