Valabilitatea autorizației de mediu/autorizației integrate de mediu. Considerații pe marginea modificărilor legislative în materie
Ramona Duminică - noiembrie 1, 20195. Decizia Curții Constituționale nr. 214/2019. Efecte
În ședința din 9 aprilie 2019, Curtea Constituțională a dezbătut obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 75/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției mediului și al regimului străinilor.
Cu majoritate de voturi, Curtea a constatat prin Decizia nr. 214/2019[21] faptul că atât Legea pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 75/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției mediului și al regimului străinilor, precum și O.U.G. nr. 75/2018 sunt neconstituționale.
Motivele de neconstituționalitate nu s-au referit la aspectele de fond ale actului normativ, ci au fost extrinseci, vizând modalitatea de adoptare a actului[22].
Potrivit dispozițiilor art. 147 alin. (l) din Constituție și ale art. 31 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale[23], în cazul în care Curtea Constituțională a constatat neconstituționalitatea unor dispoziții din legile și ordonanțele în vigoare, Parlamentul este obligat ca în termen de 45 de zile de la publicarea deciziei instanței constituționale să pună de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept, iar în lipsa reacției legiuitorului, dispozițiile normative constatate ca fiind neconstituționale își încetează efectele juridice[24].
În consecință, prin încetarea efectelor juridice ale O.U.G. nr. 75/2018, art. 16 din O.U.G. nr. 195/2005 a revenit la forma anterioară modificării sale. În concret, în perioada cuprinsă între 3 iunie 2019 și 18 noiembrie 2019 – când a intrat în vigoare Legea nr. 219/2019, autorizațiile au fost supuse termenelor de valabilitate de 5 ani în cazul autorizațiilor de mediu și de 10 ani în cazul autorizațiilor integrate de mediu, excluzându-se condiția obținerii vizei anuale.
Totodată, a fost eliminat noul alin. (24) al art. 16 din O.U.G. nr. 195/2005, introdus de O.U.G. nr. 75/2018, care prevedea posibilitatea modificării autorizațiilor doar în măsura în care se solicita revizuirea acestora.
Declararea neconstituțională a prevederilor art. 16 din O.U.G. nr. 196/2005 a atras și încetarea efectelor actelor ulterioare emise pentru punerea sa în aplicare, respectiv Ordinul nr. 1171/2018 și Ordinul nr. 324/2019. Astfel, în acest context legislativ, agenții economici ale căror autorizații au expirat sau urmau a expira în scurt timp au fost puși în mare dificultate. Pentru a evita eventuale sancțiuni pe motivul lipsei autorizației de mediu/integrate de mediu, agenții care s-au găsit într-o asemenea situație au fost obligați să inițieze procedura de reautorizare.
6. Decizia Curții Constituționale nr. 214/2019 privind Legea nr. 324/2019 de modificare și completare a art. 16 din O.U.G. nr. 195/2005 privind protecția mediului
În vederea închiderii proceduri de infringement declanșate de Comisia Europeană împotriva României pentru neaplicarea unitară a procedurilor de reglementare, precum și a celor declanșate pentru cazurile de funcționare a unor operatori economici fără autorizație/autorizație integrată de mediu valabilă, Parlamentul României a adoptat în data de 3.07.2019, Legea nr. 324/2019 privind modificarea și completarea art. 16 din O.U.G. nr. 195/2005 privind protecția mediului[25].
Potrivit dreptului Uniunii Europene, mai exact în conformitate cu art. 4 alin. (1) din Directiva 2010/75/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind emisiile industriale (prevenirea și controlul integrat al poluării)[26], „Statele membre trebuie să ia măsurile necesare pentru a se asigura că nicio instalație sau instalație de ardere, instalație de incinerare a deșeurilor sau instalație de coincinerare a deșeurilor nu este exploatată fără autorizație”. De asemenea, art. 5 alin. (2) prevede că „Statele membre iau măsurile necesare pentru a asigura că procedurile și condițiile de acordare a autorizației sunt pe deplin coordonate în cazul în care sunt implicate mai multe autorități competente sau mai mulți operatori sau, dacă se acordă mai mult de o autorizație, pentru a se garanta o abordare integrată eficientă de către toate autoritățile competente implicate în această procedură”, iar art. 16 alin. (2) din Directivă stabilește că „frecvența monitorizării […] se stabilește de către autoritatea competentă în autorizația acordată fiecărei instalații sau prin reguli generale obligatorii”.
În acest context, având în vedere totodată și necesitatea de a contracara efectele Deciziei Curții Constituționale nr. 214/2019, intervenția legiuitorul în materie apare ca fiind oportună și subsumată politicii unionale în domeniul protecției mediului.
După cum se arată în expunerea de motive care însoțește actul normativ, „sistemul de autorizare propus va conduce la respectarea condițiilor de mediu de către operatorii economici, dat fiind că cel puțin o dată pe an, aceștia vor fi supuși verificărilor de conformare, verificărilor de funcționare și verificărilor referitoare la menținerea calității mediului la starea inițială[27]. Totodată, se mai susține că prin modificarea intervenită se vor reduce „costurile operatorilor economici, care nu mai trebuie să parcurgă proceduri complexe de obținere a unei noi autorizații integrate de mediu din cauza necesității prezentării unor documentații ample”[28].
Astfel, Legea nr. 324/2019 prevedea că autorizația de mediu și autorizația integrată de mediu își păstrează valabilitatea pe toată perioada în care beneficiarii lor obțin viza anuală. Ca atare, era eliminată din nou perioada de valabilitate de 5/10 ani pentru autorizațiile de mediu/autorizațiile integrate de mediu.
Noua reglementare a fost atacată la Curtea Constituțională, iar pe 9 octombrie 2019 Curtea a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate, constatând astfel că Legea este constituțională[29].
Autorii excepției de neconstituționalitate au susținut că soluția legislativă cuprinsă în art. II al Legii încalcă principiul securității juridice și al neretroactivității legii consacrate la art. 1 alin. (5) și art. 15 alin. (2) din Constituție, precum și principiul egalității în fața legii prevăzut de art. 16 din Constituție deoarece instituie un tratament discriminatoriu în privința operatorilor economici care au obținut autorizațiile înainte de intrarea în vigoare a noii legi, tratamentul juridic fiind diferit în funcție de momentul autorizării[30].
Ca urmare a examinării obiecției de neconstituționalitate, Curtea Constituțională a reținut că legiuitorul a reglementat aplicarea imediată a noilor dispoziții și că legea conține norme tranzitorii, susținând că „opțiunea legiuitorului român de a adapta sistemul de autorizare la noile realități sociale și economice sub aspectul reevaluării continue, periodice și sistematice apare ca fiind nu doar justificată, ci și necesară și oportună. O atare modificare nu produce însă nicio consecință asupra valabilității autorizațiilor de mediu și a autorizațiilor integrate de mediu deja emise, valorificarea acestora urmând a se realiza în concordanță cu noile dispoziții legale”[31]. De asemenea, Curtea a concluzionat referitor la presupusa încălcare a art. 16 din Constituție că „Tratamentul diferit stabilit de lege este urmarea situațiilor diferite în care titularii autorizațiilor se situează ca efect al atitudinii active sau pasive sub aspectul formulării cererii de modificare a termenului de valabilitate a autorizațiilor de mediu și a autorizațiilor integrate de mediu, iar nu consecința unei opțiuni a legiuitorului, transpusă în norma legală, care să poată fi supusă controlului de constituționalitate”. Mai mult, Curtea a statuat constat în jurisprudența sa[32] cu valoare de principiu că „egalitatea în fața legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situații care, în funcție de scopul urmărit, nu sunt diferite”.
În consecință, Curtea a respins obiecția de neconstituționalitate, iar noul act a fost trimis spre promulgare.
Conform art. 77 din Constituție, înainte de promulgare, Președintele poate să ceară Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii. Dacă Președintele a cerut reexaminarea legii ori dacă s-a cerut verificarea constituționalității ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei Curții Constituționale, prin care i s-a confirmat constituționalitatea.
Prin urmare, până la intrarea în vigoare a Legii nr. 219/2019, au rămas aplicabile în materie dispozițiile cuprinse în art. 16 din O.U.G. nr. 195/2005 privind protecția mediului conform cărora autorizațiile de mediu erau valabile pentru o perioadă de 5 ani și pentru o perioadă de 10 ani în cazul autorizațiilor integrate de mediu.
7. Situația actuală – Legea 219/2019 pentru modificarea și completarea art. 16 din O.U.G. nr. 195/2005 privind protecția mediului
Într-un final, pe 18 noiembrie 2019 a intrat în vigoare Legea nr. 219/2019[33] prin care sperăm să se pună punct acestei perioade de instabilitate legislativă.
Similar dispozițiilor din anul 2018, noul act prevede în art. I modificarea art. 16 din O.U.G. nr. 195/2005 în sensul că autorizația de mediu și autorizația integrată de mediu își păstrează valabilitatea pe toată perioada în care beneficiarii lor obțin viza anuală.
Aplicarea vizei anuale are scopul de a confirma faptul că titularul desfășoară activitatea în aceleași condiții pentru care a fost emisă autorizația de mediu sau autorizația integrată de mediu și că nu au intervenit modificări care să afecteze condițiile stabilite prin actele de reglementare.
În ceea ce privește autoritățile competente să aplice viza anuală, noile prevederi stabilesc că viza se va aplica de către Ministerul Mediului și, respectiv, Administrația Rezervației Biosferei «Delta Dunării» pentru autorizațiile de mediu și autorizațiile integrate de mediu care intră în sfera de competență a acestora. Pentru autorizațiile de mediu și autorizațiile integrate de mediu care nu intră în sfera de competență a Ministerului Mediului și Administrației Rezervației Biosferei «Delta Dunării», viza anuală se aplică de către Agenția Națională pentru Protecția Mediului sau se deleagă de către aceasta către autoritățile competente pentru protecția mediului.
De asemenea, se prevede în art. II obligativitatea obținerii vizei anuale atât pentru autorizațiile de mediu și autorizațiile integrate de mediu care sunt emise la data intrării în vigoare a noii legi, cât și pentru cele emise ulterior.
Referitor la valabilitatea autorizațiilor de mediu și a autorizațiilor integrate de mediu emise la data intrării în vigoare a noii legi, aceasta se poate modifica la cererea titularilor, în sensul menținerii valabilității acestor acte de reglementare pe toată perioada în care titularul obține viza anuală. Pentru o asemenea situație, nu este necesar să se solicite și să se parcurgă procedura de obținere a unei noi autorizații/autorizației integrate de mediu.
În ipoteza în care titularul nu solicită modificarea valabilității, acesta are obligația ca, înainte cu cel puțin 6 luni de la expirarea valabilității actului de reglementare, să solicite emiterea unei noi autorizații în termenele prevăzute de legislația în vigoare, chiar dacă pe parcursul termenului de valabilitate a obținut viza anuală.
Procedura de aplicare a vizei anuale și cuantumul tarifului perceput pentru aplicarea vizei anuale se vor stabili prin ordin al autorității publice centrale pentru protecția mediului.
Concluzii
Chiar dacă apreciem ca fiind justificată și necesară intervenția legiuitorului în materia valabilității autorizațiilor de mediu, nu putem să nu criticăm procesul de adoptare a acestor noi reglementări. Toate modificările intervenite într-o perioadă scurtă de timp urmate de declararea neconstituționalității acestora, de adoptarea unor noi reglementări supuse la rândul lor controlului de constituționalitate, ne determină să afirmăm că ne aflăm într-un labirint juridic de unde cu greu reușește să iasă chiar și specialistul în drept. Caracterul complex și numărul mare al modificărilor legislative, declanșează în mintea subiectului de drept un sentiment de nesiguranță. În general, toate desele modificări ale legilor, indiferent că intervin înainte sau după intrarea legii în vigoare, generează imprevizibilitate și nu fac decât să atragă neîncrederea în continuitatea activității statale. Indiferent că este vorba despre tehnica sau procedura legislativă, de rolul mecanismelor de control și de evaluare în elaborarea legii, organismele implicate în activitatea de legiferare trebuie să aibă ca deziderat spre care să tindă cel puțin trei aspecte ce se întrepătrund: securitatea juridică, simplificarea legislativă și eficientizarea legislației, mai ales în domeniul protecției mediului – „obiectiv de interes public major”.
[21] M. Of. nr. 435 din 3 iunie 2019.
[22] A se vedea Curtea Constituțională, dec. nr. 214/2019, publicată în M. Of. nr. 435 din 3 iunie 2019.
[23] Republicată în M. Of. nr. 807 din 03 decembrie 2010.
[24] Pentru dezvoltări, a se vedea D. C. Dănișor, Drept constitutional și instituții politice, vol. 1, Teoria generală, Ed. C.H. Beck, București, 2007, pp. 717-718.
[25] http://www.cdep.ro/pls/proiecte/docs/2019/pr316_19.pdf.
[26] Transpusă în legislația națională prin Legea nr. 278/2013 privind emisiile industriale, cu modificările și completările ulterioare, publicată în M. Of. nr. 671 din 1.11.2013.
[27] http://www.cdep.ro/proiecte/2019/300/10/6/em441.pdf.
[28] http://www.cdep.ro/proiecte/2019/300/10/6/em441.pdf.
[29] Curtea Constituțională a României, Decizia nr. 594/2019 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii privind modificarea și completarea art. 16 din O.U.G. nr. 195/2005 privind protecția mediului, publicată în M. Of. nr. 910 din 11 noiembrie 2019.
[30] A se vedea http://www.cdep.ro/proiecte/2019/300/10/6/316sesiz.pdf.
[31] Curtea Constituțională a României, dec. nr. 594/2019 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii privind modificarea și completarea art. 16 din O.U.G. nr. 195/2005 privind protecția mediului, publicată în M. Of. nr. 910 din 11 noiembrie 2019.
[32] Curtea Constituțională a României, dec. nr. 127/2016 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor O.U.G. nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, în ansamblul său, și, în special, ale art. 4 și art. 6 din aceeași ordonanță de urgență, publicată în M. Of. nr. 433 din 9 iunie 2016.
[33] Legea nr. 219/2019 pentru modificarea și completarea art. 16 din O.U.G. nr. 195/2005 privind protecția mediului, publicată în M. Of. nr. 925 din data de 15 noiembrie 2019.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.