• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Universalitatea dreptului la despăgubiri și compensații al victimelor infracțiunilor

Andrei Nastas - decembrie 15, 2023

INTRODUCERE

Victima reprezintă subiectul pasiv al infracțiunii căruia i-a fost cauzat un prejudiciu fizic (asupra vieţii, sănătăţii și libertăţii fizice), moral (umilirea cinstei și demnităţii) sau material în urma acţiunilor altor persoane, comportamentului său, evenimentelor ori altor întâmplări[1]. Esenţa răspunderii juridice penale constă în existenţa unui prejudiciu, cauzat prin încălcarea drepturilor legal-subiective sau a unor interese legitime ale unei persoane, condiţii ce sunt obiective, în lipsa cărora nu se poate însă stabili o obligaţie de reparare.

Conform prevderilor internaționale, europene și naționale în materie, pentru daunele materiale și morale suferite ca urmare a infracțiunilor, victimele infracțiunilor au dreptul la despăgubiri. Aceste despăgubiri pot fi obținute fie prin inițierea unei acțiuni civile împotriva făptuitorului în cadrul sau concomitent cu procedura penală sau separat în procedură civilă, fie prin obținerea unei despăgubiri financiare acordate de stat.

MATERIALE ȘI METODE

Dintre metodele științifico-socio-umane, cele care devin complementare, în lucrarea de față, se regăsesc: analiza actelor normative; metoda comparativă; observaţia, metoda examinării istorice. Au impact și metodele de cercetare precum sistematizarea și generalizarea.

REZULTATE OBŢINUTE ŞI DISCUŢII

Întru atingerea scopului studiului de faţă, ne propunem să evidențiem faptul că în cadrul procesului penal, obiectivul principal este tragerea la răspundere a persoanelor care au săvârșit infracțiunea. În același timp, conduita infracțională este susceptibilă de a genera prejudicii atât materiale, cât și morale[2]. Persoana care a cauzat prin fapta sa o daună altei persoane este obligată să repare dauna, ceea ce implică corelativ dreptul celui prejudiciat de a solicita repararea prejudiciului[3].

Dreptul respectiv se poate realiza prin constituirea victimei în calitate de parte civilă în cadrul procesului penal potrivit prevederilor art. 61 din CPP[4] și înaintarea acțiunii civile în cadrul procesului penal potrivit prevederilor art. 219 alin. (1) CPP[5] sau pe cale separată în procesul civil, art. 221, alin. (5)[6].

În sensul art. 61 din CPP, parte civilă este recunoscută persoana fizică sau juridică în privința căreia există suficiente temeiuri de a considera că în urma infracțiunii i-a fost cauzat un prejudiciu material sau moral, care a depus la organul de urmărire penală sau la instanța de judecată o cerere de chemare în judecată a bănuitului, învinuitului, inculpatului sau a persoanelor care poartă răspundere patrimonială pentru faptele acestuia[7]. Acțiunea civilă se judecă de către instanță în cadrul procesului penal dacă volumul prejudiciului este incontestabil.

În conformitate cu art. 219 CPP, acțiunea civilă în procesul penal se intentează prin depunerea unei cereri, adresate procurorului sau instanței de judecată, de către persoanele fizice sau juridice cărora le-au fost cauzate prejudicii materiale sau morale nemijlocit prin fapta (acțiunea sau inacțiunea) interzisă de legea penală sau în legătură cu săvârșirea acesteia[8].

Pentru exercitarea acțiunii civile în procesul penal sunt necesare îndeplinirea anumitor condiții de eligibilitate ce includ[9]: – de a se fi constat că infracțiunea a provocat un prejudiciu; – prejudiciul trebuie să fie material, moral sau fizic; – să existe o legătură de cauzalitate dintre infracțiunea săvârșită și prejudiciul reclamat; – prejudiciul să fie cert, ceea ce înseamnă „că acesta este un prejudiciu sigur, s-a produs în realitate, poate fi evaluat”; – prejudiciul trebuie să nu fi fost reparat, de către învinuit, fie de către alte persoane, până la soluționarea acțiunii civile, de exemplu victima a fost despăgubită de o societate de asigurări sau prejudiciul a fost acoperit de o terță persoană etc.; – să existe constituire ca parte civilă în condițiile art. 61 CPP.

Pe lângă dreptul victimei de a se constitui ca parte civilă în cadrul procesului penal, la nivel mondial se conturează obligația statului de a oferi acces la compensare victimelor infracțiunilor. Această obligație decurge nemijlocit din Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice (ICCPR)[10], care statuează în art. 2(3) (a): „orice persoană ale cărei drepturi sau libertăți recunoscute în prezentul Pact au fost violate va dispune de o cale de recurs efectivă”. Obligația la care am făcut referire anterior decurge nemijlocit din textul Convenției Europene a Drepturilor Omului (CEDO)[11], care statuează, în art. 13, că persoanele trebuie să aibă „dreptul de a se adresa efectiv unei instanțe naționale, chiar și dacă încălcarea ar fi fost comisă de persoane care au acționat în exercitarea atribuțiilor lor oficiale”. Aceeași obligație este prevăzută, de asemenea, în Convenția împotriva torturii (CAT)[12], garantează victimei, în art. 14 (1), „dreptul de a obține reparație și de a fi despăgubită în mod echitabil și adecvat, inclusiv mijloacele necesare pentru readaptarea sa cât mai completă posibil”.

În plus, Declarația Adunării Generale a ONU privind Principiile de Bază ale Justiției privind Victimele Infracțiunilor și ale Abuzului de Putere, prevede în art. 19 că: „Statele trebuie să examineze necesitatea oferirii căilor de remediere victimelor acestor abuzuri. În special, asemenea căi de remediere trebuie să includă restituirea și/sau compensarea, precum și asistența și sprijinul material, medical, psihologic și social necesar”. În raport cu Declarația nominalizată, Convenția ONU împotriva criminalității organizate transnaționale (UNTOC)[13], conține două dispoziții referitoare la compensare. Art. 25, care se referă la „acordarea de asistență și protecție victimelor”, prevede că fiecare stat are obligația să stabilească proceduri corespunzătoare pentru a oferi asistență și protecție victimelor și pentru a le permite să obțină reparații.

De asemenea, la nivel global identificăm Protocolul privind prevenirea, reprimarea și pedepsirea traficului de persoane, în special al femeilor și copiilor (Protocolul de la Palermo) care consolidează aceste obligații ale statului de a crea un cadru legal adecvat pentru recuperarea prejudiciilor cauzate victimei infracțiunii, prin prevederi obligatorii în ce privește compensarea, cerând statelor părți să se asigure că sistemele lor juridice prevăd măsuri care să ofere victimelor traficului posibilitatea de a obține compensații pentru prejudiciile suferite.

În urma identificării actelor sus-numite, rezultă că, la nivel global, conținutul drepturilor și garanțiile dreptului la compensații au recunoscut expres că remedierea sau repararea trebuie să fie:
1) proporțională cu gravitatea prejudiciului suferit, dar și 2) „accesibile, inclusiv din punct de vedere financiar, efectuate la timp și într-un mod eficient”, 3) să fie „echitabile și suficiente” și „corespunzătoare”, și că acestea să se obțină pe cale civilă, administrativă sau penală. Mai mult decât atât, Principiile și Liniile Directoare ONU privind dreptul la Remediere[14] identifică măsuri care includ fără rezerve:

a) diseminarea informațiilor privind toate remediile disponibile;

b) elaborarea măsurilor în vederea minimizării dezavantajelor întâlnite de victime și reprezentanții lor;

c) protecția împotriva perturbării ilegale a vieții private a victimelor și asigurarea siguranței lor față de intimidări și răzbunare înaintea, în cursul și după procesele judiciare, administrative sau de alt gen care le atinge interesele;

d) oferirea asistenței corespunzătoare victimelor care solicită acces la justiție. Dreptul la asistență juridică și la ajutor juridic gratuit de care să beneficieze victimele (în special victimele violenței în familie[15], și victimele traficului de ființe umane[16]), în condițiile prevăzute de legislația internă;

e) asigurarea disponibilității tuturor mijloacelor juridice, diplomatice și consulare corespunzătoare pentru a asigura faptului că victimele își pot exercita drepturile la remediere.

Pentru a evidenția universalitatea dreptului la despăgubiri și compensații, afirmăm faptul că, la nivel european, de asemenea, se conturează obligația statelor de a oferi acces la compensare victimelor infracțiunilor. Drept exemplu, Rezoluția (77) 27 a Comitetului de Miniștri privind despăgubirea victimelor infracțiunilor[17] a fost prima încercare a CoE de a oferi principii directoare pentru o mai bună coordonare a dispozițiilor naționale în domeniul despăgubirii victimelor infracțiunilor. Rezoluția se concentrează pe prejudiciile provocate persoanelor fizice, săvârșite în mod deliberat, neglijent sau imprudent, și a recomandat statelor membre ale CoE să acorde despăgubiri din partea statului victimelor (sau persoanelor aflate în întreținerea acestora) violenței intenționate, în cazul în care despăgubirea nu putea fi asigurată prin alte mijloace.

Convenția europeană privind despăgubirea victimelor infracțiunilor violente (ETS nr. 116)[18] se limitează la victimele infracțiunilor violente, fiind singurul tratat internațional consacrat victimelor infracțiunilor. Convenția se concentrează pe încercarea de a dezvolta scheme pentru despăgubirea victimelor de către statul pe teritoriul căruia au fost săvârșite infracțiuni violente, în special atunci când autorul infracțiunii nu a fost identificat sau nu deține resurse. Republica Moldova nu este parte la Convenția dată. Cu toate acestea, Legea cu privire la reabilitarea victimelor infracțiunilor a codificat multe dintre prevederile convenției, aducând Republica Moldova în conformitate cu obligațiile internaționale asumate în baza Rezoluției 77 (27).

În raport cu Convenția europeană privind despăgubirea victimelor infracțiunilor violente (ETS nr. 116), Recomandarea R(85)11[19] privind poziția victimei în cadrul dreptului și procedurii penale se concentrează pe legislația și procedura penală, debordând materia infracțiunilor violente[20]. Punctul I(A)(2) din Recomandarea R(85)11 prevede faptul că organele de aplicare a legii trebuie să informeze victima cu privire la posibilitățile de a obține asistență, consiliere și despăgubiri din partea autorului infracțiunii și a statului. Punctul I(B)(5) din Recomandare specifică să nu fie luată nicio decizie discreționară cu privire la urmărirea sau neînceperea urmăririi penale, fără a ține cont, în mod corespunzător, de chestiunea despăgubirii victimei.

Bunăoară, Recomandarea Rec(2006)8 privind asistența acordată victimelor infracțiunilor, deși definește victima în mod restrâns (prin excluderea persoanelor juridice), aceasta nu se referă doar la infracțiunile violente, ci la orice faptă penală definită astfel de legislația națională.

Decizia-cadru a Consiliului 2001/220/JAI din 15 martie 2001 privind poziția victimelor în cadrul procedurilor penale[21], în art. 9 (1) DCC 2001/220/JAI, prevede că fiecare stat membru trebuie să se asigure că victimele unor fapte penale trebuie să obțină o decizie în termenele rezonabile privind despăgubirea de către făptuitor în cursul procedurilor penale, cu excepția cazului în care legislația națională prevede compensarea într-un alt mod. Mai mult, în temeiul art. 9 alin. (2) DCC 2001/220/JAI, statele membre trebuie să ia măsurile adecvate pentru a încuraja autorul infracțiunii să acorde despăgubirile corespunzătoare victimelor.

Un alt instrument pertinent este Directiva 2004/80/CE a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind compensarea victimelor infracțiunilor[22], obiectivul căreia este de a se asigura că toți cetățenii UE și toți rezidenții legali din UE pot primi despăgubiri pentru prejudiciile suferite, în cazul în care acestea devin victime ale unei infracțiuni în interiorul UE, de a garanta posibilitatea obținerii unei despăgubiri adecvate din partea statului și limitarea efectelor inechitabile, care pot apărea din cauza diferențelor legislative dintre statele membre.

CONCLUZII

În urma celor menționate în prezentul subcapitol, rezultă că dreptul la despăgubiri și compensații ale victimelor infracțiunii este un drept fundamental și universal, în condiția în care Consilierul special pe probleme legate de despăgubirea victimelor infracțiunilor al Comisiei Europene, Joëlle Milquet, în Raportul privind îmbunătățirea accesului la compensații pentru victimele infracțiunilor, publicat în martie 2019[23], abordează principalele probleme cu care se confruntă victimele infracțiunilor. Atât la nivel național, cât și la nivel european/internațional se implementează strategii și politici de stat în baza recomandărilor care vizează îmbunătățirea compensației acordate de către stat (de exemplu, facilitarea accesului victimelor la compensații prin plata obligatorie de urgență și plata inițială de către stat prin adoptarea unor modificări legislative la nivelul UE) și a schemelor de compensare din partea infractorilor (de exemplu, introducerea posibilității ca judecătorii să impună măsuri de compensare sub forma unor sancțiuni complementare).

Referințe:

1. Bujor V., Miron I., Violenţa: abordare socio-criminologică a problemei, Revista de criminologie, drept penal şi criminalistică, anul 2004, nr. 3-4.

2. Cernomoreț S., Nastas A., Ordinea de administrare și de realizare a drepturilor în calitate de obiect al protecției juridico-penale. În: Conferința științifică națională cu participare internațională „Integrare prin cercetare și inovare”, dedicată aniversării a 75-a a Universității de Stat din Moldova, Ştiinţe Juridice și Economice, 11 noiembrie 2021. CZU: 343.35:343.222:342.7, ISBN 978-9975-158-56-5.

3. Cernomoreț S., Nastas A., Individualizarea pedepsei și interesele victimei. În: Conferința științifico- practică națională „Reabilitarea victimelor infracțiunii” dedicată aniversării a 75 de ani de la fondarea Universității de Stat din Moldova, 2022. ISBN 978-9975-159-02-9.

4. Nastas A., Cernomoreț S., The Active Subject and the Victim of Trafficking in Human Beings – Material and Procedural Criminal Law Approaches In the International Conference on Human Trafficking and Smuggling May 16-17, 2022 in Paris, France ISSN: 1307-6892.

5. GROSU Vladimir, Compensarea prejudiciilor victimelor infracțiunilor, http://dspace.usm.md:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/6986/p-161-167_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

6. Poalelungi Mihai, Dolea Igor, Vîzdoagă Tatiana, Manualul Judecătorului pentru cauze penale,[et al.]; coord. ed.: Mihai Poalelungi [et al.]. Ed. I. – Ch.: S. n., 2013 (Î.S. F.E.-P. «Tipografia Centrală»).

7. Codul de procedură penală al Republicii Moldova.

8. Ghid practic pentru profesioniști din domeniul justiției, drepturile victimelor infracțiunilor la reabilitare și compensare, 2022, https://www.osce.org/files/f/documents/4/c/525762.pdf.

9. Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice (ICCPR), în vigoare pentru Republica Moldova din data de 26.01.1993.

10. Convenția Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), în vigoare pentru Republica Moldova din 12.09.1997.

11. Convenția ONU împotriva torturii și altor tratamente sau pedepse cu cruzime, inumane sau degradante, 10 decembrie 1984, http://www.refworld.org/docid/3ae6b3a94.html, în vigoare pentru RM din 28.11.1995.

12. Adunarea Generală a ONU, Protocolul privind prevenirea, reprimarea şi pedepsirea traficului de persoane, în special al femeilor și copiilor, adițional la Convenția ONU împotriva criminalității transnaționale organizate, 15 noiembrie 2000, disponibil la: http://www.refworld.org/docid/4720706c0.html.

13. Principiile și liniile directoare de bază privind dreptul la remediere și reparare pentru victimele încălcărilor grave ale drepturilor internaționale ale omului și ale dreptului internațional umanitar, rezoluție adoptată de Adunarea Generală ONU, martie 2006, A/RES/60/147, disponibil la: http://www.refworld.org/docid/4721cb942.html, Principiul 12.

14. Raportul explicativ la Convenția CE privind prevenirea violenței împotriva femeilor și a violenței în familie.

15. Convenția CE privind prevenirea și combaterea traficului de persoane.

16. Consiliul Europei, Rezoluția (77)27 privind despăgubirea victimelor infracțiunilor, adoptată de Comitetul de Miniștri la 28.09.1977, la cea de-a 275 reuniune a delegaților miniștrilor, accesat în noiembrie 2019.

17. Consiliul Europei, 1983, Convenția Europeană privind despăgubirea victimelor infracțiunilor violente, ETS nr. 116 din 24.11.1983, în vigoare la 01.02.1988.

18. Decizia-cadru a CE din 15 martie 2001 privind statutul victimelor în cadrul procedurilor penale, https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001F0220&fr om=EN.

19. Consiliul European, 2001, Decizia-cadru a Consiliului privind poziția victimelor în cadrul procedurilor penale din 2001/220/JAI din 15.03.2001, OJ L 82/1, 22.03.2001.

20. Consiliul Uniunii Europene, 2004, Directiva Consiliului privind despăgubirea victimelor infracționalității, 2004/80/ec din 29.04.2004, OJ L 261/15, 6.8.2004.

21. European Commission, Strengthening victims’ rights: from compensation to reparation – For a new EU Victims’ rights strategy 2020-2025, disponibil pe site-ul: https://ec.europa.eu/info/ sites/info/files/strengthening_victims_rights_from_compensation_to_reparation_rev.pdf.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[1] Bujor V., Miron I., Violența: abordare socio-criminologică a problemei, Revista de criminologie, drept penal și criminalistică, anul 2004, nr. 3-4.

[2] Ghid practic pentru profesioniști din domeniul justiției, drepturile victimelor infracțiunilor la reabilitare și compensare, 2022, https://www.osce.org/files/f/documents/4/c/525762.pdf, accesat la 26.07.2023.

[3] Cernomoreț S., Nastas A., Ordinea de administrare și de realizare a drepturilor în calitate de obiect al protecției juridico-penale În: Conferința științifică națională cu participare internațională „Integrare prin cercetare și inovare”, dedicată aniversării a 75-a a Universității de Stat din Moldova, Științe Juridice și Economice, 11 noiembrie 2021. CZU: 343.35:343.222:342.7, ISBN 978-9975-158-56-5.

[4] Codul de procedură penală al Republicii Moldova reglementează, la art. 58 alin. (3) p. 6, Dreptul victimei de a se constitui ca parte civilă, inclusiv „să depună cerere pentru a fi recunoscută ca parte civilă în procesul penal;” Articolul 61(1) CPP, „Parte civilă este recunoscută persoana fizică sau juridică în privința căreia există suficiente temeiuri de a considera că în urma infracțiunii i-a fost cauzat un prejudiciu material sau moral, care a depus la organul de urmărire penală sau la instanța de judecată o cerere de chemare în judecată a bănuitului, învinuitului, inculpatului sau a persoanelor care poartă răspundere patrimonială pentru faptele acestuia. Acțiunea civilă se judecă de către instanță în cadrul procesului penal dacă volumul prejudiciului este incontestabil”.

[5] Codul de procedură penală al Republicii Moldova reglementează, la art. 219 alin. (1), „Acțiunea civilă în procesul penal se intentează prin depunerea unei cereri, adresate procurorului sau instanței de judecată, de către persoanele fizice sau juridice cărora le-au fost cauzate prejudicii materiale sau morale nemijlocit prin fapta (acțiunea sau inacțiunea) interzisă de legea penală sau în legătură cu săvârșirea acesteia”. Art. 221 (1), „Acțiunea civilă în procesul penal se intentează în baza cererii scrise a părții civile sau a reprezentantului ei în orice moment de la pornirea procesului penal până la terminarea cercetării judecătorești”.

[6] Codul de procedură penală al Republicii Moldova reglementează, la art. 221 alin. (5), „Persoana care nu a intentat acțiunea civilă în cadrul procesului penal are dreptul de a intenta o asemenea acțiune în ordinea procedurii civile. Dacă acțiunea civilă intentată la instanța civilă a fost respinsă, reclamantul nu are dreptul de a intenta aceeași acțiune în cadrul procesului penal. Dacă acțiunea civilă a fost respinsă în cadrul procesului penal, reclamantul nu are dreptul să intenteze aceeași acțiune în ordinea procedurii civile”.

[7] Cernomoreț S., Nastas A., Individualizarea pedepsei și interesele victimei În: Conferința științifico-practică națională „Reabilitarea victimelor infracțiunii”, dedicată aniversării a 75 de ani de la fondarea Universității de Stat din Moldova, 2022. ISBN 978-9975-159-02-9.

[8] Nastas A., Cernomoreț S., The Active Subject and the Victim of Trafficking in Human Beings – Material and Procedural Criminal Law Approaches In the International Conference on Human Trafficking and Smuggling May 16-17, 2022 in Paris, France ISSN: 1307-6892 pp. 158-164.

[9] Manualul Judecătorului pentru cauze penale, Mihai Poalelungi, Igor Dolea, TatianaVîzdoagă [et al.]; coord. ed.: Mihai Poalelungi [et al.]. Ed. I. – Ch.: S. n., 2013 (Î.S. F.E.-P. «Tipografia Centrală»), p. 334.

[10] Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice (ICCPR), în vigoare pentru Republica Moldova din data de 26.01.1993.

[11] Convenția Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), în vigoare pentru Republica Moldova din 12.09.1997.

[12] Convenția ONU împotriva torturii și altor tratamente sau pedepse cu cruzime, inumane sau degradante, 10 decembrie 1984, http://www.refworld.org/docid/3ae6b3a94.html, în vigoare pentru RM din 28.11.1995.

[13] Adunarea Generală a ONU, Protocolul privind prevenirea, reprimarea şi pedepsirea traficului de persoane, în special al femeilor și copiilor, adițional la Convenția ONU împotriva criminalității transnaționale organizate, 15 noiembrie 2000, disponibil la: http://www.refworld.org/docid/4720706c0.html.

[14] Principiile și liniile directoare de bază privind dreptul la remediere și reparare pentru victimele încălcărilor grave ale drepturilor internaționale ale omului și ale dreptului internațional umanitar, rezoluție adoptată de Adunarea Generală ONU, martie 2006, A/RES/60/147, disponibil la: http://www.refworld.org/docid/4721cb942.html, Principiul 12.

[15] Raportul explicativ la Convenția CE privind prevenirea violenței împotriva femeilor și a violenței în familie, în par. 294, „În perioada ce urmează imediat după actul de violență, multe victime ale violenței împotriva femeilor pot fi nevoite să-și părăsească în orice clipă toate bunurile sau locurile de muncă. Procedurile judiciare și administrative deseori sunt extrem de complexe, iar victimele au nevoie de asistența unui jurist pentru a-și putea exercita drepturile într-un mod satisfăcător. În asemenea cazuri, poate fi dificil pentru victime să acceseze în mod efectiv căile de recurs, din cauza costurilor mari care pot fi implicate în proces. Din acest motiv, autorii consideră că este esențial să se impună o obligație asupra Părților să prevadă dreptul la asistență juridică și la ajutor juridic gratuit de care să beneficieze victimele, în condițiile prevăzute de legislația lor internă”.

[16] Convenția CE privind prevenirea și combaterea traficului de persoane – articolul 15 alin. (2): „Fiecare Parte va prevedea în dreptul intern dreptul de a fi asistat de un apărător și dreptul la asistență juridică gratuită pentru victime, în condițiile prevăzute de dreptul intern”.

[17] Consiliul Europei, Rezoluția (77)27 privind despăgubirea victimelor infracțiunilor, adoptată de Comitetul de Miniștri la 28.09.1977, la cea de-a 275 reuniune a delegaților miniștrilor, accesat în noiembrie 2019.

[18] Consiliul Europei, 1983, Convenția Europeană privind despăgubirea victimelor infracțiunilor violente, ETS nr. 116 din 24.11.1983, în vigoare la 01.02.1988.

[19] Decizia-cadru a CE din 15 martie 2001 privind statutul victimelor în cadrul procedurilor penale, Art. 9, https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001F0220&fr om=EN.

[20] Vladimir GROSU, Compensarea prejudiciilor victimelor infracțiunilor p.163, http://dspace.usm.md:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/6986/p-161-167_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y, accesat la 25.10.2023.

[21] Consiliul European, 2001, Decizia-cadru a Consiliului privind poziția victimelor în cadrul procedurilor penale din 2001/220/JAI din 15.03.2001, OJ L 82/1, 22.03.2001.

[22] Consiliul Uniunii Europene, 2004, Directiva Consiliului privind despăgubirea victimelor infracționalității, 2004/80/ec din 29.04.2004, OJ L 261/15, 6.8.2004.

[23] European Commission, Strengthening victims’ rights: from compensation to reparation – For a new EU Victims’ rights strategy 2020-2025, disponibil pe site-ul: https://ec.europa.eu/info/ sites/info/files/strengthening_victims_rights_from_compensation_to_reparation_rev.pdf.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress