• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Unele consideraţii privind reglementarea tanatopraxiei în România

Silviu-Dorin Şchiopu - decembrie 5, 2016

Anterior datei de 23 noiembrie 2016, procedurile de tanatopraxie puteau fi efectuate fie de către familie, fie de personalul din cadrul serviciilor de anatomie patologică şi de prosectură ale spitalelor şi instituţiilor de medicină legală, fie de către agenţii economici avizaţi de Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” Bucureşti sau de celelalte institute de medicină legală, astfel că:

a) familia, în acord cu tradiţiile locale, putea realiza numai anumite proceduri precum spălarea corpului şi îmbrăcarea persoanei decedate, dacă alegea să efectueze aceste manopere;
b) personalul din cadrul serviciilor de anatomie patologică şi de prosectură ale spitalelor şi instituţiilor de medicină legală realiza, ca măsură medicală obligatorie pentru prevenirea contaminării, activităţi de restaurare a aspectului cadavrelor, precum: îmbălsămarea, spălarea, îmbrăcarea şi cosmetizarea cadavrelor;
c) agenţii economici a căror funcţionare era avizată de Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici” Bucureşti sau de celelalte institute de medicină legală puteau desfăşura activităţi de îmbălsămare şi alte servicii de estetică mortuară.

Începând cu data de 23 noiembrie 2016, procedurile de tanatopraxie pot fi efectuate fie de către familie, fie de personalul din cadrul serviciilor de anatomie patologică şi de prosectură ale spitalelor şi instituţiilor de medicină legală, fie de către tanatopractori, în următoarele limite:

a) familia, la fel ca în trecut, poate realiza doar unele manopere, precum spălarea corpului şi îmbrăcarea persoanei decedate, în conformitate cu propria dorinţă ori cu tradiţiile, convingerile sau cultul religios [at. 6 alin. (2) din Norme];
b) personalul din cadrul serviciilor de anatomie patologică şi de prosectură ale spitalelor şi instituţiilor de medicină legală va continua să realizeze manopere de tanatopraxie potrivit Legii nr. 104/2003 şi normelor de aplicare ale acesteia[16];
c) prestatorii de servicii funerare, sau, mai exact, tanatopractorii angajaţi cu contract de muncă de către operatorul economic care prestează servicii funerare, vor putea efectua orice manopere de tanatopraxie şi vor putea semna certificatul de îmbălsămare/tanatopraxie.

În ceea ce-i priveşte pe tanatopractori trebuie să precizăm că aceştia sunt persoane fizice care au urmat un program de formare teoretică şi practică în urma căruia au obţinut dreptul de liberă practică, diploma de absolvire fiind eliberată, potrivit art. 13 alin. (1) din Norme, de către Ministerul Sănătăţii, angajarea lor în cadrul serviciilor funerare făcându-se în baza diplomei de tanatopractor. De asemenea, mai trebuie să subliniem că la ora actuală în România nu avem tanatopractori în accepţiunea normelor de aplicare a Legii nr. 102/2014, întrucât curricula de pregătire, cu caracter naţional, urmează a fi aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a Normelor, la propunerea Şcolii Naţionale de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, şi Institutului Naţional de Medicină Legală [art. 12 alin. (10) din Norme].

Tanatopractorii care au obţinut diplome similare din state membre ale Uniunii Europene sau din ţări terţe vor putea obţine recunoaşterea/echivalarea acestora de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice pe baza avizului Şcolii Naţionale de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti care va certifica parcurgerea unei curricule similare de pregătire [art. 14 alin. (1) din Norme] însă procedura de avizare urmează a fi aprobată prin acelaşi ordin al ministrului sănătăţii menţionat anterior.

Prin urmare, întrucât la momentul actual nu există tanatopractori care să fi obţinut dreptul de liberă practică, pregătirea defunctului pentru înmormântare sub aspectul îngrijirilor mortuare ce sunt adresate direct corpului nu poate fi realizată decât de familie sau de personalul din cadrul serviciilor de anatomie patologică şi de prosectură, efectuarea de îngrijiri mortuare de către persoane care nu dețin competențele necesare, cu excepţia celor ce pot fi realizate de către familie, constituind contravenţie sancţionată cu amendă de la 10.000 la 20.000 lei potrivit art. 6 alin. (1) coroborat cu art. 43 alin. (1) lit. d) din Norme[17].

În plus, întrucât tanatopractorul care a obţinut dreptul de liberă practică şi este angajat cu contract de muncă de operatorul economic ce prestează servicii funerare, constituie condiţie sine qua non[18] pentru obţinerea de către prestatorii de servicii funerare a avizului consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale în care îşi desfăşoară activitatea şi a autorizaţiei sanitare de funcţionare [art. 7 alin. (1) din Norme], rezultă că nici un prestator de servicii funerare, în lipsa avizului şi a autorizaţiei, nu mai poate efectua vreo activitate specifică serviciilor funerare în sensul Legii nr. 102/2014 şi a normelor sale de aplicare, odată cu intrarea în vigoare a acestora din urmă. De aceea nu este lipsit de interes să menţionăm că efectuarea de activităţi specifice serviciilor funerare de către prestatori care nu au obţinut avizul sau autorizaţia constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 la 20.000 lei potrivit art. 7 alin. (1) coroborat cu art. 43 alin. (1) lit. d) din Norme.

Unul din efectele reglementării actuale este şi acela că, pe de o parte, potrivit art. 8 lit. a) şi b) din Norme, preluarea şi transportul persoanei decedate (de la locul decesului, şi apoi către locul de înhumare/incinerare) trebuie efectuate de către un prestator de servicii funerare care să fi fost în prealabil autorizat, iar pe de altă parte în prezent nu avem prestatori de servicii funebre care să fi fost autorizaţi potrivit normelor de aplicare a Legii nr. 102/2014, astfel că fiecare transport funerar efectuat de prestatorii de servicii funerare după intrarea în vigoare a H.G. nr. 741/2016 constituie contravenţie iar pe cale de consecinţă ar trebui sancţionat cu amendă de la 5000 la 10.000 lei potrivit art. 43 alin. (1) lit. c) din Norme.

De asemenea, normele de aplicare a Legii nr. 102/2014 nu-i menţionează pe agenţii economici care desfăşoară activităţi de îmbălsămare şi alte servicii de estetică mortuară, şi a căror funcţionare a fost avizată în trecut de Institutul Naţional de Medicină Legală sau de celelalte institute de medicină legală. Acest fapt nu poate decât să ne conducă la concluzia că aceşti agenţi economici sunt întru totul asimilaţi prestatorilor de servicii funerare în ceea ce priveşte obţinerea avizului consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale şi a autorizaţiei sanitare de funcţionare, iar pe cale de consecinţă nu vor mai putea efectua activităţi specifice serviciilor funerare decât după obţinerea avizului şi a autorizaţiei, sub sancţiunea prevăzută de art. 43 alin. (1) lit. d) din Norme.

Întrucât legiuitorul nu a reglementat în mod adecvat perioada de tranziţie dintre momentul intrării în vigoare a normelor de aplicare a Legii nr. 102/2014 şi momentul când vor fi suficienţi tanatopractori pe piaţa muncii astfel încât fiecare prestator de servicii funerare să aibă posibilitatea de a angaja unul – Normele condiţionând obţinerea avizului şi a autorizaţiei de dovada că prestatorul are angajat cel puţin un tanatopractor cu drept de liberă practică – considerăm de lege ferenda că se impune modificarea H.G. nr. 741 din 12 octombrie 2016 în sensul eliminării condiţiei de a avea cel puţin un angajat tanatopractor[19] în cazul prestatorilor de servicii funerare care nu furnizează îngrijirii mortuare ce nu pot fi efectuate de familie şi care sunt adresate direct corpului defunctului.

Legea nr. 102/2014 prevede la art. 21 alin. (3) că unele servicii funerare pot fi realizate şi separat, astfel că ar trebui introdusă şi posibilitatea avizării şi autorizării separate a serviciilor funerare oferite de prestatori. În plus, viziunea legiuitorului, în sensul că toţi prestatorii de servicii funerare trebuie să aibă angajat un tanatopractor şi să realizeze, la cerere, îmbălsămări şi servicii de estetică mortuară, se poate dovedi excesiv de oneroasă pentru unii dintre aceştia (spre exemplu în comunităţile rurale catolice sau protestante unde potrivit tradiţiei, în principiu, ceremoniile funerare se desfăşoară cu capacul sicriului închis).

Prin urmare, odată cu modificarea H.G. nr. 741 din 12 octombrie 2016 ar trebui să se facă distincţie, sub aspectul avizării şi autorizării, între prestatorii de servicii funerare ce efectuează numai activităţi de servicii funerare în sens restrâns (fără prestarea îmbălsămării ori a manoperelor de reconstrucţie estetică şi mortuară) şi prestatorii de servicii funerare care efectuează activităţi de servicii funerare în sens larg, adică care prestează inclusiv activităţi de îngrijiri mortuare adresate direct corpului defunctului (tanatopraxie). De asemenea, nu ar fi lipsită de interes nici posibilitatea avizării şi autorizării separate a prestării activităţilor de îngrijiri mortuare ca serviciu funerar de sine stătător.

În ceea ce priveşte locul în care pot fi efectuate îmbălsămarea şi manoperele de reconstrucţie estetică şi mortuară, trebuie să distingem între manoperele de tanatopraxie efectuate de tanatopractori în temeiul normelor de aplicare a Legii nr. 102/1014 şi cele efectuate de personalul spitalelor şi instituţiilor de medicină legală potrivit Legii nr. 104/2003 şi normelor de aplicare ale acesteia.

În ceea ce-i priveşte pe tanatopractori, art. 5 alin. (2) lit. c) din Norme interzice în mod expres efectuarea îmbălsămării și a tanatopraxiei în afara spațiilor autorizate, autorizaţia sanitară de funcţionare fiind emisă de către direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.

Astfel, aceştia pot desfăşura manoperele de îmbălsămare numai în spaţiul pentru prestarea activităţilor de îngrijiri mortuare sau în autovehicule special amenajate, în cazul în care realizează servicii de îmbălsămare/tanatopraxie în zone rurale unde nu există un asemenea spaţiu [art. 8, lit. e), pct. 2 şi 3 din Norme], însă îmbălsămarea în autovehiculele pentru asistență funerară mobilă nu este permisă decât în măsura în care decesul nu a intervenit datorită unei boli infecțioase [art. 20 alin. (6) din Norme].

Personalul spitalelor şi instituţiilor de medicină legală va efectua îmbălsămarea şi celelalte manopere de tanatopraxie în cadrul unităţilor sanitare sau medico-legale, însă aceste activităţi vor fi excluse de la aplicarea Normelor potrivit art. 2 alin. (2) în măsura în care sunt realizate „numai în spitale şi în instituţiile de medicină legală”. Trebuie să menţionăm că laboratoarele de prosectură medico-legală realizau atât îmbălsămarea cadavrelor la sediul unităţilor medico-legale, cât şi la domiciliul defunctului[20].

Odată cu intrarea în vigoare a nomelor de aplicare a Legii nr. 102/2014, cel puţin aparent, îmbălsămarea nu mai poate fi realizată decât fie într-un spaţiu autorizat în cazul tanatopractorilor, fie în spitale şi în instituţiile de medicină legală de personalul acestora. Totuşi, art. 47 din Norme prevede că „până la formarea primelor promoţii de tanatopractori […] îmbălsămările efectuate în afara (s.n.) unităţilor sanitare sau medico-legale vor fi realizate de autopsieri sub supravegherea unui medic”, fără a oferi alte precizări cu privire la sensul sintagmei „în afara”.

Ca urmare a voinţei legiuitorului, domeniul de aplicare al Normelor se opreşte la poarta spitalelor şi instituţiile de medicină legală, astfel că inclusiv manoperele de tanatopraxie realizate de angajaţii spitalelor şi instituţiilor de medicină legală la domiciliul defunctului ar urma să cadă sub incidenţa normelor de aplicare a Legii nr. 102/2014 în sensul că prin „în afara” nu am mai putea înţelege decât un spaţiu autorizat şi care în mod necesar aparţine unui prestator de servicii funerare. La această concluzie pare a ne conduce şi modelul de certificat de îmbălsămare/tanatopraxie prevăzut de Anexa 3 la Norme. Certificatul prevede trei opţiuni pentru locul s-a efectuat îmbălsămarea: fie „sediul SJML” (Serviciului județean de medicină legală), fie „sediul IML” (Institutului de medicină legală), fie „sediul S.C.” (societăţii comerciale). Noul model de certificat nu prevede şi o a patra opţiune, respectiv domiciliul defunctului.

Totuşi, Hotărârea Guvernului nr. 1609 din 8 noiembrie 2006 care prevede posibilitatea îmbălsămării la domiciliul defunctului nu este menţionată în „Nota de fundamentare la H.G. nr. 741/2016” printre actele normative în vigoare care ar fi urmat a fi modificate sau abrogate datorită intrării în vigoare a normelor de aplicare a Legii nr. 104/2014, ceea ce ne-ar putea determina a considera că prin sintagma „în afara” trebuie să înţelegem inclusiv domiciliul defunctului. Pe de altă parte ne-am putea afla în prezenţa unui eveniment legislativ implicit prevăzut de articolul 67 din Legea nr. 24 din 27 martie 2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative[21], în sensul în care la elaborarea şi adoptarea H.G. nr. 741/2016 nu a fost posibila identificarea normei contrare conţinute în H.G. nr. 1609/2006 astfel că putem prezuma îmbălsămarea la domiciliu ca făcând obiectul unei abrogări implicite.


[16] H.G. nr. 451 din 1 aprilie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, publicată în M. Of. nr. 340 din data de 19 aprilie 2004.

[17] Forma iniţială a proiectului normelor de aplicare a Legii nr. 102/2014 prevedea o sancţiune mai gravă: „Efectuarea îngrijirilor mortuare […] de către persoane care nu dețin competențe în acest sens, conform prezentelor norme, constituie infracțiune conform Codului penal” [art. 18 alin. (3) din Proiectul normelor].

[18] În vederea obţinerii avizului consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale în care îşi desfăşoară activitatea, prestatorul de servicii funerare întocmeşte un dosar care trebuie să conţină şi dovada că are angajat cu contract de muncă cel puţin un tanatopractor cu diplomă de absolvire a programului de formare teoretică şi practică în urma căruia a obţinut dreptul de liberă practică, cu dreptul de a completa şi semna certificatul de îmbălsămare [art. 9 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Norme] iar pentru obţinerea autorizaţiei sanitare prestatorul de servicii funerare trebuie să depună la direcţia de sănătate publică şi dovada că are angajat cel puţin un tanatopractor cu diplomă obţinută potrivit normelor de aplicare a Legii nr. 102/2014 [alin. (2) lit. f) din Anexa nr. 1 la Norme].

[19] Pe lângă suprimarea acestei condiţii se va impune implicit şi eliminarea celorlalte condiţii legate de îngrijirile mortuare adresate direct corpului defunctului, respectiv trusa de îmbălsămare şi spaţiul pentru prestarea activităţilor de îngrijiri mortuare.

[20] A se vedea H.G. nr. 1609 din 8 noiembrie 2006 privind aprobarea tarifului pentru efectuarea expertizelor, a constatărilor şi a altor lucrări medico-legale, publicată în M. Of. nr. 946 din data de 23 noiembrie 2006.

[21] Republicată în M. Of. nr. 260 din data de 21 aprilie 2010.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2 3

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress