• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Unele aspecte privind revizuirea cadrului normativ actual al adopției internaționale în România

Ioan Chelaru - martie 1, 2016

Dispozițiile legale privind notificarea și solicitarea acordului adoptatorului sau a familiei adoptatoare cu privire la selecția copilului nu se aplică în cazul adopției internaționale, atunci când adoptatorul sau unul dintre soții familiei adoptatoare este rudă până la gradul al IV-lea inclusiv cu copilul pentru care a fost încuviințată deschiderea procedurii adopției interne sau adoptatorul este soț al părintelui firesc al copilului a cărui adopție se solicită.

Menționăm că, ulterior înregistrării acordurilor prevăzute la art. 61 din Legea nr. 273/2004, republicată, ANPDCA emite acordul vizând continuarea procedurii de adopție internațională și îl transmite de îndată autorității centrale din statul primitor. Această din urmă condiționalitate este propusă într-un text normativ nou, respectiv, art. 621 din Lege.

După deschiderea procedurii adopției internaționale, cu respectarea prevederilor art. 52 din Legea nr. 273/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se declanșează cea de-a doua fază, respectiv, faza încuviințării adopției internaționale. De remarcat că, o asemenea procedură, atunci când vizează adopția internațională a copilului cu reședința obișnuită în România de către o persoană sau familie cu reședința obișnuită în străinătate, poate fi încuviințată doar dacă copiii respectivi sunt înscriși în evidența ANPDCA și doar dacă îndeplinesc o serie de condiții, cum ar fi cele prevăzute la art. 52 alin. (1) lit. a), b) și c).

Conform art. 63 alin. (1) din Legea nr. 273/2004, republicată, cererea de încuviințare a adopției, însoțită de documentele menționate în art. 56-58 și art. 59 alin. (3) se înaintează de către ANPDCA instanței judecătorești, după finalizarea tuturor demersurilor administrative prealabile.

În normele metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004, art. 110, 111 cuprind o serie de prevederi care se referă la situația adopției internaționale a copilului de către soția părintelui firesc. În acest caz, la cererea de încuviințare a adopției trebuie anexat înscrisul care consemnează rezultatul expertizei pentru confirmarea filiației față de tată, realizată prin metoda ADN, în cazurile în care, copilul a fost recunoscut de tată pe cale administrativă sau i s-a stabilit paternitatea printr-o hotărâre judecătorească în care s-a consemnat declarația de recunoaștere a paternității făcută de către tată în contextul învoielii părților, fără a se fi cercetat temeinicia cererii.

Și în situația existenței între părți a rudeniei, atunci când adoptatorul sau unul dintre soții familiei adoptatoare este rudă până la gradul IV inclusiv, se apreciază că nu mai este necesară parcurgerea etapei de potrivire inițială și practică, cererea de încuviințare a adopției fiind transmisă instanței competente, fără a mai fi necesară anexarea raportului cu privire la relațiile dintre copil și adoptator sau familia adoptatoare[14].

În ceea ce privește încuviințarea adopției, instanțele judecătorești române sunt competente să judece cererile, dacă cel puțin una din părți are reședința obișnuită în România. În cazul adopțiilor internaționale în care adoptatul are reședința obișnuită în străinătate, iar adoptatorul sau familia adoptatoare are reședința obișnuită în România, cererile de adopție ale solicitanților se transmit autorității străine competente numai prin intermediul ANPDCA.

Instanțele judecătorești române sunt exclusiv competente să judece cererile privind adopția internațională în cazul în care copilul care urmează a fi adoptat are reședința obișnuită în România și este cetățean român sau apatrid. Cererile prin care se solicită adopția internațională sunt de competența tribunalului în a cărui rază teritorială se află domiciliul adoptatului. Cauzele pentru judecarea cărora nu se poate determina instanța competentă se judecă la Tribunalul București.

Conform prevederilor art. 63 alin. (2) din Legea nr. 273/2004, judecarea cererilor de încuviințare a adopțiilor internaționale se face cu citarea direcției în a cărei rază teritorială se află domiciliul copilului, al persoanei sau al familiei adoptatoare, precum și a ANPDCA.

Cererile prin care se solicită încuviințarea adopției internaționale sunt scutite de taxa judiciară de timbru și se soluționează de complete specializate ale instanței judecătorești, în camera de consiliu, cu participarea obligatorie a procurorului.

Cererea se depune în atâtea exemplare câte sunt necesare pentru comunicare și un exemplar pentru instanță, iar înscrisurile care însoțesc cererea, se depun într-un singur exemplar. Conform prevederilor art. 761 alin. (3), primul termen de judecată nu poate fi fixat mai târziu de 15 zile de la data înregistrării cererii, iar întâmpinarea nu este obligatorie. Prima instanță se pronunță prin sentință, pe baza înscrisurilor și, în măsura în care acest mijloc de probă nu e suficient sau împrejurările cauzei o cer, pot fi administrate și alte probe.

Hotărârea, a cărei pronunțare nu poate fi amânată mai mult de 48 de ore și a cărei redactare se face în cel mult 7 zile de la pronunțare, trebuie comunicată părților în 48 de ore de la redactare.

După finalizarea procedurii de judecată printr-o hotărâre judecătorească de încuviințare a adopției, rămasă definitivă, în temeiul art. 64 din Legea nr. 273/2004, ANPDCA eliberează, la cererea adoptatorului/familiei adoptatoare, în termen de 5 zile lucrătoare (conform propunerii pentru modificarea art. 64), un certificat care atestă că adopția este conformă cu normele Convenției de la Haga. Tot în acest termen, direcția în a cărei rază administrativ-teritorială se află domiciliul copilului va înștiința despre aceasta, în scris, atât părinții firești, cât și autoritățile române competente să elibereze documentele de identitate și de călătorie pentru adoptat (art. 112 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004).

Este necesar să subliniem, constatând grija deosebită a inițiatorului modificării pentru reglementarea în amănunt a unor situații de fapt ce pot apărea, că textul conținut de art. 65 din Legea nr. 273/2004, propus spre a fi adoptat este mult mai complet și acoperitor față de cel inițial, stabilind că „deplasarea adoptatului din România în statul în care adoptatorul sau familia adoptatoare are reședința obișnuită este posibilă numai atunci când hotărârea de încuviințare a adopției este definitivă. Adoptatul se deplasează numai însoțit de adoptator sau cel puțin de unul dintre soții din familia adoptatoare, în condiții de siguranță corespunzătoare nevoilor adoptatului”.

În cazul adopției internaționale a copilului cu reședința obișnuită în România de către o persoană cu reședința obișnuită în străinătate, ANPDCA are obligația să urmărească evoluția acestuia și a relațiilor lui cu părintele sau cu părinții săi adoptivi cel puțin 2 ani după încuviințarea adopției, prin intermediul autorității centrale competente sau al organizației acreditate ori autorizate de statul primitor. În realizarea acestei obligații, ANPDCA trebuie să solicite efectuarea obligatorie a unei monitorizări post adopție și transmiterea de rapoarte trimestriale autorității centrale competente sau organizației acreditate și autorizate din statul primitor [art. 84 alin. (1) din Legea nr. 273/2004]. Același articol conține, în alin. (3), prevederi care se referă la adopția internațională a unui copil cu reședința obișnuită în străinătate de către o persoană/familie cu reședința obișnuită în România, situație în care obligația monitorizării postadopție revine direcției în a cărei rază teritorială locuiesc adoptatorii. Durata perioadei de monitorizare post adopție poate depăși 2 ani, dacă prevederile legii țării de proveniență a adoptatului o impun.

Apreciem că modificările care au fost propuse legislației specifice adopției și, în mod particular, adopției internaționale în România au ținut cont de existența, în practică, a unor dificultăți în cadrul procedurilor de adopție, situații care au generat atât nevoia de modificare a cadrului normativ în materie, cât și a modului de implementare al acestuia. Reevaluarea, materializată în Proiectul de modificare a Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției, credem că a reușit în cea mai mare parte și a corectat după o temeinică analiză, identificând principalele aspecte care au creat probleme în aplicarea în practică a normelor privind procedura adopției, mai ales a celei cu caracter internațional.


[14] C. Mareș, Dreptul familiei, ed. a 2-a, revizuită și adăugită, Ed. C.H.Beck, București, 2015, p. 321.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2 3

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress