• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Unele aspecte privind revizuirea cadrului normativ actual al adopției internaționale în România

Ioan Chelaru - martie 1, 2016

Conform prevederilor art. 52 din lege, „(1) Adopţia internaţională a copilului cu reşedinţa obişnuită în România de către o persoană/familie cu reşedinţa obişnuită în străinătate poate fi încuviinţată numai pentru copiii care se află în evidenţa Oficiului[11] şi numai în următoarele situaţii: a) adoptatorul sau unul dintre soţii familiei adoptatoare este rudă până la gradul al IV-lea inclusiv cu copilul pentru care a fost încuviinţată deschiderea procedurii adopţiei interne; b) adoptatorul sau unul dintre soţii familiei adoptatoare este şi cetăţean român; c) adoptatorul este soţ al părintelui firesc al copilului a cărui adopţie se solicită”.

În alin. (2) al aceluiași articol, așa cum el este propus spre modificare, se va stabili că „Adopția prevăzută la alin. (1) lit. b) este permisă numai pentru copiii pentru care s-a admis cererea de deschidere a procedurii adopției interne și nu a putut fi identificat un adoptator sau o familie adoptatoare cu reședința obișnuită în România sau una dintre persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a), într-un termen de 1 an de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care s-a admis cererea de deschidere a procedurii adopției”.

Adopția internațională are efectele prevăzute de lege și presupune deplasarea copilului pe teritoriul statului primitor, în urma încuviințării adopției de către instanța judecătorească română. În cazul adopțiilor internaționale la care adoptatul are reședința obișnuită în străinătate, iar adoptatorul sau familia adoptatoare are reședința obișnuită în România, cererile de adopție ale solicitanților se transmit autorităților străine competente numai prin intermediul ANPDCA (Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție). Mai mult chiar, cererile persoanelor sau familiilor care au reședința obișnuită pe teritoriul altui stat, parte a convenției de la Haga, care doresc să adopte un copil din România sunt transmise ANPDCA, prin intermediul autorității centrale competente din statul respectiv sau al organizațiilor sale acreditate. De menționat că aceste organizații acreditate trebuie să fie autorizate și de ANPDCA, în conformitate cu o metodologie aprobată prin hotărâre a guvernului.

Pentru existența certitudinii unor date, posibilitatea verificării acestora și siguranța procedurii, art. 57 din Legea nr. 273/2004, republicată, impune ca în momentul în care cererea adoptatorului sau a familiei adoptatoare este luată în evidență de ANPDCA, ea trebuie să fie însoțită de atestarea, de către autoritatea centrală competentă din statul primitor sau organizațiile sale acreditate și autorizate, a următoarelor aspecte:

  1. a) adoptatorul sau familia adoptatoare îndeplineşte condiţiile de eligibilitate pentru adopţie şi este apt să adopte în conformitate cu legislaţia aplicabilă în statul primitor;
  2. b) adoptatorul sau familia adoptatoare a beneficiat de consilierea necesară în vederea adopţiei în statul primitor;
  3. c) este asigurată urmărirea evoluţiei copilului după adopţie pe o perioadă de cel puţin 2 ani;
  4. d) sunt asigurate servicii postadopţie pentru copil şi familie în statul primitor.

Modificarea propusă[12], care deja a fost adoptată de Senat, vizează introducerea lit. e) în conținutul art. 57, conform căreia „adoptatul va beneficia în țara străină de aceeași situație legală ca aceea a unui copil biologic al adoptatorului”.

În sfârșit, art. 58 alin. (1) și (2) din lege stabilesc faptul că: „Cererile transmise ANPDCA trebuie însoțite de documentele care atestă îndeplinirea condițiilor prevăzute de art. 57, precum și de documentele prevăzute în Normele metodologice de aplicare Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției”. Documentele din normele metodologice[13] vor fi transmise în original sau, după caz, în copie legalizată și însoțite de traducere legalizată în limba română.

Noutatea în materia reglementării este cuprinsă și în prevederea conform căreia „documentele întocmite sau legalizate de o autoritate sau de un agent public aparținând statului primitor pot fi transmise și prezentate în fața instanțelor române, fără a fi necesară îndeplinirea formalităților de supralegalizare/apostilare. Selecția, potrivirea inițială și practică a copilului cu adoptatorul sau familia adoptatoare cu reședința obișnuită în străinătate se realizează de către compartimentul de adopții și postadopții din structura direcției de la domiciliul copilului”. Mai mult decât atât, legiuitorului i se propune, de către inițiator (Guvernul României), un text menit să asigure o solidă și convingătoare apropiere între adoptat și adoptator. Astfel, „metodologia de potrivire, precum și criteriile pe baza cărora se realizează aceasta, se aprobă prin aceleași norme metodologice”. Alin. (2) prevede faptul că: „Persoana sau familia selectată ca urmare a realizării potrivirii inițiale are obligația să se deplaseze în România și să locuiască efectiv pe teritoriul țării pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile consecutive, în scopul realizării potrivirii practice cu copilul. De asemenea, alin. (3) dispune: „La expirarea acestui termen, direcția în a cărei rază teritorială se află domiciliul copilului va întocmi un raport cu privire la evoluția relațiilor dintre copil și persoana sau familia adoptatoare”. Aceeași autoritate, respectiv ANPDCA, va notifica autorităților centrale competente sau organizațiilor acreditate din statul primitor selectarea adoptatorului sau a familiei adoptatoare, solicitând totodată să-i fie comunicate următoarele date:

  1. a) acordul adoptatorului sau al familiei adoptatoare cu privire la selecția prevăzută la art. 59;
  2. b) acordul cu privire la continuarea procedurii de adopție.

Mai subliniem că inițiatorul a propus, pentru siguranța recunoașterii operațiunii juridice, introducerea unui text nou, respectiv lit. c) la art. 61 din Legea nr. 273/2004, republicată, potrivit căreia este necesar să fie prezentat și „actul din care să rezulte că există garanțiile că adoptatul are posibilitatea să intre și să locuiască permanent în statul primitor”.


[11] Prin O.U.G. nr. 11/2014 privind adoptarea unor măsuri de reorganizare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative (publicată în Monitorul Oficial al României Partea I nr. 203 din 21 martie 2014) s-a desființat Oficiul Român pentru Adopții și s-a înființat Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA), ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, prin preluarea activității din domeniul protecției copilului de la MFPSPV și din domeniul adopțiilor de la Oficiul Român pentru Adopții. Drept urmare, prin H.G. nr. 299/2014 (publicată în Monitorul Oficial al României Partea I nr. 289 din 18 aprilie 2014) privind organizarea și funcționarea ANPDCA s-a stabilit că această instituție îndeplinește toate funcțiile prevăzute la art. 5 alin. (3) din O.U.G. nr. 11/2014.

[12] Existența unui proiect de act normativ aflat în dezbatere parlamentară, aprobat de Senat și dezbătut în Camera Deputaților, intitulat „Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției și a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal” urmărește în fapt introducerea în legislația specifică adopției a unor dispoziții menite să asigure celeritatea în dobândirea statutului de copil adoptabil, a unor dispoziții destinate flexibilizării procedurii de evaluare a adoptatorilor și susținerii demersurilor de adopție ale acestora, revizuirea prevederilor referitoare la realizarea potrivirii copilului cu o familie adoptatoare, reglementarea unor dispoziții procedurale speciale care să permită soluționarea mai rapidă de către instanța judecătorească a cauzelor pe care le presupune finalizarea unei adopții, precum și reducerea termenului în care un copil poate deveni eligibil pentru adopția internațională de la 2 ani la 1 an. Acest din urmă termen urmează a se calcula de la data rămânerii definitive a hotărârii prin care copilului i s-a deschis procedura adopției și în care se încearcă identificarea pentru copilul adoptabil a unei familii/persoane adoptatoare din România.

[13] Potrivit normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 273/2004, aprobate prin H.G. nr. 350/2012, în art. 91 la alin. (2) se stabilește că „Pentru a fi luată în evidență în registrul național pentru adopții de către ANPDCA, cererea de adopție a persoanelor prevăzută la alin. (1) trebuie să fie însoţită de următoarele documente: a) documentul naţional valabil care atestă identitatea şi/sau cetăţenia solicitantului; b) declaraţie autentificată pe propria răspundere a solicitanţilor că nu sunt decăzuţi din drepturile părinteşti, precum şi că nu au copil/copii în sistemul de protecţie; c) actul de căsătorie şi acte de naştere, în copie legalizată; d) acte doveditoare privind gradul de rudenie cu copilul, dacă este cazul; e) caziere judiciare ale persoanelor care doresc să adopte şi, după caz, al soţului care nu se asociază la cererea de adopţie; f) raport medical, întocmit separat pentru fiecare adoptator, conţinând rezultatul evaluării psihiatrice şi, după caz, raportul medical privind bolile psihice ale soţului care nu se asociază la cererea de adopţie; g) raport conţinând informaţii cu privire la identitatea persoanelor care doresc să adopte, capacitatea şi aptitudinea lor de a adopta, situaţia lor personală, familială, materială şi medicală, mediul social, motivele care îi determină să adopte un copil din România; h) documentul eliberat de autoritatea străină competentă care atestă că persoana/familia este aptă să adopte; i) documentul eliberat de autoritatea străină competentă din statul primitor care garantează că adoptatul poate intra şi locui permanent în statul primitor; j) documentul eliberat de autoritatea străină competentă sau organizaţia străină acreditată care atestă existenţa serviciilor postadopţie; k) documentul eliberat de autoritatea străină competentă sau organizaţia străină acreditată din care să rezulte că se va asigura monitorizarea evoluţiei copilului şi a relaţiilor dintre acesta şi părinţii săi adoptivi, pentru o perioadă de minimum 2 ani de la încuviinţarea adopţiei, prin transmiterea de rapoarte trimestriale; l) documentul eliberat de autoritatea străină competentă sau organizaţia străină acreditată care atestă că adoptatul are faţă de adoptator şi rudele acestuia aceeaşi situaţie legală ca aceea a unui copil biologic al adoptatorului, respectiv recunoaşterea adopţiei cu efecte depline în statul primitor; m) documentul eliberat de autoritatea străină competentă sau organizaţia străină acreditată care să evidenţieze că adoptatorii au beneficiat, în statul primitor, de consiliere necesară în vederea adopţiei. (3) Din cuprinsul documentelor eliberate de autorităţile străine competente, anexate la cererea de adopţie, trebuie să rezulte expres numărul de copii, vârsta, după caz, sexul şi eventualele nevoi speciale ale copilului la care adoptatorul/familia adoptatoare poate răspunde. (4) Documentele prevăzute la alin. (2) vor fi transmise în original sau în copie legalizată însoţite de traducerea legalizată în limba română. (5) Toată documentaţia prevăzută la alin. (2) se transmite şi în fotocopie”.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2 3

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress