Unele aspecte ale prelucrării datelor cu caracter personal în cazul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA)
Silviu-Dorin Şchiopu - ianuarie 1, 2018Gestionarea bazei de date CEDAM de către BARR face parte dintr-un proiect de anvergură pentru retehnologizarea și modernizarea sistemelor informatice în vederea îmbunătățirea funcționării bazei de date CEDAM, unul dintre obiective fiind crearea unei noi baze de date care să cuprindă informații despre polițele RCA și istoricul de daunalitate pe vehicul sau șofer, prin interconectarea cu sistemele altor instituții precum Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor[15], Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, etc.
De aceea, prin proiectul noii legi RCA, devenită Legea nr. 132/2017, Autoritatea de Supraveghere Financiară a propus ca baza de date CEDAM să fie gestionată în cadrul unui Birou Național al Asigurătorilor de Autovehicule (rezultat din comasarea Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România – BAAR cu Fondul de Protecție a Victimelor Străzii – FPVS), realizându-se astfel atât o centralizare și o unificare a bazelor de date ce cuprind informații și statistici relevante privind asigurările auto din România, cât și o reducere a contribuțiile obligatorii pentru funcționarea bazei de date[16].
Crearea noului Birou Național al Asigurătorilor de Autovehicule a fost inițial prevăzută de art. 31 alin. (1) din O.U.G. nr. 54/2016[17], act normativ ce a fost ulterior abrogat și înlocuit prin Legea nr. 132/2017.
Legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie transpune prevederile Directivei 2009/103/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 septembrie 2009 privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi[18].
Directiva 2009/103/CE prevede în cadrul considerentului 46 că: „Anumite date comunicate, cum ar fi numele și adresa proprietarului sau conducătorului obișnuit al vehiculului și numărul poliței de asigurare sau numărul de înmatriculare al vehiculului, sunt date cu caracter personal în sensul Directivei 95/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date. Prelucrarea acestor date, necesară pentru aducerea la îndeplinire a prezentei directive, ar trebui de acum înainte să fie în conformitate cu dispozițiile de drept intern adoptate în aplicarea Directivei 95/46/CE [Legea nr. 677/2001 – n.n.]. Numele și adresa conducătorului obișnuit nu trebuie să fie comunicate decât în cazul în care legislațiile interne prevăd acest lucru”.
Potrivit art. 32 alin. (1) din Legea nr. 132/2017, BAAR se constituie ca asociație profesională, independentă și autonomă a tuturor societăților de asigurare, indiferent de forma de organizare și de statul în care își au sediul social, care, în baza legii, au dreptul să practice în România asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule.
Printre atribuțiile BAAR se numără cea de centru de informare și cea de a asigura dezvoltarea și administrarea bazei de date privind evidența contractelor RCA (baza de date CEDAM) în ceea ce privește colectarea, administrarea, procesarea, prelucrarea, managementul calității și publicarea datelor referitoare la polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, precum și la comportamentul de daunalitate și de risc al proprietarilor și utilizatorilor de vehicule aferente polițelor RCA.
Precum am precizat cu altă ocazie, cei trei piloni ai prelucrării datelor cu caracter personal sunt reprezentați de principiile referitoare la calitatea datelor, criteriile (temeiurile juridice) privind legitimitatea prelucrării datelor și obligația de informare[19].
Lăsând la o parte obligația de informare[20], în ceea ce privește calitatea datelor cu caracter personal destinate a face obiectul prelucrării precizăm că, potrivit art. 6 din Directiva 95/46/CE, acestea trebuie să fie prelucrate în mod corect și legal (principiul prelucrării legale); colectate în scopuri determinate, explicite și legitime și să nu mai fie prelucrate ulterior într-un mod incompatibil cu aceste scopuri (principiul limitării și specificității scopului); adecvate, pertinente și neexcesive în ceea ce privește scopurile pentru care sunt colectate și prelucrate ulterior (principul pertinenței datelor); exacte și, dacă este necesar, actualizate (principiul exactității datelor); precum și păstrate într-o formă care permite identificarea persoanelor vizate o perioadă nu mai lungă decât este necesar în vederea atingerii scopurilor pentru care au fost colectate sau pentru care vor fi prelucrate ulterior (principiul limitării duratei de păstrare a datelor)[21]. Subliniem că aceste caracteristici ale datelor cu caracter personal în cadrul prelucrării trebuie însumate cumulativ de orice prelucrare a datelor cu caracter personal.
Potrivit principiul limitării duratei de păstrare a datelor, datele cu caracter personal trebuie păstrate într-o formă care permite identificarea persoanelor vizate o perioadă nu mai lungă decât este necesar în vederea atingerii scopurilor pentru care au fost colectate sau pentru care vor fi prelucrate ulterior. Scopul instituirii bazei de date CEDAM a fost acela de a se putea identifica atât autovehiculele care nu aveau încheiată asigurarea de răspundere civilă pentru pagube produse terților prin accidente de autovehicule, cât și asigurătorul la care fusese contractată asigurarea obligatorie pentru autovehiculele implicate în accidente, precum și stocarea altor informații necesare reglementării și controlului acestei asigurări[22].
Nu am putut identifica vreun act normativ care să prevadă în mod expres o limitare în timp a perioadei prelucrării datelor cu caracter personal în cadrul bazei de date CEDAM iar site-ul Autorității de Supraveghere Financiară menționează doar faptul că „în această bază de date poate fi verificată existența unei polițe RCA la o anumită dată pentru un vehicul, poate fi vizualizată societatea de asigurare care a emis polița și pot fi identificate prejudiciile asociate polițelor valabile începând cu anul 2008”[23].
Unica referire la factorul timp într-un act normativ este aceea potrivit căreia persoana păgubită era îndreptățită, pentru o perioadă de 7 ani după producerea accidentului, să obțină din partea CEDAM următoarele informații: a) denumirea și sediul asigurătorului RCA; b) numărul documentului de asigurare RCA[24]; c) denumirea și sediul reprezentantului de despăgubiri în statul de reședință al persoanei păgubite[25]. Această limitare în timp a posibilității pentru persoana păgubită de a obține informații incluzând date cu caracter personal precum numărul poliței de asigurare a fost însă suprimată ca urmare a abrogării Normei din 29 iunie 2005.
La momentul actual, potrivit art. 34 din Legea nr. 132/2017, persoanele prejudiciate pot obține date privind: a) numele și adresa asigurătorului RCA pentru vehiculul condus de vinovatul de producerea accidentului; b) numele și adresa reprezentantului de despăgubiri al asigurătorului RCA, emitent al contractului RCA pentru vehiculul condus de către conducătorul auto vinovat de producerea accidentului, în statul de reședință al persoanei prejudiciate; c) numărul contractului RCA; d) numele și adresa organismului autorizat să primească și să soluționeze cererile de despăgubire în statul de reședință al persoanei prejudiciate, pentru vehiculul condus de către conducătorul auto vinovat de producerea accidentului sau pentru cazul în care persoana proprietară a vehiculului respectiv beneficiază de derogare de la obligativitatea încheierii contractului RCA.
De asemenea, la solicitarea persoanelor prejudiciate care prezintă un interes legitim (proba interesului legitim este în sarcina celui care face solicitarea) pot fi furnizate numele și adresa proprietarului, ale conducătorului obișnuit sau ale utilizatorului vehiculului condus de către conducătorul auto vinovat de producerea accidentului. Aceste date se pot solicita de persoana prejudiciată în mod direct sau prin intermediul centrului de informare din statul său de reședință.
În scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute în calitate de centru de informare cu privire la solicitările persoanelor prejudiciate care prezintă un interes legitim, BAAR are drept de acces pentru consultarea evidențelor cu vehicule înmatriculate sau înregistrate în România administrate de autoritățile publice, în condiții stabilite prin protocol încheiat între Autorității de Supraveghere Financiară, Direcția Regim Permise de Conducere și înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și BAAR[26].
Legea nr. 132/2017, în cadrul art. 34 alin. (1) lit. b) teza finală și alin. (5), subliniază faptul că furnizarea acestor date se face în conformitate cu prevederile legislației privind prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, adică cu respectarea dispozițiilor Legii nr. 677/2001, cu modificările și completările ulterioare. De asemenea, art. 34 alin. (6) precizează că BAAR nu poate prelucra datele cu caracter personal, la care are acces ca urmare a consultării evidențelor cu vehicule înmatriculate sau înregistrate în România, în alt scop decât cel pentru care prezenta lege stabilește dreptul de acces.
În acest context se naște întrebarea care ar trebui să fie termenul în care pot fi furnizate persoanelor prejudiciate informații cuprinzând date cu caracter personal (numărul contractului RCA, numele și adresa proprietarului, ale conducătorului obișnuit sau ale utilizatorului vehiculului condus de către conducătorul auto vinovat de producerea accidentului) având în vedere faptul că perioadă de 7 ani după producerea accidentului a fost suprimată ca urmare a abrogării Normei din 29 iunie 2005. În ceea ce ne privește considerăm că termenul în care aceste informații pot fi furnizate persoanelor prejudiciate trebuie corelat cu termenul de prescripție al acțiunii în despăgubiri formulată fie împotriva asigurătorului de răspundere civilă, fie împotriva conducătorului auto vinovat de producerea accidentului.
Astfel, dezvăluirea către terții persoane prejudiciate a datelor cu caracter personal conținute de baza de date CEDAM, după împlinirea termenului de prescripție extinctivă, ar constitui o încălcare a principiului limitării duratei de păstrare de datelor, respectiv datele cu caracter personal nu trebuie păstrate într-o formă care permite identificarea persoanelor vizate o perioadă mai lungă decât este necesar în vederea atingerii scopurilor pentru care au fost colectate sau pentru care vor fi prelucrate ulterior (în principiu, datele trebuie șterse după atingerea acestor scopuri), scopul prelucrării în cadrul bazei de date CEDAM fiind acela de a permite, în vederea repararea pagubei, identificarea asigurătorilor la care a fost contractată asigurarea obligatorie pentru autovehiculele implicate în accidente, în măsura în care a fost încheiată o asigurare RCA, respectiv identificarea conducătorilor auto vinovați de producerea accidentelor în situația în care nu există o poliță de asigurare RCA.
Precizăm că în materia asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto termenul de prescripție al acțiunii în despăgubiri este cel general de 3 ani prevăzut de art. 2517 C. civ., nu cel special de 2 ani prevăzut de art. 2519 alin. (1) C. civ., acțiunea directă a terței persoane păgubite împotriva asigurătorului urmând a fi exercitată în termenul general de prescripție de 3 ani întrucât are ca temei juridic faptul ilicit, nu raportul de asigurare[27].
[15] Direcția regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din Ministerul Administrației și Internelor constituie și administrează baza de date națională integrată privind vehiculele rutiere înmatriculate, care se actualizează pe baza datelor furnizate în sistem informatizat de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, Registrul Auto Român și Oficiul Național al Registrului Comerțului, acestea din urmă având obligația de a transmite datele în termen de 20 de zile de la încheierea asigurării RCA, de la efectuarea ITP respective, precum și de la radierea operatorilor economici sau a altor persoane juridice. Transmiterea datelor se face cu titlu gratuit. A se vedea art. 1 alin. (1) și (2) din O.U.G. nr. 189 din 21 decembrie 2005 pentru stabilirea unor măsuri privind vehiculele rutiere înmatriculate, aprobată cu modificări prin Legea nr. 432/2006 și publicată în M. Of. nr. 1179 din data de 28 decembrie 2005.
[16] A se vedea https://asfromania.ro/informatii-publice/media/arhiva/5025-masurile-adoptate-de-asf-pentru-normalizarea-pietei-rca, accesat la data de 2.01.2018.
[17] O.U.G. nr. 54 din 14 septembrie 2016 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie, publicată în M. Of. nr. 723 din data de 19 septembrie 2016.
[18] Publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 263 din 7 octombrie 2009.
[19] S.-D. Șchiopu, Pilonii prelucrării datelor cu caracter personal, în „Revista Universul Juridic” nr. 6/217, p. 97.
[20] Pentru detalii a se vedea Idem, pp. 99-101.
[21] A se vedea și European Union Agency for Fundamental Rights, Handbook on European data protection law, Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2014, pp. 61-73.
[22] A se vedea art. II alin. (2) din Legea nr. 172 din 14 mai 2004 pentru modificarea și completarea Legii nr. 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România, publicată în M. Of. nr. 473 din data de 26 mai 2004.
[23] A se vedea https://asfromania.ro/consumatori/baza-de-date-cedam/cedam, accesat la data de 2.01.2018.
[24] Numărul poliței de asigurare constituie date cu caracter personal potrivit considerentului 46 al Directivei 2009/103/CE.
[25] A se vedea Partea a II-a art. 13 lit. A) din Normele privind aplicarea legii în domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule și autorizarea asigurătorilor pentru practicarea asigurării obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, puse în aplicare prin Ordinul Președintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3116 din 29 iunie 2005 și publicate în M. Of. cu numărul 615 din data de 15 iulie 2005.
[26] Prin acest protocol urmează a se stabili inclusiv măsurile de natură organizatorică și tehnică pentru asigurarea securității prelucrărilor de date cu caracter personal efectuate, în condițiile legislației privind protecția datelor cu caracter personal, precum și măsuri necesare pentru asigurarea controlului accesului la sisteme, a controlului utilizatorilor, a controlului accesului la date, a stabilirii profilurilor utilizatorilor în raport cu sarcinile relevante în condițiile prezentei legi, a mecanismelor necesare exercitării drepturilor de către persoana vizată, a mecanismelor necesare pentru verificarea legalității prelucrărilor, precum și a securității prelucrărilor de date cu caracter personal.
[27] A se vedea M.-M. Pivniceru, Efectele juridice ale contractelor aleatorii, București: Ed. Hamangiu, 2009, p. 164 și V. Terzea în F. A. Baias, E. Chelaru, R. Constantinovici, I. Macovei (coord.), Noul Cod civil: comentariu pe articole, ediția 2, București: Ed. C.H. Beck, 2014, p. 2697.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.