• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Tendințe ale evoluției reglementării medierii la nivel european în contextul noilor modificări internaționale în domeniu

Manuela Sîrbu - februarie 2, 2021

Scurtă retrospectivă asupra reglementării medierii la nivel European

În spiritul Tratatului privind Funcționarea Uniunii Europene de a constitui un spațiu de libertate, securitate și justiție cu respectarea drepturilor fundamentale și a diferitelor sisteme de drept ale statelor membre, reglementarea eficientă a procedurilor alternative de soluționare a litigiilor, în special medierea, contribuie în mod substanțial la bună funcționare a pieței interne și asigurarea accesului liber la justiție. Necesitatea reglementării la nivel European a unor mecanisme alternative de soluționare a litigiilor a fost evidențiată încă din anii ‘80 prin adoptarea a două Recomandări și anume Recomandarea nr. (81) 7 cu privire la mijloacele ADR de facilitare a accesului la justiţie și la măsurile ce trebuie să fie luate pentru a încuraja utilizarea medierii și concilierii și Recomandarea nr. (86) 12 privitor la măsurile de prevenire și reducere a volumului excesiv de activitate al instanțelor. Cartea Verde cu privire la accesul consumatorului la justiție și soluționarea pe cale amiabilă a disputelor în materia pieței de consum din anul 1993[10] a adus în atenție problematica metodelor alternative de soluționare a litigiilor pe piața internă de consum și a subliniat importanţa armonizării legislației la nivel European privitor la soluționarea extrajudiciară a litigiilor.

Scopul declarat al actelor normative adoptate la nivel European a fost acela de a facilita implementarea procedurilor alternative de soluționare a litigiilor atât transfrontalier, cât și naționale, de a legifera principii general valabile care să crească încrederea consumatorului/justițiabilului în procedurile alternative de soluționare a litigiilor.

Adoptarea principiilor aplicabile organelor extrajudiciare însărcinate cu soluționarea amiabilă a disputelor în materie de consum[11] a reprezentat un moment important în evoluția reglementărilor procedurilor alternative ce implică o a treia parte care propune o soluție părților, în condiții de independența și imparțialitate. Conceptul de „cooperare judiciară la nivel european” a presupus elaborarea instrumentelor juridice necesare unei bune colaborări instituționale dar și compatibilitatea între legislațiile naționale ale statelor membre în vederea bunei funcționări a procedurilor civile, penale, administrative. Recomandarea nr. (98) 1 privind medierea familială recomandă statelor să promoveze medierea familială și să implementeze utilizarea medierii ca metodă alternativă de soluționare extrajudiciară a litigiilor familiale, rămânând totuși o procedură voluntară[12]. Urmând aceeași linie a respectării drepturilor omului și libertăților fundamentale și considerându-se că metodele alternative de soluționare a litigiilor pot avea un impact pozitiv în prevenția săvârșirii infracțiunilor, a fost adoptată Recomandarea nr. R (99)19 cu privire la medierea în materie penală[13].

În ceea ce privește soluționarea litigiilor între autoritățile administrației publice și persoanele private, Recomandarea nr. (2001) 9 privind căile alternative de soluționare a litigiilor dintre autoritățile administrative și persoanele private include medierea și concilierea ca proceduri extrajudiciare și care ar trebui să fie obligatorii prin lege. Conciliatorii și mediatorii, în virtutea atribuțiilor stabilite prin lege, pot să recomande autorității administrative anularea, retragerea ori modificarea actului administrativ[14].

Anul 2002 are o importanţă deosebită în evoluția reglementărilor europene cu privire la mediere. Cartea Verde cu privire la mijloacele alternative de soluționare a disputelor în domeniul civilă și comercial a lansat în dezbatere publică chestiunea utilizării pe scară largă a medierii ca procedură alternativă de soluționare a litigiilor cu scopul principal de a îmbunătății accesul la justiție a cetățeanului. Încă din acel moment s-a considerat la nivel European că legiferarea procedurilor alternative reprezintă o prioritate politică[15]. Ca urmare a acestei consultări la nivelul statelor membre s-a conturat ideea elaborării unei Directive privind medierea. Astfel, Directiva nr. 2008/52/CE privind unele aspecte ale medierii în materie civilă și comercială a avut ca obiectiv facilitarea accesului la soluționarea alternativă a litigiilor și promovarea soluționării pe cale amiabilă a disputelor prin încurajarea utilizării medierii și asigurarea unei relații echilibrate între mediere și procedurile judiciare[16].

Este adevărat că adoptarea Directivei nr. 2008/52/CE a reprezentat o etapă importantă în ceea ce privește introducerea și utilizarea procedurilor de mediere în Uniunea Europeană, dar aplicarea ei diferă foarte mult de la stat la stat, în funcție de preexistenţa unor sisteme naționale de mediere sau lipsa acestora[17]. Mai mult, se impune, la nivel European, schimbarea mentalității juridice prin dezvoltarea unei culturi a medierii întemeiată pe soluționarea alternativă a litigiilor pe cale amiabilă[18]. Se apreciază, de către Parlamentul European, că Directiva nu a creat un sistem de soluționare extrajudiciară a litigiilor la nivelul Uniunii în sensul strict al termenului, cu excepția introducerii unor dispoziții specifice în privința expirării termenelor de decădere și de prescripție în procedurile judiciare[19].

Accesul liber la justiție reprezintă un principiu constituțional și un drept fundamental al cetățeanului. Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene reglementează dreptul la o cale de atac eficientă și la un proces echitabil într-un termen rezonabil. Din această perspectivă reglementarea medierii ca procedură alternativă de soluționare a disputelor reprezintă un răspuns al legiuitorului la o nevoie socială reală și anume soluționarea rapidă, eficientă, cu costuri reduse, în condiții de confidențialitate și imparțialitate a litigiilor. Formalismul excesiv în fața instanțelor judecătorești, cât și dependență justițiabilului de soluția dată de un judecător reprezintă inconveniente majore ale instanței clasice, ajutând medierea să se impună prin comparație. Au trecut peste 10 ani de la momentul adoptării Directivei nr. 2008/52/EC, iar medierea nu și-a atins potențialul în condițiile în care medierea este utilizată în medie în mai puțin de 1% dintre cauzele în instanța în majoritatea statelor membre. Dacă la nivel European se dorește reexaminarea reglementărilor cu privire la mediere și instituirea măsurilor suplimentare în vederea asigurării caracterului executoriu al acordului de mediere rapid și abordabil, fără a fi supus confirmării din partea unei autorități publice[20], apreciem că Legea Model UNCITRAL cu privire la medierea comercială internațională și acordurile internaționale rezultate în urmă medierii din anul 2018 (lege care amendează Legea model UNCITRAL cu privire la concilierea internațională în materie comercială din anul 2002) ar putea să fie luată în considerare ca model de reglementare a medierii la nivel European. De altfel, Legea model UNCITRAL a stabilit cadrul internațional în domeniu și a influențat legislațiile mai multor state din Europa de a introduce și în disputele interne aspecte juridice cuprinse în această lege model. Directiva nr. 2008/EC/52, care a vizat crearea unui cadru minimal de soluționare prin mediere a litigiilor transfrontaliere în materie civilă și comercială, a reglementat și chestiunea importantă a forței executorii a acordului de mediere. În schimb, Convenția de la Singapore, așa cum am arătat mai sus, pe modelul Convenției de la New York 1958 cu privire la recunoașterea și punerea în executare a hotărârilor arbitrale străine, a creat cadrul legal în care acordurile obținute în urmă procedurii de mediere a litigiilor comerciale internațional să fie recunoscute și executate similar hotărârilor arbitrale[21].

În considerarea tuturor aspectelor menționate și având în vedere necesitatea reglementării medierii în acord cu nevoile reale ale justițiabilului, propunerile experților de modificare a reglementării medierii au în vedere importanta medierii ca proces de cunoaștere a nevoilor și intereselor părților implicate în dispută. Rezoluția Parlamentului European din 12 septembrie 2017 referitoare la punerea în aplicare a Directivei nr. 2008/52/CE recomandă statelor membre să încurajeze, prin toate mijloacele procedurale, utilizarea medierii în litigiile civile și comerciale, inclusiv prin derularea unor campanii de informare adecvate și solicită Comisiei să evalueze necesitatea stabilirii unor standarde de calitate la nivelul UE pentru serviciile de mediere sub forma unor standarde minime care să asigure coerenţă, ținând cont de dreptul fundamental al accesului la justiție. Comisia ar trebui să evalueze necesitatea ca statele membre să creeze și să mențină registre naționale ale procedurilor de mediere, registre ce s-ar putea constitui într-o sursă de informație pentru Comisie și ar putea fi folosite de mediatorii naționali pentru a beneficia de cele mai bune practici existente la nivel European.

Avocații și judecătorii ar trebui să se implice activ în promovarea și utilizarea medierii, iar mediatorii trebuie să aibă o bună pregătire profesională pentru a garanta calitatea actului de mediere. Acordul rezultat în urma procedurilor de mediere ar trebui să fie recunoscut la nivel transfrontalier printr-o procedură rapidă și ușor accesibilă, iar modelul oferit, la nivel internațional, de Convenția de la Singapore ar trebui să fie luat în considerare. Uniunea Europeană are competență de a ratifica Convenția de la Singapore impulsionând astfel schimbări esențiale de viziune și reglementare a medierii, păstrând eficacitatea dreptului comunitar prin implementarea unui sistem unificat de norme pentru recunoașterea și punerea în executare a acordurilor de mediere atât în toate statele membre, cât și la nivel internațional.


[10] Commission of he European Communities, Brussels, 16 November 1993, Green Paper – acces of consumers to justice and the settlement of consumer disputes in the single market, www.eur-lex.europa.eu.

[11] Recomandarea Comisiei nr. 98/257/EC cu privire la principiile aplicabile organelor extrajudiciare însărcinate cu soluționarea disputelor în materie de consum, Oficial Journal L115, 17.04.1998.

[12] Recomandarea nr. (98) 1 a Comitetului de Miniștri către statele membre privind medierea familială adoptată de Comitetul Miniștrilor, în 21 ianuarie 1998.

[13] Recomandarea nr. R (99) 19 a Comitetului de Miniștri către statele membre cu privire la medierea în materie penală adoptată la dată de 15 septembrie 1999.

[14] Recomandarea nr. (20021) 9 a Comitetul Miniștrilor către statele membre.

[15] Green Paper on alternative dispute resolution in civil and commercial law, COM/2002/0196 final, www.eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT.

[16] Manuela Sîrbu, Metodele ADR în contextual European și internațional, Ed. Universul Juridic, 2020, p. 48.

[17] Rezoluția Parlamentului European din 12 Septembrie 2017 referitoare la punerea în aplicare a Directivei 2008/52/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 mai 2008 privind anumite aspecte ale medierii în materie civilă și comercială, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, C 337/2, 2018.

[18] Idem 14.

[19] Idem 14.

[20] Idem 14.

[21] Idem 16, p. 127.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress